Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sama aika siihen menee kun lähdet alitehoisella manuaaliautolla pykältämään pienempää. Alitehoinen auto on aina alitehoinen auto, oli siinä sitten manuaali tai automaatti.

Automaatin kanssa vain saattaa käydä niin, että loota ei vaihdakaan pienempää pykälää, vaan tuumaa, notta ei tässä ole mihinkään kiire. No, mulla ei ole kokemusta automaattilaatikoista pienissä autoissa kuin yhdestä 1.6-litraisesta Focuksesta, mutta näin kuitenkin tapahtui. Yli kaksilitraisilla koneilla ei tullut kertaakaan eteen tilannetta, että muut ajavat kiinni ylämäessä, mutta tällä Focuksella toisinaan tuli. Manuaalilla tuossa tilanteessa olisi voinut veivata sen kolmosen silmään.

Tämä ei ollut mikään kannanotto automaattia vastaan, vaan vain yleinen huomio.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kyllähän tuohon hintaluokkaan löytyy ainakin Corollaa, Golfia, Boraa, Astraa, Xsaraa, Focusta myös automaattina. Yleensä moottorit on jotain 1.6-2.0. Ja ainakin Nettiautossa näyttää olevan jopa aika vähän ajettuja yksilöitä tarjolla em. merkeistä/malleista. Esim. VW Bora 2.0 A -00, ajettu 99 tkm, hinta 10.900€.

Kävin kuitenkin kuittaamassa Almeran pois kuljeksimasta. Katsotaan nyt miten sen kanssa pärjää.

Tuo VW:n vanha kaksilitrainen on oman kokemuksen mukaan todella vitsi koko mylly.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuo VW:n vanha kaksilitrainen on oman kokemuksen mukaan todella vitsi koko mylly.
Tämä on kyllä totta, ja oikea tapa toimia on se, että ostettuaan VW:n, tilaa ajan lastunvaihtoon, jolloin saa edes jonkun verran auton suorituskyvyistä irti.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on kyllä totta, ja oikea tapa toimia on se, että ostettuaan VW:n, tilaa ajan lastunvaihtoon, jolloin saa edes jonkun verran auton suorituskyvyistä irti.

Heh. Miksi 2.0 bensavolkkaria pitäisi lastuttaa? Se on ihan ok peli leppoisaan ajeluun. Jos haluaa sitä nykyään niin muodikasta käytännön suorityskykyä, niin kannattaa ostaa joku muu koppero tahi TDI.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Heh. Miksi 2.0 bensavolkkaria pitäisi lastuttaa? Se on ihan ok peli leppoisaan ajeluun.
Sitähän se nimenomaan onkin, leppoisaa ajelua. Se on ihan turvallisuuskysymyskin ohitustilanteissa, joissa jotain tapahtuukin, eikä ohitus kestä kilometriä.
Jos haluaa sitä nykyään niin muodikasta käytännön suorityskykyä, niin kannattaa ostaa joku muu koppero tahi TDI.
Tämähän se järkevin vaihtoehto tietenkin on, mutta näissä esim. taloudellisissa kompromisseissa, niin voihan niitä mahdollisuuksia, mitä moottori tarjoaa, ottaa käyttöön suht edullisesti.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kysymys arvon jatkoaikalaisille. Onko 98-01 TDI Passat järkevä ostos, jos sillä meinaa ajella työmatkoja pari vuotta suht huoletta? Vai tarvitseeko kyseisen auton kanssa varautua siihen, että työmatka katkeaa useasti johonkin tekniseen vikaan?
 

Brode#13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa,Kaputt HEC ja puhtaasti taklaavat..
jos haluaa kaikki 3-4 hv:tä lisätehoa isolla rahalla.
Minä olen saanut sen käsityksen ettei noita vaparikoneita kannata edes harkita lastuttavansa,vaan TDI- ja ahdetut bensakoneet ovat ne mihin lastutus tuo tarvittavat lisätehot,eli näinollen on hyödyllistä..?

repe_jokelle,porukoilla on '00 1.9TDI Passat variant ja on pelannut parinvuoden ajan hyvin.(Taitaa olla jo 7:mäs Passatti isukilla menossa) Itse sillä matkaa ajaneena jäin kaipaamaan hieman terävämpää kiihtyvyyttä,mutta muuten on hyvä peli ajaa maantiellä.Kulutuskaan ei päätä huimaa..MInä suosittelen kyllä Volkkaria.
 

Harkins#33

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ville Peltonen, Rem Murray, DEFC #18
Ei kenelläkään palstaveljellä/siskolla sattuisi olemaan kokemusta tai tietoa että millainen auto käytännössä tuo Citroën C4 2,0i VTRS Berline autom. on?

Kun tuollaista olen tässä miettinyt, että josko vaikka tulisi hankittua jossain vaiheessa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kenelläkään palstaveljellä/siskolla sattuisi olemaan kokemusta tai tietoa että millainen auto käytännössä tuo Citroën C4 2,0i VTRS Berline autom. on?

Kun tuollaista olen tässä miettinyt, että josko vaikka tulisi hankittua jossain vaiheessa.

Eräällä tutulla on tuosta C4-Citikasta se rumempi versio (3-ovinen), ja eipä ole ainakaan isommin tainnut valitella. Ja sen verta on jo kilometrejäkin mittarissa että todennäköisesti se auto on ollut enemmän tien päällä kuin korjaamolla. Mutta itsellä ei sen kummempaa kokemusta ko. autosta ole. Joku taksikuski joskus valitteli Citikoiden (C5) automaattilaatikoita jotka ei kuulemma oikein kestä ainakaan taksikäytössä. Oli toinen samanlainen Citikka ja molempiin oli pitänyt laatikko vaihtaa alle 200 tkm:n. Mutta tiedäpä noista.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
repe_jokelle,porukoilla on '00 1.9TDI Passat variant ja on pelannut parinvuoden ajan hyvin.(Taitaa olla jo 7:mäs Passatti isukilla menossa) Itse sillä matkaa ajaneena jäin kaipaamaan hieman terävämpää kiihtyvyyttä,mutta muuten on hyvä peli ajaa maantiellä.Kulutuskaan ei päätä huimaa..MInä suosittelen kyllä Volkkaria.

Onko kyseessä se tehokkaampi malli? Siinä tehokkammassa taitaa olla tehoja 81kW (joku 110heppaa?) ja laiskemmassa 66kW (joku 90 heppaa?).
Itse olen katsellut sitä tehokkaampaa versiota, ja juurikin 00 vuosimalli olisi kyseessä. Kilsojakin oli vain vähän reilut 300 tuhatta, että eihän sillä ole kuin pienet sisäänajot vasta tehty ;)
 

Brode#13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa,Kaputt HEC ja puhtaasti taklaavat..
Onko kyseessä se tehokkaampi malli? Siinä tehokkammassa taitaa olla tehoja 81kW (joku 110heppaa?) ja laiskemmassa 66kW (joku 90 heppaa?).
Itse olen katsellut sitä tehokkaampaa versiota, ja juurikin 00 vuosimalli olisi kyseessä. Kilsojakin oli vain vähän reilut 300 tuhatta, että eihän sillä ole kuin pienet sisäänajot vasta tehty ;)
Juurikin noin,unohdin mainita että kyseessä on tuo 90hv:n nakukone,harmittaa etten ole päässyt kokeilemaan tuota 110hv:n Passattia että onko niissä kummempia eroja ajettavuudessa. Itsellänikin olisi ehkä autonvaihto edessä mikäli olisi tuota 'rahanpaskaa' käytössä tämän ok-talon remontin ohella enemmän,niin harkitsisin tuon Golfin vaihtoa Passattiin..
Ei kai se VW:n kone ole mennyt vielä miksikään noilla kilsoilla,ei kun kovaa ajoa vaan :)
 

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mulla on 2000 vuoden Passatti, 1.9 tdi. Tehokkain pata niihin 85 kw kone. 96 kw tuli myöhemmin, en ole edes varma onko siihen 81 kw:sta. Kannattaa kattoo että mikäli on toi 85 kw ja moottorin tyyppi on ATM, että kansipahvijutut on kunnossa. Siinä on tyyppivikana pettäminen, jonka tosin pitäisi yleensä tapahtua paljon ennen 300 tkm. Parempi versio on ATJ, siinä on tukevampi pahvi, eikä siis pala puhki ainakaan ennen aikojaan. 66 kw koneessa ei oikein riitä vääntö/teho mikäli kiihdyttelystä tykkää, 85 kw:ssa riittää jo oikein hyvin. Kovalla polkemisella kulutus on maantieajossa n. 5,5 litraa, kaupungissa lientä meneekin jo enemmän. Rauhallisella ajolla pääsee helposti alle viiteen. Miinusta moottorissa on aika huono alavääntö, tosin mun kirjoissani auton pitäisi lähteä liikkeelle ilman kaasun painamista.

Toinen tyyppivika on veden kertyminen moottoritilan taka-yläosaan. Syynä tyhmästi suunnitellut vedenpoistoreiät. Niistä kun nappaa kumitulpat pois niin jo pelaa.

Nyt on mittarissa 210 000, auto on aikoinaan tuotu Saksasta, Suomessa on ajettu 120 000. Isompaa vikaa ei ole ollut. Ilmamassamittarin oon vaihtanu 2 kertaa, a n. 100 € / laaki. Lisäksi on hajonnut vilkun rele, sekä vakkariviiksi. Tämän lisäksi vain kuluvien osien vaihtoa. Osat maksava kohtuullisen paljon, ainakin merkkiliikkeessä. En oo halpisosia viittiny ostaa kun ei se hintaero aina kovin iso ole. Huoltohinnoista ei käsitystä kun teen kaikki itse. Nokkahihnan vaihto taitaa olla aika kallista lystiä, vaihtoväli on 90 tkm. Kuvittelisin että jossain Laakkosella ollaan lähempänä tonnia kuin viittäsataa.

Omien kokemusten perusteella ei voi kuin suositella. Itsellä on volkkarin sporttipaketti, jakkarat ovat erinomaiset. Tehoa riittää tarpeeksi ainakin mulle, ja tämmönen tee-se-itse-mies saa kohtuullisen helpolla tehtyä huoltotyöt. Kysy lisää, niin kehun lisää.

Lisää tietoa löytyy tietysti ultimatevw:stä, mutta sen varmaan tiesitkin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tuli nyt sitten lopulta haettua se 00 TDI Passat kotio. Autoliikkeessa kyselin huolloista, sun muista sen minkä muistin ja osasin. Jakopäänhihna tottakai kiinnosti, koska se on perkeleen kallis rempata. Autoliikkeen kaveri katsoi, että joo 290 000km on vaihdettu hihna, ja mittarissa on tällä hetkellä 330 000km, että vielä menee hyvä määrä kilometrejä.
Mutta, rupesinpa sitten kotona kattelee huoltomerkintöjä tarkemmin. En löytänyt mitään merkintää jakohihnan vaihdosta 232 000km jälkeen. Jarrupalat, vetonivelet, öljyt, laturi, sun muut on kyllä merkitty vaihdetuiksi vähän aikaa sitten, mutta ei mitään jakopäänhihnasta.
Huomenna pitäisi reissuun lähteä, mutta taitaa jäädä väliin, jos autosta on jakopäänhihna vaihdettu viimeksi 100 000 kilometriä sitten. Huomenna oli muutenkin tarkoitus käydä vielä autoliikkeellä, mutta taitaa tulla autoliikkeelle epämieluisi vierailu, kun käyn purkamassa kaupat.
Tietenkin, jos liike suostuu hihnan vaihdon kustantamaan, niin pidän auton, muussa tapauksessa saavat pitää tunkkinsa. Tosin, vaikka vaihtoon suostuisivatkin, niin silti on ongelma, että milläs autolla reissuun.

Vituttaa, etenkin sen takia, että auto on ihan perkeleen hyvän tuntuinen ajaa. Mutta en kyllä aio sitä pitää, kun tuolla tavalla on pissattu linssiin, jos ei mokaa suostuta korjaamaan.

P.S. Moottorin teho on se 81kw, ja moottorin tyyppi AFN.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Huomenna oli muutenkin tarkoitus käydä vielä autoliikkeellä, mutta taitaa tulla autoliikkeelle epämieluisi vierailu, kun käyn purkamassa kaupat.
Tietenkin, jos liike suostuu hihnan vaihdon kustantamaan, niin pidän auton, mutta muuten saavat pitää tunkkinsa. Tosin, vaikka vaihtoon suostuvatkin, niin silti on ongelma, että milläs autolla reissuun.
Epäilen hiukan tuota kaupan purkamista. Sen verran "ammattitaitoista" porukkaa siellä myyntipuolella on kuitenkin töissä, että hetken ajan tarkistelevat papereita,ja selvittävät, mistä tässä on kysymys. Jos sitten huomaavat, että remmin vaihtoa ei ole tehty, kuten siis ilmeisesti sinulle on sanottu tai näytetty huoltovihkosta, niin varmasti tekevät sinulle jonkun tarjouksen asiasta, tai sitten maksavat vaihdon kokonaan.

Nykypäivänä, kun noinkin paljon ajettu vaihtoauto saadaan myytyä, niin takaisinotto on kiven takana.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Epäilen hiukan tuota kaupan purkamista. Sen verran "ammattitaitoista" porukkaa siellä myyntipuolella on kuitenkin töissä, että hetken ajan tarkistelevat papereita,ja selvittävät, mistä tässä on kysymys. Jos sitten huomaavat, että remmin vaihtoa ei ole tehty, kuten siis ilmeisesti sinulle on sanottu tai näytetty huoltovihkosta, niin varmasti tekevät sinulle jonkun tarjouksen asiasta, tai sitten maksavat vaihdon kokonaan.

Nykypäivänä, kun noinkin paljon ajettu vaihtoauto saadaan myytyä, niin takaisinotto on kiven takana.

Käsittääkseni minulla on oikeus purkaa kauppa, kun on minulle on annettu väärää informaatiota. Etenkin jos myyjäliike, ei suostu tuota hihnan vaihtoa tekemään. Itse kuitenkin kysyin tuosta hihnasta, jo ennen kuin olin metriäkään ajanut koko autolla, ja se missä kohtaa koko hihna on vaihdettu, oli itselleni yksi suurimmista kriteereistä vaihdanko autoa vai en.
Että jos eivät pura hyvällä, niin sitten pahalla. Ja tämä siis siinä tapauksessa, jos eivät sitä vaihtoa maksa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Itsekin omistin tuollaisen -00 TDI -Paskatin 85 kW:n koneella noin puolentoista vuoden ajan. Ostin n. 180 000 ajettuna liikkeestä ja kerkesin ajaa sillä n. 40 000. Sitten alkoi etupään pyöränripustukset kolista siihen malliin että hankkiuduin vehkeestä kiireesti eroon. Ripustukset on alunperin kotoisin Audi A4:sta eikä ne tahdo kestää painavammassa volkkarissa.

Jakohihnan vaihdoin itse, mitä varten pitää purkaa puoli keulaa pois. Lisäksi oikeasta etupyörästä alkoi kuulua etenkin kaarreajossa ääntä ja tärinää jonka lähdettä ei saatu selville eikä vikaa korjattua vaikka vaihdettiin jarruja, pyöränlaakeria, vetoniveltä sun muuta. Rahaa paloi perkeleesti, volkkarin osat on kalliita.

Suurin syy vaihtoon oli kuitenkin TDI-moottorin melu ja tärinä etenkin kylmänä talvella. Laitos on kuin traktoria ajaisi ja tärisee niin ettei kojetaulua tahdo nähdä. Kun vertaa esim. BMW:n dieseleihin niin volkkari tuntuu kivikautiselta. Lisäksi auto on pirun kylmä talvella juuri tuosta dieselistä johtuen.

EDIT: Lisätääs vielä yksi juttu. Autoa ostaessani huomasin, että peilit eivät lämpene eivätkä sisävalot syty ovia avattaessa. Sovin liikkeen kanssa, että laittavat peilit ja valot kuntoon niin tehdään kaupat. Ajattelivat arvatenkin, että on sulake tai polttimo palanut. Eivät saaneet peilejä eivätkä valoja kuntoon ja vein auton merkkiliikkeeseen heidän laskuunsa. Merkkiliikkeessä joutuivat vaihtamaan peilit sekä lukot oviin että saivat viat korjattua, lasku yli tuhat euroa.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Käsittääkseni minulla on oikeus purkaa kauppa, kun on minulle on annettu väärää informaatiota.
Näin se varmaan on, en epäile. Mutta veikkaan, että tulevat pääsemään kanssasi yhteisymmärrykseen tästä remmin vaihdosta. Se on ihan normaalia ja jokapäiväistä elämää autokauppiaille, ei mitään sen kummempaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Näin se varmaan on, en epäile. Mutta veikkaan, että tulevat pääsemään kanssasi yhteisymmärrykseen tästä remmin vaihdosta. Se on ihan normaalia ja jokapäiväistä elämää autokauppiaille, ei mitään sen kummempaa.

Itsekkin kyllä uskon tähän. Ostin tuosta samasta liikkeestä aikaisemmankin autoni, ja siihen vaihdettiin silloin liikkeen piikkiin tuulilasi, kun siitä oli katsastuksessa huomautettu, muttei oltu vielä keretty vaihtaa.

Ja lueskelin tuossa oikeudenpäätöksiä, vähän vastaavista tapauksista, niin laki on minun mielestäni tässä tapauksessa minun puolellani.

Jokatapauksessa, vielä tarvitsee ihmetellä, millä autolla sinne reissuun lähtee, vai jääkö reissu tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:

temmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Itsekin omistin tuollaisen -00 TDI -Paskatin 85 kW:n koneella noin puolentoista vuoden ajan. Ostin n. 180 000 ajettuna liikkeestä ja kerkesin ajaa sillä n. 40 000. Sitten alkoi etupään pyöränripustukset kolista siihen malliin että hankkiuduin vehkeestä kiireesti eroon. Ripustukset on alunperin kotoisin Audi A4:sta eikä ne tahdo kestää painavammassa volkkarissa.

Jakohihnan vaihdoin itse, mitä varten pitää purkaa puoli keulaa pois. Lisäksi oikeasta etupyörästä alkoi kuulua etenkin kaarreajossa ääntä ja tärinää jonka lähdettä ei saatu selville eikä vikaa korjattua vaikka vaihdettiin jarruja, pyöränlaakeria, vetoniveltä sun muuta. Rahaa paloi perkeleesti, volkkarin osat on kalliita.

Suurin syy vaihtoon oli kuitenkin TDI-moottorin melu ja tärinä etenkin kylmänä talvella. Laitos on kuin traktoria ajaisi ja tärisee niin ettei kojetaulua tahdo nähdä. Kun vertaa esim. BMW:n dieseleihin niin volkkari tuntuu kivikautiselta. Lisäksi auto on pirun kylmä talvella juuri tuosta dieselistä johtuen.

EDIT: Lisätääs vielä yksi juttu. Autoa ostaessani huomasin, että peilit eivät lämpene eivätkä sisävalot syty ovia avattaessa. Sovin liikkeen kanssa, että laittavat peilit ja valot kuntoon niin tehdään kaupat. Ajattelivat arvatenkin, että on sulake tai polttimo palanut. Eivät saaneet peilejä eivätkä valoja kuntoon ja vein auton merkkiliikkeeseen heidän laskuunsa. Merkkiliikkeessä joutuivat vaihtamaan peilit sekä lukot oviin että saivat viat korjattua, lasku yli tuhat euroa.

Itsekin omistanut kyseistä autoa jo kolmatta vuotta ja öljyjä pitänyt vaihtaa ja tankata välillä(1tkm). Kerran remmit vaihtoon, kun kuuden kympin välein pitää eikä muuta.
Todella huoleton auto ollut ja kohtuullisen hyvä ajaa.
Sulle sattunut vain se maanantai kappale, itselläkin kokemusta maanantai kappaleesta, audin a4 ei ihan pelittänytkään niinkuin piti, jätti jopa välille. Siitä selvisi vaihtamalla.

Niin ja tuohon Bemariin nyt ei kannata edes verrata, ainakaan minun kokemuksien mukaan. Tässä tapauksessa ajatuksena kolmesataa sarja.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Niin ja tuohon Bemariin nyt ei kannata edes verrata, ainakaan minun kokemuksien mukaan. Tässä tapauksessa ajatuksena kolmesataa sarja.

Kas kun otit tuon esille. On tainnut sulle osua sitten maanantaikappale Bemarista, eiköhän niitä kaikissa merkeissä esiinny.

Itselläni nimittäin oli volkkarin kaverina pihalla -98 mallinen 320i (ja on edelleen), joten vertailu on helppoa. BMW on ollut paras auto mitä olen omistanut, ei mitään ylimääräisiä murheita. Hieno ajettava volkkariin verrattuna ja lähes äänetön. Mutta makuasiat on makuasioita.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Käsittääkseni minulla on oikeus purkaa kauppa, kun on minulle on annettu väärää informaatiota. Etenkin jos myyjäliike, ei suostu tuota hihnan vaihtoa tekemään. Itse kuitenkin kysyin tuosta hihnasta, jo ennen kuin olin metriäkään ajanut koko autolla, ja se missä kohtaa koko hihna on vaihdettu, oli itselleni yksi suurimmista kriteereistä vaihdanko autoa vai en.
Että jos eivät pura hyvällä, niin sitten pahalla. Ja tämä siis siinä tapauksessa, jos eivät sitä vaihtoa maksa.

Tjaa, tokkopa nyt ihan purkuun asti, kun virheen pitäisi siinä tapauksessa olla olennainen. Mutta hinnanalenusta toki, se on selvä. Itse hoidellut erästä tutun kulkuneuvon kauppaan liittyvää asiaa, aika pitkälle pääsee, kun lähtee hyvinkin asiallisesti ongelmaa ratkomaan, eikä välttämättä mainitse puruista enshätään mitään. Parempi laiha sopu kö lihava riita ja silleen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tjaa, tokkopa nyt ihan purkuun asti, kun virheen pitäisi siinä tapauksessa olla olennainen. Mutta hinnanalenusta toki, se on selvä. Itse hoidellut erästä tutun kulkuneuvon kauppaan liittyvää asiaa, aika pitkälle pääsee, kun lähtee hyvinkin asiallisesti ongelmaa ratkomaan, eikä välttämättä mainitse puruista enshätään mitään. Parempi laiha sopu kö lihava riita ja silleen.

No en minä ehdoin tahdoin moisesta asiasta kyllä haluakkaan riidellä. Sovin asian mielellä, mutta voin myös ruveta vittumaiseksi, jos tarve vaatii.
Ja sanonpa vielä senkin, että en olisi ikinä edes koeajanut autoa, jonka jakopäänhihnalla on ajettu 10 000km yli vaihtovälin, jos olisin ollut tietoinen asiasta. Ja vielä vähemmän olisin vaihtanut autoni semmoiseen, etenkin kun tiesin, että seuraavana päivänä pitäisi lähteä reissuun.

Löysin nyt kuitenkin tämmöistä netin syövereistä:

Tehty kauppa sitoo

Kauppa on sopimus. Kauppa on sitova, mikäli muusta ei ole sovittu. Sopimuksen rikkova osapuoli korvaa kauppakumppanille aiheutuneen vahingon.

Mikäli autoa ei ole vielä luovutettu ostajalle, myyjällä ei ole oikeutta vaatia ostajaa pysymään sopimuksessa. Tällöin ostaja on kuitenkin sopimuksen rikkoja, ja myyjä saa periä nykyisin voimassaolevien autoalan sopimusehtojen mukaisesti vahingonkorvausta kymmenen prosenttia auton käteishinnasta 4 200 euroon asti. Tämän yli menevästä kauppahinnan osasta vahingonkorvaus on kolme prosenttia.

Autossa on kuluttajasuojalain mukainen virhe, jos

- auto ei ole annettujen tietojen mukainen,

- myyjä on jättänyt olennaisia tietoja kertomatta,
- auto on hintaansa nähden huonommassa kunnossa kuin sinulla oli aihetta olettaa.

Huomaa kuitenkin, että virheenä ei pidetä normaalia kulumisesta aiheutuvaa vikaa.

Kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevat säännökset ovat muuttuneet siten, että kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta ilmenevän virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan myös käytetyn tavaran kauppaan. Myyjän vastuulla on esimerkiksi virhe, joka ilmenee käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana luovutuksesta, jos myyjä ei osoita, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen. Myyjä ei ole vastuussa myöskään silloin, jos on kyse esimerkiksi tavanomaisesta kulumisesta tai ostajan vastuulla olevasta vääränlaisesta käsittelystä.

Asiakkaalla on oikeus vaatia, että autoliike korjaa virheen veloittamatta siitä asiakasta. Toinen tavallinen vaihtoehto on virhettä vastaava hinnanalennus. Viimeisenä vaihtoehtona ostaja voi purkaa kaupan ja vaatia vahingonkorvausta. Liikenteeseen myytävän halvankaan auton kunto ei saa olla niin huono, että liikenneturvallisuus kärsii.

Jos kaupasta aiheutuu ongelmia, ota ensin yhteys myyjään. Tee valitus myyjälle mahdollisimman nopeasti virheen huomattuasi. Valitus on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä kun ostaja huomasi virheen tai kun hänenolisi se pitänyt havaita. Tavaran virhettä koskeva ilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja tosiasiallisesti havaitsi virheen.

Mikäli ette pääse myyjän kanssa yhteisymmärrykseen, ota yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan. Kuluttajaneuvoja kertoo oikeuksistasi ja auttaa neuvottelussa autoliikkeen kanssa. Mikäli neuvottelu ei johda tulokseen, kuluttajaneuvoja auttaa valituksen tekemisessä kuluttajavalituslautakuntaan. Tee valitus kohtuullisessa ajassa, heti vian ilmettyä.


Lähde
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kuten tuolla toisessa ketjussa jo mainitsin (hyvä, että edes joitakin naurattaa), niin liike vaihtaa hihnan + vesipumpun + muuta mitä pitää hihnan vaihdon yhteydessä tehdä omaan piikkiinsä.
Asiasta ei tarvinnut edes vängätä, sillä myyjä myönti katsoneensa huoltokirjasta lukeman väärin, ja että vastuu on heillä.
Auton saan ehkä jo tänä iltana takaisin, viimeistään huomenna. Tällä hetkellä on käytössä joku Opelin rutku, joka ei kyllä ominaisuuksiltaan miellytä, mutta pääsee sillä kuitenkin liikkumaan.
Täytyy antaa tälle hämeenlinnalaiselle autoliikkeelle, jälleen täysi kymppi palvelusta, vaikka virhe eilen tapahtuikin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös