Autoiluketju

  • 3 191 177
  • 18 516
9000:n perusrakenne taas suunniteltiin yhdessä fiat croman, jonkun lancian ja alfa 166:n kanssa (tosin saab painaa noin 300kg enemmän kuin muut em autot eli eroja on paljon)

Saab 9000, Fiat Croma, Alfa Romeo 164 sekä Lancia Thema. Tuo oli aikanaan luokkansa edistynein autonelikko.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Itsellä sattui muuten hassusti Octavian kanssa, että kun siinä piti olla se tehtaan vakio 140 heppaa (103 kW) ja viedessäni autoa uudelleen ohjelmoitavaksi auto laitettiin penkkiin ja kuinka ollakaan, koneessa oli 170 kaakkia. Kulutus oli maantieajossa 4.2 l / 100 km.

Jos ostit käytettynä, niin taisi olla ohjelmat jo sisällä. Jos taas uutena, niin penkissä varmaan vähän toleransseja. Noista 103kW-koneista tehdään käden käänteessä 125kW koneita. Kyseisen 2.0TDI:n (pumppusuutin) järkyttävä ominaisuus on täysin kelvoton alavääntö, ja tsippaus vaikuttaa vain yläkiekoille, jolloin kontrasti alavääntöön kasvaa entisestään. Toki koneelle tulee vähän luonnetta, kun siellä ylempänä vedon tosiaan tuntee, mutta jotkut taas eivät moisesta tehopiikistä välitä. Toki yläkiekkojen pirteys (yläkiekat= kiekat - alakiekat, eli 2000-4500) on maantieajossa aivan huikea juttu, ja kyseinen 2.0TDI (pumppusuutin) onkin maantieajossa huikea kone, varsinkin verrattuna siihen 1.9TDI:hin, joka on täysin hengetön 2500 jälkeen. Ja tietty tuo 2.0TDI:n tsippaus parantaa tätä maantieajo-ominaisuutta kosolti.

Uusissa VAGin common raileissa toki alavääntöongelma on korjattu, ja se vastaa esim. Bemun ja Mersun koneita näiltä osin. Kuulin joskus jonkun perustelun, miksi VAG on pumppusuutindisuja käyttänyt näinkin pitkään, mutta vähän selittelyltä se kuulosti. Selkeä miinushan tuo on ollut, äänet ja kaikki. Lisäksi kun kyseistä konetta yhdistetty DSG:hen (Passat), niin tulos on melko kelvoton, ei ne sovi yhtään yhteen. Jotenkin se loota ei osaa käsitellä tuota alaväännön puutetta, ja koittaa heti päästä paremmille kiekoille. Ajosta tulee nykivää jne.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos ostit käytettynä, niin taisi olla ohjelmat jo sisällä. Jos taas uutena, niin penkissä varmaan vähän toleransseja. Noista 103kW-koneista tehdään käden käänteessä 125kW koneita. Kyseisen 2.0TDI:n (pumppusuutin) järkyttävä ominaisuus on täysin kelvoton alavääntö, ja tsippaus vaikuttaa vain yläkiekoille, jolloin kontrasti alavääntöön kasvaa entisestään. Toki koneelle tulee vähän luonnetta, kun siellä ylempänä vedon tosiaan tuntee, mutta jotkut taas eivät moisesta tehopiikistä välitä. Toki yläkiekkojen pirteys (yläkiekat= kiekat - alakiekat, eli 2000-4500) on maantieajossa aivan huikea juttu, ja kyseinen 2.0TDI (pumppusuutin) onkin maantieajossa huikea kone, varsinkin verrattuna siihen 1.9TDI:hin, joka on täysin hengetön 2500 jälkeen. Ja tietty tuo 2.0TDI:n tsippaus parantaa tätä maantieajo-ominaisuutta kosolti.

Uutena ostin. Penkitys oli Toijalan autosähkössä, eli Special Tuning Harisella. Lienee valtakunnan parhaimpia tuon alan firmoja, eli toleransseihin en usko. Juttelin silloin auton myyneen henkilön kanssa, nin hän ei hämmästynyt yhtään. Auto oli tulossa esittelyautoksi, kun tein tilauksen ja se oli haluttu ilmeisesti laittaa vähän reippaammaksi. Vääntö oli muuten 395 Nm. Nuo samat arvothan ovat muuten RS-tdi mallissa.

Maantieajossa oli kuusivaihteisena hiukan arpomista lähteäkö nelosella, vitosella vai kutosvaihteella ohittamaan. Kierrokset kun piti saada siihen reiluun kahteen tonniin, ehkä kahteen ja puoleen. Mutta sitten se lähtikin hyvin. Esimerkiksi maantieajossa kierrokset esimerkiksi 80 km/h:n vauhdissa olivat parissa tuhannessa, eli pikkuisen piti nostaa ennen ohitusta, jos oli tiukka väli.
 

Riz

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Uutena ostin. Penkitys oli Toijalan autosähkössä, eli Special Tuning Harisella. Lienee valtakunnan parhaimpia tuon alan firmoja, eli toleransseihin en usko. Juttelin silloin auton myyneen henkilön kanssa, nin hän ei hämmästynyt yhtään. Auto oli tulossa esittelyautoksi, kun tein tilauksen ja se oli haluttu ilmeisesti laittaa vähän reippaammaksi. Vääntö oli muuten 395 Nm. Nuo samat arvothan ovat muuten RS-tdi mallissa.

Siis hetkinen....ostit siis auton joka oli alunperin tilattu liikkeeseen esittelyautoksi ja liike/tehdas oli laitattanut sen vähän reippaammaksi kuin mitä papereista ilmenee ? Eli jos auto olisi päätynyt esittelykäyttöön, olisi taas apinaa koijattu ja auton koeajaneet ja vastaavan tilanneet olisivat sitten saaneet tehtaalta auton joka olisi nimellisesti ollut sama malli mutta todellisuudessa esittelymallia pienemmillä tehoilla. Hieman kyseenalaista toimintaa ?
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siis hetkinen....ostit siis auton joka oli alunperin tilattu liikkeeseen esittelyautoksi ja liike/tehdas oli laitattanut sen vähän reippaammaksi kuin mitä papereista ilmenee ? Eli jos auto olisi päätynyt esittelykäyttöön, olisi taas apinaa koijattu ja auton koeajaneet ja vastaavan tilanneet olisivat sitten saaneet tehtaalta auton joka olisi nimellisesti ollut sama malli mutta todellisuudessa esittelymallia pienemmillä tehoilla. Hieman kyseenalaista toimintaa ?

Täsmennyksenä vielä, että tehtaalla tiedettiin auton tulevan minulle, eli tein tilauksen ennen auton menoa hinalle ja siihen tehtiin eräitä pyytämiäni muutoksia alkuperäiseen, esittelyautokäyttöön tulevaan malliin verrattuna.

Sen verran Harisella silloin juttelin, että kyllä miltei jokainen penkissä käynyt Octavia on ollut pirteämpi kuin se virallinen 140 hv. keskimäärin tehot olivat 155 hv:n paikkeilla. Eikä tämä minun 170 hv ollut ensimmäinen, vaan jollakin muulla oli aiemmin ollut samanlaiset tehot. Tuosta on jo aikaa, joten noita tapauksia on varmaan enemmänkin.

Mutta myyntitoimenpiteenähän tuo olisi erinomainen. Suurin osa autoilijoista tuskin käyttää autoaan penkissä asiaa varmistaakseen, vaikka puhiseekin mielessään, että "jotenkin se liikkeen esittelyauto tuntui liikahtavan ripeämmin". Eikä siltikään pääse todentamaan, että siinä esittelyautossa oli oikeasti enemmän tehoa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täsmennyksenä vielä, että tehtaalla tiedettiin auton tulevan minulle, eli tein tilauksen ennen auton menoa hinalle ja siihen tehtiin eräitä pyytämiäni muutoksia alkuperäiseen, esittelyautokäyttöön tulevaan malliin verrattuna.

Eli kävikö sinulle nyt sitten "hassusti" niin kuin ensimmäisessä viestissäsi kerroit vai olitko tilannut sen tuunattuna versiona? Nyt kannattaa jo ehkä miettiä mitä kirjoittaa, ettei kirjoita itseään sellaiseen pussiin, josta ei ole paluuta.

Vaikea kyllä uskoa noihin VAG-autojen "ylimääräisiin" hevosvoimiin, kun ei esim. Volkkarin uutta GTI-mallia saada kiihtymään niihin aikoihin, mitä tehdas on ilmoittanut. Tai voihan se olla, että VAG-autoissa on enemmän hevosia, ne ovat vaan vähän pienempiä kuin muissa autoissa.
 
Sen verran Harisella silloin juttelin, että kyllä miltei jokainen penkissä käynyt Octavia on ollut pirteämpi kuin se virallinen 140 hv. keskimäärin tehot olivat 155 hv:n paikkeilla. Eikä tämä minun 170 hv ollut ensimmäinen, vaan jollakin muulla oli aiemmin ollut samanlaiset tehot. Tuosta on jo aikaa, joten noita tapauksia on varmaan enemmänkin.

Netistä lueskelin jonkun Espanjalaisen autolehden (http://motor.terra.es/pruebas-coches/) sivuilta koeajoja. Mittaavat siellä tehotkin ja äkkiseltään löysin 7 kpl VAG-konsernin autoja tuolla 2.0TDi-koneella. Tehomittaukset vaihtelivat välillä 148 hv - 160,5 hv. Itsekin ko. moottorilla varustetun auton omistajana voin vahvistaa että riittävästi (minun tarpeisiini) on tehoa...
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Sen verran Harisella silloin juttelin, että kyllä miltei jokainen penkissä käynyt Octavia on ollut pirteämpi kuin se virallinen 140 hv. keskimäärin tehot olivat 155 hv:n paikkeilla.

Vanha guatroni oli samassa Harisen penkissä, ja 150hv tehdashepojen sijasta mitattiin 160hv. 140hv -> 170hv on kuitenkin aika uskomaton ero, ja kyllä on vikaa joko penkissä tai sitten tuotantoprosesseissa. Tietty lopputulos tällä kertaa miellyttänee asiakasta. Ja ainahan jos tehdas ilmoittaa moottoritehon ja penkeissä mitataan takapyöristä ja lasketaan siitä jotenkin moottorin teho, niin toki liikkuvia osia kaavassa on melkoisesti.

Järkyttävä ääni kyllä moottorista lähtee, kun se siinä pelli auki paikallaan huutaa kiekat 6000:ssa. Että aikamoisia ovat nuo äänieristeet kabiinin ja konehuoneen välissä.
 
Muistaakseni myös TM:n mittaamasta M6-Mazdasta löytyi paljon enemmän koneja, kuin mitä japanialaiset olivat itse laskeneet. Siellähän on/oli kai jokin rajoituskin enimmäistehojen suhteen, jota sitten enemmän tahi vähemmän noudatetaan.

polvipetterin jorinat kuulostavat 100% uskottavilta.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli kävikö sinulle nyt sitten "hassusti" niin kuin ensimmäisessä viestissäsi kerroit vai olitko tilannut sen tuunattuna versiona? Nyt kannattaa jo ehkä miettiä mitä kirjoittaa, ettei kirjoita itseään sellaiseen pussiin, josta ei ole paluuta.

Vaikea kyllä uskoa noihin VAG-autojen "ylimääräisiin" hevosvoimiin, kun ei esim. Volkkarin uutta GTI-mallia saada kiihtymään niihin aikoihin, mitä tehdas on ilmoittanut. Tai voihan se olla, että VAG-autoissa on enemmän hevosia, ne ovat vaan vähän pienempiä kuin muissa autoissa.

Ei tullut nettietsivälle mieleen, että termi "eräitä pyytämiäni muutoksia" voisi tarkoittaa muutakin kuin kireämpää konetta? En tilannut autoa mitenkään viritettynä versiona, tosin nyt tiedän sellaista versiota liikkeessä pyytää. Tilasin autoon sellaisia lisävarusteita, joita esittelyautoon ei oltu aiottu laittaa. Viritettäväksi vein auton siksi, että halusin saada siihen lisää tehoa. Harisella siihen kuuluu penkitys, erona tehoyksiköitä jne. kauppaaviin firmoihin. En tosin ottanut enää lisää tehoa, koska Harinen ei osannut sanoa, kestääkö auton voimaansiirto sen.

Ja mitä tulee tuohon toisen kappaleen tekstiin, saat uskoa mitä haluat ja minulle on ihan sama, mitä Volkkarit tai muut automerkit antavat tai eivät anna tehoja. Tiedän vain sen, mitä Harisen kone Octaviasta kertoi ja tehot on minulla edelleen paperilla. Siitäkin varmaan saa mietittyä jos jonkinlaista salaliittoteoriaa, jos haluaa. YV:llä sitten mahdolliset todistepyynnöt.

Varsin hyökkäävään sävyyn asiasi esitit, joten on pakko kysyä, että vieläkö löytyy jotain muita ohjeita kirjoittamisteni suhteen?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KalPa
Niin kyllä mullekin jäi semmoinen kuva että sitä oli jo piristetty tehojen suhteen tehtaalta saakka??

Niinkuin yllä kirjoitit:
"Auto oli tulossa esittelyautoksi, kun tein tilauksen ja se oli haluttu ilmeisesti laittaa vähän reippaammaksi"

Vai miten tämä reippaammaksi pitäisi ymmärtää?
 

scholl

Jäsen
Priceless. :-)

Hyvä, että osaat arvostaa. Näin muuten tänään Toyota Corolla sedanin. Täytyy kyllä myöntää, että aika monta kertaa sen kuskia on varmaan jouduttu pahoinpitelemään, jotta on mennyt sennäköisen saippualootan hankkimaan.

Saab 9000, Fiat Croma, Alfa Romeo 164 sekä Lancia Thema. Tuo oli aikanaan luokkansa edistynein autonelikko.

Tuo oli mielenkiintoinen projekti siinä mielessä, kun se oli yksi ensimmäisistä alliansseista automallien osalta Euroopassa. Sen jälkeen niitä on ollut useita.

Tuli muuten mieleeni, etten ole ehkä vielä huomannut sanoa, mutta Alfa Mi.To. on kyllä kaunis pikkuauto. Fiat 500:n jälkeen ovat onnistuneet tekemään nyt toisen mallin, jonka pitäisi puhutella nuorekkaita kuskeja.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Itse asiassa viimeinen saab missä ei ole minkään muun auton kanssa samoja osia on vanha 900.

Tuli sen verran asiantunteva vastaus että otan hatun päästä, vaikkei tämä asia minulle kovin läheinen olekaan. Saabeihin vihkiytynyt kaverini noista on joskus jutellut ja sanonut, että jos joskus ysi-kolmosen ostat, niin osta vuosimalli 2000 sillä sen jälkeen muunmuassa alusta on selvästi heikompi. Tuon vuosimallin kohtuullisen vähän ajettuja yksilöitä alkaa muuten saada jo melkoisen edulliseen hintaan.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tehtaat yleensä ilmoittavat teholukemat erittäin maltillisesti ja niin, ettei teho ainakaan ole alle ilmoitetun! Esim. tuo tuolla jossain mainittu Mazda6 oli MPS-versio johon tehdas antoi teholukemaksi muistaakseni 270bhp ja TM:n testitiimi jarrutti penkissä pauttiaralla 300... Vääntölukematkin olivat selkeästi tehtaan ilmoittamaa kovemmat!

Yksi asia joka näitä nyky-dieseleitä noissa tehoasioissa rassaa on tämä DPF => riippuen suodattimesta saattaa tehopuolella lukemat viskellä vähän sinne sun tänne...
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin kyllä mullekin jäi semmoinen kuva että sitä oli jo piristetty tehojen suhteen tehtaalta saakka??

Niinkuin yllä kirjoitit:
"Auto oli tulossa esittelyautoksi, kun tein tilauksen ja se oli haluttu ilmeisesti laittaa vähän reippaammaksi"

Vai miten tämä reippaammaksi pitäisi ymmärtää?

No varmaan se oli siellä tehtaalla tehty se viritys, jos se kaupasta ostaessani oli tehokkaammalla koneella. Tai mistä minä tiedän, vaika liike olisi halunnut ilmaiseksi sellaisen toimenpiteen suorittaa. Onhan sekin mahdollista, että merkkiliikkeen huollossa joku on sen toimenpiteen tehnyt tai että joku on varastanut sen auton yöllä ja laittanut siihen uuden ohjelman.

Pointti on nyt siinä, että minä en kuitenkaan sellaista käskyä ollut antanut millekään taholle, eli kuulin ensimmäistä kertaa asiasta silloin Tuning Harisella. Enkä osaa ottaa kantaa siihen, tehdäänkö tätä liikkeessa tai liikkeissä systemaattisesti. Myyjä vain sanoi asiaa jälkeenpäin ihmetellessäni, että "siellä tehtaalla on joku halunnut laittaa sellaisen ohjelman".
 

12961

Jäsen
Tuli sen verran asiantunteva vastaus että otan hatun päästä, vaikkei tämä asia minulle kovin läheinen olekaan. Saabeihin vihkiytynyt kaverini noista on joskus jutellut ja sanonut, että jos joskus ysi-kolmosen ostat, niin osta vuosimalli 2000 sillä sen jälkeen muunmuassa alusta on selvästi heikompi. Tuon vuosimallin kohtuullisen vähän ajettuja yksilöitä alkaa muuten saada jo melkoisen edulliseen hintaan.

Suurin, oleellinen ero 9-3:ssa vuosimallin 2000 kohdalla on moottorinohjausjärjestelmän muutos uudempaan versioon Trionic 5 -> Trionic 7. T5 on siinä mielessä tietenkin parempi, että sitä pystyy freeware-ohjelmiston avulla virittelemään (siis lastuttamaan) lähes ilmaiseksi itsekin. Muista muutoksista en ole varma, mutta perusrakenne on ainakin pysynyt tuon faceliftin yli täysin samana.

T7 taas on selvästi uudenaikaisempi/monimutkaisempi järjestelmä ilmamassaohjauksineen (aiemman T5:n ahtopaineohjauksen sijasta) ja kaikkine muine hienouksineen.



Itse olen perehtynyt näihin lähinnä yritys- ja erehdys- pohjalta ja olen mm. ollut mukana testaamassa tätä freewarea trionicin säätöohjelmistoa:

www.ecuproject.com
http://members.home.nl/t5suite/


Saabin trionic ei ole millään tavalla samanlainen kuin boschin yms yleiset moottorinohjausjärjestelmät joita käyttää todella suuri osa autoteollisuutta. Trionic on todennäköisesti kehittynein moottorinohjausjärjestelmä turboahdettuun moottoriin tulppien ionisaatiomittauksella tapahtuvan nakutustunnistuksen ym myötä, joskin erittäin vaikea säätää ilman tehtaan insinöörien tietotaitoa. Esim. lastutusguru karala ei pääse trionic-boksiin käsiksi, ja tämä taitaakin olla ainoa järjestelmä jota hän ei pysty lainkaan säätämään. Tähdennykseksi siis vielä, että maailmassa on tähän asti ollut 4 virittäjää jotka ovat ymmärtäneet jotain saabien ainutlaatuisen moottorinohjauksen päälle. Kohta niitä saattaa olla jokainen moottoritekniikan päälle ymmärtävä saab-kuljettaja!
 

Carlos

Jäsen
Hyvä, että osaat arvostaa. Näin muuten tänään Toyota Corolla sedanin. Täytyy kyllä myöntää, että aika monta kertaa sen kuskia on varmaan jouduttu pahoinpitelemään, jotta on mennyt sennäköisen saippualootan hankkimaan.

Vai että ihan semmoisen onnistuit näkemään! Waaaau. Olit sitten vissiin ihan lähtenyt käymään kylällä asti, ei tommosia pelejä muuten siellä ladon nurkalla paljon näy.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tehtaat yleensä ilmoittavat teholukemat erittäin maltillisesti ja niin, ettei teho ainakaan ole alle ilmoitetun! Esim. tuo tuolla jossain mainittu Mazda6 oli MPS-versio johon tehdas antoi teholukemaksi muistaakseni 270bhp ja TM:n testitiimi jarrutti penkissä pauttiaralla 300... Vääntölukematkin olivat selkeästi tehtaan ilmoittamaa kovemmat!

Yksi asia joka näitä nyky-dieseleitä noissa tehoasioissa rassaa on tämä DPF => riippuen suodattimesta saattaa tehopuolella lukemat viskellä vähän sinne sun tänne...

Japanissa oli aikaisemmin joku ihme sääntö joka rajasi hevoset alle kolmensadan, johti siihen että valmistajat ilmoitti juuri näitä alle 300:n tehoja vaikak totuus oli jotain aivan muuta. Ei taida olla enään.

BMW:llä oli aikaisemmin 323 ja 325 mallit, E46 sarjassa 323:lle ilmoitettiin 170hp ja 325:lle 192. Totuus oli kuitenkin se että moottorit olivat moottorinohjausta lukuunottamatta identtiset ja tuossa 323:ssakin oli todellisuudessa ~185hp mutta piti saada joku näkyvä ero autojen välille.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tuli sen verran asiantunteva vastaus että otan hatun päästä, vaikkei tämä asia minulle kovin läheinen olekaan. Saabeihin vihkiytynyt kaverini noista on joskus jutellut ja sanonut, että jos joskus ysi-kolmosen ostat, niin osta vuosimalli 2000 sillä sen jälkeen muunmuassa alusta on selvästi heikompi. Tuon vuosimallin kohtuullisen vähän ajettuja yksilöitä alkaa muuten saada jo melkoisen edulliseen hintaan.
Hieman korjausta, ettei nyt joku vahingossa mene vielä uskomaankin tuota.

Tietyissä 9-3 malleissa, esim. Aero ja Turbo Sport oli jo valmiina alustasarja, mutta muuten tuo koko 98-02 sukupolvi on samalla alustalla. Sitten jos verrataan tuon edeltäjää eli uudemman mallista 900-mallia tuohon, niin eroja alustassa kyllä löytyy. 9-3:n alustaa jäykennettiin, jolloin ajotuntuma parani mutta jousitusmukavuus heikkeni selvästi.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Yksi asia joka näitä nyky-dieseleitä noissa tehoasioissa rassaa on tämä DPF => riippuen suodattimesta saattaa tehopuolella lukemat viskellä vähän sinne sun tänne...

Ja kun verotuksessakaan ei huomioida muita (päästöjä) kuin hiilidioksidipäästöt, niin eipä hirveästi kannusta kuluttajia maksamaan jostakin hiukkassuodattimesta, vielä kun se nostaa myös hieman auton kulutusta.
 

scholl

Jäsen
Ja kun verotuksessakaan ei huomioida muita (päästöjä) kuin hiilidioksidipäästöt, niin eipä hirveästi kannusta kuluttajia maksamaan jostakin hiukkassuodattimesta, vielä kun se nostaa myös hieman auton kulutusta.

Eikö terveys ja ihmisten henki merkitse mitään?
Nuo pienhiukkaset ovat todella vaarallisia ihmisille. Eli jos kaupunkien keskustoissa pyörii paljon dieseleitä ilman suodatinta, on se hemmetin vaarallista ihmisille. Ja typerää, jos ongelma pystytään korjaamaan suodattimilla. Itse olen ehdottanut, että uusissa dieselautoissa suodattimet laitetaan pakollisiksi.

Nykyinen kateusvero on muutenkin kokonaisuudessaan täysin epäonnistunut. Kateelliset virkamiehet pääsivät taas toteuttamaan itseään. Samahan se oli muuttoautojen verotuksen suhteen. Ulkoministeriön virkamiehet mukamas tienasivat liian hyvin komennuksillaan niin koko muuttoautoverovapaus piti rajoittaa koskemaan halpoja autoja.
 

scholl

Jäsen
BMW:llä oli aikaisemmin 323 ja 325 mallit, E46 sarjassa 323:lle ilmoitettiin 170hp ja 325:lle 192. Totuus oli kuitenkin se että moottorit olivat moottorinohjausta lukuunottamatta identtiset ja tuossa 323:ssakin oli todellisuudessa ~185hp mutta piti saada joku näkyvä ero autojen välille.

Ei se ihan noin mee. 323 oli vanhempi malli, 325 korvasi sen. Eivät olleet myynnissä samaan aikaan. Kun E46 tuli markkinoille niin mallit olivat 316, 318, 320, 323, 328. Kaksi pienintä 1,9 litran koneita, 320 kahden litran, 323 2,5 litran ja 328 2,8 litran. Vuonna 2000-01 tehtiin moottoriuudistus, jossa uusi 316 oli 1,8l, 318 oli kaksilitrainen. Silloin 320 muuttui 2,2 litraiseksi (320 hepat muuttuivat samalla 150->170) ja olisi ollut liian lähellä 323:sta, joten tämän mallin ilmoitettua tehoa lisättiin (170->192) ja mallimerkintä muuttui 325:ksi vuonna 2000. Samoin 328 poistui, koska sen tehot olivat samoissa 325:n kanssa. Tilalle tuli 3 litrainen 330.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
BMW:llä oli aikaisemmin 323 ja 325 mallit, E46 sarjassa 323:lle ilmoitettiin 170hp ja 325:lle 192. Totuus oli kuitenkin se että moottorit olivat moottorinohjausta lukuunottamatta identtiset ja tuossa 323:ssakin oli todellisuudessa ~185hp mutta piti saada joku näkyvä ero autojen välille.

Tämä on uudessa Saabissakin. Kun jotain eroja pitää saada malleille, niin merkitään niitä ihan kummallisesti:
1.8t = 2.0 litrainen matalapaine turbo 150hv
2.0t = 2.0 litrainen matalapaine turbo lastutettuna 175hv
2.0T = 2.0 litrainen turbo, siis eri ahtimella kuin nuo ylemmät 210hv

Varsinkin tuo 1.8t on aika harhaanjohtava, kun kyseessä on kuitenkin 2.0 kone. Näin olen käsittänyt nämä saabin koukerot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös