Veikkaisin että aika vähän on sellaisia pikkukorjaamoja ts. "nyrkkipajoja" jotka itse tekisivät noita softia, vaan eiköhän kyse juuri lienee tuollaisesta tunnetumman tuotteen välittämisestä. Ja sitten ne harvat jotka tekevät noita itse ovat luotettavia ja kokeneita tyyliin tuo jo mainittu Harinen.
Noita lastuja voi tehdä todella monella tapaa, ymmärtäen moottorinohjausjärjestelmää ja sen toimintaa tai vaihtoehtoisesti kopioimalla herran x tekemä softa suoraan purkkiin.
Luotettavimpia ovat juuri kyseiset Karala ja Harinen, lisäksi kaikki, joilta onnistuu kärryn penkitys. Näkee samalla, ettei tule ylläreitä, esimerkiksi laihaa seosta täydellä kaasulla tmv. Erityisesti bensavehkeessä laiha seos on suht yleinen yleissoftan (voimaa.com ym) vika, nämä voivat olla koneen kannalta fataaleja.
Paras ratkaisu on ottaa ohjelma firmasta, joka on joko erikoistunut tiettyyn valmistajaan (esim. ABT, MapTun) tai tiettyihin moottorinohjausjärjestelmiin (Karala).
Kaveri, joka puljaa enemmän Saabin Trionic-moottorinohjausten kanssa tutki voimaa.comin softaa ja huomasi melko erikoisia muutoksia. Kaasupolkimen "herkkyyskarttaa" (tietty pyydettävä % kuorma tietyllä kaasupolkimen liikkeellä) oli säädetty niin, että kaasu pohjassa pyynti oli yli asteikon, 120%.) Näin ei ainakaan Trionicista lisätehoja tule. Varsinkin hiukan harvinaisempien moottorinohjausjärjestelmien kanssa ei välttämättä asiantuntemus riitä firmassa, joka tarjoaa kaikkea kaikille.
Tuohon trioniciin ovat käyttäjät tehneet itse open source-käyttöliittymän, joten sen kanssa pääsee opiskelemaan tyypillisen ahtopaineohjatun (trionic 5) ja ilmamassaohjatun (trionic 7) sekä tulevaisuudessa näiden hybridin (trionic 8) toimintaa ja säätämistä melko helposti. Nakutustunnistus (ionisaatiovirtamittaus tulpista, ei perinteinen mikrofoni) on trionicissa erittäin tarkka, vastaava on nähty muissa järjestelmissä vasta bmw:n 335i:ssä, joten pakolämpömittarin kanssa "leikkiminen" on turvallistakin. Vanha läppäri vaan pelkääjän penkille ja vm. 1992-->2009 bensakoneinen saapikas ajoon. Myös uudemmat saabit ja esim vectra C 2.0T käyvät koekaniineiksi kunhan T8:a muokkaava softa saadaan valmiimmaksi.