Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 718
  • 19 022

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hah, vaihdoin kiukuttelevan 407 SW:ni puolet vähemmän ajettuun riisikippoon nimeltä Honda Jazz. Sisätilat ovat suuremman tuntuiset kuin Pösössä, korkeuden vuoksi kai, varustelu on ok automaatti-ilmastointineen ja isoja huoltoja ei ole tiedossa. Ihan jees. Matka-ajossa tulee turpaan 100-0, mutta loppujen lopuksi tässä ei kovin paljon maanteillä surffailla, vaan ajo on pääasiassa kaupungissa nykimistä ja 10-20 km:n työmatkoja. Kai tuo Honda on luotettavampi kuin ranskalaiset.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Nimerkistä päätellen osaat vastata kysymykseen: Oliko tuo malli tosiaan Datsun Cherry 100A? Datsun 100A:n tiedän, se pieni klassikko koppero (linnki ajovalo.net), mutta luulin aina, että nuo Cherryt olivat joko 120A tai 150A -mallisia. Monet hyvät hetket olen lapsena Cherryn takapenkillä istunut, hienoja autoja.
Olet käsittääkseni aivan oikeassa, ilmeisesti myyjällä on mennyt numerot sekaisin. Toisaalta, Wikipedian artikkelissa mainitaan myös Datsun 100A:ta kutsutun joissain maissa Cherryksi. Joten ei kai ihme että vähän menee sekaisin itse kukin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olet käsittääkseni aivan oikeassa, ilmeisesti myyjällä on mennyt numerot sekaisin. Toisaalta, Wikipedian artikkelissa mainitaan myös Datsun 100A:ta kutsutun joissain maissa Cherryksi. Joten ei kai ihme että vähän menee sekaisin itse kukin.

Minä kyllä luulen että tuo ilmoitus on periaatteessa ihan oikein. Tuo Cherry kun näyttää olevan 1.0 moottorilla joten tuo 100A -tyyppimerkintä kävisi ainakin siihen. Eli vaikka yleisnimitys kaikille noille N10-sukupolven autoille onkin Cherry niin siellä kulkee vielä silti mukana tuo tarkempikin tyyppimerkintä joka taitaa noissa mennä moottoritilavuuden mukaan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Cherryjä oli mallimerkinnöillä 100A, 120A, 140A ja 150A Kyseessä siis moottorin mukainen tyyppimerkintä ja malli oli Cherry 81-vuodesta lähtien.
Sama kone, kuin legendaarisessa 100A:ssa, mutta eri malli.
 
Cherryistä kun puhutaan, niin on pakko mainita myös legendaarinen Alfa Romeo Arna.

Japanilaista tyyliä ja ajo-ominaisuuksia yhdistettynä italialaiseen luotettavuuteen. Miksiköhän ei ollut hitti?
 

Fordél

Jäsen
Onko kyseessä farkku vai hatchback? Meidän perheessä on vielä hetken mk1 Focus farkku ja mielestäni taas rengasmelu oli koeajoreissun perusteella uudessa farkussa pienempi. Ajettavuus oli uudessa tosiaan vakaampi mutta toisaalta ei enää niin mikroautomaisen tarkka kuin vanhassa. Kaikenkaikkiaan kuitenkin uusi oli parempi ajettava.

Viistoperä on kyseessä.

Tuo mk1 oli hintaansa nähden todella hyvä ajaa ja mk2 voi sanoa olevan vähän erilainen ajettava, mutta ehkä hitusen tasapainoisempi ajettava. Jos tosiaan rengasmelu on farkussa vielä pienempi niin ei muuta kuin ostamaan vaan. Varsinkin kun tarjontaa on suht paljon ja hinnat öpaut kohdillaan.
 

12961

Jäsen
Voi jumalauta, miten tästä nyt avautuisi...

Emännän Viat Puntossa oli etujarrulevyjen vaihdon aika, homma sinänsä ei ollut mikään ongelma. Jarrusatula on kiinni pyöräntuennassa 2 pultilla, jotka siis estävät satulan liikkumisen pyörimissuunnassa. Kierteet olivat (tyhmä ratkaisu mielestäni) jarrusatulaan poratut, eikä kiinnitystä oltu hoidettu tavalliseen tapaan pultilla ja mutterilla. Joku perkeleen tunari oli räpeltänyt näiden pulttien kanssa joskus aiemmin ja katkaissut toisen pultin jättäen puolikkaan tapiksi muuttuneen "pultin" paikalleen. Kaverin ratkaisu ongelmaan oli ollut pikaliima. Mitä vittua!?!

Jarrusatula oli siis yhdellä pultilla kiinni. Mielestäni jarrut on "hiukan" väärä paikka tehdä kosmeettisia korjauksia. Porasin reiästä kierteet/pultinjämät pois ja laitoin tilalle pultin ja lukkomutterin, lisävarmistukseksi vielä väliin tähtiprikan. Ylimääräistä aikaa kului ehkä 20min, edellisellä räpeltäjällä oli ilmeisesti pirunmoinen kiirus.


Ilmeisesti pikaliima on "ammattilaisten" ratkaisu asiaan kuin asiaan. Kaverin yksi renkaanpulteista oli katkaistu "ammattimaisessa renkaanvaihtoliikkeessä" ja pultin kanta oli tyylikkäästi lätkäisty paikalleen pikaliimalla. Pyörännavasta ei kylläkään voi porata kierteitä pois, mutta wurthin ison paineilmapyssyn momenttiasteikkoon ei ehkä kannata luottaa...
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Saab 9-3 / 1998-2002

Itselläni on ollut uuden, tai siis uuden käytetyn, auton hankinta ja jostain syystä olen nyt ennakkoon mieltynyt Saab 9-3:n

Aika paljon on tullut selailtua vaihtoehtoja ja noin 2000-luvun alkupuolen malleja olen kytistellyt. Muutama ihan lupaava on kohdalle sattunut joten ajattelin hieman tiedustella täältäkin mielipiteitä.

Omat kriteerit millä olen katsellut autoja:
  • Hinta n. 6000-8000€
  • Kilometrit 100 000-170 000
  • Ilmastointi
  • Normi kokoinen viisiovinen

Noihin osuisi monen muun lisäksi kaksi 9-3:sta. 1.) 1998 mallia: 150 000km ajettu 2.0 Turbo SE 5d. 2.) 2002 9-3 2.0 Turbo 5d, 174 000 km ajettu.

Molemmat on suht koht samoissa hinnoissa. Vanhemmassa parempi varustelu ja uudet renkaat sekä muutenkin siistin oloinen yksilö. Uudempi on taas on, noh neljä vuotta uudempi. Samoin 2002 olisi tehty alkuvuonna turbo remontti (vaihdettu) ja kytkiremontti vuosi sitten.

Samoin tuota 1998 Saabia koskien, auto on lastutettu (Stage3-tason lastu?) -> kulutus vähän pienempi + 185hv->265hv/370nm. Jotenkin vain olen itse vähän epäileväinen näiden lastujen suhteen, en tiedä miksi koska ei ole omakohtaisesti eikä tuttavapiirissä positiivista eikä negatiivista sanottavaa..

Lähinnä haluaisin vähän mielipiteitä yleisesti koskien 9-3:sia. Monella varmaan ollut käytössä 9-3 noilta vuosilta, joten mielellään kuulisin kommentteja!
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Asia on hyvin riippuvainen siitä, että minkä tai kenen tekele tuo lastu on? Esimerkiksi Hirschin lastun (joka tuossa tuskin on) ei tarvitsisi olla huolissaan, mutta esimerkiksi BSR, joka pitää itseään Saab-asiantuntijana, ei ole tainnut koskaan onnistua täydellisesti räpellyksissään.

Perusperiaatteena pitäisin sitä, ostaa valmiiksi sellaisen auton, jossa on tarpeeksi tehoa, ettei tarvitse lastutella. Ýleensä nuo lastutetut ovat merkistä riippumatta olleet jollain vastavalmistuneella sähköasentajan retkulla ja autonkäyttö on ollut sen mukaista.

Oletko varma, että sen pitää olla 9-3, jos Saabia etsit? 9-5 alkaisi kuitenkin olemaan auton kokoinen, eikä niin suoraan Opel kuin tuo kolmonen. Vitosessa on jonkin verran saaneet Saabin omat suunnittelijatkin vapauksia ja ruotsalainen suunnittelu hakkaa Opelin vastaavat koska tahansa, missä tahansa.

Toisaalta 1999-2002 vuosien välinen 9-3 sai jossain kansainvälisessä käyttäjien testissä 58 pistettä, joka oli kokoluokassaan eniten. Muun muassa Bemarin kolmossarja, Toyota Camry, Volvo S40 ja Mersun C-luokka jäivät suht selkeästi taakse.

Itselläni oli aiemmin 900S, joka oli siis tuon 9-3:n edeltäjä ja se auto ainakin oli helvetin huono ajaa. Lisäksi se 185 hevosvoimaa tuntui jo vievän auton tieltä, kun satakin olisi sille korille ollut liikaa.

Uudempi 9-3, joka tuo jälkimmäinen vaihtoehto lienee vuosimallin perusteella, alkaa olla jo nykyaikaisempi auto, vaikka ikävä kyllä Opel sieltäkin jostain kohdin aina tulee esiin.

Eli olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos Saabin haluaa ostaa, niin sen on oltava mallia 9000, 9-5 tai sitten jostain 2004 vuodesta uudempi 9-3. Vanhempi kolmonen menee, jos kyljessä on Viggenin logo tai perseessä lukee Aero.

Olet silti oikeilla jäljillä, koska tunnettu totuushan on se, että auto saa olla millainen vain kunhan se on turboahdettu trollhättanilainen.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
bmw 120d

Nyt alkaa olla aika meikäläisenkin siirtyä bensasyöpöstä edulliseen dieseliin. Tänään käyn koeajamassa tuollaisen bemarin 1-sarjalaisen 2 litran dieselillä. Aika komeita lukemia lupaavat kulutukseksi ja kuitenkin autossa on ihan asiallinen suorituskyky. Vanha, tai siis nykyinen Volvo vie sellaisen 11-12 litraa sadalla joten olisihan se mukava päästä tuollaisiin 5-6 litran kulutuslukemiin. Epäilen kyllä että noin pieniin lukemiin on omalla ajotyylilläni mahdollisuutta, mutta jos edes alle 9 litraan pääsisi niin olisihan sekin jo edistystä.

Eniten tässä kuitenkin mietityttää tuo vajaavetoisuus kun nykyisestä nelivedosta joutuu luopumaan, kuinkahan suureksi vitutuskäyrä nousee tulevana talvena, kas siinäpä kysymys johon en itsekään tiedä vastausta. En edes tiedä onko tuollainen takavetoinen jopa etuvetoista surkeampi, kun liikennevaloista ampaistaan kohti vihreätä valoa jäisellä tiellä?

Jos nelivedosta ei halua luopua niin sitten pitäisi melkein astua porrasta ylemmäs 320 dieseliin jota saa myös nelivetoisena. Hinta vaan tahtoo myös pompsahtaa.

Auton haku on nyt aloitettu ja vaimoonkin on saatu autokuume tartutettua.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Nyt alkaa olla aika meikäläisenkin siirtyä bensasyöpöstä edulliseen dieseliin. Tänään käyn koeajamassa tuollaisen bemarin 1-sarjalaisen 2 litran dieselillä. Aika komeita lukemia lupaavat kulutukseksi ja kuitenkin autossa on ihan asiallinen suorituskyky. Vanha, tai siis nykyinen Volvo vie sellaisen 11-12 litraa sadalla joten olisihan se mukava päästä tuollaisiin 5-6 litran kulutuslukemiin. Epäilen kyllä että noin pieniin lukemiin on omalla ajotyylilläni mahdollisuutta, mutta jos edes alle 9 litraan pääsisi niin olisihan sekin jo edistystä.

Eniten tässä kuitenkin mietityttää tuo vajaavetoisuus kun nykyisestä nelivedosta joutuu luopumaan, kuinkahan suureksi vitutuskäyrä nousee tulevana talvena, kas siinäpä kysymys johon en itsekään tiedä vastausta. En edes tiedä onko tuollainen takavetoinen jopa etuvetoista surkeampi, kun liikennevaloista ampaistaan kohti vihreätä valoa?

Jos nelivedosta ei halua luopua niin sitten pitäisi melkein astua porrasta ylemmäs 320 dieseliin jota saa myös nelivetoisena. Hinta vaan tahtoo myös pompsahtaa.

Auton haku on nyt aloitettu ja vaimoonkin on saatu autokuume tartutettua.

Tuo 1-sarjalainen on maantiellä melkoinen vetelijä, ei tahdo mennä suoraan oikein millään. Jos puhdasta kaupunkiautoa etsit, niin tuo on ihan järkevä, isompaa autoa (lue: pidempää akseliväliä) sitten maantielle. Pikkuveli ajeli tuollaisella ennenkuin menetti korttinsa, sen jälkeen ennen auton myyntiä tuli meikäläisen lähes kk päivät pyöritettyä pikkubemaria. 8,5-9l/100km on realistinen kaupunkikulutus.

Ajettavuus on muuten kohdallaan, samoin kulkupuoli. Mutkatiellä todella hauska ajettava, fillarit aivan kulmissa ja painonjakauma kohdillaan.

Ihan kiva kärry tuo on, tuntuma hallintalaitteisiin on bemarimaisesti kohdallaan ja vääntävä kone/suht kevyt auto on hauska yhdistelmä. Takakontti on sitten liian pieni jo yhdelle golfbägille (jos sillä on jotain käyttöä) ja takajalkatilat melko mitättömät.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Toisaalta 1999-2002 vuosien välinen 9-3 sai jossain kansainvälisessä käyttäjien testissä 58 pistettä, joka oli kokoluokassaan eniten. Muun muassa Bemarin kolmossarja, Toyota Camry, Volvo S40 ja Mersun C-luokka jäivät suht selkeästi taakse.

Tarkoittiko tuo testi tässä väittää, että kyseiset autot kuuluisivat samaan kokoluokkaan? Mikäli näin on, kannattanee moinen "testi" jättää täysin vaille huomiota. Ainakin tuo Camry on kyllä aivan väärässä seurassa tuossa, jos autojen kokoluokkia aletaan katselemaan.

Noita kahta Saabia kommentoisin sen verran, että itsellä ainakin hälytyskellot jo pikkuisen alkaisivat soimaan tuon kytkinrempan vuoksi. Turbojen kestävyydestä en osaa mitään sanoa, mutta alle 200 tkm ajossa vaihtokuntoon mennyt kytkin kertoo kyllä aika rankasta käytöstä. Tokihan kytkimen saa rikki paljon pienemmilläkin kilometreillä, jos ajotapa on ns. vanhusmainen järkyttävine kytkimenluistatuksineen.
 

Veijari

Jäsen
Ihan kiva kärry tuo on, tuntuma hallintalaitteisiin on bemarimaisesti kohdallaan ja vääntävä kone/suht kevyt auto on hauska yhdistelmä. Takakontti on sitten liian pieni jo yhdelle golfbägille (jos sillä on jotain käyttöä) ja takajalkatilat melko mitättömät.

Takaluukku itseäkin mietityttää mutta tänään senkin näkee. Koira sinne pitäisi mahtua, mutta jos se mahtuu vaimon Skoda Fabiaan niin varmasti tuohon pikkubemariinkin. Takapenkkiä meillä ei käytetä kuin kauppakassien kuljettamiseen.
 

12961

Jäsen
Itselläni on ollut uuden, tai siis uuden käytetyn, auton hankinta ja jostain syystä olen nyt ennakkoon mieltynyt Saab 9-3:n

Aika paljon on tullut selailtua vaihtoehtoja ja noin 2000-luvun alkupuolen malleja olen kytistellyt. Muutama ihan lupaava on kohdalle sattunut joten ajattelin hieman tiedustella täältäkin mielipiteitä.


Noihin osuisi monen muun lisäksi kaksi 9-3:sta. 1.) 1998 mallia: 150 000km ajettu 2.0 Turbo SE 5d. 2.) 2002 9-3 2.0 Turbo 5d, 174 000 km ajettu.

Tuo vanhempi on pomminvarmalla Trionic 5-tekniikalla, joka kestää viritystä todella paljon, uudemmassa T7-mallissa huonosti tehty lastu voi aiheuttaa ongelmia. Kaiken lisäksi uudemmassa ekohäröilytekniikassa on ollut näitä huohotusmurheita, vanhemmassa ei.

Minä ostaisin tuon vanhemman, siinä ei tarvitse olla virityksestä huolissaan. Perusmoottori, nimenomaan Trionic-5-malli kestää vielä siinä 500 hepan nurkilla hyvin.

Kannattaa tutustua myös suomen saab-clubin foorumiin, joka on ehkä asiantuntevin suomenkielinen autofoorumi.
 

12961

Jäsen
Takaluukku itseäkin mietityttää mutta tänään senkin näkee. Koira sinne pitäisi mahtua, mutta jos se mahtuu vaimon Skoda Fabiaan niin varmasti tuohon pikkubemariinkin. Takapenkkiä meillä ei käytetä kuin kauppakassien kuljettamiseen.

Korkeussuunnassa ei ole jäänyt kovinkaan tarkkoja muistikuvia, mutta takakontti on aika jännän muotoinen. Mahtaakohan isomman koiran pää mahtua takalasin ja -penkin väliin? Ainakaan asentoa se ei tuolla pysty juuri muuttamaan.
 

12961

Jäsen
Noita kahta Saabia kommentoisin sen verran, että itsellä ainakin hälytyskellot jo pikkuisen alkaisivat soimaan tuon kytkinrempan vuoksi. Turbojen kestävyydestä en osaa mitään sanoa, mutta alle 200 tkm ajossa vaihtokuntoon mennyt kytkin kertoo kyllä aika rankasta käytöstä.

Kytkin voi olla helpostikin loppu alle 200 tkm, jos autolla on ajettu pelkästään kaupungissa ja ajotapa on hivenenkin kytkintä luistattava. Ei se rankka käyttö autoa riko, pikemminkin huono huolenpito.

Jos ajattelit esimerkiksi vaihdelaatikkoa ja vetoniveliä/akseleita, ne ovat noissa niin vahvaa tavaraa, ettei tarvitse olla huolissaan. Sellaisia harrastajia löytyy tästä maasta lukuisia, jotka ajavat 4-500 heppaisilla saabeilla päivittäistä ajoa vakioin voimansiirron osin (pl. kytkin).
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Tuo vanhempi on pomminvarmalla Trionic 5-tekniikalla, joka kestää viritystä todella paljon, uudemmassa T7-mallissa huonosti tehty lastu voi aiheuttaa ongelmia. Kaiken lisäksi uudemmassa ekohäröilytekniikassa on ollut näitä huohotusmurheita, vanhemmassa ei.

Minä ostaisin tuon vanhemman, siinä ei tarvitse olla virityksestä huolissaan. Perusmoottori, nimenomaan Trionic-5-malli kestää vielä siinä 500 hepan nurkilla hyvin.

Tuo vanhempi malli jostain syystä itseänikin kiinnostaisi miltei enemmän. On ulkoisestikin hyvässä kunnossa.

Noista mitä olin silmäillyt niin vanhemmassa oli vain lastu, 2002 mallissa ei olltu lastua eli ihan perus kaksilitrainen turbo. Uudemmassa olis siis tehty kytkin- ja turboremontti vastikään.

Kannattaa tutustua myös suomen saab-clubin foorumiin, joka on ehkä asiantuntevin suomenkielinen autofoorumi.

Olen käynyt vähän tuolta saab-clubi foorumilta selailemassa viestejä ja siellä on ollutkin juttua ihan hyvin 9-3:sta noilta vuosilta, mutta keskustelu miltei kääntyi lopulta itse autosta turbon vaihtoon... Ihan asiantunteva foorumi tuntuu olevan kaikinpuolin, pitää tutustua varmaan vähän tarkemmin ajan kanssa.

Oletko varma, että sen pitää olla 9-3, jos Saabia etsit? 9-5 alkaisi kuitenkin olemaan auton kokoinen, eikä niin suoraan Opel kuin tuo kolmonen. Vitosessa on jonkin verran saaneet Saabin omat suunnittelijatkin vapauksia ja ruotsalainen suunnittelu hakkaa Opelin vastaavat koska tahansa, missä tahansa.

9-5 olisi tietenkin hyvä vaihtoehto, mieluisampikin kuin 9-3, mutta ei hirvittävän paljon hyviä yksilöitä meinaa löytyä. Tai varmasti löytyy, mutta ei noilla hakukriteereillä mitä itsellä on ja tuolla rahamäärällä mitä olin suunnitellut autoon pistäväni.

Muutama ihan OK pikaisella haulla sattui silmiin: 1.) Saab 9-5 2.0t (Linear Pro Performance Business M5 191Hp), 1999 mallia ja rullattu vajaa 200 000 km ja 2.) Saab 9-5 3.0t (V6 SE AT), 2000 vuosimallia ja 170 000 km. Hinnat molemmissa ovat 6500€ pintaan eli siltä osin OK farkkuja molemmat.

1.) Hyvältä näyttää nahkajakkarat, OK kulutus, varustelu ja vasta katsatettu. Miinusta on puolestaan kilometrit.

2.) Vähän uudempi pienemmillä kilometreillä ja isommalla kulutuksella sekä ilman nahkapenkkejä.

Vaikeaksihan tämä meinaa mennä, onneksi kohta alkaa loma niin jos sitä sitten alkaisi tapahtumaan!
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Kysymys moottorin ohjelmistopäivityksestä, eli "optimoinnista".
Minulla on vajaa vuoden vanha A4 2.0Tfsi... lähellä olisi firma joka tarjoaa n. 400-500e:n hintaan moottoriin uusia ohjelmistosoftia (ei siis mitään ylimääräisiä lastuja), aika kivasti tuollakin saisi vielä lisätehoja irti.
Onko kenelläkään palstaveljellä kokemusta em. touhusta? riskit? hyödyt?
Kiitos ja anteeksi
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En nyt tiedä, että onko suoraan verrannollinen (eli ei ole), mutta raskaamman kaluston parissa tuo optimointi on aika yleistäkin.

Meidän taloudessa on kaksi viimeisintä puutavara-autoa optimoitu ja molemmilla kerroilla veto on selkeästi parantunut tehon ja ennenkaikkea väännön noustessa ja kulutus on samaan aikaan pienentynyt merkittävästi.

Tuskin se henkilöautoissa voi kovin erilailla vaikuttaa, tietenkin tekijän pitää olla ammattilainen ja ohjelmiston kunnossa. Joka tapauksessa täältä löytyy pelkästään positiivisia kokemuksia.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kysymys moottorin ohjelmistopäivityksestä, eli "optimoinnista".
Minulla on vajaa vuoden vanha A4 2.0Tfsi... lähellä olisi firma joka tarjoaa n. 400-500e:n hintaan moottoriin uusia ohjelmistosoftia (ei siis mitään ylimääräisiä lastuja), aika kivasti tuollakin saisi vielä lisätehoja irti.
Onko kenelläkään palstaveljellä kokemusta em. touhusta? riskit? hyödyt?
Kiitos ja anteeksi

Kannattaa viedä sellaiseen pajaan, joka penkittää auton ennen ja jälkeen. Noita lupauksia lisätehoista on monenlaisia ja hukkaan laitat rahasi, jos sitä tehomäärää ei näytetä penkin kautta. Paperilla voi esittää mitä vaan.

VAG-konsernin autoissa on usein ollut vakionakin tehoja yli ohjekirjassa luvatun, joten sen lisätehon kanssa kannattaa olla tarkkana.

En tiedä missä asut, mutta itselläni on kokemusta Valkeakoskella majaansa pitävästä Special Tuning Harisesta: http://www.hestec.fi/index.php
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ohjelmistopäivityksistä sitten sen verran, että kun ja jos autoosi jossain vaiheessa ajetaan joku tehtaan päivitys, niin "viripäivitys" katoaa siinä samalla. Itse en takuun alaisen auton softaan koskisi.
 

Veijari

Jäsen
Kysymys moottorin ohjelmistopäivityksestä, eli "optimoinnista".
Minulla on vajaa vuoden vanha A4 2.0Tfsi... lähellä olisi firma joka tarjoaa n. 400-500e:n hintaan moottoriin uusia ohjelmistosoftia (ei siis mitään ylimääräisiä lastuja), aika kivasti tuollakin saisi vielä lisätehoja irti.
Onko kenelläkään palstaveljellä kokemusta em. touhusta? riskit? hyödyt?
Kiitos ja anteeksi

Ei sitä auton ohjelmistoa missään huollossa päivitetä ellei tule jotain perustavaa laatua ongelmia eli kyllä on harvinaista että viritysohjelma sieltä jonnekin katoaisi. Viritysohjelman pystyy ajamaan takaisin jos se sieltä on jostain syystä hävitetään ja monella pajalla sen päivityksen saa ilmaiseksi kun kerran on ohjelmasta jo maksanut.

Halvinta ohjelmaa ei kannata autoon ottaa, halvalla kun ei saa hyvää. Harisella (Hestec) tai Karalalla (Turbotec) on moni käynyt autonsa virittämässä ja nämä pajat osaavat hommansa. Hinta on luokkaa 800,- mutta sillä saa myös kunnon ohjelman sekä penkityksen eli tulosteen todellisista tehoista.

Parhaiten saat asiaan neuvoa kun soitat em. henkilöille.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Nyt iski aivan järjetön kesä-/avoauton himo. Ja semmoinen kohde löytyi, että oksat pois. Vuoden -68 Convertible Camaro osui silmään Nettiautosta ja se on aivan pakko ostaa. Eli huomenna tai viimeistään alkuviikosta meikäläisestä tulee avoauton omistaja, ensimmäistä kertaa elämässä.

Ainoa huoli on, että tietenkään en osaa autoille mitään tehdä ja tuon ikäinen menopeli ehkä tarttisi omistajan, joka osaa pientä remppaa autoille tehdä. Mutta onneksi on tuttuja, joita voi varmaankin hieman kuormittaa pikku hommissa. Toivottavasti ei hirveesti tarttis vaivata.

Mutta raportoidaan tänne hieman kun jenkki on himaan noudettu.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tuosta lastuttamisesta kysyisin seuraavaa. Ovatko autonvalmistajat tosiaan niin surkeita, että joku "nyrkkipaja Pihtiputaalta" ihan oikeasti saa ohjelmapäivityksellä moottorin toimintaa paremmaksi. Eli lähinnä mietiskelen sitä, mikseivät valmistajat suoraan ohjelmoi niihin moottoreihinsa huimia tehoja ja vääntöjä? Toki jotkin valmistajat myyvät samaa moottoria useina versioina juurikin erilaisilla ohjelmilla, mutteivät käsittääkseni läheskään kaikki kuitenkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös