Autoiluketju

  • 3 191 569
  • 18 516

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Mikke73 kirjoitti:
automaattivaihteisena mulla ei edes tuo 10.4 l riittänyt... Muistaakseni 11.7 tuo keskimäärin vei (ajotietokoneen mukaan, joten totuutta hankala arvioida).

Tomaatti mullakin, mutta SID on näyttänyt 10.4 L koko ajan. Kyseessä siis Aero-versio.

Perskutarallaa. Pitäsköhän sitä käydä koeajolla. Johan toi saabi on pian puol vuotta mulla ollutkin..
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Joo, yleensä 250-heppainen 'tomaattiauto syö karvan verran enemmän kuin parilitrainen turpodiisseli. Toki hupiakin löytyy ns. koko rahan edestä. Mutta elämä on toki täynnä tärkeitä päätöksiä ja tämä on yksi niistä ;)
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
pasil kirjoitti:
Joo, yleensä 250-heppainen 'tomaattiauto syö karvan verran enemmän kuin parilitrainen turpodiisseli. Mutta elämä on toki täynnä tärkeitä päätöksiä ja tämä on yksi niistä ;)


Juu. Kävin tyypittämässä sitikan. Harkitaan sitä sitten uudelleen, kun ei ole varaa enää ostaa bensaa. 250 hp --> <3
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En päässyt Volvon T4:lla alle 14L kaupunkiajossa, nykyisellä autolla 11L kaupungissa tuntuu todella ekoilulta.
 

Vasen Pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaiser Soze kirjoitti:
Ziisas vieköön. Onko tosiaan dieselkoneiden kulutus nykyään näin pientä? Kyseessä citikan C4:

Moottori kaupunki maantie yhdistetty (l/100 km)

HDi 110 FAP ________6,0 4,0 4,7
HDi 110 FAB BMP*___ 5,8 3,8 4,5

Itsellä Xsara Picasso tuolla 1.6 HDi koneella ja kulutus on pyörinyt viimeaikoina 5.2l - 5.4l /100km. Niin ja yli puolet kilometreistä karttuu moottoritiellä välillä Lohja - Espoo.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kesäläskit pitäisi hommata. Katselin rengas-online.comista mm. Dunlopin, GoodYearin ja Nankangin renkaita. Nankang on selvästi noista kaikista halvin. Ainoastaan 90€ kipale, kun seuraavaan on jo 50€ matkaa.

Kuitenkin Nankang tyretest.comin mukaan pärjäsi varsin mainiosti näitä kahta suurta vastaan.

Kysymys kuuluukin, onko kellään kokemusta Nankangin renkaista? Itselleni aivan uusi merkki.

Kokoluokka on 235/40 R17 ja vauhtiluokka 240km/h eli onko se nyt V.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaiser Soze kirjoitti:
Ziisas vieköön. Onko tosiaan dieselkoneiden kulutus nykyään näin pientä? Kyseessä citikan C4:

Moottori kaupunki maantie yhdistetty (l/100 km)

HDi 110 FAP ________6,0 4,0 4,7
HDi 110 FAB BMP*___ 5,8 3,8 4,5

Itsellä alla (ei vakio) räsä fabia joka kyykyttää melko monet bensa-autot eikä kulutus ole hirveästi tuota suurempi. Nopeasti haluttuun nopeuteen ja cruise päälle niin tulee halpaa ajoa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vasen Pakki kirjoitti:
Itsellä Xsara Picasso tuolla 1.6 HDi koneella ja kulutus on pyörinyt viimeaikoina 5.2l - 5.4l /100km. Niin ja yli puolet kilometreistä karttuu moottoritiellä välillä Lohja - Espoo.

Nykyautojen polttoainetekniikka on kehittynyt, varsinkin dieseleissä, viime vuosina aivan pirusti.

Teimme viikko sitten testin, miten dieselillä pääsee:

Autona Ford S-Max 2.0 TDCi diesel (140 hv, kuusivaihteinen manuaalilaatikko, auto painaa noin 1800 (!) kg), matka Turusta Helsinkiin. Nollasimme lähtiessämme auton tietokoneen kulutuslukemat. Keli plus pari astetta lämmintä, autossa nastarenkaat ja neljä henkeä kyydissä. Liikenne illalla suht hiljaista, joten ajoimme pääosin vakionopeudensäädin päällä siten, että 80 km/h alueella nopeudeksi säädetty 90 km/h ja Turku-Muurla sekä Lohja-Helsinki -moottoritieosuuksilla vakkarin asetus 110 km/h. Lopputulos: keskikulutus tietokoneen mukaan 5.6 l/100 km.

Suomessa moni pitää valmistajan ilmoittamia lukuja kulutuksista "myyntipuheina". Sitä ne eivät kuitenkaan ole, sillä julkistettava kulutuksen mittausnormisto on Euroopassa tiukasti standardoitu. Suomessa vaan totuttuja kulutuslukemia nostaa ankarien sääolosuhteiden nostattamat kylmäkäynnistykset ja lyhyt, kylmänä suoritettava "kaupunkiajo". Minulla on valitettavasti edellisestä käytännön esimerkki: Chrysler Voyager, bensa, V6 3.3 litraisella koneella, pääosin erittäin lyhyttä kaupunkiajoa, ja talvisin pääosin kylmäkäynnistyksillä lähes aina. Lopputulos tietokoneen luvuin: keskikulutus - 14.9 l/ 100 km.

Panin äsken taas toiveikkaana merkille YLEn vaalikeskustelussa, että jopa Vasemmistoliiton Korhonen väläytti yksinkertaisena ja konkreettisena "ilmastomahdollisuutena" Suomessa poistaa diesel-vero autoista ilman, että edes kajotaan autoverotukseen. Jos niin tapahtuisi, tulee dieseleiden myynti maassamme kasvamaan. Ehkä jopa niin voimakkaasti, että Suomi seuraa monia Euroopan maita: vuosittain dieseleitä myydään enemmän, kuin bensavetoisia autoja.
 

Davey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaiser Soze kirjoitti:
Ziisas vieköön. Onko tosiaan dieselkoneiden kulutus nykyään näin pientä? Kyseessä citikan C4:

Moottori kaupunki maantie yhdistetty (l/100 km)

HDi 110 FAP ________6,0 4,0 4,7
HDi 110 FAB BMP*___ 5,8 3,8 4,5

Saabin 10.4 l yhdistetyssä on aikas kallista ajoa näemmä.. :P

Itselläni on uusi Opel Corsa ja jos sitä nyt autoksi voi sanoa niin tämän auton saa melkein kulkemaan pyhällä hengellä.

Eli 1.3 litranen dieseli, tehoa 66 ja polleja on 90.

Kaupunki 5.9 maantie 3.8 keskikulutus 4.6

Ajotietokoneeseen nyt ei oikeestaan voi luottaa, mutta kai se suuntaa antaa?

Oikeastaan pääsen aina tuohon 5.9 :iin ja ehkä vähän alle.

mutta paras oli kun oikein innostuin kokeilemaan maantiellä n 80 km/h, pikkutie metsässä (asfaltti) ja n. tunnin jaksoin hieroa minimillä niin keskikulutus ajotietokoneen mukaan oli 2.9 litraa satasella. Eikä ajaminen silti ollut mitenkään ihan lussua, vaikka loppuen lopuksi on silti kivempi painaa kaasua niin että auto liikkuu kunnolla.

Pienenä autona Corsa ei kyllä noilla tehoilla silti jalkoihin jää.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Nebula kirjoitti:
Nankang on selvästi noista kaikista halvin. Ainoastaan 90€ kipale, kun seuraavaan on jo 50€ matkaa.

Kuitenkin Nankang tyretest.comin mukaan pärjäsi varsin mainiosti näitä kahta suurta vastaan.

Kysymys kuuluukin, onko kellään kokemusta Nankangin renkaista? Itselleni aivan uusi merkki.

Kokoluokka on 235/40 R17 ja vauhtiluokka 240km/h eli onko se nyt V.

Hyvät renkaat ovat, hintaansa nähden erinomaiset ja ns. halpisrenkaiden kuninkaat. Itse ostin viime keväänä ja todellakin yllätyin positiivisesti. Mulla taitaa itse asiassa olla juuri samankokoisetkin renkaat Golf 2.8i VR6:ssa.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaiser Soze kirjoitti:
Ziisas vieköön. Onko tosiaan dieselkoneiden kulutus nykyään näin pientä? Kyseessä citikan C4:

Moottori kaupunki maantie yhdistetty (l/100 km)

HDi 110 FAP ________6,0 4,0 4,7
HDi 110 FAB BMP*___ 5,8 3,8 4,5

Saabin 10.4 l yhdistetyssä on aikas kallista ajoa näemmä.. :P

Mulla on Opel Astra 1.7DTI, -01. Maantiellä 4.2, viimeisin tankillinen nastoilla, ja sekalaisella kaupunki/maantie ajolla 5.2. 900km oli trippimittarissa, tankkaaminen maksoi alle 45€.


Jos tuota saabbia mietit normidieselin (vaikka ihan jonkun tehokkaan 2 litraisen) vaihtoon, ei hirveästi tarvitse ajella, että dieselvero on tapettu.

Saabin keskikulus tuo 10.4, Dieselin 5,5.

Dieselvero 420€.

Eilisen keskihinnat (polttoaine.net)

Bensa 1.260 Diesel 0.977

Lasketaan naurettavilla kilometreillä, 7000km/vuodessa.

Dieselit 7000km/100km X 5,5 litraa = 385 litraa x 0,977€ = 376,14€
Bensat 7000km/100km X 10,4 litraa = 728 litraa x 1,26€ = 917,28€

Diesel + vero = 376,14€+420€=796,14€

Hyötyä vielä dieselin eroksi 121,14€.

Sitten jos joku väittää, että dieselin huolto on kalliimpaa, se on paskapuhetta. Lisäksi diesel säilyttää arvonsa paljon paremmin.

Että siinäpä teille faktaa tuohon bensa vs. diesel keskusteluun.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaiser Soze kirjoitti:
Juu. Kävin tyypittämässä sitikan. Harkitaan sitä sitten uudelleen, kun ei ole varaa enää ostaa bensaa. 250 hp --> <3

Aa, tehoa tarviikin olla enemmän. Hae sitten tuollainen 530D bemari, siinä keskikulutus n. 6,5 litraa, matkassa n. 5,5. Tehoa lastulla yli 200, ja vääntöä sitten lähemmäs 500. Voipi sun bensasaabbi nöyrtyä tuon väännön rinnalla.. Laskeskelet sitten noilla luvuilla tuon kaavani, niin ihan normiajoilla tulee äkkiä diesel halvemmaksi.

Edit: Täytyy ottaa tosin huomioon, että tuollainen bemu painaa n. 2300kg, joten dieselvero on hiukan isompi, tuossa yllä laskin 1800kg:llä veron.
 
Viimeksi muokattu:

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
batman83 kirjoitti:
Aa, tehoa tarviikin olla enemmän. Hae sitten tuollainen 530D bemari, siinä keskikulutus n. 6,5 litraa, matkassa n. 5,5. Tehoa lastulla yli 200, ja vääntöä sitten lähemmäs 500. Voipi sun bensasaabbi nöyrtyä tuon väännön rinnalla.. Laskeskelet sitten noilla luvuilla tuon kaavani, niin ihan normiajoilla tulee äkkiä diesel halvemmaksi.

Tämä uusin 530D, joka varmasti olisi sopiva vastustaja puoli vuotta vanhalle Airo-Saabille kykenee seuraaviin lukuihin:

Max. nopeus 245 km/h
Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 7.1 s
Max. teho 170 kW (231 hevosvoimaa)
Max. teho kierrosluvulla 4000
Max. vääntö 500 Nm
Max. vääntö kierrosluvuilla 1750

Kulutus EU-mittausnormien mukaan
Kaupunkiajossa 9.5 l/100 km
Maantieajossa 5.5 l/100 km
Yhdistetty 6.9 l/100 km

Oma massa 1665 kg
Kokonaismassa 2155 kg

Sanoisinko, että tässä autossa yhdistyy mitä parhaiten kaikki ominaisuudet, joita autoltani haluan. Myös siis järkipuolelta eikä vain tunnepuolelta.

Ei ihan heti tule mieleen yhtäkään "miinusta" mieleen.

edit: lisätty auton massalukemat mukaan virheiden välttämiseksi.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Bemarin 530D:t (E39/E60) ovat kyllä todellakin erittäin fiksuja autoja!

Tehoa ja vääntöä löytyy ja lastulla kivasti saa lisääkin. Taloudellinenkin vielä... mitä muuta autolta voi toivoa?

Noiden Bemareiden tekniikan kanssa enempi puuhastellut tuttavani sanoi, että E39 kopan 530D:stä saa sen 240hv / 500nm irti lastutuksella, joka on vielä järkirajoissa. Eli toisinsanoen kulutus jopa hieman pienenee ja luotettavuus säilyy.

Ostaisin itsekin moisen jos vaan olisi pätäkkää riittävästi :( Siihen saakka ajellaan hieman vanhemmilla bensaa käyttävillä Bemareilla.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nebula kirjoitti:
Bemarin 530D:t (E39/E60) ovat kyllä todellakin erittäin fiksuja autoja!

Tehoa ja vääntöä löytyy ja lastulla kivasti saa lisääkin. Taloudellinenkin vielä... mitä muuta autolta voi toivoa?

Noiden Bemareiden tekniikan kanssa enempi puuhastellut tuttavani sanoi, että E39 kopan 530D:stä saa sen 240hv / 500nm irti lastutuksella, joka on vielä järkirajoissa. Eli toisinsanoen kulutus jopa hieman pienenee ja luotettavuus säilyy.

Ostaisin itsekin moisen jos vaan olisi pätäkkää riittävästi :( Siihen saakka ajellaan hieman vanhemmilla bensaa käyttävillä Bemareilla.


Taitaa olla se eräs lastu, joka tuo peliin tehot 225/490. Nykyisin näitä alkaa irrota jo reilusti alle kahdenkympin, kun hinnat laskevat alle 15k€:n käyn hakemassa jonkun pois kuleksimasta.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Pitäisi uutta autoa katsella ja värispekulaatioissa on pyörinyt valkoinen.Yhden omistaneena (-99 Passat) se oli ihan ok, likahan siinä ei näkynyt juurikaan, ja nyt sitten noita uusia A4 Avanteja kun on katsellut valkoisina, niin onhan se prkl aika siisti. Iso etumaski näyttää ihan mojovalta siinä ja saisihan siihen jotain kontrastipakettiakin, jolla ne kromit menisi piiloon kokonaan. Ennenvanhaan valkoista kai karsastettiin kun ruostekukkaset alkoivat näkymään siinä, mutta tämähän ei ole enää ongelma.

Esim: Valkoista ja mustaa
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Cosmo kirjoitti:
Pitäisi uutta autoa katsella ja värispekulaatioissa on pyörinyt valkoinen.
Kannattaa ehkä hiukkasen harkita koska käytettyjen kauppiaat sanovat valkoista toiseksi huonoimmaksi myyntiväriksi... hiukan vielä huonompi on Huoneistokeskuksen oranssi!
 

scholl

Jäsen
Valkoinen on tulossa taas muotiin. Audin osastolla automessuilla sen näki. Itse olen jo pidempään jossain määrin lämmennyt esim. 7-sarjan bemarista valkoisena jollain kirkkailla pornonahkapenkeillä. Tosiaan Range Roveria, Cayennea, Q7:aa ja vastaavia näkyy jo Helsingissäkin nyt valkoisena. Siitä tulee taas suosittu väri.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Itsellänikin jäi hiukan jälkeenpäin vaivaamaan että en ostanut nykyistä autoani valkoisena.

Päädyin kuitenkin mustaan. " A car can be any color, as long as it's black."
 

Ilmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nebula kirjoitti:
Bemarin 530D:t (E39/E60) ovat kyllä todellakin erittäin fiksuja autoja!

Tehoa ja vääntöä löytyy ja lastulla kivasti saa lisääkin. Taloudellinenkin vielä... mitä muuta autolta voi toivoa?

Noiden Bemareiden tekniikan kanssa enempi puuhastellut tuttavani sanoi, että E39 kopan 530D:stä saa sen 240hv / 500nm irti lastutuksella, joka on vielä järkirajoissa. Eli toisinsanoen kulutus jopa hieman pienenee ja luotettavuus säilyy.

Ostaisin itsekin moisen jos vaan olisi pätäkkää riittävästi :( Siihen saakka ajellaan hieman vanhemmilla bensaa käyttävillä Bemareilla.

Kaverillani on E60 530d, josta on pelkällä chippaamalla otettu 311hv / 693 Nm !!!

Ja kulutus on rauhallisessa matkaajossa 6,5 l/100km. Mielestäni teho/kulutussuhde on uskomaton!
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Salama15 kirjoitti:
Kannattaa ehkä hiukkasen harkita koska käytettyjen kauppiaat sanovat valkoista toiseksi huonoimmaksi myyntiväriksi... hiukan vielä huonompi on Huoneistokeskuksen oranssi!

Tämän kuulin ensimmäistä kertaa tosiaan joskus 15 vuotta sitten. Ja varmaan juontaa juurensa tuosta kun ruoste näkyi niin selvästi valkoisessa.

Töölöntorin kupeessa näin kerran juuri moisen Avantin valkoisena, ja olihan se siisti. Ja sen kerran kun väriä pääsee valitsemaan, niin miksi sitten ottaa joku mitä on 50% muistakin autoista. Ja nykyinen on musta, joten kokemusta on siitäkin. Palkitsee pestynä ja vahattuna kyllä ehdottomasti, ei siinä mitään. Vaihtelu tietty tekisi aina hyvää.

Itse kärryyn, tuossa kun uutta korimallia on tulossa, niin kivasti varusteltuja A4:sia saa ihan mukajärkevään hintaan. Nahatkin guatroihin vain 900 ja sport+ambiente-paketeissa on kaikki muu tarpeellinen. Onko kokemuksia alcantara-penkeistä? Tuntuu mokalta, mutta kaveri väitti alcantarasohvansa olevan putsattavuudeltaan kuin nahkaa. Mites käyttäytymine, hengittääkö kuin kangas vai hikoaako perse kuten nahan kanssa? Nahat kiinnostavat siksi, että mutkissa oksentelevan pikkuapinan tuotokoksia on kivempi putsailla ennen kuin mennään kotio takaisin rauhallisen kauppareissun jälkeen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
#55 kirjoitti:
Päädyin kuitenkin mustaan. " A car can be any color, as long as it's black."
Sama homma, enkä ole katunut valintaani, vaikka mustassa on se huono puoli, että pesun jälkeen pysyy puhtaana vain tunnin ja sitten saisi taas pestä. Kaikki pölyt näkyvät niin helposti, että oikein harmittaa. Musta on tosiaan ajaton väri, niin kuin nahkatakki vaatepuolella, ja putipuhtaana tyylikäs valinta auton väriksi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Cosmo kirjoitti:
Tämän kuulin ensimmäistä kertaa tosiaan joskus 15 vuotta sitten. Ja varmaan juontaa juurensa tuosta kun ruoste näkyi niin selvästi valkoisessa.
Varmasti näin, mutta ihan viime aikojen kokemuksellakin (uudehkon) valkoisen vaihtoauton hyvityshinnat uuden auton kaupassa ovat järjestään mustaa, hopeista jne. alempia.

Hyvän näköinen tuo valkoinen on joissain automalleissa (sporttiset, edustusautot jne.), mutta aika karmeeta nähtävää jossain perus-Almerassa;-)
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Cosmo kirjoitti:
Tämän kuulin ensimmäistä kertaa tosiaan joskus 15 vuotta sitten. Ja varmaan juontaa juurensa tuosta kun ruoste näkyi niin selvästi valkoisessa.

Ei ne uudet autot ennenvanhaankaan ruosteessa olleet.

Ja luuletko, ettei nykyautot ruostu?

Tässä kuva kolme vuotta vanhasta Pösöstä:

http://www.finikor.fi/.composer/upload/modules/med_archive/156.jpg

Jos pitää valkoinen Audi olla, niin eikö siihen kuulu sitten teipata (vai onko nykyään maalattuja) ne sporttiraidat? Eli tällain (mutta siis uusi malli):

http://www.audiforums.com/models/quattro/images/1983-Audi-Quattro.jpg
 

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
Nebula kirjoitti:
Bemarin 530D:t (E39/E60) ovat kyllä todellakin erittäin fiksuja autoja!

Ostaisin itsekin moisen jos vaan olisi pätäkkää riittävästi :( Siihen saakka ajellaan hieman vanhemmilla bensaa käyttävillä Bemareilla.
Täällähän puhutaan asiaa, tällä hetkellä ajellaan tälläisella.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös