Autokatsastus - lupa painaa rahaa?
Autokatsastus hämmästyttää. Se on avattu kilpailulle, mutta seurauksena se onkin yht'äkkiä johtanut alan keskittymiseen siten, että toimijoita on pääasiassa vain kaksi ja hinnat nousevat hurjasti. Sekä televisiossa että Kauppalehdessä on ollut asiasta juttua. Katsastushinnat ovat kuulemma pelkästään viime vuodesta nousseet noin kuudestakympistä kahdeksaankymppiin ja yritykset takovat hurjia tuloksia. Se on kerrassaan uskomatonta.
Hintojen nousu ei ole todellakaan pelkästään lisääntyneistä kustannuksista tai lisätesteistä johtuvaa, koska katsastusasemat tekevät sellaista liikevoittoa, mistä harvoilla aloilla voidaan edes unelmoida. Tilaa kilpailulle siis pitäisi olla. Miksi sitten niitä toimijoita on vain kaksi. Veikkaan, että nuo monikansalliset toimijat ovat maksaneet yrittäjille sen verran hyvän summan, että moni yksittäinen yrittäjä on rahastanut ja myynyt putiikkinsa pois. Hyviä hintoja on varaa maksaa, koska firmat tekevät niin hyvää tulosta, eikä mitään muutosta siihen ole näköpiirissä. Erikoista, ettei kukaan lähde näitä kahta haastamaan. Toki ala vaatii laiteinvestointeja ja henkilökuntaa, mutta jos noin hyvää tulosta tehdään niin silloin luulisi yrittäjiä löytyvän. Toki pieni yksittäinen pablo ei ehkä uskalla kiskaansa avata, sillä olemassaolevat toimijat voisivat silloin dumpata alueellisesti hintoja ja ajaa hänet ulos markkinoilta, mutta miksei sitten ulkomailta tule kilpailua. Luulisi, että Euroopassa on enemmänkin firmoja, jotka voisivat tulla tänne markkinoille laittamalla uusia, ehkäpä erilaisia putiikkeja pystyyn ja ottamaan omansa markkinoista. Koska nähdään katsastuksen valtava halpahalli kaukana ydinkeskustasta esimerkiksi?
Toinen osansa on valtiovallalla. Ei se ole ihan syytön siihen, että katsastuksesta on kuulemma tullut jo lähes yhtä kallista kuin mitä auton käyttömaksu on. Seuraavia asioita ainakin tulisi pohtia kun puhutaan katsastuksesta:
- onko auto pakko katsastaa Suomessa: eikö voisi olla jonkinlaiset yleiset EU-normit, miten autot katsastetaan ja jokainen voisi sitten mielensä mukaan hoitaa tuon asian vaikka Tallinnassa, Tukholmassa tai lomalla Keski-Euroopassa. Ainakin hintavertailujen mahdollisuuden pitäisi vaikuttaa hintoihin
- Saksassa katsastus maksaa noin 45e ja se suoritetaan joka toinen vuosi kun taas Suomessa lysti on 80e ja joka vuosi. Joku tässä mättää. Vaikka Saksassa ollaan vanhimpien autojen osalta ehkä jossain vaiheessa siirtymässä vuosittaiseen katsastukseen niin Suomessa vuosittain katsastetaan aivan liian nuoret ja osittain vähänkäytetyt autot. Ennen kaikkea tuo hintaero Saksan ja Suomen välillä on kestämätön. Ei sama toimenpide voi olla tuplahintainen täällä
- miksei uuden auton katsastus ole halvempaa kuin vanhan. Kun sinulla on suhteellisen vähän ajettu auto (esim. 20tkm) niin katsastus tarkoittaa vain sitä, että istut hetken siellä ja juot kupin teetä ja hetken päästä katsastusmies tulee sanomaan, että kaikki on kunnossa. Sitten toisaalta vanhoja autoja joudutaan rassaamaan huolella ja niihin tehdään vaikka millaista vikalistaa ja silti samahinta. Eikö tarkastuskohteiden määrä voisi nousta tavallaan suhteessa ikään ja ajokilometreihin kuten tapahtuu määräaikaishuolloissakin. On aivan typerää katsoa uudenveroisia samalla tavalla kuin vanhoja. Vanhoille autoille käyttö ja ylläpito kuten katsastus pitäisi olla kalliimpaa jo senkin takia, että ajoneuvokanta uudistuisi. Nythän kai uusintakatsastus on jopa halvempi, jos vanha pommi ei pääse heti läpi, joten heitä paapotaan oikein olan takaa. Ja uusille autoille on kaiken maailman lisätestejä, mitkä maksavat lisää, vaikka pitäisi olla juuri päinvastoin
- miksei katsastus voi olla joka toinen vuosi johonkin tiettyyn, nykyistä vanhempaan ikään asti. Se voisi motivoida ihmisiä ajamaan vähän uudemmilla autoilla ja turhat katsastukset jäisivät pois
- tai miksei katsastus voisi olla liitetty jotenkin kilometreihin eli kun huollatat auton niin saattaisit joutua katsastamaan sen samalla. Nykyään kaikki on tietokoneilla, joten kusetusta tuskin pystyisi tekemään. Joku mittalaite vain kiinni autoon ja purkaisi sieltä datan ulos
- jos muu ei auta niin pitäisikö katsastushinnoille määritellä maksimihinta. Firmat saisivat sitten tehdä voitollista liiketoimintaa niillä hinnoilla. Nythän katsastus on pakollinen, joten kysyntä on taattua, joten kaksi toimijaa voivat yhdessä tuumin nostaa hintoja vaikka kuinka paljon. Edes tuollainen 20 euron hinnannousu vuodessa ei aiheuta kovinkaan paljon keskustelua
Tällä hetkellä tuo katsastusasematoiminta kuulostaa ihan samalta kuin saisi luvan pyörittää bordellia tai casinoa. Rahantuloa on vaikea estää. Pitää oikein miettiä, että onko se ok, että tuo katsastushinta nousee pari kymppiä per vuosi per auto vai pitäisikö kenties tiedustella joltakin, että voisiko asialle tehdä jotain. Nyt kilpailu ei toimi ja autoilijaa kusetetaan.