Autoiluketju

  • 3 224 854
  • 18 596

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Toyotan hihna

Omasta paukkui remmi alle 25tkm ajon jälkeen.Tosin ei ollut remmin vika vaan tarvike kiristimen laakerin. Oli klappia just sen verran että hihna kulki moottoria vasten, hihnasta irtosi roinaa joka meni hihnan alle kiristäen hihnaa niin kauan että napsahti. Nätisti pitkittäis suunnassa kuin repäistynä...Opin sen että mitä halvempi osa, sen tarkemmin pitää tarkistaa ennen asentamista. Samalla katkesi huhut siitä että corollan 16v kone hajoittaa kannen/venttiilit jos hihna pettää. Mulla ei tullut mitään vaurioita. Kone oli 4-afe(tai jotain sinne päin). Heti perään tietäjät väitti että se on gt:n kone mikä hajoittaa kannen, mutta eikös siinä ole ketju?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Millaisessa ajotilanteessa Laakamadon hihna poksahti? Periaatteessa kyseisen koneen pitäisi kyllä kärsiä vaurioita, mutta toki on voinut käydä säkäkin.

Tarvikeosa jakopäässä on sulaa lottoa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samalla katkesi huhut siitä että corollan 16v kone hajoittaa kannen/venttiilit jos hihna pettää. Mulla ei tullut mitään vaurioita. Kone oli 4-afe(tai jotain sinne päin). Heti perään tietäjät väitti että se on gt:n kone mikä hajoittaa kannen, mutta eikös siinä ole ketju

Tojolla ainoastaan siinä 1,3 12V koneessa mallimerkinnältään 2E tapahtuu vaurioita. Tuohan oli corollan keulilla vuodet 83-92 ja sitä myytiin silloin niin perhanasti, että varmaan on tullut mielikuva, että isommallekkin koneelle tapahtuu samoin. Potentiaalisia uhreja kun on ollut liikenteessä paljon niin se iso massa tuottaa varmaan harhauttavia mielikuvia. Muutenhan noi on täysin erilaisia koneita. 4A-FE koneen elinkaarihan ulottuu aina vvt-moottoreiden tuloon saakka. ja löytyy corollan, carinan ja avensiksenkin nokalta.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Melkein kyllä vitutus- tai ihmettelyketju kamaa mut avaudutaan nyt tänne. Miksi moneen paikkaa jossa on kesällä ja ennen talvellakin ollut 80km/h rajoitus on nytten talveksi vaihdettu 70km/h rajoitus? Miksi niitä on pitänyt entisestäänkin pudottaa? Eikö ihmiset osaa enää ajaa autolla? Onhan siellä ennenkin voinut ajaa hiljempaa, jos on tuntunut siltä että on liukasta tai muuten vain vaarallista. Jos tällä meinataan vähentää onnettomuuksia, niin olisiko kannattanut miettiä, et suurin osa onnettomuuksista syntyy (oman käsitykseni mukaan) rattijuopumuksista ja hurjastelijoista. Vai luullaanko, että hurjastelijat ajavat nyt 10km/h hitaampaa samoin kuin rattijuopotkin?

Seuraava ärsytyksen kohteeni ovat nämä ruuhka-aikaan alinopeutta ajavat kuljettajat. Enkä tarkoita nyt mitään Kehän III:n ruuhkia. Mielestäni sille 4 kilometriä pitkää jonoa vetävälle 30km/h ajavalle kuljettajalle voitaisiin antaa jopa sakkoja tahallisesta liikenteen tukkimisesta. Mikä pakko sinne tielle on juuri ruuhka-aikaan lähteä jos tietää ettei uskalla ajaa rajoituksien mukaan? Oma ukkinikin eläessään lähti aina keskellä päivää tai illalla liikenteeseen ettei tarvitse olla muiden tien tukkeena.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Miksi moneen paikkaa jossa on kesällä ja ennen talvellakin ollut 80km/h rajoitus on nytten talveksi vaihdettu 70km/h rajoitus? Miksi niitä on pitänyt entisestäänkin pudottaa?
Se on silloin tavallaan kovin helppoa, kun joku instanssi onnistuu laskelmillaan näyttämään toteen, että yksikin kuolonkolari olisi pystytty välttämään, mikäli nopeusrajoitus olisi ollut alempi jossain tieosuudella Suomessa. Onhan se tavallaan perusteltuakin siinä tilanteessa nopeuksia pudottaa, kun näin on. Yhdenkin ihmishengen pelastaminen tällä tavalla on ihan hyvä asia.

Sinänsä se asettaa ihmiset siihen valoon, että ei osata suhteuttaa sitä nopeutta vallitseviin olosuhteisiin nähden, vaan ajetaan juuri sitä nopeutta, mitä taulussa lukee, tai ehkä hieman päällekkin. Monasti tämä johtuu siitäkin, että luulo omista ajotaidoista on parempi, mitä se todellisuudessa onkaan. Ja liikenteessä liikkuu edelleen todella paljon porukkaa, jotka ovat korttinsa saaneet ilman mitään opetusta liukkaankelinajosta. Kun se auto sitten ensimmäisen kerran lähtee hallitsemattomaan luistoon liukkauden takia, niin suurimmalla osalla kuljettajista käy samalla tavalla. Jarrupoljin painetaan pohjaan, pistetään silmät kiinni ja rutistetaan rattia, sekä jäädään odottamaan, mitä tuleman pitää.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Autovero ja ajoneuvovero uudistuvat

Näin kertoo mm. Tuulilasi

Hallituksella tiedotustilaisuus klo 13.30.

TL mutuilee:

"Autokaupassa otaksutaan, että nykyistä autoveroa lasketaan, veroperusteisiin otetaan mukaan hiilidioksidipäästöt ja lisäksi ajoneuvojen käyttömaksuihin tehdään rakenteellisia muutoksia."
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Melkein kyllä vitutus- tai ihmettelyketju kamaa mut avaudutaan nyt tänne. Miksi moneen paikkaa jossa on kesällä ja ennen talvellakin ollut 80km/h rajoitus on nytten talveksi vaihdettu 70km/h rajoitus? Miksi niitä on pitänyt entisestäänkin pudottaa?

Suomessa korjataan ja parannetaan teitä laskemalla niiden nopeusrajoituksia. 10 vuoden päästä kaikki ajavat mopoautoilla nopeusrajoituksen ollessa siinä 40 ja 50 paikkeilla.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Nyt loppui kolhoosikyyti ja kälättävien ämmien pakkokuuntelu!

Konstalla alkoi keski-iän myötä kasvamaan norsun kärsän mittainen jortikka otsaan prolekuljettimissa. Ei vaan enää jaksanut. 20+ vuotta julkisilla riitti. Katson tehneeni oman osani ilmaston muutosvastaisessa toiminnassa.

Lisäpotkua antoi HKL joka taannoin lakkautti meikäläisen suoran linjan työpaikalle. Nyt kestäisi 45 minuuttia 10 km matkaan. Ennen meni 20 min, kun ei tarvinnut vaihtaa ja pääsi suoraan työpaikan oven eteen. Kiitos Helsingin joukkoliikennelautakunnalle toimivasta joukkoliikenteestä! Eläköön yksityisautoilu! Kele! Siitäs saitte.

Sattui vielä sopivasti että tuttavapiirissä oli tarjolla (tosin itse kysyin) vuoden 1986 BMW 316 (E30, 1.8l) tyyppinen henkilöauto. Ollut heidän perhepiirissä uudesta lähtien, ajeltu kesämökkiajoa Savossa, kilometrejä mittarissa 152 000. Koneessa siis kilometrejä vielä iso tukku jäljellä ja auto pidetty aina sisällä lämpimässä tallissa ja Finikorit tehty myös. Kori sen myötä edelleen ruosteeton. No okei, siellä mistä sitä mörköä aina löytää, eli akun alla, oli pari läikkää. Täytynee tarjota puhdistuslaikkaa niin sitten ei ole enää sielläkään... Ei kolhuja ja huoltokirja kunnossa koko bilikan historialta.

Oikeastaan juuri sellainen pirssi joka sopii kaljuuntuvalle, nuoruuttaan kaihoavalle Konstalle! Enempi sellainen harrasteautohan tämä tulee olemaan.

Loppukevennys:
Autossa oli ainoastaan vain yksi ISO vika joka oli tyrehdyttää lupaavasti alkaneen kaupanteon. Ne HifK:n "Antera" -malliset tarrat takasivuikkunoiden kulmissa saivat vanhan Jokeri -kannattajan naaman helottamaan pahanlaisesti... No saahan ne irti. Kai?
 
Viimeksi muokattu:

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Konstalla alkoi keski-iän myötä kasvamaan norsun kärsän mittainen jortikka otsaan ...

Tällä hetkellä se roikkuu vielä onneksi jalkojen välissä, mutta onko toi yleistäkin keski-iässä. Älä pelottele..

Sattui vielä sopivasti että tuttavapiirissä oli tarjolla (tosin itse kysyin) vuoden 1986 BMW 316 (E30, 1.8l) tyyppinen henkilöauto. Ollut heidän perhepiirissä uudesta lähtien, ajeltu kesämökkiajoa Savossa, kilometrejä mittarissa 152 000. Koneessa siis kilometrejä vielä iso tukku jäljellä ja auto pidetty aina sisällä lämpimässä tallissa ja Finikorit tehty myös. Kori sen myötä edelleen ruosteeton. No okei, siellä mistä sitä mörköä aina löytää, eli akun alla, oli pari läikkää. Täytynee tarjota puhdistuslaikkaa niin sitten ei ole enää sielläkään... Ei kolhuja ja huoltokirja kunnossa koko bilikan historialta.
Kyllähän tuon ajan bemari on vielä yksinkertaista tekniikkaa, ja hyvin pidettynä ehkäpä kestääkin aika kauan, varsinkin jos auto on ollut ns. normaalikäytössä, eikä kenenkään teinin revitettävänä.

Kokemuksesta voin kertoa vielä sen, että rata-ajoa tai vastaavaa kyseinen kone ei kestä yhtään. Nimim. vitun pemari, taasko voi tarkistaa öljyt tulpanreiästä. :)

Ruostettahan noissa on ollut aika reippaastikin, eikä olisi meikäläisen valinta, jos olisin etsimässä jotain halvahkoa käyttäriä, mutta jos auton historia on noinkin hyvin tiedossa, ja työkalut pysyvät kädessä, niin mikäs siinä.

Oikeastaan juuri sellainen pirssi joka sopii kaljuuntuvalle, nuoruuttaan kaihoavalle Konstalle! Enempi sellainen harrasteautohan tämä tulee olemaan.
Niin eli teiniksi leimautuminen on vaan plussaa, kannattaa muistaa pitää ne varakumit hanskalokerossa, eihän sitä tiedä minkälaisia teinikissoja käy kimppuun äkkiarvaamatta noinkin edustavalla autolla ajellessa.

Autossa oli ainoastaan vain yksi ISO vika joka oli tyrehdyttää lupaavasti alkaneen kaupanteon. Ne HifK:n "Antera" -malliset tarrat takasivuikkunoiden kulmissa saivat vanhan Jokeri -kannattajan naaman helottamaan pahanlaisesti... No saahan ne irti. Kai?
Ei niitä saa. Nyt sulla ei ole muuta vaihtoehtoa, kun alkaa HIFK-faniksi. Kannattaa keksiä nopeasti jotain negatiivista sanottavaa, että sulautuu joukkoon!

ps. Ainkaan ei voida syyttää glory hunteriksi, kun nyt loikkaat!
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Autossa oli ainoastaan vain yksi ISO vika joka oli tyrehdyttää lupaavasti alkaneen kaupanteon. Ne HifK:n "Antera" -malliset tarrat takasivuikkunoiden kulmissa saivat vanhan Jokeri -kannattajan naaman helottamaan pahanlaisesti... No saahan ne irti. Kai?

Kuumailmapuhallin sekä tarrojen poistamiseen tarkoitettu tökötti toimivat varmasti. Tökötin puutteessa vaikka tärpätti. Tököttiä saa esim. biltemasta.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuumailmapuhallin sekä tarrojen poistamiseen tarkoitettu tökötti toimivat varmasti. Tökötin puutteessa vaikka tärpätti. Tököttiä saa esim. biltemasta.

Älä valehtele vanhalle miehelle! Ei tossa nyt oikeasti ole muuta vaihtoehtoa, kun alkaa HIFK-faniksi.

No jos nyt pitää jotain asiallistakin sanoa, niin kuumailmapuhaltimella tai vaikkapa hiustenkuivaajalla paremman puutteessa, kuten vision sanoi, ovat kyllä lähteneet tähän mennessä kaikki mahdolliset tarrat irti. Normaalit lasiin jäävät tarraliimatkin lähtevät yleensä lämmittämällä ja vaikka kuivalla taloupaperilla, ja ne mahdolliset jäljelle jääneet rippeet ilman mitään sen ihmeempiä tököttejä. Laiskempi kaveri toki ostaa jotain Bilteman ihmeainetta, ja pääsee helpommalla, mutta ei siihen oikeasti tarvita mitään sen kummempaa.

Jos tarra on vanhassa maalipinnassa, ollaankin jo ihan eri tilanteessa. :)
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse lähtisin tarraa irrottamaan mieluummin höyrystimellä kuin kuumailmapuhaltimella. Mutta toki tarra lähtee myös hiustenkuivaajalla. Noita höyrystimiä kun ei taida kovinkaan monella olla, kun ei niille päivittäistä käyttöä löydy. Näppärä vehje tosin. Mikäli tarrasta jää liimaa, niin ainakin Wurthin Pro-clean on hyvää ja turvallista tavaraa sen poistamiseen.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei ihan uudesta, vaan -04-mallisella on noin 5 tkm tullut rullailtua. 2.4i execX. Onkohan auto juuri muuttunut muuten kuin etupuskuriltaan?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihan OK, mutta...Täysin ponneton kone alakierroksilta ja se yhdistettynä 6-vaihteiseen manuaaliaskiin -> ei hyvä. Automaatti huomattavasti sivistyneempi. Auto on ehkä parhaillaan reippaassa matka-ajossa, pienemmillä nopeuksilla ei juuri anna minkäänlaista "perstuntumaa". X:ssä kivat mausteet ts. mitään ei oikeastaan juuri puutu. Ei ainakaan vielä nitise mistään, mielestäni laatuvaikutelma keskiarvoa hieman parempi. Jos kiinnostaa japsi/bensa/vapaastihengittävä moottori niin kannattaa toki tutustua. Ei ehkä ihan yhtä HMV kuin iänikuinen Avensis.
 
Ihan OK, mutta...Täysin ponneton kone alakierroksilta ja se yhdistettynä 6-vaihteiseen manuaaliaskiin -> ei hyvä. Automaatti huomattavasti sivistyneempi. Auto on ehkä parhaillaan reippaassa matka-ajossa, pienemmillä nopeuksilla ei juuri anna minkäänlaista "perstuntumaa". X:ssä kivat mausteet ts. mitään ei oikeastaan juuri puutu. Ei ainakaan vielä nitise mistään, mielestäni laatuvaikutelma keskiarvoa hieman parempi. Jos kiinnostaa japsi/bensa/vapaastihengittävä moottori niin kannattaa toki tutustua. Ei ehkä ihan yhtä HMV kuin iänikuinen Avensis.
Itse aattelin tuota 2.4l vekotinta, jos pomo antaa myöden. Lähinnä siksi, että verrattuna nykyiseen A4:än, joka on suunnilleen samaa hintaluokkaa, niin tuossa on tehokkaampi kone ja reilusti enemmän tilaa.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Edellinen auto minulla oli varustettu VW-konsernin "luottokoneella" eli 150-heppaisella 1.8T:llä. Pesee arkikäytössä Hondan 2,4i:n mennen tullen vaikka hondassa hepoja kokonaiset 40 kpl enemmän. Toki jos tilaa tarvitset niin ehkä sitä voi piirun verran enemmän hondasta löytyä, eikä se ihan huono valinta ole vaikka tässä lähinnä risuja on tullut annettuakin :-)
 
Toinen mielenkiintoinen peli samassa hintaluokassa on Skoda Octavia Combi RS. Se on saanut kovasti kehuja testeissä - onko jollakin ensikäden kokemusta tästä? Itseä vain harmittaa automaattilaatikon puute. Muuten vaikuttaa varsin mielenkiintoselta autolta.

Edit: Lisätäänpä vielä Opel Vectra Wagon. Turbollinen 2.8l Enjoy Edition -varustelulla näyttäisi menevän vielä samaan kastiin.
Eli kiinnostusvalikoima olisi: Accord Tourer 2.4l, Octavia Combi RS, Vectra Wagon 2.8l V6(?) Turbo ja todnäk A4 Avant 1.8T. Nuo taitavat kaikki olla hintaluokkaa 42k€.

Eli jos näistä on kokemuksia, niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Tosin uusi A4 Avanthan ei ole vielä edes tullut tarjolle.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Vaikka uutta Audin mallia en ole vielä ajanutkaan, niin uskallan väittää seuraavaa.

Jos ja kun uusi A4 jatkaa edeltävien malliensa ja isoveljensä A5:n johdattamia jalanjälkiä, on se malleista ainut ns. premium-luokan auto, joten jos laatu kuuluu valintakriteereisiisi, voi japaninihmeen, ooppelin ja skodan (lausutaan skeida) jättää suoraan laskuista pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös