Autoiluketju

  • 3 190 230
  • 18 516

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Pointti oli se, että moni on voinut siinä käyttövoiman edullisuuden huumassa hankkia kalliimman auton mihin oli varaa, eikä tehnyt pidemmän aikavälin laskelmia.
Varmasti näinkin. Itse laskin, että säästyneillä polttoainekuluilla voin sähköautossa maksaa arvonalenemaa 300€/kk enemmän, kuin polttomoottorilla ajaessa. Käytännössä samalla rahalla sain siis uuden, paremmin varustellun, turvallisemman ja isomman auton.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Alba

444

Jäsen
Varmasti näinkin. Itse laskin, että säästyneillä polttoainekuluilla voin sähköautossa maksaa arvonalenemaa 300€/kk enemmän, kuin polttomoottorilla ajaessa. Käytännössä samalla rahalla sain siis uuden, paremmin varustellun, turvallisemman ja isomman auton.
Mutta 30k€ halvemmalla olisit saanut pienemmän ja käytetyn bensarohmun. Ei kai kukaan nyt muuta käyttötarkoitusta autolle mieti kuin tehoa ja sitä että pääsee paikasta X paikkaan D.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Mielenkiintoista. Itse olin vähän skeptinen siinä, että kannattaako taloudellisesti hankkia polttomoottoriautoa 30k-50k kalliimpi sähköauto, jos sillä säästää vuodessa esim 1k polttoaine- ja käyttövoimaveroissa.
No siis hintaero on varmaan realistisemmin jotain 10-15k e. Ainakin omassa tilanteessani jos lähtisin tämän 330e hybridi Bemarin vaihtamaan vaikka tuohon Bemarin i4 täyssähköön. Tuossa menettäisin esim. nelivedon ja silti +10k e. Nelivetona olisi sitten i4 M50 joka on jo sen 20-30k e (!) kalliimpi kuin nykyisen kiesi, toki tehoakin se 200 pollea enemmän.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minulla on uudehko 2019 vm. Peugeot 508. En ole koskaan lisännyt siihen jäähdytinnestettä, mutta nyt huomasin, että pinta on hiukan alle minimin, joten lisäämään. Ongelma vaan oli se, että minulla ei ole nestettä. Kaupoille sitten, mutta mihin ja millaista nestettä. Korkkiin on merkitty sininen, mutta säiliössä on keltaista nestettä. Erilaisia keltaisia jäähdytinnesteitä riittää, joten varaosaliike varmaan osaa kertoa, mitä laitetaan.

Ranskalaisautoihin erikoistuneesta varaosaliikkeestä minun tarvitsemani litku on loppu, lupaavat tilata, mutta ei tietoa, koska tulee. Mene merkkikorjaamolta ostamaan!

Kilsan parin päässä on tuttu monimerkkikorjaamo, käynpä kysymässä sieltä. Ei löydy, he ostavat nesteet samasta varaosaliikkeestä, missä juuri kävin. Mene merkkihuoltoon!

Sinne on kolme kilsaa matkaa. Tiskillä lukee "varaosa-asiakas, soita kelloa". Soitan, odotan, soitan, odotan. Kymmenen minuuttia eikä ketään kuulu. Kyllästyttää. Päätän soittaa maahantuojalle.

Maahantuojalta vastaa takaisinsoittopalvelu. Mutta eihän tuonne ole kuin 8 km, ajanpa paikan päälle. Kun saan vuoronumeron käteeni, soittavatkin jo samalla. Ystävällinen kaveri tiskiltä tulee mukaan ihmettelemään. Kertoo, että Peugeotin jäähdytinneste on aina sinistä. Minua ihmetyttää, kun autooni ei ole nestettä koskaan vaihdettu, ja siellä on keltaista. Ei kuulemma uskalla lisätä mitään, joten kaikki nesteet vaihtoon!

Paluumatkalla ajan tutun Peugeot-korjaajan kautta, selitän asian ja kerron, että pitäisi nesteet vaihtaa. Korjaaja kertoo, että heillä on kyllä keltaista Peugeotin jäähdytinnestettä 200 litran säiliöissä, ja voivat täyttää jäähdyttimen. On kuulemma hyvää, korroosionkestävää lientä, ja uskaltaa laittaa autoon. Ei tarvitsekaan kaikkea vaihtaa, eikä maksa mitään! Annan 20 € kahvikassaan kuitenkin.

Näin meni lomapäivästä muutama tunti, mutta mitä tästä opin? Ensi kerralla kun tulee auton kanssa ongelma, kysyn ensin korjaamolta.
 
Viimeksi muokattu:

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Minulla on uudehko 2019 vm. Peugeot 508. En ole koskaan lisännyt siihen jäähdytinnestettä, mutta nyt huomasin, että pinta on hiukan alle minimin, joten lisäämään. Ongelma vaan oli se, että minulla ei ole nestettä. Kaupoille sitten, mutta mihin ja millaista nestettä. Korkkiin on merkitty sininen, mutta säiliössä on keltaista nestettä. Erilaisia keltaisia jäähdytinnesteitä riittää, joten varaosaliike varmaan osaa kertoa, mitä laitetaan.

Ranskalaisautoihin erikoistuneesta varaosaliikkeestä minun tarvitsemani litku on loppu, lupaavat tilata, mutta ei tietoa, koska tulee. Mene merkkikorjaamolta ostamaan!

Kilsan parin päässä on tuttu monimerkkikorjaamo, käynpä kysymässä sieltä. Ei löydy, he ostavat nesteet samasta varaosaliikkeestä, missä juuri kävin. Mene merkkihuoltoon!

Sinne on kolme kilsaa matkaa. Tiskillä lukee "varaosa-asiakas, soita kelloa". Soitan, odotan, soitan, odotan. Kymmenen minuuttia eikä ketään kuulu. Kyllästyttää. Päätän soittaa maahantuojalle.

Maahantuojalta vastaa takaisinsoittopalvelu. Mutta eihän tuonne ole kuin 8 km, ajanpa paikan päälle. Kun saan vuoronumeron käteeni, soittavatkin jo samalla. Ystävällinen kaveri tiskiltä tulee mukaan ihmettelemään. Kertoo, että Peugeotin jäähdytinneste on aina sinistä. Minua ihmetyttää, kun autooni ei ole nestettä koskaan vaihdettu, ja siellä on keltaista. Ei kuulemma uskalla lisätä mitään, joten kaikki nesteet vaihtoon!

Paluumatkalla ajan tutun Peugeot-korjaajan kautta, selitän asian ja kerron, että pitäisi nesteet vaihtaa. Korjaaja kertoo, että heillä on kyllä keltaista Peugeotin jäähdytinnestettä 200 litran säiliöissä, ja voivat täyttää jäähdyttimen. On kuulemma hyvää, korroosionkestävää lientä, ja uskaltaa laittaa autoon. Ei tarvitsekaan kaikkea vaihtaa, eikä maksa mitään! Annan 20 € kahvikassaan kuitenkin.

Näin meni lomapäivästä muutama tunti, mutta mitä tästä opin? Ensi kerralla kun tulee auton kanssa ongelma, kysyn ensin korjaamolta.
Voi ranskikset mitä taas joutuu säätää ja vieläpä lomapäivänä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Voi ranskikset mitä taas joutuu säätää ja vieläpä lomapäivänä.
Eniten ihmettelen tuossa maahantuojaa, kun väitti, että kaikkiin heidän autoihinsa laitetaan sinistä jäähdytinnestettä. Nyt kun lisää aiheeseen tutustuin, niin ei kai sitä käytetä enää kuin joissain vanhoissa autoissa, ja tuo keltainen on "long-life", mitä laitetaan uudempiin autoihin, joiden moottoreissa on enemmän alumiinia.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hahah mietin samaa, että ensimmäinen virhe @kyykäärme llä auton kanssa tapahtui siinä kohtaa, kun päätyi ostamaan ranskalaisen auton.
Autossa ei ole mitään vikaa, se on minulla jo kolmas ranskalainen, ja kaikki olleet hyviä ja hienoja autoja. Minua käyvät sääliksi kaikki itämaisilla riisipusseilla ja varsinkin Skodalla ajavat.

Tuosta voi katsoa ja ihailla:
Peugeot 508 GT arvostelu
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla rupesi Mersu vinkumaan satunnaisesti lisää litkua toissa syksynä. Oli ensimmäinen kerta ikinä millään omistamallani autolla. No siitä sitten googlaamaan, mikä tuolle nirppanokalle olisi kelvannut. Pinkkiä se siellä säiliössä joka tapauksessa oli. Koodihelvettiä tovin tavattuani rohkenin mennä kaupoille. Koska tuo oli olevinaan premium-auto, sopivaa litkua löytyi luonnollisesti… paikallisesta Prismasta.

No enhän mä sitä sitten edes laittanut. Pidin litkun ja vaihdoin auton. Mulle tyypillinen veto.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mazda CX-3:sta kokemuksia? Plussia ja miinuksia?

Kesällä olisi ajatus vaihtaa autoa, ja kyseinen pirssi on ainakin tällä hetkellä vahvimpana ehdokkaana mielessä. Tuommoista 2018-2019 vuosien mallia olen katsellut.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Mazda CX-3:sta kokemuksia? Plussia ja miinuksia?

Kun tuli myyntiin, menin mielenkiinnosta katsomaan. Totesin heti, ettei 188 cm pitkä kuljettaja mahdu hyvin kuskinpaikalle. Myyjä totesi, ettei tätä noin pitkille ole suunniteltukaan. Jäi sitten koeajamatta. Ulkonäkö miellyttää ainakin omaa silmää.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mazda CX-3:sta kokemuksia? Plussia ja miinuksia?

Kesällä olisi ajatus vaihtaa autoa, ja kyseinen pirssi on ainakin tällä hetkellä vahvimpana ehdokkaana mielessä. Tuommoista 2018-2019 vuosien mallia olen katsellut.
Nimestään huolimatta pohjautuu Mazda2:seen (tai näin automyyjä kertoi, kun itse kävin koeajolla). Hyvän näköinen, mutta komppaan yllä olevaa kirjoittaa, että yllättävän pieni auto. Toki jos kuski ei ole parimetrinen, tai takana ei tarvitse kauheasti isojen lasten istua, niin mikäs siinä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF

Liitteet

  • lol.jpg
    lol.jpg
    118,5 KB · kertaa luettu: 321

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Siis ei kai? Fake news.

Morjens vaan parempi ihminen, jos tunnistat karvalakkisi.
...ja kaiken lisäksi köyhäkin vielä, kun on täytynyt käytettynä käydä Sakalta ostamasta. Tosi sähkäri ei muiden wanhoilla ajele.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
...ja kaiken lisäksi köyhäkin vielä, kun on täytynyt käytettynä käydä Sakalta ostamasta. Tosi sähkäri ei muiden wanhoilla ajele.
Kontekstina, että tuo auto lojui keula solmussa vauriokorjaamon pihassa :D

Senkin vuoksi tuo tarra aika ironinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voisin kuvitella, että tarra on laitettu alunperin jo autoon varsin suurella ironialatauksella, ehkä peräti semisti vittuillen. Näyttää uppoavan ihan hyvin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Voisin kuvitella, että tarra on laitettu alunperin jo autoon varsin suurella ironialatauksella, ehkä peräti semisti vittuillen. Näyttää uppoavan ihan hyvin.
Jep. Sähköautojen omistajat ovat tunnettuja huumoriveikkoja ja ironia, sarkasmi sekä itselleen nauraminen ovat näiden hassuttelijoiden mielipuuhaa. Minunkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep. Sähköautojen omistajat ovat tunnettuja huumoriveikkoja ja ironia, sarkasmi sekä itselleen nauraminen ovat näiden hassuttelijoiden mielipuuhaa. Minunkin.
Itse en osaa auton käyttövoiman perusteella päätellä muuta kuin sen, millä ko. kulkupeli liikkuu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tarra olisi mielestäni paljon tyylikkäämpi, jos siinä olisi vain ”Se parempi auto”. Eihän Tesla voi olla kuin sähköauto, mitä sitä korostamaan.
Kaikki pahimmat uunot eivät tunnista eri sähköautoja, tuo tarra kun ei ole merkkisidonnainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös