Autoiluketju

  • 3 307 978
  • 18 973

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toinen juttu on se että jos auto maksaa n.30000 euroa ja sen joutuu kerran vuodessa (30tkm välein) käyttämään huollossa niin se 300 euroa on 1% (!) auton hankkimiskustannuksista. Minusta se ei tunnu yhtään kalliilta kun ajattelen asiaa noin. Eri asia olisi tietenkin jos 1000 euron auton huollosta joutuisi maksamaan sen saman 300...

Kyllä minusta 30 000 euroa ja rapiat on aika paljon verrattuna tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Tai sanotaanko että tulee hintaa aika paljon niille lisäarvoille joita tuolla 29 000 eurolla saa.

Nimimerkki japseihin siirtynyt.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Edit: Lukeehan se tuolla viestissäsi että Avensiksesta on kyse. Nyt enää askarruttaakin että missä on se paikka missä Avensikset huolletaan ilmaiseksi? Porin seudullako (suosikkijoukkue Ässät)?
Varmaan juuri siellä, missä autolle ei tehdä mitään muuta kuin lisätään kerta toisensa jälkeen tuulilasinpesunestettä?
 
Kyllä minusta 30 000 euroa ja rapiat on aika paljon verrattuna tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Tai sanotaanko että tulee hintaa aika paljon niille lisäarvoille joita tuolla 29 000 eurolla saa.

Nimimerkki japseihin siirtynyt.

Nyt en millään tapaa halunnut ottaa kantaa siihen minkä hintainen auto on järkevää omistaa. Tarkoitukseni oli tuoda ilmi ajatukseni että mielestäni 300 euron huolto 30000 euron autossa vastaa samaa kuin 10 euron huolto 1000 euron autossa. Ehkä vähän vaikeasti selitetty mutta itse ainakin tajusin mitä tarkoitin...
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Kerropa minkä merkkistä "paskaa japsia" huolletaan ilmaiseksi? Ainakin kaikista tähän asti omistamieni autojen huolloista ovat veloittaneet vaikkei olekaan mitään ylimääräistä remonttia tarvinnut tehdä.

Edit: Lukeehan se tuolla viestissäsi että Avensiksesta on kyse. Nyt enää askarruttaakin että missä on se paikka missä Avensikset huolletaan ilmaiseksi? Porin seudullako (suosikkijoukkue Ässät)?

Parahin Marko,

Jos itse vaihdan autooni jarrupalat ja öljyt, niin kenelle minun pitäisi siitä huollosta maksaa?

Toinen juttu on se että jos auto maksaa n.30000 euroa ja sen joutuu kerran vuodessa (30tkm välein) käyttämään huollossa niin se 300 euroa on 1% (!) auton hankkimiskustannuksista. Minusta se ei tunnu yhtään kalliilta kun ajattelen asiaa noin

Mutta miten tuon asian VOI ajatella noin? Moni ostaa auton lainalla ja siihen lyhennyksen päälle (500e/kk) kun lyödään tuo 300e (vaikkakin vain kerran vuodessa), niin onhan se.

EI auton arvo ja huollon hinta ole mitenkään yhteyksissä toisiinsa. Merkki vaikuttaa huollon hintaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Jos itse vaihdan autooni jarrupalat ja öljyt, niin kenelle minun pitäisi siitä huollosta maksaa?

Käytät sen silti pissapojan täytössä huollossa?

Mutta miten tuon asian VOI ajatella noin? Moni ostaa auton lainalla ja siihen lyhennyksen päälle (500e/kk) kun lyödään tuo 300e (vaikkakin vain kerran vuodessa), niin onhan se.

EI auton arvo ja huollon hinta ole mitenkään yhteyksissä toisiinsa. Merkki vaikuttaa huollon hintaan.

Merkki vaikuttaa AUTON hintaan. Jos joku ottaa pätkän autoonsa niin, ettei ole fyrkkaa maksaa 300€:n huoltoa vuosittain, niin sitten on ostanut perseelleen liian kalliin auton. Jos on enemmän rahaa, ostaa yleensä myös kalliimman auton. Siitähän tässä on kyse. En mä ala väittämään, että mun Volkkari olisi parempi kuin neljä kertaa kalliimpi Bemari. Ja nyt siis puhutaan autoista eikä mistään tonnin romuista. Köyhät kyykkyyn.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt en millään tapaa halunnut ottaa kantaa siihen minkä hintainen auto on järkevää omistaa. Tarkoitukseni oli tuoda ilmi ajatukseni että mielestäni 300 euron huolto 30000 euron autossa vastaa samaa kuin 10 euron huolto 1000 euron autossa. Ehkä vähän vaikeasti selitetty mutta itse ainakin tajusin mitä tarkoitin...

Joo, tajusin mitä tarkoitit, mutta huvitti lähinnä vain se että kun ensin on hassattu 30 tonttua niin eihän se muutama satanen sitten enää tunnu missään. Kulujen (hankinta ja huolto) ajatteleminen prosentuaalisesti on omien kokemuksieni mukaan yksi autokuumeen petollisimmista oireista.

EI auton arvo ja huollon hinta ole mitenkään yhteyksissä toisiinsa. Merkki vaikuttaa huollon hintaan.

Mutu-tuntuman perusteella sanoisin kyllä että mitä uudempi auto, sitä kalliimpaa huoltaminen. Ja merkkien välillä on myös tottakai eroja.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt näyttäisi Jenkeissä saavan uutta Challengeria. 40 000$, 425hp, 6,1 litran Hemi. Hyvin uppoaa nämä oldschool-tyyliset muskelijenkit. Liekö Suomen Dodge ottaa tätä koskaan tuontiohjelmaan? Tosin hintahan olisi varmaan jotain 70-90k euroa (vähintään).
 

scholl

Jäsen
Nyt näyttäisi Jenkeissä saavan uutta Challengeria. 40 000$, 425hp, 6,1 litran Hemi. Hyvin uppoaa nämä oldschool-tyyliset muskelijenkit. Liekö Suomen Dodge ottaa tätä koskaan tuontiohjelmaan? Tosin hintahan olisi varmaan jotain 70-90k euroa (vähintään).

Itse olen miettinyt samaa autoa hankittavaksi jossain vaiheessa siitä asti kun ekat kuvat tulivat. Ei varmasti tule tuontiohjelmaan, mutta voi uittaa samalla tavalla kuin Mustangeja. Tosin hinta tulee olemaan reilusti toistasataatuhatta, kun saadaan tänne. Varsinkin nyt kun isot co2 autot nousivat verojen suhteen sikana. Pitää muistaa, että Mustang maksaa jenkeissä alle 20 tuhatta dollaria pienimmällä koneella ja nekin maksavat hieman enemmän, kun ovat täällä kilvissä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mietin tuota hinta-arviota vähän Corvetten mukaan. Sehän maksoi jokunen vuosi sitten n. 107 000€. Ja USA:ssa se maksoi silloin n. 50 000$. Nythän uusi Vette maksaa, tai lähtöhinta on, jotain karvan alle viiskymppiä USA:ssa. Mutta näillä uusilla veroilla varmaan painunee aika kovaksi hinta täällä.

Mutta onpahan vaan tyylikäs tuo Challenger. Siinä olisi auto jossa olisi tyyli, fiilis, äänet ja suorituskyky kohdallaan.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Onko Eibachin jouset niin paljon Cobran jousia paremmat, että noista Eibacheista kannattaa sen 100 euroa maksaa enemmän?
 

huppumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Ottawa, Leeds Utd
Onko Eibachin jouset niin paljon Cobran jousia paremmat, että noista Eibacheista kannattaa sen 100 euroa maksaa enemmän?

Itselläni on autoissani ollut kummankin valmistamaa sarjaa ja on eibachit kyllä laadukkaammat, mutta ei mulla kyllä ole cobrista mitään pahaa sanottavaa.

Cobrissa ehkä hitusen enemmän pintakovuutta, mutta kyllä nekin on toimineet hyvien iskareiden kanssa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Onko Eibachin jouset niin paljon Cobran jousia paremmat, että noista Eibacheista kannattaa sen 100 euroa maksaa enemmän?

Itsellä autossa Eibachit, eikä tule koskaan enään muun merkkisiä madallusjousia. On ollut orkkisalustojen kanssa Weitecciä, Intraxia, Madiä... Kaikissa auto on ollut pintakova, kivireki ja kolisija. Eibach toimii näihin nähden kuin eri planeetalta. Jäykkä, mut ei pintakova. Itseasiassa aika mukava, mut tarvittaessa pitää tiessä todella hyvin. Mulla siis Pro-Street.

Samaa mietin kun ostin ne että kannattaako maksaa extraa, niin nyt tiedän että todellakin kannatti.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mietin tuota hinta-arviota vähän Corvetten mukaan. Sehän maksoi jokunen vuosi sitten n. 107 000€. Ja USA:ssa se maksoi silloin n. 50 000$. Nythän uusi Vette maksaa, tai lähtöhinta on, jotain karvan alle viiskymppiä USA:ssa. Mutta näillä uusilla veroilla varmaan painunee aika kovaksi hinta täällä.

105990€ Alkaen. Automaatilla hinta on jo 112790€ ja Z06 maksaa jo 167350€. Itku meinaa päästä, kun vertaa jenkkien hintoihin varsinkin nyt, kun dollarin hinta on niin alhaalla.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suositelkaa pyyhkijöitä jotka eivät kovettuisi talvella. Nykyiset skodan huollosta saadut tuppaavat tekemään tätä ja hieman vituttaa. Hinnalla ei niin väliä kunhan kestävät edes muutaman kuukauden.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Suositelkaa pyyhkijöitä jotka eivät kovettuisi talvella. Nykyiset skodan huollosta saadut tuppaavat tekemään tätä ja hieman vituttaa. Hinnalla ei niin väliä kunhan kestävät edes muutaman kuukauden.

Itse suosin Boschin sulkia. Hyvin heittää loskat ja paskat sivuun ja kahden kympin hinnoissa liikkuu pari.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Pakko lisätä viel et ota sellaiset missä ei ole "runkoa". Muutaman euron olivat kalliimpia, mut itse ainakin tykkään paljon enemmän.

Nekin kyllä jäätyvät yhtä lailla. Tai en tiedä ovatko vähemmän herkempiä jäätymään, mutta mitkään jäätymättömät ne eivät ole. Onhan ne myös kivemman näköiset verrattuna niihin saranavirityksiin.
 

scholl

Jäsen
Autokatsastus - lupa painaa rahaa?

Autokatsastus hämmästyttää. Se on avattu kilpailulle, mutta seurauksena se onkin yht'äkkiä johtanut alan keskittymiseen siten, että toimijoita on pääasiassa vain kaksi ja hinnat nousevat hurjasti. Sekä televisiossa että Kauppalehdessä on ollut asiasta juttua. Katsastushinnat ovat kuulemma pelkästään viime vuodesta nousseet noin kuudestakympistä kahdeksaankymppiin ja yritykset takovat hurjia tuloksia. Se on kerrassaan uskomatonta.

Hintojen nousu ei ole todellakaan pelkästään lisääntyneistä kustannuksista tai lisätesteistä johtuvaa, koska katsastusasemat tekevät sellaista liikevoittoa, mistä harvoilla aloilla voidaan edes unelmoida. Tilaa kilpailulle siis pitäisi olla. Miksi sitten niitä toimijoita on vain kaksi. Veikkaan, että nuo monikansalliset toimijat ovat maksaneet yrittäjille sen verran hyvän summan, että moni yksittäinen yrittäjä on rahastanut ja myynyt putiikkinsa pois. Hyviä hintoja on varaa maksaa, koska firmat tekevät niin hyvää tulosta, eikä mitään muutosta siihen ole näköpiirissä. Erikoista, ettei kukaan lähde näitä kahta haastamaan. Toki ala vaatii laiteinvestointeja ja henkilökuntaa, mutta jos noin hyvää tulosta tehdään niin silloin luulisi yrittäjiä löytyvän. Toki pieni yksittäinen pablo ei ehkä uskalla kiskaansa avata, sillä olemassaolevat toimijat voisivat silloin dumpata alueellisesti hintoja ja ajaa hänet ulos markkinoilta, mutta miksei sitten ulkomailta tule kilpailua. Luulisi, että Euroopassa on enemmänkin firmoja, jotka voisivat tulla tänne markkinoille laittamalla uusia, ehkäpä erilaisia putiikkeja pystyyn ja ottamaan omansa markkinoista. Koska nähdään katsastuksen valtava halpahalli kaukana ydinkeskustasta esimerkiksi?

Toinen osansa on valtiovallalla. Ei se ole ihan syytön siihen, että katsastuksesta on kuulemma tullut jo lähes yhtä kallista kuin mitä auton käyttömaksu on. Seuraavia asioita ainakin tulisi pohtia kun puhutaan katsastuksesta:

- onko auto pakko katsastaa Suomessa: eikö voisi olla jonkinlaiset yleiset EU-normit, miten autot katsastetaan ja jokainen voisi sitten mielensä mukaan hoitaa tuon asian vaikka Tallinnassa, Tukholmassa tai lomalla Keski-Euroopassa. Ainakin hintavertailujen mahdollisuuden pitäisi vaikuttaa hintoihin

- Saksassa katsastus maksaa noin 45e ja se suoritetaan joka toinen vuosi kun taas Suomessa lysti on 80e ja joka vuosi. Joku tässä mättää. Vaikka Saksassa ollaan vanhimpien autojen osalta ehkä jossain vaiheessa siirtymässä vuosittaiseen katsastukseen niin Suomessa vuosittain katsastetaan aivan liian nuoret ja osittain vähänkäytetyt autot. Ennen kaikkea tuo hintaero Saksan ja Suomen välillä on kestämätön. Ei sama toimenpide voi olla tuplahintainen täällä

- miksei uuden auton katsastus ole halvempaa kuin vanhan. Kun sinulla on suhteellisen vähän ajettu auto (esim. 20tkm) niin katsastus tarkoittaa vain sitä, että istut hetken siellä ja juot kupin teetä ja hetken päästä katsastusmies tulee sanomaan, että kaikki on kunnossa. Sitten toisaalta vanhoja autoja joudutaan rassaamaan huolella ja niihin tehdään vaikka millaista vikalistaa ja silti samahinta. Eikö tarkastuskohteiden määrä voisi nousta tavallaan suhteessa ikään ja ajokilometreihin kuten tapahtuu määräaikaishuolloissakin. On aivan typerää katsoa uudenveroisia samalla tavalla kuin vanhoja. Vanhoille autoille käyttö ja ylläpito kuten katsastus pitäisi olla kalliimpaa jo senkin takia, että ajoneuvokanta uudistuisi. Nythän kai uusintakatsastus on jopa halvempi, jos vanha pommi ei pääse heti läpi, joten heitä paapotaan oikein olan takaa. Ja uusille autoille on kaiken maailman lisätestejä, mitkä maksavat lisää, vaikka pitäisi olla juuri päinvastoin

- miksei katsastus voi olla joka toinen vuosi johonkin tiettyyn, nykyistä vanhempaan ikään asti. Se voisi motivoida ihmisiä ajamaan vähän uudemmilla autoilla ja turhat katsastukset jäisivät pois

- tai miksei katsastus voisi olla liitetty jotenkin kilometreihin eli kun huollatat auton niin saattaisit joutua katsastamaan sen samalla. Nykyään kaikki on tietokoneilla, joten kusetusta tuskin pystyisi tekemään. Joku mittalaite vain kiinni autoon ja purkaisi sieltä datan ulos

- jos muu ei auta niin pitäisikö katsastushinnoille määritellä maksimihinta. Firmat saisivat sitten tehdä voitollista liiketoimintaa niillä hinnoilla. Nythän katsastus on pakollinen, joten kysyntä on taattua, joten kaksi toimijaa voivat yhdessä tuumin nostaa hintoja vaikka kuinka paljon. Edes tuollainen 20 euron hinnannousu vuodessa ei aiheuta kovinkaan paljon keskustelua

Tällä hetkellä tuo katsastusasematoiminta kuulostaa ihan samalta kuin saisi luvan pyörittää bordellia tai casinoa. Rahantuloa on vaikea estää. Pitää oikein miettiä, että onko se ok, että tuo katsastushinta nousee pari kymppiä per vuosi per auto vai pitäisikö kenties tiedustella joltakin, että voisiko asialle tehdä jotain. Nyt kilpailu ei toimi ja autoilijaa kusetetaan.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Hyvä scholl.

Minusta ongelma on ajankohtainen. Yksityistäminen, joka näkyy kielteisellä tavalla suoraan kuluttajan kukkarossa. Ei suosittu aihe. Ongelma ei ole nykysisissä toimijoissa. He tekevät bisnestä siinä ympäristössä, minkä lainsäätäjä asettaa.

Pari kysymystä ensalkuun. Mikä on akkreditointisysteemi? Olisiko siinä alalle pääsyn vaikeus? AKE:n sivuilla vaan kehoitetaan soittamaan vaihteeseen. Ehkä ei kuitenkaan, olisiko siinä sitten vaikka ajoneuvoasentajan paprut vaatimuksena?

Ehkä todennäköisempi olisi alkuinvestoinnit. Pieni halli ja nosturi + kaikki tilpehööri. Hintojen dumppaamisesta ei ole kyllä ainakaan nykyisillä katteilla ongelmaksi. Jos voittoa tulee ja hinnanlisäyksissä puhutaan kymmenistä euroista, niin aika alas saadaan mennä.

Vanhoista autoista eri mieltä. On monia Vekurisen kaltaisia, jotka ajavat vuositasolla 4000 kilometriä eikä autossa siten ole juuri koskaan vikaa. No okei, säädätän kyllä päästöt etukäteen ja vaihdatan kuluvia osia tarpeen mukaan.
 

scholl

Jäsen
Vanhoista autoista eri mieltä. On monia Vekurisen kaltaisia, jotka ajavat vuositasolla 4000 kilometriä eikä autossa siten ole juuri koskaan vikaa. No okei, säädätän kyllä päästöt etukäteen ja vaihdatan kuluvia osia tarpeen mukaan.

Itselläni on kakkosauto, joka on tullut siihen ikään, että pitää katsastaa ja kilometrejä tulee vuodessa reilusti alle tuhat. Ei kulu edes renkaat. Silti pitää katsastaa. Siinä mielessä mietin, että vanhat autot todennäköisesti sentään enemmän kuluvat.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt näyttäisi Jenkeissä saavan uutta Challengeria. 40 000$, 425hp, 6,1 litran Hemi. Hyvin uppoaa nämä oldschool-tyyliset muskelijenkit. Liekö Suomen Dodge ottaa tätä koskaan tuontiohjelmaan? Tosin hintahan olisi varmaan jotain 70-90k euroa (vähintään).

Onpas muuten harvinaisen ruma auto.
 

ocram

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Maple Leafs
BMW 3-sarja (e90/91)

autoa tässä katsottu pitkän aikaa. Vaihtoehtona ollut Passat ja Accord. Kävin kokeilemassa uusikoppaista 3-sarjan bemaria, tuntui hyvältä ajaa. On kellään kokemusta pitemmältä ajalta 3-sarjalaisesta (+/-)
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
autoa tässä katsottu pitkän aikaa. Vaihtoehtona ollut Passat ja Accord. Kävin kokeilemassa uusikoppaista 3-sarjan bemaria, tuntui hyvältä ajaa. On kellään kokemusta pitemmältä ajalta 3-sarjalaisesta (+/-)

Pari vuotta on ollut 325iA Touring (E91) alla. Valittamista ei oikeastaan ole, mutta kannattaa ottaa huomioon, että mikään tilaihme auto ei todella ole. Etupenkkiläisillä on hyvät oltavat, mutta takapenkki ja tavaratilat eivät ole valtavan suuret. Passat ja Accord tarjonnevat suuremmat sisätilat.

Ajo-ominaisuuksiltaan auto on oikein mainio, pidän jämäkästä ajotuntumasta, ja BMW:n mainosmotto pätee kiitettävästi. Kahden vuoden aikana ei ole ilmennyt mitään vikoja tai ongelmia. Polttoaineen kulutus on kyllä melko suurta, kun ajo koostuu pääasiassa kaupunkiajosta ja moottoritiestä.
 
Pitää muistaa, että Mustang maksaa jenkeissä alle 20 tuhatta dollaria pienimmällä koneella ja nekin maksavat hieman enemmän, kun ovat täällä kilvissä.

Onko tarkempaa tietoa miten kyseisen auton saa suomessa vaivattomimmin ja mitä se maksaa? Tietenkin GT olisi mukavampi mutta kuutoskoneellakin menisi. Pääsin koettamaan tota pienempää versiota 900km verran ja siinäkin riittää kyllä potkua (iso kutoskoneeksi). Jenkkejä kyllä hemmotellaan, 20k usd on autosta todella kohtuullinen hinta, varsinkin tällä taalan kurssilla käy kateeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös