Asia on hyvin riippuvainen siitä, että minkä tai kenen tekele tuo lastu on? Esimerkiksi Hirschin lastun (joka tuossa tuskin on) ei tarvitsisi olla huolissaan, mutta esimerkiksi BSR, joka pitää itseään Saab-asiantuntijana, ei ole tainnut koskaan onnistua täydellisesti räpellyksissään.
Perusperiaatteena pitäisin sitä, ostaa valmiiksi sellaisen auton, jossa on tarpeeksi tehoa, ettei tarvitse lastutella. Ýleensä nuo lastutetut ovat merkistä riippumatta olleet jollain vastavalmistuneella sähköasentajan retkulla ja autonkäyttö on ollut sen mukaista.
Oletko varma, että sen pitää olla 9-3, jos Saabia etsit? 9-5 alkaisi kuitenkin olemaan auton kokoinen, eikä niin suoraan Opel kuin tuo kolmonen. Vitosessa on jonkin verran saaneet Saabin omat suunnittelijatkin vapauksia ja ruotsalainen suunnittelu hakkaa Opelin vastaavat koska tahansa, missä tahansa.
Toisaalta 1999-2002 vuosien välinen 9-3 sai jossain kansainvälisessä käyttäjien testissä 58 pistettä, joka oli kokoluokassaan eniten. Muun muassa Bemarin kolmossarja, Toyota Camry, Volvo S40 ja Mersun C-luokka jäivät suht selkeästi taakse.
Itselläni oli aiemmin 900S, joka oli siis tuon 9-3:n edeltäjä ja se auto ainakin oli helvetin huono ajaa. Lisäksi se 185 hevosvoimaa tuntui jo vievän auton tieltä, kun satakin olisi sille korille ollut liikaa.
Uudempi 9-3, joka tuo jälkimmäinen vaihtoehto lienee vuosimallin perusteella, alkaa olla jo nykyaikaisempi auto, vaikka ikävä kyllä Opel sieltäkin jostain kohdin aina tulee esiin.
Eli olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos Saabin haluaa ostaa, niin sen on oltava mallia 9000, 9-5 tai sitten jostain 2004 vuodesta uudempi 9-3. Vanhempi kolmonen menee, jos kyljessä on Viggenin logo tai perseessä lukee Aero.
Olet silti oikeilla jäljillä, koska tunnettu totuushan on se, että auto saa olla millainen vain kunhan se on turboahdettu trollhättanilainen.