Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Veijari kirjoitti:
Aika vähän noita isommalla koneella olevia a-nelkkuja on saatavilla, 1.8T konella niitä sitten onkin valittavana enemmän kuin tarpeeksi. Valitettavan vähän niitä kuitenkin löytyy automaatti laatikolla, kiitos Audin suolaisten lisävarustehintojen. Kuitenkin tuo isompi 2.4:n vääntävämpi kone miellyttäisi enemmän.

En nyt ole varma missä kohtaa nuo moottorit saivat päivitystä, mutta eihän tuossa ole kuin 7-20 heppaa eroa ja väännössäkin 5-20nm. Ja tuossa turbossa tuo vääntöalue on selkeästi laajempi. Turbon etuna on myös pienempi kulutus. Mitä itse olen tuon 1.8T sedanina testaillut niin ihan kivasti sen luulisi tuota pienehköä farkkua kuljettavan.

Niin ja tuo turbohan antaa lastutuksella tehoja hiukan alle 200hp :)
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Waky kirjoitti:
Turbon etuna on myös pienempi kulutus.
.
.
.
Niin ja tuo turbohan antaa lastutuksella tehoja hiukan alle 200hp :)

Ja mitähän tuo lastutus tekee kulutukselle?

Itseäni on hiukan(niin paljon kuin volkkarit nyt ylipäätään voi kiinnostaa) alkanut kiinnostaa tämä uusi A4 nelivedolla ja 200 hevosvoimaisella 2.0 TFSI moottorilla varustettuna, mutta itselleni on jäänyt vielä epäselväksi, paljonko kyseinen moottori tuottaa tehoa 95 oktaanin polttoaineella ja pysyykö kulutus samana tankkaako sitten 98:a tai 95:sta?

Toinen vaihtoehto olisi sitten Bayerin ylpeyden eli BMW:n 218 hummainen neliveto 325xi.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Volkkareihin on kehotettu jo pidemmän aikaa käyttämään -98 oktaanista ja etenkin FSI koneissa.

Lastutus itsessään ei välttämättä nosta kulutusta,mutta toisaalta sitten lastutetulle autolle tulee ennettua kenkää, joten kulutus nousee sen takia. Itse en takuun alaista autoa kuitenkaan lastuttaisi.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
sininen kirjoitti:
Ja kun kerran sellaisen ostin, niin minulle on tietenkin turha tulla perustelemaan, että miksi se on niin harvinaisen ruma tai muuten vaan huono.

Onnitteluni. Jos oma kuljetustarpeeni olisi yhtään pienempi, niin tuleva autoni olisi myös uusi viisiovinen Civic. Mielestäni Erittäin onnistunut muotoilu, hyvät tilat ja tehokas & taloudellinen kone. Hieno yhtälö, varsinkin kun tietää Hondan korkean laadun.

TM tosin koitti taas tapojensa mukaan mutista jotain perusjargonia "ohjauksen tunnottomuudesta keskialueella" ja muuta paskaa, kun eivät oikeita puutteita autosta löytäneet....
 

Tuamas

Jäsen
ipa rules kirjoitti:
Lastutus itsessään ei välttämättä nosta kulutusta,mutta toisaalta sitten lastutetulle autolle tulee ennettua kenkää, joten kulutus nousee sen takia. Itse en takuun alaista autoa kuitenkaan lastuttaisi.

Miksi ei?
Jos lastutuksen tekee valtuutetussa paikassa ja kunnolla, niin sillä ei ole mitään vaikutusta takuukäytäntöihin.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
vision kirjoitti:
Itse itseäni toistaen : autoon jossa on alle 200 kaakkia konehuoneen puolella ei todellakaan kuulu tuplaputkia auton perään. Kaiken lisäksi ne ovat civicissä järkyttävän rumat.

Täytyy varmaan sahata autostani toinen putki pois, koska siinä on vain 190hv.

Vanhassa autossa oli 210hv ja vain yksi putki, mutta silti se toimi.

Perusteluja kiitos!
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Red Devil kirjoitti:
Täytyy varmaan sahata autostani toinen putki pois, koska siinä on vain 190hv.

Vanhassa autossa oli 210hv ja vain yksi putki, mutta silti se toimi.

Perusteluja kiitos!

Unohda putket. Ääni ratkaisee sen mikä rassi kovin on.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Veijari kirjoitti:
Ajokokemus oli todellinen nautinto, ainoana miinuksena siinä autossa oli vakionopeuden säätimen puuttuminen. En uskalla edes kuvitella miltä isoveli A6 tuntuisi perseen alla.

Tapauksesta hieman riippuen orkkis-cruisen saa aanelkkuun 30€-300€ hinnalla. Jos osaa vaihtaa lampun niin pitkä askel ei ole tämänkään DIY-asennukseen, jolloin voi päästä tuolla parilla kymbillä hyvässä lykyssä. 300€ maksaa sitten kaupassa tuo jälkiasennus. Tiedän eräänkin jampan, joka hädin tuskin tuon lampun osaa vaihtaa, mutta laittoi cruisen itsellensä A4:ään. Terveisiä vain!

EDIT: ja lampulla siis tarkoitan tavallista kodin kattolamppua, en todellakaan mitään A4:n polttimoa. Herranjumala!

Veijari kirjoitti:
Pitää vielä käydä tuo 1.8T sekä jokaisesta kulmasta vetävä Quattro koeajamassa, jotta valinta vaikeutuu entisestään. Monethan sanovat, että quattron kokenut ei enää halua vaihtaa kaksivetoiseen mistään hinnasta.

Käy ihmeessä. Veikkaanpa että vajaavetoinen 2.4 ja 1.8TQ menevät aika lähelle toisiaan hinnassa. Ja kutosesta ei juuri muuta iloa ole kuin söpöt murinat. Toki 1.8T:n alavääntö saisi olla pirtsakampi tehtaalta tullessaan, mutta rahalla tästäkin selviää, kuten tuossa jo mainittiinkin. Ja kyllähän tuosta 1.8T-padasta tehtaallakin otetaan 210 (vai paljon se oli) joihin pirsseihin ilman sen kummempia kikkailuja (Leon?), joten kyllä se se vakio 150 heppaa on melkoista himmailua sille - ihan kuten se 170hv sille 2.4V6:lle.

Ja mitä tulee nelivetoon, niin käy nyt vielä kokeilemassa kun on lunta. Paitsi että ajelu on hauskaa ja palkitsevaa pitkissä lumisissa/jäisissä mutkissa, niin kitkoilla pääsee jäisestä mäestä ylös kun etuvetoiset jäävät rohistelemaan nastojensa kanssa siihen. Ok, eipä kukaan nälkään ole liikennevaloihin koskaan kuollut, mutta se ei olekaan tärkeää.

Sellainen pikkuinen miinus etuvetoiseen verrattuna guatrossa on, että siitä tulee lievä sisämelun nousu verrattuna etuvetoiseen (enemmän liikkuvia osia) ja korkeampi kulutus (enemmän liikkuvia osia). Mutta kesällä pääsin n. 9 litran tuntumaan, kun talvella huidellaan lähellä kymppiä, jossain 9,8 tienoilla...
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Katsannossa: Volkswagen Golf Variant 1.6
Olisi sopivan hintaluokan sopivankokoinen auto
Kommentteja puolesta ja vastaan otetaan vastaan.

Jos et tykkää, kerro myös parempi vaihtoehto!
 

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulppu kirjoitti:
Katsannossa: Volkswagen Golf Variant 1.6
Olisi sopivan hintaluokan sopivankokoinen auto
Kommentteja puolesta ja vastaan otetaan vastaan.

Jos et tykkää, kerro myös parempi vaihtoehto!



Sama vika rahikaisella. Kävin viime viikolla koeajolla ja oli kovin miellyttävä ajettava. Parilla kaverilla on uusi Golf Variant eivätkä ole pahaa sanoneet. Riittävän jämäkkä, sanoisin. Eihän se mikään tykki ole, mutta mikäs kiire tässä nyt on. On pikkuinen tulollaan ja mielestäni tavaratilat ovat erittäin tilavat tuon kokoiseen autoon, mahtuu rattaat hyvin ja vielä jää reilusti tilaa muullekin romulle. Atlantic-varustelutasossahan on myös varusteet aika hyvin kohdallaan, itse ajattelin lisätä olemassa oleviin enään cruiserin ja kyynärnojan.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kalba kirjoitti:
Atlantic-varustelutasossahan on myös varusteet aika hyvin kohdallaan, itse ajattelin lisätä olemassa oleviin enään cruiserin ja kyynärnojan.

Eikö tuo kone ole about satahevosvoimainen? Ei kai sellaiseen voi vakionopeudensäädintä ottaa, johan sitä pitää olla laittamassa kolmosta sisään ylämäessä, jos lastina on perhe + eväät viikonlopuksi? Mielestäni cruise vaatii ison, vääntävän koneen ja mielellään vielä automaattilaatikon ollakseen perusteltu.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Schwalbe kirjoitti:
Mielestäni cruise vaatii ison, vääntävän koneen ja mielellään vielä automaattilaatikon ollakseen perusteltu.

Paskat vaadi. Oma 18 desilitranen 120 heppanen Ooppelin vapaastihengittävä mylly manuaalilaatikolla riittää vallan mainiosti. Parhaimmillaan 4 hlöä autossa ja mukana viikonlopunkaljat eikä mitään ongelmia ole ollut edes ylämäissä.
 

Veijari

Jäsen
Kiitoksia kattavasta kannanotosta Cosmo. Viikonloppuna kurvaan autoliikkeen taikka emännän veljen pihalle ja otan tuon quattron koeajoon. Hinta on tosiaan aika lailla samoissa tuon V6:n kanssa joten lopullinen vertailu pitänee tehdä niiden kahden välillä.

En kyllä meinannut ihan ensimmäisenä alkaa autoa virittelemään, mutta tiedä sitten alkaako joskus myöhemmässä vaiheessa kaipaamaan lisäpotkua koneeseen.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jii kirjoitti:
Paskat vaadi..

Jaa. Anteeksi, että näkemykseni oli väärä. Onko nyt todellisuudessa siis niin, että 120 heppainen ihmemoottori pystyy pitämään vaikka 150km/h mittarinopeuden moottoritiellä täydellä kuormalla ylämäissäkin? Ja että esim. Tampere - Pori menee vitosvaihteella 800kg kuormalla ihan tuosta vaan? Jos näin on, niin täytynee vaihtaa auto parempaan; vaikkapa pikkukoneiseen Opeliin.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Veijari kirjoitti:
Kiitoksia kattavasta kannanotosta Cosmo. Viikonloppuna kurvaan autoliikkeen taikka emännän veljen pihalle ja otan tuon quattron koeajoon. Hinta on tosiaan aika lailla samoissa tuon V6:n kanssa joten lopullinen vertailu pitänee tehdä niiden kahden välillä.

En kyllä meinannut ihan ensimmäisenä alkaa autoa virittelemään, mutta tiedä sitten alkaako joskus myöhemmässä vaiheessa kaipaamaan lisäpotkua koneeseen.

Jes no prob. Pitää sitä kato koittaa, että saa tAudin tartutettua. Pienihän se kärry on, mutta kahdelle juuri passeli. Tiedä sitten, onko Avantissa takapenkille enemmän tilaa, selvinpäin ei ole tullut istuskeltua. Ja viritysaspekti sillä silmällä, että JOS alkaa tuntua, että luuska ei nouse suosta, niin siihen on helpompi ratkaisu kuin vaparikutosessa. Tarkkaile guatroa ajellessasi, että joudutko paimentamaan sitä pikkuisen tiellä, nelareissa kun pienikin heitto pyöränkulmissa tuntuu oitis.

Cruise-juttuihin sellainen, että mulla oli taannoin juuri 100hv 1.6 Golf, ja siinä cruise pelasi ihan kuten pitikin. Harvemmin sitä tulee cruisea pideltyä muilla kun vitosvaihteen nopeuksilla. Ylämäissä nopeus varmaan tippui hieman (muutama km/h), mutta so not, eipähän tarvinnut kaasupolkimen kanssa pumppailla sen enempää, ja sehän ainakin mulle on se cruisen tärkein etu. vauhdin ollessa 80-120, on se kiekka-aluekin siellä 2500-3500, joten kyllä sieltä se tarvittava vääntö löytyy vaikka 1.6:sta.

Volkkareissakin cruise lisävarusteena autoa ostettaessa 400-500 €, aja kauppojen jälkeen lenkki pihassa ja laitata samassa putkassa jälkiasennuksena, 200-300 €. Jälkimmäisestä toki selviää halvemmallakin. Ja jos oikein pioneerihenkeä löytyy, niin uuden originaalin kyynärnojankin saanee Saksasta (www.ebay.de) satasen pintaan ja on suht helppo laittaa itsekin kiinni.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Schwalbe kirjoitti:
Jaa. Anteeksi, että näkemykseni oli väärä. Onko nyt todellisuudessa siis niin, että 120 heppainen ihmemoottori pystyy pitämään vaikka 150km/h mittarinopeuden moottoritiellä täydellä kuormalla ylämäissäkin? Ja että esim. Tampere - Pori menee vitosvaihteella 800kg kuormalla ihan tuosta vaan? Jos näin on, niin täytynee vaihtaa auto parempaan; vaikkapa pikkukoneiseen Opeliin.

Kannattaakohan ilmastointiakaan ottaa autoon, kun ei se toimi Kuussa kuitenkaan.
 

Veijari

Jäsen
Kyllähän sitä olen itsekin puhetta kuullut, että A4:ssa takamatkustajan tilat eivät ole hääppöiset, mutta en minäkään ajatellut pahemmin takapenkillä istuskella, joten se siitä. Jos jotakuta joskus ahdistaa niin hypätköön takaluukkuun tai seuraavaan dösään.

Itse kun en mikään autoinsinööri ole niin meinasin joka tapauksessa, ostoapäätöstä ennen, näyttää auton autotohtorilla tutkittavana. Sitä en tiedä miten esim autoliikkeet siihen suostuu tulemaan mukaan, mutta senpä näkee sitten.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cosmo kirjoitti:
Kannattaakohan ilmastointiakaan ottaa autoon, kun ei se toimi Kuussa kuitenkaan.

Niin tai navigaattoria jos muija kerran lukee karttakirjaa.

Ehkäpä nämä asiat eivät kuitenkaan ole verrattavissa vakionopeudensäätimeen? 150km/h on kesäaikaan ihan normaali mittarinmukainen moottoritienopeus, jolloin vns on käytettävimmillään. Ja kuka missäkin ajelee, toki. Tietysti jos suhaa aina tasamaalla seittämääkymppiä, niin tokihan vns kannattaa asentaa vaikka siihen litraseen diiseliin, josta jo Kummelin pojat juttelivat takavuosina.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
sininen kirjoitti:
Ja kun kerran sellaisen ostin, niin minulle on tietenkin turha tulla perustelemaan, että miksi se on niin harvinaisen ruma tai muuten vaan huono.

Aivan!
Auto on loistava, pakoputketkin ovat helvetin siistit.

Nih!
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Schwalbe kirjoitti:
Niin tai navigaattoria jos muija kerran lukee karttakirjaa.

Ehkäpä nämä asiat eivät kuitenkaan ole verrattavissa vakionopeudensäätimeen? 150km/h on kesäaikaan ihan normaali mittarinmukainen moottoritienopeus, jolloin vns on käytettävimmillään. Ja kuka missäkin ajelee, toki. Tietysti jos suhaa aina tasamaalla seittämääkymppiä, niin tokihan vns kannattaa asentaa vaikka siihen litraseen diiseliin, josta jo Kummelin pojat juttelivat takavuosina.

No 150km/h ei pysty motarilla kovin pitkää pätkää vetelemään, kunnes edessä on joku junnari, joten cruisen etu kyllä palaa siinä. Cruisehan on sellaiseen leppoisaan vetelyyn, kilpa-ajossa pitää kaikki tekniset apurit ottaa pois käytöstä. Humanistisesti ajateltuna, eli että moottoriteillä ajellaan edes about lähellä nopeusrajotusten mukaan, on cruise 100hv Golfissa ihan perusteltua - miksei siis 120hv Opelissakin.

Sen sijaan reissut Tampereelta Poriin jollain 800 kg kuormalla ja muija lukemassa karttaa on kyllä ihan täyttä scifiä.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cosmo kirjoitti:
Sen sijaan reissut Tampereelta Poriin jollain 800 kg kuormalla ja muija lukemassa karttaa on kyllä ihan täyttä scifiä.

Älä nyt hyvä mies. Rehevä emäntä, miehen kokoinen isäntä ja muutama isännän täyteentankattu kaveri takapenkillä. Siihen normaalit ruokajuomat vielä matkaan ja bensaa kyytiin 70 litraa; johan alkaa 0,8 tonnia olla täynnä. Jokaviikkoista toimintaa tietyissä piireissä?

Kukin ajelkoot parhaaksi katsomallaan tyylillä, mutta eniten vastinetta cruise antaa isokoneisessa automaattivaihteisessa autossa. Siinä sitä voi käyttää useimmiten. Fakta.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Schwalbe kirjoitti:
Onnitteluni. Jos oma kuljetustarpeeni olisi yhtään pienempi, niin tuleva autoni olisi myös uusi viisiovinen Civic. Mielestäni Erittäin onnistunut muotoilu, hyvät tilat ja tehokas & taloudellinen kone. Hieno yhtälö, varsinkin kun tietää Hondan korkean laadun.

Kiitos. Minulle ainakin kävi niin, että olin aika nopeasti myyty istuttuani ratin taakse. Ensimmäistä kertaa elämässä iski autokuume. Kun vielä a) tyttöystäväkin innostui ja b) lastenvaunut mahtuivat konttiin, niin homma oli selvä. Ehtiipähän kerran elämässä omistaa persoonallisen auton ennen kuin on todennäköisesti pakko siirtyä farmarilinjalle.

Se pitää vielä sanoa, että muut koeajamamme vaihtoehdot (Ford Focus, Volkswagen Golf Plus ja Opel Astra Wagon) tuntuivat Honda Civiciin verrattuna niin arkisilta ja tavallisilta, että kalpenivat aika pahasti. Ihan ok autoja jokainen kuitenkin. Focuksen rengasmelu oli kylläkin törkeällä tasolla. Ei sellaista jaksaisi joka talvi kuunnella.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Schwalbe kirjoitti:
Älä nyt hyvä mies. Rehevä emäntä, miehen kokoinen isäntä ja muutama isännän täyteentankattu kaveri takapenkillä. Siihen normaalit ruokajuomat vielä matkaan ja bensaa kyytiin 70 litraa; johan alkaa 0,8 tonnia olla täynnä. Jokaviikkoista toimintaa tietyissä piireissä?

Kukin ajelkoot parhaaksi katsomallaan tyylillä, mutta eniten vastinetta cruise antaa isokoneisessa automaattivaihteisessa autossa. Siinä sitä voi käyttää useimmiten. Fakta.

Joo, mä oon vaan tottunu kuskaamaan niitä 40-kilosia mallipissiksiä "kotio", veressä n. pari desiä puhdasta alkoholia per kappale (takapenkille menee pinoon just 3, jos ei ketään pelkääjän paikalla, saa ne jalat koukkuun siivosti) ja vaatteet painaa hätäsesti sen 400g. En tosin koskaan Tampereelta Poriin. Mutta lupaan jos joskus moisen reissun teen, niin laitan lyijyä paksiin sen verran, että lukemat täyttyy.

Tai sitten teillä on vaan niin kovat bileet, ei voi mitään - eikä pidäkään!
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Schwalbe kirjoitti:
Jaa. Anteeksi, että näkemykseni oli väärä. Onko nyt todellisuudessa siis niin, että 120 heppainen ihmemoottori pystyy pitämään vaikka 150km/h mittarinopeuden moottoritiellä täydellä kuormalla ylämäissäkin? Ja että esim. Tampere - Pori menee vitosvaihteella 800kg kuormalla ihan tuosta vaan? Jos näin on, niin täytynee vaihtaa auto parempaan; vaikkapa pikkukoneiseen Opeliin.

Älä vaihda. Ei Ooppeelila pääse edes tuota 150:ä tai saati sitten että ottaa 800 kiloa kamaa mukaan. Ajattelin asiaa noin niinkuin jokapäiväisessä käytössä.

Sovitaan että ollaan molemmat tahoillamme oikeassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä Schwalpe on oikeassa siinä, että parhaimmillaan vakionopeudensäädin on automaatilla ja isohkolla koneella varustetussa autossa. Itselläni on kokemusta 1.6-litraisesta manuaali-Picassosta ja muutamista isommista automaateista (mm. V70 ja Sebring), eikä mulle ainakaan tarvitse paljon perustella, miksi vns automaatin kanssa toimii paremmin ja mielyttävämmin. Eikä tämä poista sitä tosiasiaa, että ajoittain vns mukavoitti ajoa myös Picassossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös