Autoiluketju

  • 3 209 948
  • 18 538

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tavaratilaan tulisi mahtua lastenavaunut. Tuo nyt on helposti testattu, mutta etenkin sisätiloista toivoisin käyttökokemuksia: Autoon tulisi mahtua takapenkille turvaistuin (mielelllään vieläpä selkä menosuuntaan) siten, että etupenkillekin mahtuu istumaan.

Jos aiot takapenkille tunkea sen vakiomallisen Britaxin Two Wayn, niin sitten kannatanee suosiolla rajata kaikki Astra/Focus -kokoluokan autot pois. Kuskin taakse ei kannata edes yrittää, jos kuski on yli 160 cm ja repsikankin taakse sijoitettuna ei etumatkustajalle jää juurikaan tilaa.

Näihin vastaaviin tila-autoihinhan mahtuu kyllä se istuin molemminpäin, mutta tavaratilahan näissä on korkea, mutta lyhyt.

Itsekin vaihdoin aikoinaan farkkuun, kun kuvittelin raahaavani vaunuja mukana, mutta aika harvassa oli ne kerrat, kun niitä vaunuja taittelin mukaan. Ennemmin mentiin matkarattailla, joiden selkänojan saa nukkuma-asentoon.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Niin, Turma, jätä vain suosiolla ne Opelit ja muut paskat pois jos todella haet perheautoa, eli autoa jollla vedät perhettäsi paikasta paikkaan varmasti ja turvallisesti.

Volkkarit on ihan ok, kuin myös toyota, joka on maailman johtava automerkki. Tsekkail, mutta punnitse vaihtoehdot tarkkaan. Tenava ja vaimo ei ymmärrä, kun korvessa auto simahtaa ja sopertelet, että "huohitinputki vaan vissii pisti öljyt pihal. ei hätää kyl joku tulee auttaa"
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна

Roomsterista en osaa sanoa, mutta Octavia täyttänee nuo vaatimukset kirkkaasti. Toki kannattaa ottaa selvää miten ne etupenkkiin tulevat vyöt saa kiinnitettyä. Omassa autossani (Avensis-farmari) remmien kiinnitys etupenkin kiskoon vie etupenkiltä tilaa melko paljon, koska penkkiä ei saa riittävän taakse remmien ollessa penkin tiellä. Hyvin siihen etupenkille silti normaalikokoinen aikuinen mahtuu tarvittaessa. Istuin on Britaxin Secura, jota voin lämpimästi suositella. On toki vain selkä menosuuntaan asennettava, mutta tuossa ei sitten ole tingitty turvallisuudesta kuten noilla monikäyttöisillä usein tapahtuu.

Uskaltaisin väittää, ettei mikään noista muista autoista täytä tuota turvaistuinvaatimusta. Toki istuimiakin on erilaisia, mutta tilaa ne kaikki vievät selkä menosuuntaan asennettaessa todella paljon.

Tuolla alle 20 k€ hinnalla saa muuten jo aika laajan valikoiman vähän ajettuja autoja.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Niin, Turma, jätä vain suosiolla ne Opelit ja muut paskat pois jos todella haet perheautoa, eli autoa jollla vedät perhettäsi paikasta paikkaan varmasti ja turvallisesti.

Turvallisesti ja mainitset samassa viestissä kuitenkin Toyotan, joka on tullut viime aikoina tutuksi kaikesta muusta paitsi turvallisuudesta. Tietenkin, jos tykkää jumiutuneesta kaasusta, niin nipponi on ihan varteenotettava vaihtoehto.

Kyllä tuosta listalta Octavia on se paras vaihtoehto.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Turvallisesti ja mainitset samassa viestissä kuitenkin Toyotan, joka on tullut viime aikoina tutuksi kaikesta muusta paitsi turvallisuudesta. Tietenkin, jos tykkää jumiutuneesta kaasusta, niin nipponi on ihan varteenotettava vaihtoehto.

Kyllä tuosta listalta Octavia on se paras vaihtoehto.
Ja Octaviassahan ei ole vikoja vai? Vikalistalta löytyy esim. tällainen kohta:
- Kaasuläppä saattaa juuttua. Moottori ei reagoi kaasupolkimen liikkeisiin.

Takaisinkutsuja ollut esim. ohjausakselin valmistusvirheiden vuoksi.

Hyvä auto Octavia on, siitä olen samaa mieltä. Kannattaisi vaan käyttää järkeä noita takaisinkutsu-uutisia lukiessaan...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Turvallisesti ja mainitset samassa viestissä kuitenkin Toyotan, joka on tullut viime aikoina tutuksi kaikesta muusta paitsi turvallisuudesta. Tietenkin, jos tykkää jumiutuneesta kaasusta, niin nipponi on ihan varteenotettava vaihtoehto.

Eiköhän tuossa jutussa ole tehty kärpäsestä härkänen. Suomessa ei nyt käsitykseni mukaan ole noita sattunut ja muutenkin täällä ihmiset keskimäärin ymmärtävät painaa jarrua, jos auto alkaa omin päin kiihdyttelemään. Sitä paitsi tuo jumituminen ei ole kai missään vaiheessa tapahtunut mitenkään yht'äkkisesti... Törmäystesteissä kyseinen merkki on jo pitkään ollut terävintä kärkeä, joten tuossa lainaamassasi viestissä oli kyllä totuutta mukana.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Turvallisesti ja mainitset samassa viestissä kuitenkin Toyotan, joka on tullut viime aikoina tutuksi kaikesta muusta paitsi turvallisuudesta. Tietenkin, jos tykkää jumiutuneesta kaasusta, niin nipponi on ihan varteenotettava vaihtoehto.

Kyllä tuosta listalta Octavia on se paras vaihtoehto.


näytä mul grainer se jumiutunu kaasu..
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Meikäläinen kyllä diggaa tuosta uudesta Octaviasta, kävin just koeajamassa 1.4 TSI:n tän viikon ma. Jämäkkä ajettava, missä sisätilat ovat kohdillaan, tavaratilahan on jotain 600l luokkaa ja takapenkillä on tilaa mukavasti. Itse kuitenkin tulen ostamaan 1.8 TSI:n (varmaankin loppuvuodesta?), tuo 1.4 on ehkä hiukan liian tuhnu, vaikka hyvinhän sekin liikkui.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Olen elämässäni ajanut autolla yli 300 tkm. Nykyisin ajan n. 40 tkm/v. Ajan pääasiassa moottoriteitä pk-seudulta kaikkiin suuntiin. Ajan moottoriteillä yleensä aina n. 5 km/h yli sallitun nopeusrajoituksen todellista nopeutta.

Oon tarkkaillut autoja, jotka pistelee meikästä ohi. Useimmiten automerkeistä kyseessä on BMW. Toiseksi veikkaan Audia ja Volvo on aika lähellä. Itselläni on melko uusi Opel, joka tuskin ärsyttää ketään kanssa-autoilijaa, mutta niin vaan usein tuntuu, että olen tiellä tukkona.

Sitten olen seurannut niitä autoja, joita ovat hinureiden kyydissä. Yllättäen yleisin merkki on BMW. Toiseksi eniten on Volvoja. Bemari on kuitenkin niin selvä ykkönen, että listaa on edes turha laatia. Eniten on 90-luvun kolmesatasia, jotka on ajettu milloin tolppaan, milloin minnekin. Volvot ovat useimmiten vaan hyytyneet tien sivuun.

Kuinkahan paljon bemari-kuskit keskimäärin saavat ylinopeussakkoja vuodessa?? Itse en ole saanut vielä kertaakaan maksuun johtanutta ylinopeussakkoa, vaikka kamerat ovat pari kertaa vilkkuneet tiukimmilla alueilla. Kyllähän sitä toisinaan tulee ajettua aika reippastikin, mut silloin ei ainakaan ole muita kyydissä.

Näillä havainnoilla, jotka ovat muodostuneet lähinnä viim. kolmen vuoden aikana reippaanpien kilometrien aikana, niin kuulisin mieluusti muidenkin jatkislaisten kommentteja aiheesta. Yksityisviestejäkin saa laittaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen elämässäni ajanut autolla yli 300 tkm. Nykyisin ajan n. 40 tkm/v. Ajan pääasiassa moottoriteitä pk-seudulta kaikkiin suuntiin. Ajan moottoriteillä yleensä aina n. 5 km/h yli sallitun nopeusrajoituksen todellista nopeutta.

Oon tarkkaillut autoja, jotka pistelee meikästä ohi. Useimmiten automerkeistä kyseessä on BMW. Toiseksi veikkaan Audia ja Volvo on aika lähellä. Itselläni on melko uusi Opel, joka tuskin ärsyttää ketään kanssa-autoilijaa, mutta niin vaan usein tuntuu, että olen tiellä tukkona.

Ajan noin 7 km/h yli sallitun nopeusrajoituksen todellista nopeutta, koska auton vaikonopeussäätimellä saa säädettyä nopeuden kätevästi 10 km/h-portain ja nopeus jää silti vielä alle sakkorajan mittarivirheen takia. Jos sitten tavoitan auton joka ajaa hiljempaa kuin tuo vauhti, niin en hiljennä ja jää perseeseen roikkumaan vaan ohitan sen ja jatkan matkaani sillä vauhdilla, jonka esim. 110 km/h mittarissa aiheuttaa(eli 107 km/h) 100 km/h alueella. Pahoittelut, jos se vituttaa uutta Opel-kuskia.

Itse olen taas huomannut, että yli puolet autoilijoista jurnuttaa sitä 90 km/h nopeutta oli rajoitus sitten 80 km/h tai 100 km/h. Kun minulla on kahdeksankympin alueella nopeutena 87 km/h niin porukkka roikkuu perseessä ja kun nostaa satasen alueella nopeuden 107 km/h niin porukka hukkuu takaa. Jokin ihme logiikka tuossa on jota minä en ole vielä ymmärtänyt. Kahdeksankympin alueella voidaan ottaa vaikka sakko, mutta satasen alueella ei voida/haluta/... ajaa edes sitä sallittua maksimia.

Toinen minkä olen huomannut, niin ohituskaistat saa kaikenlaiset opel-kuskitkin ajamaan huikeaa ylinopeutta ja ihan sillä oikeanpuoleisella kaistalla. Ohituskaistan päättymisen jälkeen palataan sitten taas siihen vanhaan tuttuu 90 km/h nopeuteen.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, Turma, jätä vain suosiolla ne Opelit ja muut paskat pois jos todella haet perheautoa, eli autoa jollla vedät perhettäsi paikasta paikkaan varmasti ja turvallisesti.

En kyllä tiedä että onko ne Opelitkaan enää niin paskoja vai onko tässäkin vaan se vanha maine kiviriippana. Minullakin on aina ollut vähän negatiivinen asenne Opeleita kohtaan, kiitos näiden surullisenkuuluisien Kadettien ja alkupään Astrojen, mutta viime aikoina on alkanut vähän tarkistaa tuota käsitystään. Muutama kaveri ja sukulainen on ajelleet nyt jonkin aikaa Opeleilla ja aika viattomilta kapistuksilta nuo vaikuttaa, enemmän on mm. noissa mainitsemissasi Toyotissa ollut vikoja lähipiirissä kuin noissa Opeleissa. Voihan se olla että näille kavereille on sitten sattuneet jotkut "maanantaikappaleet" jotka yllättäen toimivatkin, ja kaikki muut Opelit on sitten ihan paskoja, mutta luulisin kyllä silti että Opelin laatu on parantunut reilusti viime vuosina. Ja mitä nyt olen kokeilemassa käynyt noita Opeleita, sekä uutta Astraa että Vectraa, niin ajettavuudeltaanhan nuo hakkaa Corollat ja Avensikset ihan heittämällä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Käytiin eilen koeajamassa Citroen C2-kärryä, siis sellaiseksi kakkosautoksi tähän talouteen. Automaattivaihteinen.

Tuntui ihan kelpo laitteelta...onko jollain palstalaisella mahdollisesti jotain positiivista sanottavaa tuommoisesta? Kaikkihan sitikoita hyljeksivät ja tietävät että ainakin jollain tutulla oli ihan surkea yksilö.
 
postia pollareilta

Tuli tällä viikolla postia poliisilaitokselta. Kirjeessä oli varoitus kun oli ajanut 100km rajoitusalueella 103!!!!!!!!!!!!!!!!
Siis mitä vittua! Olisko toi huomautus tullut myös 101/102 km tunnissa?
Joku sivari sen oli seulonut isosta pinosta ja vanhempi konstaapeli allekirjoittanut.
Lahti-Tamperetiellä tuo telkänpönttö välähti. Hienoa jos jakossa pitää aina noiden pönttöjen kohdalla vetää alinopeutta.
 

Imuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
...Itse olen taas huomannut, että yli puolet autoilijoista jurnuttaa sitä 90 km/h nopeutta oli rajoitus sitten 80 km/h tai 100 km/h. Kun minulla on kahdeksankympin alueella nopeutena 87 km/h niin porukkka roikkuu perseessä ja kun nostaa satasen alueella nopeuden 107 km/h niin porukka hukkuu takaa. Jokin ihme logiikka tuossa on jota minä en ole vielä ymmärtänyt. Kahdeksankympin alueella voidaan ottaa vaikka sakko, mutta satasen alueella ei voida/haluta/... ajaa edes sitä sallittua maksimia.

Toinen minkä olen huomannut, niin ohituskaistat saa kaikenlaiset opel-kuskitkin ajamaan huikeaa ylinopeutta...
Veit sanat suustani! 80-alueella kaikki ajavat melkosta kyytiä, mutta 100-alueella kukaan ei aja edes sallittua 100:n vauhtia... Ohituskaista kun alkaa, niin yllättäen kaikkien nopeus nousee huimasti, niinpä itse paukuttelen kyllä ohi kaikista, vaikka sitten 140km/h, sillä tiedän että laskevat ohituskaistan loputtua nopeuden sinne 100:n alapuolelle.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tuli tällä viikolla postia poliisilaitokselta. Kirjeessä oli varoitus kun oli ajanut 100km rajoitusalueella 103!!!!!!!!!!!!!!!!
Siis mitä vittua! Olisko toi huomautus tullut myös 101/102 km tunnissa?
Joku sivari sen oli seulonut isosta pinosta ja vanhempi konstaapeli allekirjoittanut.
Lahti-Tamperetiellä tuo telkänpönttö välähti. Hienoa jos jakossa pitää aina noiden pönttöjen kohdalla vetää alinopeutta.
Oliko tuo missäpäin Lahti - Tamperetta? Kaverilla välähti talvella noin 5km Tuulosesta Tampereelle päin olevan tolpan kohdalla. Silloin vauhtia oli 84kmh ja talvirajoitukset voimassa siis.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oon tarkkaillut autoja, jotka pistelee meikästä ohi. Useimmiten automerkeistä kyseessä on BMW. Toiseksi veikkaan Audia ja Volvo on aika lähellä. Itselläni on melko uusi Opel, joka tuskin ärsyttää ketään kanssa-autoilijaa, mutta niin vaan usein tuntuu, että olen tiellä tukkona.

Minä olen tehnyt vastaavanlaista "tutkimusta" autoista jotka useimmiten aiheuttavat jonoja, tukkivat liikennettä ja muutenkin törttöilevät liikenteessä, ja useimmiten automerkkinä näissä tapauksissa on Nissan. Juuri äskenkin köröttelin pariin otteeseen reilusti alle rajoituksen ja molemmilla kerroilla edessä oli Nissan. Tämähän tietenkin liittynee siihen että Nissanin ostajista yli 60-vuotiaiden osuus on muistaakseni suurempi kuin millään muulla automerkillä.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tuli tällä viikolla postia poliisilaitokselta. Kirjeessä oli varoitus kun oli ajanut 100km rajoitusalueella 103!!!!!!!!!!!!!!!!
Siis mitä vittua! Olisko toi huomautus tullut myös 101/102 km tunnissa?
Joku sivari sen oli seulonut isosta pinosta ja vanhempi konstaapeli allekirjoittanut.
Lahti-Tamperetiellä tuo telkänpönttö välähti. Hienoa jos jakossa pitää aina noiden pönttöjen kohdalla vetää alinopeutta.

Sulla kohdalla on todennäköisesti ollut sellainen kameratolppa, missä poliisi noudattaa nollatoleranssia. Itselläni kävi toista vuotta sitten samanlainen tapaus, rajoitus oli 60km/h ja minun nopeuteni oli 61km/h. Huomautus luki minunkin lapussani. Eli... lappu tulee kaikenlaisista nopeuden ylityksistä, pienissä vain huomautus ja isommissa tapauksissa sakko. Missä kohdin se raja sitten on? Todennäköisesti yli 10km/h ylitykset mennevät jo sakon puolelle.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tuli tällä viikolla postia poliisilaitokselta. Kirjeessä oli varoitus kun oli ajanut 100km rajoitusalueella 103!!!!!!!!!!!!!!!!
Siis mitä vittua! Olisko toi huomautus tullut myös 101/102 km tunnissa?
Joku sivari sen oli seulonut isosta pinosta ja vanhempi konstaapeli allekirjoittanut.
Lahti-Tamperetiellä tuo telkänpönttö välähti. Hienoa jos jakossa pitää aina noiden pönttöjen kohdalla vetää alinopeutta.
Joillakin tieosuuksilla on nykyisin käytössä ns. nollalinja. Ilmeisesti ainakin vanhalla Porin tiellä (Vihdintie 120), sillä viime viikolla ajoin 80-alueella navigaattorini mukaan 83 km/h ja pönttö välähti. Vielä ei ole huomautusta kuulunut, mutta päivittäin tietä ajava työkaverini on sieltä saanut jo viisi huomautusta. Vastaava nollalinja oli/on käytössä myös 51-tiellä Kirkkonummelta Hankoon päin.

Jos kerran tuollaiseen leikkiin riittää valtiolla resursseja näinä aikoina, niin siitä vaan. Mitään järkeä tuossa ei ole. Ei tasan tarkkaan vaikuta ajonopeuksiini millään tavalla. Ajan jatkossakin tyhjällä tiellä vähän yli sallitun rajoituksen.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Kuinkahan paljon bemari-kuskit keskimäärin saavat ylinopeussakkoja vuodessa??

Itse olen saanut viimeisen vuoden aikana yhden (1) ylinopeussakon ja silloinkaan en ajanut Bemarilla vaan Ducatolla. 88km/h oli kasikympin alueella ja n. 80€ nasahti. Tätä edellinen ylinpeussakko oli muistaakseni vuodelta -01. Ja sitä ennen sain sakot 90-luvun alussa kun pommitin 127:ka Fiiatilla "vanhoilla vihreillä" risteyksen yli ja setien mielestä punaista oli päällä.

Mielestäni eniten kaahauksiin syyllistyy Ducatot ja punaisia päin hurjastellaan jatkuvasti Fiat 127:koilla.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Veit sanat suustani! 80-alueella kaikki ajavat melkosta kyytiä, mutta 100-alueella kukaan ei aja edes sallittua 100:n vauhtia...

Paikallisessa aviisissa kerrotaan juuri, että esim. kymppitien mittauspaikalla, jossa on 100 km/h-nopeusrajoitus, keskinopeus on 93,3 km/h ja kantatie 54:lla keskinopeus on 90,1 km/h.

Ilmeisesti tuntemukseni ovat totta.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
näytä mul grainer se jumiutunu kaasu..

Mikä tämä koko Prius-juttu on?

Katsoin jonkun videon youtubesta, missä autoilijalla oli vissiin hirttänyt kaasu. Ilmeisesti jarrukin oli lopettanut toimimasta, eikä autoa saanut pois päältäkään. Haiskahtaa tosin, että kuski oli vähän yksinkertainen, eikä saanut vaihdettakaan laitettua vapaalle.

Mutta voisiko joku selventää ihan ilman mitään inside-läppää, että mikä tämä koko sotku on. Autossa on kait jotain vikaa kun niitä on ilmeisesti vedetty takaisin ainakin jenkkilässä.
 

Fordél

Jäsen
Focuksesta täytyy sen verran sanoa, että tämä nykyinen malli on mielestäni ihan hyvä, mutta ei ihan yhtä pätevä kuin ensimmäinen mallisarja. Toki tässä nykyisessä ollaan menty eteenpäin jollain osa-alueillla kuten esimerkiksi ajettavuuden osalta siinä, että edellinen oli pikkasen puskeva kuin tämä nykyinen menee tasaisemmin eteenpäin, kiitos paremman alustan ja varmasti myös korin muodon. Myös tiloiltaan uusi Focus on kasvanut.

Toisaalta vanhassa laatu oli vähän parempaa (uudempi malli on entistäkin muovisempi) ja ohjauskin oli pätevämpi; nyt on aavistuksen letkun oloinen. Melutasoltaanhan Fordit ovat aina olleet järkkyjä, mutta tämä uusin Focus on kyllä entistäkin pahempi. Voisiko muuten syynä olla leveämmät renkaat? Joka tapauksessa rengasmelu on kova, mutta onneksi sitä on saa vähän alemmas kun pikkasen fiksailee mattoa sinne tänne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös