Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 784
  • 19 022
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Meikäläinen kyllä diggaa tuosta uudesta Octaviasta, kävin just koeajamassa 1.4 TSI:n tän viikon ma. Jämäkkä ajettava, missä sisätilat ovat kohdillaan, tavaratilahan on jotain 600l luokkaa ja takapenkillä on tilaa mukavasti. Itse kuitenkin tulen ostamaan 1.8 TSI:n (varmaankin loppuvuodesta?), tuo 1.4 on ehkä hiukan liian tuhnu, vaikka hyvinhän sekin liikkui.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Olen elämässäni ajanut autolla yli 300 tkm. Nykyisin ajan n. 40 tkm/v. Ajan pääasiassa moottoriteitä pk-seudulta kaikkiin suuntiin. Ajan moottoriteillä yleensä aina n. 5 km/h yli sallitun nopeusrajoituksen todellista nopeutta.

Oon tarkkaillut autoja, jotka pistelee meikästä ohi. Useimmiten automerkeistä kyseessä on BMW. Toiseksi veikkaan Audia ja Volvo on aika lähellä. Itselläni on melko uusi Opel, joka tuskin ärsyttää ketään kanssa-autoilijaa, mutta niin vaan usein tuntuu, että olen tiellä tukkona.

Sitten olen seurannut niitä autoja, joita ovat hinureiden kyydissä. Yllättäen yleisin merkki on BMW. Toiseksi eniten on Volvoja. Bemari on kuitenkin niin selvä ykkönen, että listaa on edes turha laatia. Eniten on 90-luvun kolmesatasia, jotka on ajettu milloin tolppaan, milloin minnekin. Volvot ovat useimmiten vaan hyytyneet tien sivuun.

Kuinkahan paljon bemari-kuskit keskimäärin saavat ylinopeussakkoja vuodessa?? Itse en ole saanut vielä kertaakaan maksuun johtanutta ylinopeussakkoa, vaikka kamerat ovat pari kertaa vilkkuneet tiukimmilla alueilla. Kyllähän sitä toisinaan tulee ajettua aika reippastikin, mut silloin ei ainakaan ole muita kyydissä.

Näillä havainnoilla, jotka ovat muodostuneet lähinnä viim. kolmen vuoden aikana reippaanpien kilometrien aikana, niin kuulisin mieluusti muidenkin jatkislaisten kommentteja aiheesta. Yksityisviestejäkin saa laittaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen elämässäni ajanut autolla yli 300 tkm. Nykyisin ajan n. 40 tkm/v. Ajan pääasiassa moottoriteitä pk-seudulta kaikkiin suuntiin. Ajan moottoriteillä yleensä aina n. 5 km/h yli sallitun nopeusrajoituksen todellista nopeutta.

Oon tarkkaillut autoja, jotka pistelee meikästä ohi. Useimmiten automerkeistä kyseessä on BMW. Toiseksi veikkaan Audia ja Volvo on aika lähellä. Itselläni on melko uusi Opel, joka tuskin ärsyttää ketään kanssa-autoilijaa, mutta niin vaan usein tuntuu, että olen tiellä tukkona.

Ajan noin 7 km/h yli sallitun nopeusrajoituksen todellista nopeutta, koska auton vaikonopeussäätimellä saa säädettyä nopeuden kätevästi 10 km/h-portain ja nopeus jää silti vielä alle sakkorajan mittarivirheen takia. Jos sitten tavoitan auton joka ajaa hiljempaa kuin tuo vauhti, niin en hiljennä ja jää perseeseen roikkumaan vaan ohitan sen ja jatkan matkaani sillä vauhdilla, jonka esim. 110 km/h mittarissa aiheuttaa(eli 107 km/h) 100 km/h alueella. Pahoittelut, jos se vituttaa uutta Opel-kuskia.

Itse olen taas huomannut, että yli puolet autoilijoista jurnuttaa sitä 90 km/h nopeutta oli rajoitus sitten 80 km/h tai 100 km/h. Kun minulla on kahdeksankympin alueella nopeutena 87 km/h niin porukkka roikkuu perseessä ja kun nostaa satasen alueella nopeuden 107 km/h niin porukka hukkuu takaa. Jokin ihme logiikka tuossa on jota minä en ole vielä ymmärtänyt. Kahdeksankympin alueella voidaan ottaa vaikka sakko, mutta satasen alueella ei voida/haluta/... ajaa edes sitä sallittua maksimia.

Toinen minkä olen huomannut, niin ohituskaistat saa kaikenlaiset opel-kuskitkin ajamaan huikeaa ylinopeutta ja ihan sillä oikeanpuoleisella kaistalla. Ohituskaistan päättymisen jälkeen palataan sitten taas siihen vanhaan tuttuu 90 km/h nopeuteen.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, Turma, jätä vain suosiolla ne Opelit ja muut paskat pois jos todella haet perheautoa, eli autoa jollla vedät perhettäsi paikasta paikkaan varmasti ja turvallisesti.

En kyllä tiedä että onko ne Opelitkaan enää niin paskoja vai onko tässäkin vaan se vanha maine kiviriippana. Minullakin on aina ollut vähän negatiivinen asenne Opeleita kohtaan, kiitos näiden surullisenkuuluisien Kadettien ja alkupään Astrojen, mutta viime aikoina on alkanut vähän tarkistaa tuota käsitystään. Muutama kaveri ja sukulainen on ajelleet nyt jonkin aikaa Opeleilla ja aika viattomilta kapistuksilta nuo vaikuttaa, enemmän on mm. noissa mainitsemissasi Toyotissa ollut vikoja lähipiirissä kuin noissa Opeleissa. Voihan se olla että näille kavereille on sitten sattuneet jotkut "maanantaikappaleet" jotka yllättäen toimivatkin, ja kaikki muut Opelit on sitten ihan paskoja, mutta luulisin kyllä silti että Opelin laatu on parantunut reilusti viime vuosina. Ja mitä nyt olen kokeilemassa käynyt noita Opeleita, sekä uutta Astraa että Vectraa, niin ajettavuudeltaanhan nuo hakkaa Corollat ja Avensikset ihan heittämällä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Käytiin eilen koeajamassa Citroen C2-kärryä, siis sellaiseksi kakkosautoksi tähän talouteen. Automaattivaihteinen.

Tuntui ihan kelpo laitteelta...onko jollain palstalaisella mahdollisesti jotain positiivista sanottavaa tuommoisesta? Kaikkihan sitikoita hyljeksivät ja tietävät että ainakin jollain tutulla oli ihan surkea yksilö.
 
postia pollareilta

Tuli tällä viikolla postia poliisilaitokselta. Kirjeessä oli varoitus kun oli ajanut 100km rajoitusalueella 103!!!!!!!!!!!!!!!!
Siis mitä vittua! Olisko toi huomautus tullut myös 101/102 km tunnissa?
Joku sivari sen oli seulonut isosta pinosta ja vanhempi konstaapeli allekirjoittanut.
Lahti-Tamperetiellä tuo telkänpönttö välähti. Hienoa jos jakossa pitää aina noiden pönttöjen kohdalla vetää alinopeutta.
 

Imuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
...Itse olen taas huomannut, että yli puolet autoilijoista jurnuttaa sitä 90 km/h nopeutta oli rajoitus sitten 80 km/h tai 100 km/h. Kun minulla on kahdeksankympin alueella nopeutena 87 km/h niin porukkka roikkuu perseessä ja kun nostaa satasen alueella nopeuden 107 km/h niin porukka hukkuu takaa. Jokin ihme logiikka tuossa on jota minä en ole vielä ymmärtänyt. Kahdeksankympin alueella voidaan ottaa vaikka sakko, mutta satasen alueella ei voida/haluta/... ajaa edes sitä sallittua maksimia.

Toinen minkä olen huomannut, niin ohituskaistat saa kaikenlaiset opel-kuskitkin ajamaan huikeaa ylinopeutta...
Veit sanat suustani! 80-alueella kaikki ajavat melkosta kyytiä, mutta 100-alueella kukaan ei aja edes sallittua 100:n vauhtia... Ohituskaista kun alkaa, niin yllättäen kaikkien nopeus nousee huimasti, niinpä itse paukuttelen kyllä ohi kaikista, vaikka sitten 140km/h, sillä tiedän että laskevat ohituskaistan loputtua nopeuden sinne 100:n alapuolelle.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tuli tällä viikolla postia poliisilaitokselta. Kirjeessä oli varoitus kun oli ajanut 100km rajoitusalueella 103!!!!!!!!!!!!!!!!
Siis mitä vittua! Olisko toi huomautus tullut myös 101/102 km tunnissa?
Joku sivari sen oli seulonut isosta pinosta ja vanhempi konstaapeli allekirjoittanut.
Lahti-Tamperetiellä tuo telkänpönttö välähti. Hienoa jos jakossa pitää aina noiden pönttöjen kohdalla vetää alinopeutta.
Oliko tuo missäpäin Lahti - Tamperetta? Kaverilla välähti talvella noin 5km Tuulosesta Tampereelle päin olevan tolpan kohdalla. Silloin vauhtia oli 84kmh ja talvirajoitukset voimassa siis.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oon tarkkaillut autoja, jotka pistelee meikästä ohi. Useimmiten automerkeistä kyseessä on BMW. Toiseksi veikkaan Audia ja Volvo on aika lähellä. Itselläni on melko uusi Opel, joka tuskin ärsyttää ketään kanssa-autoilijaa, mutta niin vaan usein tuntuu, että olen tiellä tukkona.

Minä olen tehnyt vastaavanlaista "tutkimusta" autoista jotka useimmiten aiheuttavat jonoja, tukkivat liikennettä ja muutenkin törttöilevät liikenteessä, ja useimmiten automerkkinä näissä tapauksissa on Nissan. Juuri äskenkin köröttelin pariin otteeseen reilusti alle rajoituksen ja molemmilla kerroilla edessä oli Nissan. Tämähän tietenkin liittynee siihen että Nissanin ostajista yli 60-vuotiaiden osuus on muistaakseni suurempi kuin millään muulla automerkillä.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tuli tällä viikolla postia poliisilaitokselta. Kirjeessä oli varoitus kun oli ajanut 100km rajoitusalueella 103!!!!!!!!!!!!!!!!
Siis mitä vittua! Olisko toi huomautus tullut myös 101/102 km tunnissa?
Joku sivari sen oli seulonut isosta pinosta ja vanhempi konstaapeli allekirjoittanut.
Lahti-Tamperetiellä tuo telkänpönttö välähti. Hienoa jos jakossa pitää aina noiden pönttöjen kohdalla vetää alinopeutta.

Sulla kohdalla on todennäköisesti ollut sellainen kameratolppa, missä poliisi noudattaa nollatoleranssia. Itselläni kävi toista vuotta sitten samanlainen tapaus, rajoitus oli 60km/h ja minun nopeuteni oli 61km/h. Huomautus luki minunkin lapussani. Eli... lappu tulee kaikenlaisista nopeuden ylityksistä, pienissä vain huomautus ja isommissa tapauksissa sakko. Missä kohdin se raja sitten on? Todennäköisesti yli 10km/h ylitykset mennevät jo sakon puolelle.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tuli tällä viikolla postia poliisilaitokselta. Kirjeessä oli varoitus kun oli ajanut 100km rajoitusalueella 103!!!!!!!!!!!!!!!!
Siis mitä vittua! Olisko toi huomautus tullut myös 101/102 km tunnissa?
Joku sivari sen oli seulonut isosta pinosta ja vanhempi konstaapeli allekirjoittanut.
Lahti-Tamperetiellä tuo telkänpönttö välähti. Hienoa jos jakossa pitää aina noiden pönttöjen kohdalla vetää alinopeutta.
Joillakin tieosuuksilla on nykyisin käytössä ns. nollalinja. Ilmeisesti ainakin vanhalla Porin tiellä (Vihdintie 120), sillä viime viikolla ajoin 80-alueella navigaattorini mukaan 83 km/h ja pönttö välähti. Vielä ei ole huomautusta kuulunut, mutta päivittäin tietä ajava työkaverini on sieltä saanut jo viisi huomautusta. Vastaava nollalinja oli/on käytössä myös 51-tiellä Kirkkonummelta Hankoon päin.

Jos kerran tuollaiseen leikkiin riittää valtiolla resursseja näinä aikoina, niin siitä vaan. Mitään järkeä tuossa ei ole. Ei tasan tarkkaan vaikuta ajonopeuksiini millään tavalla. Ajan jatkossakin tyhjällä tiellä vähän yli sallitun rajoituksen.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Kuinkahan paljon bemari-kuskit keskimäärin saavat ylinopeussakkoja vuodessa??

Itse olen saanut viimeisen vuoden aikana yhden (1) ylinopeussakon ja silloinkaan en ajanut Bemarilla vaan Ducatolla. 88km/h oli kasikympin alueella ja n. 80€ nasahti. Tätä edellinen ylinpeussakko oli muistaakseni vuodelta -01. Ja sitä ennen sain sakot 90-luvun alussa kun pommitin 127:ka Fiiatilla "vanhoilla vihreillä" risteyksen yli ja setien mielestä punaista oli päällä.

Mielestäni eniten kaahauksiin syyllistyy Ducatot ja punaisia päin hurjastellaan jatkuvasti Fiat 127:koilla.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Veit sanat suustani! 80-alueella kaikki ajavat melkosta kyytiä, mutta 100-alueella kukaan ei aja edes sallittua 100:n vauhtia...

Paikallisessa aviisissa kerrotaan juuri, että esim. kymppitien mittauspaikalla, jossa on 100 km/h-nopeusrajoitus, keskinopeus on 93,3 km/h ja kantatie 54:lla keskinopeus on 90,1 km/h.

Ilmeisesti tuntemukseni ovat totta.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
näytä mul grainer se jumiutunu kaasu..

Mikä tämä koko Prius-juttu on?

Katsoin jonkun videon youtubesta, missä autoilijalla oli vissiin hirttänyt kaasu. Ilmeisesti jarrukin oli lopettanut toimimasta, eikä autoa saanut pois päältäkään. Haiskahtaa tosin, että kuski oli vähän yksinkertainen, eikä saanut vaihdettakaan laitettua vapaalle.

Mutta voisiko joku selventää ihan ilman mitään inside-läppää, että mikä tämä koko sotku on. Autossa on kait jotain vikaa kun niitä on ilmeisesti vedetty takaisin ainakin jenkkilässä.
 

Fordél

Jäsen
Focuksesta täytyy sen verran sanoa, että tämä nykyinen malli on mielestäni ihan hyvä, mutta ei ihan yhtä pätevä kuin ensimmäinen mallisarja. Toki tässä nykyisessä ollaan menty eteenpäin jollain osa-alueillla kuten esimerkiksi ajettavuuden osalta siinä, että edellinen oli pikkasen puskeva kuin tämä nykyinen menee tasaisemmin eteenpäin, kiitos paremman alustan ja varmasti myös korin muodon. Myös tiloiltaan uusi Focus on kasvanut.

Toisaalta vanhassa laatu oli vähän parempaa (uudempi malli on entistäkin muovisempi) ja ohjauskin oli pätevämpi; nyt on aavistuksen letkun oloinen. Melutasoltaanhan Fordit ovat aina olleet järkkyjä, mutta tämä uusin Focus on kyllä entistäkin pahempi. Voisiko muuten syynä olla leveämmät renkaat? Joka tapauksessa rengasmelu on kova, mutta onneksi sitä on saa vähän alemmas kun pikkasen fiksailee mattoa sinne tänne.
 

TW

Jäsen
Focuksesta täytyy sen verran sanoa, että tämä nykyinen malli on mielestäni ihan hyvä, mutta ei ihan yhtä pätevä kuin ensimmäinen mallisarja. Toki tässä nykyisessä ollaan menty eteenpäin jollain osa-alueillla kuten esimerkiksi ajettavuuden osalta siinä, että edellinen oli pikkasen puskeva kuin tämä nykyinen menee tasaisemmin eteenpäin, kiitos paremman alustan ja varmasti myös korin muodon. Myös tiloiltaan uusi Focus on kasvanut.

Toisaalta vanhassa laatu oli vähän parempaa (uudempi malli on entistäkin muovisempi) ja ohjauskin oli pätevämpi; nyt on aavistuksen letkun oloinen. Melutasoltaanhan Fordit ovat aina olleet järkkyjä, mutta tämä uusin Focus on kyllä entistäkin pahempi. Voisiko muuten syynä olla leveämmät renkaat? Joka tapauksessa rengasmelu on kova, mutta onneksi sitä on saa vähän alemmas kun pikkasen fiksailee mattoa sinne tänne.

Onko kyseessä farkku vai hatchback? Meidän perheessä on vielä hetken mk1 Focus farkku ja mielestäni taas rengasmelu oli koeajoreissun perusteella uudessa farkussa pienempi. Ajettavuus oli uudessa tosiaan vakaampi mutta toisaalta ei enää niin mikroautomaisen tarkka kuin vanhassa. Kaikenkaikkiaan kuitenkin uusi oli parempi ajettava.
 

Jindebyne

Jäsen
Käytiin eilen koeajamassa Citroen C2-kärryä, siis sellaiseksi kakkosautoksi tähän talouteen. Automaattivaihteinen.

Tuntui ihan kelpo laitteelta...onko jollain palstalaisella mahdollisesti jotain positiivista sanottavaa tuommoisesta? Kaikkihan sitikoita hyljeksivät ja tietävät että ainakin jollain tutulla oli ihan surkea yksilö.


Meillä oli pääasiassa tyttöystävän käytössä ns. kakkosautona C2:n vuosina 2004-2009. Citikka sai kilsoja alleen 116 000km ja pääsääntöisesti ne menivätkin mukavasti. Pikkuvikoja oli sillointällöin kun peruutusvalot eivät syttyneet peruuttaessa tai ilmastointi puhalsi vain täysillä, mutta lämpötilat sai normaalisti säädeltyä. Meidän yksilössä oli kaikki mahdolliset varusteet ja uutena ostettu ihan mallisarjan ekoja yksilöitä.

Itse ajoin autolla yhteensä varmaan n. 5000km ja olihan se kiva pikku kärry ajaa kaupungissa ja lyhyitä matkoja, pieni kulutus ja käytännöllisyys oli myöskin plussaa; autoon sai mahtumaan uskomattoman määrän tavaraa kokoonsa nähden.

Pidempiä matkoja en itse lähtisi moottoriteillä ajamaan C2:lla, ihan jo rengasmelun noustessa kovemmissa nopeuksissa aika koviin lukemiin.

Pikkunättiin kruisailuun C2 on tehty ja suoriutui ainakin meillä siitä mainiosti.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Pidempiä matkoja en itse lähtisi moottoriteillä ajamaan C2:lla, ihan jo rengasmelun noustessa kovemmissa nopeuksissa aika koviin lukemiin.

Pikkunättiin kruisailuun C2 on tehty ja suoriutui ainakin meillä siitä mainiosti.
Meillä tuo tulee myös pääasiassa Kehä III:n sisäiseen tuhnuttamiseen. Ehkä joskus joutuu laskettelemaan jonnekin n. Keravan korkeudelle, mutta siinä se.
Tuntuu olevan ihan mukavasti esim. Nettiautossa tuommoisia tarjolla, joten tuo kyseinen yksilö jota lauantaina kokeilimme ei tähän talouteen vielä tule. Autolle on tarvetta vasta syksyllä, joten hankinta todennäköisesti tehdään vasta elokuulla.

Niin ja kiitos!
 
Oliko tuo missäpäin Lahti - Tamperetta? Kaverilla välähti talvella noin 5km Tuulosesta Tampereelle päin olevan tolpan kohdalla. Silloin vauhtia oli 84kmh ja talvirajoitukset voimassa siis.

Sama tolppa. Aikaisemmin on saanut tuohon ajella sen +10 kph.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tänään olikin hyvä bongailuaamu Kehä ykkösellä.

Ensin tien reunassa oli (valitettavasti) hyytyneenä Toyota Celica. Ja mielestäni väri oli ilahduttavasti sellainen alkuperäinen likaisen keltainen.

Hetki tämän jälkeen minut ohitti (tietysti) aah...aina niin ihastuttava Datsun Cherry Miten upea!

Edit: Kylläpäs vaan maailma muuttuu. Näitä kirsikoita on enää yksi kappale myytävänä esim. Nettiautossa.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Edit: Kylläpäs vaan maailma muuttuu. Näitä kirsikoita on enää yksi kappale myytävänä esim. Nettiautossa.

Nimerkistä päätellen osaat vastata kysymykseen: Oliko tuo malli tosiaan Datsun Cherry 100A? Datsun 100A:n tiedän, se pieni klassikko koppero (linnki ajovalo.net), mutta luulin aina, että nuo Cherryt olivat joko 120A tai 150A -mallisia. Monet hyvät hetket olen lapsena Cherryn takapenkillä istunut, hienoja autoja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Datsun 100A:n tiedän, se pieni klassikko koppero (linnki ajovalo.net)

Minun käsittääkseni kun tuokin "koppero" on oikeasti mallinimeltään Cherry 100A, vaikka se yleisesti tunnetaankin vaan pelkkä 100A:na. Tämä nimimerkin Datsun linkittämä "Vinku-Cherry" on sitten vaan uudempaa sukupolvea mutta mallinimi edelleen sama. Voihan se hyvin olla että näissä uudemmissakin on ollut noiden 120A:n ja 150A:n lisäksi myös 100A.


EDIT: Pitipäs ihan vallan tarkistaa ja Wikipediasta löytyy lisätietoa noista Datsun Cherryjen mallisarjoista. Eli tuon mukaan myös tätä uudempaa N10-sarjaa on jossain kutsuttu nimellä 100A.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Eli tuon mukaan myös tätä uudempaa N10-sarjaa on jossain kutsuttu nimellä 100A.

Just. No jotenkin vain pomppasi silmään tuo 100A:n nimittäminen tuossa uudemmassa mallissa. Tosin moottoritilavuus menee yksiin tuon 100:n kanssa tuossa ilmoituksessa, nehän menivät käsittääkseni koneen koon mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös