Olen elämässäni ajanut autolla yli 300 tkm. Nykyisin ajan n. 40 tkm/v. Ajan pääasiassa moottoriteitä pk-seudulta kaikkiin suuntiin. Ajan moottoriteillä yleensä aina n. 5 km/h yli sallitun nopeusrajoituksen todellista nopeutta.
Oon tarkkaillut autoja, jotka pistelee meikästä ohi. Useimmiten automerkeistä kyseessä on BMW. Toiseksi veikkaan Audia ja Volvo on aika lähellä. Itselläni on melko uusi Opel, joka tuskin ärsyttää ketään kanssa-autoilijaa, mutta niin vaan usein tuntuu, että olen tiellä tukkona.
Sitten olen seurannut niitä autoja, joita ovat hinureiden kyydissä. Yllättäen yleisin merkki on BMW. Toiseksi eniten on Volvoja. Bemari on kuitenkin niin selvä ykkönen, että listaa on edes turha laatia. Eniten on 90-luvun kolmesatasia, jotka on ajettu milloin tolppaan, milloin minnekin. Volvot ovat useimmiten vaan hyytyneet tien sivuun.
Kuinkahan paljon bemari-kuskit keskimäärin saavat ylinopeussakkoja vuodessa?? Itse en ole saanut vielä kertaakaan maksuun johtanutta ylinopeussakkoa, vaikka kamerat ovat pari kertaa vilkkuneet tiukimmilla alueilla. Kyllähän sitä toisinaan tulee ajettua aika reippastikin, mut silloin ei ainakaan ole muita kyydissä.
Näillä havainnoilla, jotka ovat muodostuneet lähinnä viim. kolmen vuoden aikana reippaanpien kilometrien aikana, niin kuulisin mieluusti muidenkin jatkislaisten kommentteja aiheesta. Yksityisviestejäkin saa laittaa.