Hesarin mukaan Peugeot 308 diesel kulkee tankillisella 1200km. Herää kysymys, että miksi pienen auton toimintasäde pitää olla noin suuri? Eikö se ole huono asia, että turhaa painoa kulkee mukana koko ajan ajossa?
Joku puolet pienempi toimintasäde eli siis pienempi tankki olisi ihan paikallaan.
Päinvastaavaa ihmettelin kesällä Sisiliassa. Oli vuokra-Fiesta jollain pikkudisulla alla ja siinä oltiin posoteltu joku 300 km ja tankki näytti puoltaväliä. Kelasin, että onkohan tankissa reikä tai muuta foordeilua. Kävin huoltiksella ja iloinen mario lorotti tankkiin reilu kymmenen litraa polttoainetta ja taas oli mittarit täynnä. Samassa juuri tajusin, että miksikäs sitä turhaan polttoaineita kuljettelemaan ympäri maakuntia, kun sen reilu 600km tankillisella pääsee, niin sehän se riittää.
Hieno kosla kaiken kaikkiaan, rengaskin vaihtui munanvatkaintunkilla 10 minuutissa, jalassa valkoiset housut eivätkä edes liikantuneet. Ja ekaa kertaa tein koko hommaa. Parkkipaikkamme lähistöllä olleen auto servizion apinat vähän harjoittelivat uusasiakashankintaa.
Muijalle olen jotain pikkukotteroa miettinyt, ja koska kesällä oli jännittävät fiestakokemukset, niin se oli päällimäisenä mielessä, mutta tässä ketjussa hehkutettu uusi Fabia ajoi kyllä jo ajamatta edelle.
Tuulilasi.fi näyttää tasonsa ja ihmettelee tuohtuneena 7 Quattro-merkkistä autoa. RS- ja R-mallithan valmistaa quattro GmbH, joka on Audin tytäryhtiö. Nuo 7 autoa lienevät ostettu viime vuoden puolella verohuumassa (ennen nousua) ja jostain syystä rekisteröityneet tammikuun puolelle, mikä lie sinksaus myyjällä/maahantuojalla. Toisaalta AKE:n tilasto sanoo esim. tammikuulta: 7 kpl Merkki: Quattro, Malli: Audi A4, joten tiedä sitten. Itse kyllä uskon omaan teoriaani.
Olisi kiva noista diesel-tilastoista saada suosituimmat mallit. Paljon on noita edullisia malleja pienillä dieseleillä ja ne edulliset disut harvoin sisältävät hiukkassuodatinta. Vaikka CO2-päästöt ovatkin pieniä, niin pienhiukkasten suuri määrä - ja sen nopea kasvu - näkyy yleisessä ilmanlaadussa Helsingissä. Ja kun se disu on pihaan ostettu ja käyttövoimaverot maksettu, niin pitäähän sillä väkisinkin ajaa koko aika, jotta kilometrit tulevat halvemmiksi! Hiukkassuodattimilla varustetutuille disuille pitäisi antaa joku verohelpotus ja äkkiä. Ehkä siinä seuraavassa verotusvaiheessa sitten.