Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 022
  • 19 022

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Ei tarvi kahta kertaa miettiä kumpi on arvokkaampi muutaman vuoden päästä, kun laitat autoa vaihtoon.

Juu, painivat muutenkin hieman eri sarjassa. Tosin tässä oli onneakin pelissä, sillä VW:n myyjän piti saada vielä seitsemän uutta autoa myytyä kuunloppuun mennessä, jotta tavotteet saavutetaan. Tämän takia tuli vaihdossa reilusti vastaan.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi olla että nyt tulle helvetin tyhmä/mahdoton kysymys mutta kokeillaan. Työsuhdeauto olisi ehkä hankinnassa ja noita kustannuksia hieman pohdiskelen. Ensin olin aikeissa ottaa vapaan-autoedun, mutta ei taida olla kannattava? Eli skenario on seuraava:
Työmatka: 2*15km/pvä
Käyttö/vapaa-autoetu: esim 365/530€
Kulutus 6,0l diesel/100km

Tämän lisäksi ajoja ei tule kuin mökille pari kertaa vuodessa ja satunnaisia muita ajoja (kauppaan, harrastuksiin). Tuo työmatka taitaa olla "omaa ajoa" kuitenkin myös. Töissä ei tule ajoja.

Olen itse huomannut että todella vähillä yksityisillä ajokilometreillä työsuhdeauton hankinta ei loppupeleissä ole kovin kannattavaa. Työmatka toimistolle on muutamia kilometrejä ja juurikaan muuta omaa ajoa ei tule. Vaikka ajopäiväkirjan pito tuo osan maksetuista veroista takaisin, ilman työsuhdeautoa saattaisi jäädä enemmän käteen kun huomioi julkisen liikenteen matkakustannukset työpaikan ja kodin välillä. Oikeastaan kesäkuukaudet menee fillarilla ja pari kertaa kesässä käy mökillä autolla niin siinäpä on kaikki ajot.

Jossain netissä on laskureita jolla voi laskea omien ajojen vaikutusta autoedun arvoon. Kannattaa tutustua ennen kuin hankkii auton. Luultavasti googlettamalla löytyy.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aamulla sain Opel Corsani takaisin huollosta. Joutokäyntisäädin vaihdettiin ja sinne upposi taas yli 200€. Jos nyt auto toimisi moitteetta jonkun aikaa, niin olisin tyytyväinen.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Noniin, nyt olisi auton vaihto edessä ja suunnitelmissa seuraava auto: Kia cee´d 1,6 EX SW

Onko palstalaisilla kokemuksia, omia tai muiden Kiasta? Tuolla "mukajärkeväkeskustelupalsta" sivulla oli miinuksia annettu ties mistä, lähinnä kalleista huolloista.
Jakakaa kokemuksenne kanssani =)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Noniin, nyt olisi auton vaihto edessä ja suunnitelmissa seuraava auto: Kia cee´d 1,6 EX SW

Onko palstalaisilla kokemuksia, omia tai muiden Kiasta? Tuolla "mukajärkeväkeskustelupalsta" sivulla oli miinuksia annettu ties mistä, lähinnä kalleista huolloista.
Jakakaa kokemuksenne kanssani =)

Käytetyistä ei vielä kauheasti ole kokemuksia, joten lopuulinen jälleenmyyntiarvi lienee vielä arvoitus.

Huollot ovat aivan järkyttävän kalliita - tai olivat ainakin tutun Sorentossa.

Oma ajokokemus rajoittuu Kia Magentikseen joka oli aivan järkyttävä lulla. Perä tuntui elävän eri tahtiin keulan kanssa jatkuvasti.

Jokainen taaplaa tavallaan, mutta hae nyt ihmeessä kilpaileva tarjous jostain toisestakin merkistä.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Siis tehdasuusi auto kyseessä. Täytyy jutella avokin kanssa vielä mitä tehdään =)

Muutkin vain kenellä kokemuksia niin napit sauhuamaan
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Siis tehdasuusi auto kyseessä. Täytyy jutella avokin kanssa vielä mitä tehdään =)

Muutkin vain kenellä kokemuksia niin napit sauhuamaan

Itse kävin koeajolla toissapäivänä. Alla oli 1.6crdi automaatti. Ei mitenkään sytyttänyt, ohjaus oli todella tunnoton omaan makuun. Tilaahan tuossa oli hyvin. Jo mainitut huollot siis todella kalliita. Etsi käsiisi Tuulilasi 6/2008, jossa on testissä Focus, Astra, Kia, Golf ja Octavia, tosin dieseleinä. Siitä saat osviittaa, mm huollot ja varaosat vertailtu.

Perjantaina olisi oman Golffin nouto edessä. Loppujen lopuksi meni tämä autonvaihto h**vetin hyvin. Fabia oli kaikista mainospuheista huolimatta todella vaisu esitys ja Golf taas juuri täydellinen omiin tarpeisiin.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tarvi kahta kertaa miettiä kumpi on arvokkaampi muutaman vuoden päästä, kun laitat autoa vaihtoon.

Ei siitä miettimisestä haittaa ole, ainakaan mutuna ei kannata asioita päättää.

Seuraavassa linkki autojen arvon säilymistä seuraavaan taulukkoon: http://www.ajovalo.net/ArvoParhaat.htm

Fabia ei listalla ole, koska malli muuttui välillä. Suht' tasaisesti nuo VW-konsernin autot listalla ovat, tosin Octavia ihan kiusallaan pari pykälää Volkkareja edellä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Cee'distä ei ole kokemuksia, eikä Kiasta yleensäkään mutta sisarmerkki Hyundain parista mallista on kylläkin (Matrix ja i30). Molemmista löytyy oikeastaan samat plussat ja miinukset. Luotettavuus on minusta ihan kiitettävää, aika vähävikaisilta ja laadukkailta autoilta vaikuttaisivat (joissakin Hyundain isommissa malleissa olen kuullut vaihdelaatikkorikoista). Sellaisia perusvarmoja perusautoja joissa ei ole mitään ylimääräisiä hienosteluja mutta kaikki toimii niin kuin pitääkin. Ajettavuus ei ainakaan näin Saksalaisiin tottunutta oikein sytytä, aika tunnottoman ja "rimpulan" oloisia ovat ajaa - ei kuitenkaan ihan pahimmasta päästä mitä olen ajanut. Materiaalit ovat vähän halvan oloisia, vaikuttavat sellaisilta että ajan oloon nitinää ja natinaa saattaa riittää. Ja jälleenmyyntiarvohan noissa ei ainakaan vielä ole samalla tasolla "parempien merkkien" kanssa.

Ainakin tuosta Hyundain i30 farkusta (eikös Kia Cee'd farkku ole periaatteessa sama auto?) voi sanoa että Korealaiset eivät ole ihan käsittäneet farmariauton ideaa. Nimittäin aika surkean kokoinen pätkä tuo "farkku" on, tilaa ei ole juuri enempää kuin jossain normi 5-ovisessa hatchbackissa. Eli käytännössä kyseessä on auto jota markkinoidaan farmariautona mutta ainakaan minun mielestäni ei ole varsinainen farmariauto vaan enemmänkin vain hieman jatkettu hatchback. Vaan eiköpähän tuollakin pärjänne jos kuljetustarvetta ei ihan hirvittävästi ole.

Kaiken kaikkiaan sanoisin että varmatoimista perusautoa hakevalle nuo Korealaiset on ihan hyviä vaihtoehtoja. Jos ei hae saksalaisen jämäkkää ajettavuutta ja statusarvoa niin kyllä noilla toimeen tulee. Kokonaiskustannukset ei varmasti ole lähellekään kärkipäätä vaikkakaan eivät ehkä niin pieniäkään kun monesti annetaan ymmärtää.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei siitä miettimisestä haittaa ole, ainakaan mutuna ei kannata asioita päättää.

Seuraavassa linkki autojen arvon säilymistä seuraavaan taulukkoon: http://www.ajovalo.net/ArvoParhaat.htm

Fabia ei listalla ole, koska malli muuttui välillä. Suht' tasaisesti nuo VW-konsernin autot listalla ovat, tosin Octavia ihan kiusallaan pari pykälää Volkkareja edellä.

Tässä nyt oli kysessä Fabia Combi ja Golf Variant. Jos uutena hinta ero oli 900€, niin luulet tosissasi, että esim 4v ja 100000km ajettuna hinta ero ei ole moninkertainen?

Lisäksi pitää muistaa, että tuossa listassa verrataan uuden auton hintaa ja käytetyn hintaa - luuleko joku tosissaan, että lopullinen hinta (ostettaessa)tai hyvityshinta (autoliikkeen sisäänostohinta) on ollut edes tuolla päin? Listahan on suorastaan naurettava (hinnasta jäljellä 98,9%) - aika hillitöntä. Täysin turhake koko lista.
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ainakin tuosta Hyundain i30 farkusta (eikös Kia Cee'd farkku ole periaatteessa sama auto?) voi sanoa että Korealaiset eivät ole ihan käsittäneet farmariauton ideaa. Nimittäin aika surkean kokoinen pätkä tuo "farkku" on, tilaa ei ole juuri enempää kuin jossain normi 5-ovisessa hatchbackissa. Eli käytännössä kyseessä on auto jota markkinoidaan farmariautona mutta ainakaan minun mielestäni ei ole varsinainen farmariauto vaan enemmänkin vain hieman jatkettu hatchback. Vaan eiköpähän tuollakin pärjänne jos kuljetustarvetta ei ihan hirvittävästi ole.
No, on siinä tavaratilaa kuitenkin enemmän kuin Volvon V50-farkussa... Mikä nyt sinänsä ei ole kovin suuri saavutus.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Lisäksi pitää muistaa, että tuossa listassa verrataan uuden auton hintaa ja käytetyn hintaa - luuleko joku tosissaan, että lopullinen hinta (ostettaessa)tai hyvityshinta (autoliikkeen sisäänostohinta) on ollut edes tuolla päin? Listahan on suorastaan naurettava (hinnasta jäljellä 98,9%) - aika hillitöntä. Täysin turhake koko lista.

Ja jos automallin hinta laskee, mikä taulukon mukaan on siis tapahtunut lähes joka automallille, niin eihän toki käytettyjen hinta laske siinä samalla. Yllättävän puusilmäisesti tehty lista tosiaan.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi pitää muistaa, että tuossa listassa verrataan uuden auton hintaa ja käytetyn hintaa - luuleko joku tosissaan, että lopullinen hinta (ostettaessa)tai hyvityshinta (autoliikkeen sisäänostohinta) on ollut edes tuolla päin? Listahan on suorastaan naurettava (hinnasta jäljellä 98,9%) - aika hillitöntä. Täysin turhake koko lista.
Tai sitten sitä ei osata lukea. Kannattaa ainakin sisäistää veromuutoksen vaikutus. Jokainen tietysti ymmärtää, että käytyttyjen autojen kaupassa hintaa neuvotellaan aina alaspäin, mutta ei kai siinä mitään isoja merkkikotaisia eroja ole. Esim. Skodan hintaa saadaan paljon enemmän alemmaksi kuin Volkkarin.

Ei toi mikään raamattu tietenkään ole eikä sellaiseksi tarkoitettu, mutta ihan mielenkiintoista tietoa löytyy, jota ei tarvitse ainoana totuutena tietenkään ottaa. Enemmän luotan kuitenkin tollaiseen listaan kuin mutu-arvioon siitä, kuinka paljon paremmin Golf säilyttää arvonsa kuin Fabia.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei toi mikään raamattu tietenkään ole eikä sellaiseksi tarkoitettu, mutta ihan mielenkiintoista tietoa löytyy, jota ei tarvitse ainoana totuutena tietenkään ottaa. Enemmän luotan kuitenkin tollaiseen listaan kuin mutu-arvioon siitä, kuinka paljon paremmin Golf säilyttää arvonsa kuin Fabia.

Mielelläni minäkin loistoja luen mutta miulummin sellaisia joilla on edes jotain tekemistä käytännön kanssa - tuo lista on totaalisen hyödytön.
 
Viimeksi muokattu:

Ender00

Jäsen
Mitään en autoista ymmärrä, mutta pääsin tuossa kerran ajelemaan pitempää matkaa automaattivaihteisella vanhalla Fordilla, jossa vakionopeuden säädin. Ihastuin noihin ominaisuuksiin suuresti.

Tässä nyt sitten mietin, että kun seuraavan auton on hommaamassa niin olisi kyllä hyvä, jos nuo ominaisuudet siitä löytyisivät. Lisäksi saisi olla bensakone.

Minulle auto on kuitenkin käyttöhyödyke, joten ei tulisi mieleenkään laittaa valtavia summia auton hankkimiseen. Joten mitä käytännön vaihtoehtoja minulle edes on? Jos ajatellaan, että hinta saisi maksimissaan pyöriä siinä 10 000 euron tienoissa niin onko edes mahdollisuutta saada autoa jossa automaattivaihteet, vakionopeudensäädin ja bensakone?

Mitä valmistajien malleja edes on olemassa, joissa nuo ehdot täyttyvät?

Voipi olla äärimmäisen tyhmä kysymys, mutta oma tietämys tosiaan rajoittuu auton tankkaamiseen ja pissapojan täyttämiseen - muut hoidan huollossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mitään en autoista ymmärrä, mutta pääsin tuossa kerran ajelemaan pitempää matkaa automaattivaihteisella vanhalla Fordilla, jossa vakionopeuden säädin. Ihastuin noihin ominaisuuksiin suuresti.

Tässä nyt sitten mietin, että kun seuraavan auton on hommaamassa niin olisi kyllä hyvä, jos nuo ominaisuudet siitä löytyisivät. Lisäksi saisi olla bensakone.

Minulle auto on kuitenkin käyttöhyödyke, joten ei tulisi mieleenkään laittaa valtavia summia auton hankkimiseen. Joten mitä käytännön vaihtoehtoja minulle edes on? Jos ajatellaan, että hinta saisi maksimissaan pyöriä siinä 10 000 euron tienoissa niin onko edes mahdollisuutta saada autoa jossa automaattivaihteet, vakionopeudensäädin ja bensakone?

Mitä valmistajien malleja edes on olemassa, joissa nuo ehdot täyttyvät?

Voipi olla äärimmäisen tyhmä kysymys, mutta oma tietämys tosiaan rajoittuu auton tankkaamiseen ja pissapojan täyttämiseen - muut hoidan huollossa.


Molemmat sellaisia ominaisuuksia jotka koukuttavat nopeasti ja eroon on vaikeaa päästä. Yleisesti ottaen automaatti vähentää kyllä huomattavasti vaihtoehtoja mutta äkkiseltään ainakin seuraavat mallit tulee mieleen:

Volvo 850
Opel Vectra
Ford Mondeo
Chevrolet Corsica ja varmaan myös Alero
Nissan Almera / Primera
Vw Golf / Passat

Aika moneen merkkiihän vakinopeudensäätimen pystyy asentamaan myös jälkikäteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Molemmat sellaisia ominaisuuksia jotka koukuttavat nopeasti ja eroon on vaikeaa päästä. Yleisesti ottaen automaatti vähentää kyllä huomattavasti vaihtoehtoja mutta äkkiseltään ainakin seuraavat mallit tulee mieleen:

Volvo 850
Opel Vectra
Ford Mondeo
Chevrolet Corsica ja varmaan myös Alero
Nissan Almera / Primera
Vw Golf / Passat

Aika moneen merkkiihän vakinopeudensäätimen pystyy asentamaan myös jälkikäteen.

Eikä pidä tietenkään unohtaa Mersuja. Kyllä kymppitonnilla saa nykyisin jo hyviäkin ja suht' vähän ajettuja Mersuja. Itselläni ei kyllä ole juuri pahaa sanottavaa Mersusta, koneet ja laatikot on ainakin pirun kestäviä, ja kun katsoo että kori on ruostesuojattu ja muuten hyvä niin aika huoletonta ajelua on edessä.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos ajatellaan, että hinta saisi maksimissaan pyöriä siinä 10 000 euron tienoissa niin onko edes mahdollisuutta saada autoa jossa automaattivaihteet, vakionopeudensäädin ja bensakone?

Korealaiset ovat yleensä hyvin varusteltuja ja halpoja. Itselläni on 8000€ maksanut Hyundai Elantra 2,0 A (vm. 2002, 86tkm), johon olen ollut ihan tyytyväinen. Parasta autossa on ehdottomasti pienehkön korin ja tehokkaan moottorin yhdistelmä, joka takaa kiihtyvyyden myös automaatilla. Bensaakin se kuluttaa vähemmän (n. 7,5-8l/100km) kuin pienemmällä koneella varustettu entinen Mondeoni.

Muita harkinnan arvoisia malleja voisivat olla Hyundai Sonata ja Daewoo/Chevrolet Nubira tai Ewanda. Niitä on aika vähän liikkeellä käytettynä, mutta netin avulla varmaan löytyy muutama potentiaalinen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika moneen merkkiihän vakinopeudensäätimen pystyy asentamaan myös jälkikäteen.

Näissä kannattaa kuitenkin katsoa hieman minkälaisen vakionopeudensäätimen hankkii. Jos erehtyy asennuttamaan surkean säätimen (vaijerivetoisen tai mitä näitä nyt on) niin kyllä ajamisesta on nautinto kaukana. Näitäkin on muutama tullut koettua.
 
Suosikkijoukkue
OJ, Kouvolan Edustuskiekko ry, The Villans
Näissä kannattaa kuitenkin katsoa hieman minkälaisen vakionopeudensäätimen hankkii. Jos erehtyy asennuttamaan surkean säätimen (vaijerivetoisen tai mitä näitä nyt on) niin kyllä ajamisesta on nautinto kaukana. Näitäkin on muutama tullut koettua.

Niin tosiaan vanhemmissa autoissa on kaasu toteutettu vaijerilla. Uusissa kaasu on sähköinen, mutta ei vaijerivetoiseen pysty asentamaan kun vaijerivetoiseen tarkoitetun vakkarin.
Kyllä se vaijeriversiokin on ihan pätevä siinä missä uudempikin...
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ongelmia keskuslukituksen/sähköikkunoiden kanssa

Minulla on A4 -00. Siinä on alkanut ilmetä suht vittumainen ongelma. On tehnyt saman nyt neljästi. Kerran viime kesänä ja kolmesti tänä kesänä joista vielä kaksi kertaa tänään. Eli vaikka ovet laittaa lukkoon kaukosäätimellä normaalisti, niin vähän myöhemmin olen huomannut, että auton ovet eivät ole lukossa ja ikkunat ovat auki. Mistä pirusta tälläinen voi johtua? Vituttaa, kun en saa autoa minnekkään talliin viikonlopuksi. Maanantaina vois koittaa huoltoon viedä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin tosiaan vanhemmissa autoissa on kaasu toteutettu vaijerilla. Uusissa kaasu on sähköinen, mutta ei vaijerivetoiseen pysty asentamaan kun vaijerivetoiseen tarkoitetun vakkarin.
Kyllä se vaijeriversiokin on ihan pätevä siinä missä uudempikin...

No miten olisi -05 (tai 06, ei muista) Renault Trafic 2,5 litran dieselillä. Aivan kamala vakionopeudensäädin, nopeus heittelee ~25 km/h. Vinkkari on aivan samanlainen kuin vuotta tuoreemassa Traficissa (1,9L), mutta uudemmassa säädin todella toimii. Tai toimii niin hyvin kuin noin paskassa autossa voi toimia. Pienemmän koneen Trafikeissa alkaa tapahtua 2400 kierroksen jälkeen ja rajotin on asetettu 3800 kierrokseen. Kuudes vaihde kyseiseen autoon aivan turha, hyvä kun 5. jaksaa pitää 100 km/h nopeutta yllä loivassa ylämäessä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Minulla on A4 -00. Siinä on alkanut ilmetä suht vittumainen ongelma. On tehnyt saman nyt neljästi. Kerran viime kesänä ja kolmesti tänä kesänä joista vielä kaksi kertaa tänään. Eli vaikka ovet laittaa lukkoon kaukosäätimellä normaalisti, niin vähän myöhemmin olen huomannut, että auton ovet eivät ole lukossa ja ikkunat ovat auki. Mistä pirusta tälläinen voi johtua? Vituttaa, kun en saa autoa minnekkään talliin viikonlopuksi. Maanantaina vois koittaa huoltoon viedä.

Uskoisin että ongelmana on kuskin ovessa oleva keskusyksikkö jossa pienien mikrokytkimien tinaukset vuosien saatossa hapettuu ja pistää keskuslukon ja ikkunat (myös auton oman hälyttimen) temppuilemaan. Tämän voi korjata itse irrottamalla ja kolvaamalla uusiks, tai sitten vie nyrkkipajalle. Mutta Audi liike melko varmasti vaan vaihtaa yksikön ja se maksaa!

Asiassa voi säästää jos alat jo tänään herkistelemään avaimen lukkopesiä, koska niiden pitää irrota jotta saadaan yksikkö irti. Ts. toivon mukaan avaintakin on käytetty vuosien saatossa eikä vain kaukosäädintä! Asia mikä monesti nykypäivän autoissa unohdetaan... Tiedän tapauksen jossa yksi Octavia seisoi samaisen tapauksen takia 4 päivää korjaamolla, koska avainta ei saatu lukkoihin ja niitä piti uittaa CRC:ssä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös