Autoiluketju

  • 3 190 272
  • 18 516
Suosikkijoukkue
HIFK
Dieselin romahdus tulee kalliiksi – Suomi menetti vuodessa 120 000 000 euroa

Autoveroista kertynyt tulo valtiolle jatkaa pienenemistään, kun autokanta sähköistyy ja dieselin osuus pienenee autokannasta.

Eihän tässä tarvitse tyhmä olla tajutakseen sen, että tulevaisuudessa kun sähköautot valtaavat dominoivan osuuden markkinoista, niin näihin alkaa kaikenlaista verotusta lisääntymään.
Näen jo termit "latausvero", "rengasvero" silmissäni.
Vihreillä arvoilla, halvemmilla käyttökustannuksilla sun muilla näitä pystytään tällä hetkellä perustelemaan, mutta fakta on se, että valtio tulee lopulta verottamaan autokantaa ja kuluttajia aivan yhtä isoilla veroilla tulevaisuudessa, kun sähköisyys on tullut valtaväestön ja tavallisen kansan kulkuvälineeksi.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Dieselin romahdus tulee kalliiksi – Suomi menetti vuodessa 120 000 000 euroa

Autoveroista kertynyt tulo valtiolle jatkaa pienenemistään, kun autokanta sähköistyy ja dieselin osuus pienenee autokannasta.

Eihän tässä tarvitse tyhmä olla tajutakseen sen, että tulevaisuudessa kun sähköautot valtaavat dominoivan osuuden markkinoista, niin näihin alkaa kaikenlaista verotusta lisääntymään.
Näen jo termit "latausvero", "rengasvero" silmissäni.
Vihreillä arvoilla, halvemmilla käyttökustannuksilla sun muilla näitä pystytään tällä hetkellä perustelemaan, mutta fakta on se, että valtio tulee lopulta verottamaan autokantaa ja kuluttajia aivan yhtä isoilla veroilla tulevaisuudessa, kun sähköisyys on tullut valtaväestön ja tavallisen kansan kulkuvälineeksi.
Tässä(kään) ei voidan kuitenkaan euroja laskea kovin yksinkertaisesti. Sähköautot maksavat merkittävästi enemmän, muistaakseni viime vuonna uuden sähköauton keskihinta oli jotain 14te enemmän kuin uuden polttomoottoriauton. Eli enemmän tuloja valtiolle esim. alvin muodossa. Sitten ne dieseltankilta säästyneet rahat käytetään keskimäärin johonkin muuhun eli vaikka sinne huoltoaseman kahvilaan, josta taas valtio nappaa osansa. Isossa kuvassa suoraan liikenteestä tulevat tulot valtiolla tulevat vähenemään, mutta mikä on kokonaisvähennys, jää nähtäväksi. Se on kyllä myös totta, että tullaan vielä näkemään kilometrivero tms.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ostin vuosi sitten alle kaksi vuotta vanhan, parikymmentätuhatta ajetun hyvämaineisen katumaasturin. Nyt vuoden jälkeen ajattelin kokeille kepillä jäätä ja pyytää tarjouksen uuteen sähkäriin, joka oli oman autoni hintaluokkaa.
Noh, tarjous oli kyllä sellainen, etten kehdannut myyjälle edes nauraa. Olin vuodessa ajanut 18 tkm ja hyvitys uuteen oli 11 k€ alempi mitä olin maksanut (42 k€) . Onko markkinat oikeasti heikot vai jälleenmyyjien tilanne heikko vai mikä. Nyt ei kiinnosta autoa vaihtaa jos vuodessa sulaa tonni kuussa hinnassa varsin pienillä kilsoilla.
 

Tuamas

Jäsen
Onko markkinat oikeasti heikot vai jälleenmyyjien tilanne heikko vai mikä. Nyt ei kiinnosta autoa vaihtaa jos vuodessa sulaa tonni kuussa hinnassa varsin pienillä kilsoilla.

Jos haluaa autolleen kilpailutetun aidon markkina-arvon, niin esimerkiksi Autovex on hyvä palvelu siihen (myös Nettiauto taisi lanseerata vastaavan), jonka kautta saat ilmaiseksi autoliikkeiltä heitä sitovat tarjoukset (ei ole pakko hyväksyä eikä myydä) ja hinta asettuu useimmiten sille tasolle mitä autosta oikeasti voi vaihdossa saada.
 
Viimeksi muokattu:

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Olin vuodessa ajanut 18 tkm ja hyvitys uuteen oli 11 k€ alempi mitä olin maksanut (42 k€) . Onko markkinat oikeasti heikot vai jälleenmyyjien tilanne heikko vai mikä. Nyt ei kiinnosta autoa vaihtaa jos vuodessa sulaa tonni kuussa hinnassa varsin pienillä kilsoilla.

Viimeaikoina uutisoitu paljon uusien sähköautojen hinnanalennuksista. Luultavasti se sinulla kiikarissa ollut sähkärikin olisi ollut vuosi sitten +10k kalliimpi.

Tekniikan maailmassa oli vastikään joku pääkirjoitus (tms) jossa toimittaja ei uskaltanut ostaa uutta Teslaa ja kaverinsa oli myynyt omansan sähkärin oois, kun pelkäsi arvonalenemisia. Tilalle hänen tuttu oli ostanut uuden hybridin.
Minusta tuo kuulosti vähän oudolta, koska hinnnanalennukset vaikuttavat tietenkin myös polttomoottorivehkeiden hintoihin, samoilla markkinoilla ne toimivat, kuten tuosta sinunkin tapauksesta huomaa. Uusissa ja uudehkoissa autoissa kannattaisi aina pyrkiä. Siihen, että uutta autoa pidetään ainakin muutaman vuoden. Silloin ei tule niin paha mieli arvonalenemasta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sosiaaliseen mediaan ja varsinkin Youtubeen lykätään tällä hetkellä valtavasti suomenkielistä sähköautoiluun liittyvää sisältöä josta iso osa keskittyy suureen arvonalenemaan ja henkilökohtaisiin rahallisiin ja henkisiin tappioihin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mielenkiintoista. Itse olin vähän skeptinen siinä, että kannattaako taloudellisesti hankkia polttomoottoriautoa 30k-50k kalliimpi sähköauto, jos sillä säästää vuodessa esim 1k polttoaine- ja käyttövoimaveroissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mielenkiintoista. Itse olin vähän skeptinen siinä, että kannattaako taloudellisesti hankkia polttomoottoriautoa 30k-50k kalliimpi sähköauto, jos sillä säästää vuodessa esim 1k polttoaine- ja käyttövoimaveroissa.

Mikä sähköauto on vastaavaa polttista 50000 euroa kalliimpi? Jollei siis verrata 20 vuotta vanhaa dieselautoa ja uutta sähköautoa, missä on noin nollan verran järkeä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista. Itse olin vähän skeptinen siinä, että kannattaako taloudellisesti hankkia polttomoottoriautoa 30k-50k kalliimpi sähköauto, jos sillä säästää vuodessa esim 1k polttoaine- ja käyttövoimaveroissa.
Mikä sähköauto oli vastaavaa polttomoottoriautoa edes 30k kalliimpi? Varmaan jossain premium-autojen luokassa tuollaiset erot.

Edit: @DAF oli sekunnin nopeampi. Äh
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sosiaaliseen mediaan ja varsinkin Youtubeen lykätään tällä hetkellä valtavasti suomenkielistä sähköautoiluun liittyvää sisältöä josta iso osa keskittyy suureen arvonalenemaan ja henkilökohtaisiin rahallisiin ja henkisiin tappioihin.
En oikein ymmärrä sitä pakkoa myydä huolto- ja käyttökuluiltaan halpaa autoa helvetinmoisella tappiolla pois, kun suurimman osan näistäkin tubesankareista täytyy jollain ajaa. Toki joillain on voinut työkuviot muuttua todella radikaalisti ja se 500-1000 euron kk-kuluerä ei vain mahdu enää oman talouden raameihin, mutta tuskin kaikilla. Sitten maksetaan kymppi väliä, että saadaan auto pois.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse ajelen edelleen "kuolevalla" dieselillä, eli muutaman vuoden ikäisellä isolla Volvolla, jossa kilometrit nyt 63 tkm. Kysyin piruuttani vaihtotarjousta 2021 malliseen Polestar 2:een samoilla kilometreillä ihan vaan nähdäkseni, missä mennään hintohen suhteen, ja todella yllätyin tuosta tarjouksesta. Volvosta tarjottiin liki se, minkä n. 1,5 vuotta ja 25 tkm sitten maksoin, ja vuotta pidemmällä maksuajalla kuukausierä olisi jopa tippunut nykyisestä muutamalla kympillä. Yllättävää tämä oli siksi, että mediassa on annettu ymmärtää ettei dieseleitä enää kukaan osta ja niiden arvo on romahtanut.

Mutta koen edelleen tuon sähköautoilun itselleni turhan vaivalloiseksi ja omiin liikkumistarpeisiin käymättömänä, joten kaupat jäi tekemättä. Lisäksi joutuisin vielä investoimaan vanhan autotallin sähköistämiseen että saisin laturin kotiin, mikä ei nyt ole ajankohtaista koska tuon tallin isompi remontointi on suunnitteilla lähivuosille.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mikä sähköauto on vastaavaa polttista 50000 euroa kalliimpi? Jollei siis verrata 20 vuotta vanhaa dieselautoa ja uutta sähköautoa, missä on noin nollan verran järkeä.
Pari vuotta sitten ostin 12k ajetun Fiesta ST:n 20k:lla. Samaan aikaan työkaveri osti uuden sähkövolkkarin 50k:lla. 200 heppaa siinä oli, kulkupuoli varsin tasoissa mun ST:n kanssa. Käyttöominaisuuksiltaan ihan vastaavat autot, mutta maksoin 30k vähemmän. Nyt jos tehtäisiin välilaskelma, niin tuo ero olisi varmasti suurempi mun eduksi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Olisikohan tuossa taustalla se että autoliikkeet "tietävät" polttomoottoriautojen elinkaaren ja arvioivat persaukisen kansan maksukyvykkyyttä joten polttiksista uskaltaa yhä maksaa elinkaarihinnan. Eikä se edes täysin väärin ole koska tuskin 10v säteellä polttomoottoriautot menettävät käyttöarvoaan ja loppukädessä iso osa ostaa auton, ei käyttövoimaa. Sähkäreissä taas elinkaariarvo on vielä tuntematon, eivätkä nämä hinnanalennukset helpota sähkärin arvon arviointia 15v iässä. Akuston osalta alkaa varmaan olla jo hyvää tatsia ja sen voinee laskea jotenkin sisään mutta kestääkö pari vuotta sitten uutenakin laatuvirheistä kärsinyt model3 15v käyttöä vai ei? Jos ei, se elinkaaren päätepiste on tuntematon ja kukaan ei tahdo olla se jolle jää mustapekka käteen.
2v tulee kesällä täyteen leasia ja varmaan syksyllä joutuu itsekin miettimään mitä tekisi, kun auton päätarkoitus on muu kuin maailman pelastaminen ja sähköllä jatko ei ole itseisarvo vaan puhdas excelöinti. Mitä enemmän sähköautoilun kuluissa on nousupainetta, sitä edullisemmaksi perushyvällä polttiksella autoilu muuttuu ja erotuksen voi käyttää muuhun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pari vuotta sitten ostin 12k ajetun Fiesta ST:n 20k:lla. Samaan aikaan työkaveri osti uuden sähkövolkkarin 50k:lla. 200 heppaa siinä oli, kulkupuoli varsin tasoissa mun ST:n kanssa. Käyttöominaisuuksiltaan ihan vastaavat autot, mutta maksoin 30k vähemmän. Nyt jos tehtäisiin välilaskelma, niin tuo ero olisi varmasti suurempi mun eduksi.

Niin, voithan sinä yhtä hyvin ostaa käytetyn sähköauton ja verrata sitä uuteen polttikseen - hintaero voi olla toisinpäin. Vertailussasi ei vain ole mitään järkeä. En tosin tiedä, mikä Volkkarin täyssähkö olisi Fiestan kokoinen. e-Up? Ainakin ID.3 on oleellisesti suurempi ja eri segmentin auto.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kirjoittajalle on annettu pari rikepistettä kokonaisuutena useammasta riitaa haastavasta viestistä.
Niin, voithan sinä yhtä hyvin ostaa käytetyn sähköauton ja verrata sitä uuteen polttikseen - hintaero voi olla toisinpäin. Vertailussasi ei vain ole mitään järkeä. En tosin tiedä, mikä Volkkarin täyssähkö olisi Fiestan kokoinen. e-Up? Ainakin ID.3 on oleellisesti suurempi ja eri segmentin auto.
Et näköjään tiedä näistä autoista yhtään mitään. Lisäksi vaikuttaa siltä, että hassasit rahasi sähköautoon ja yrität selittää asioita parhain päin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Et näköjään tiedä näistä autoista yhtään mitään. Lisäksi vaikuttaa siltä, että hassasit rahasi sähköautoon ja yrität selittää asioita parhain päin.

Mitä ihmettä? On faktaa, että VW:lla ei ole B-segmentin sähköautoa. Fiesta on B-segmentin auto. ID.3 on C-segmentin auto, joten jos siihen vertasit, se on eri segmentti, eri tarkoitus, eri kokoluokka. VAG:n tripletti on kokoluokassa lähin, jos Fiestalle pitää verrokki sieltä löytää.

Voimme me aivan yhtä hyvin verrata hieman käytettyä täyssähköä uuteen segmenttiä suurempaan polttikseen ja ihmetellä, kun hintapariteetti onkin toisinpäin. Mitään järkeä siinä vertailussa ei ole - kuten ei ollut tuossa edellisessäkään esittämässäsi. Trollaaminen tällä palstalla on tiettävästi kielletty, mikä kannattaa huomioida ennen seuraavaa viestiäsi.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Voimme me aivan yhtä hyvin verrata hieman käytettyä täyssähköä uuteen segmenttiä suurempaan polttikseen ja ihmetellä, kun hintapariteetti onkin toisinpäin. Mitään järkeä siinä vertailussa ei ole - kuten ei ollut tuossa edellisessäkään esittämässäsi. Trollaaminen tällä palstalla on tiettävästi kielletty, mikä kannattaa huomioida ennen seuraavaa viestiäsi.

Voidaan myös verrata saman segmentin kohtalaisen uusia autoja ja hintaeroja löytyy toisin päin. Esim. Mersuja katsellessa vuoden vanha täyssähkö löysi tiensä kotipihaan halvemmalla kuin vastaavat diesel-autot olisi irronneet Veholta.

Todettakoon samalla, että omasta vm. 2020 dieselistä sai edelleen hyviä tarjouksia vaihdossa liki main jokaisesta liikkeestä, josta tarjouksia kysyin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässähän verrattiin nyt jotain ”käyttöominaisuuksia”, eli ilmeisesti hevosvoimat per käytetty euro. Muulla ei niin väliä. Varmaan 200 heppaa olisi löytynyt Fiestaakin halvemmalla.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mitä ihmettä? On faktaa, että VW:lla ei ole B-segmentin sähköautoa. Fiesta on B-segmentin auto. ID.3 on C-segmentin auto, joten jos siihen vertasit, se on eri segmentti, eri tarkoitus, eri kokoluokka. VAG:n tripletti on kokoluokassa lähin, jos Fiestalle pitää verrokki sieltä löytää.

Voimme me aivan yhtä hyvin verrata hieman käytettyä täyssähköä uuteen segmenttiä suurempaan polttikseen ja ihmetellä, kun hintapariteetti onkin toisinpäin. Mitään järkeä siinä vertailussa ei ole - kuten ei ollut tuossa edellisessäkään esittämässäsi. Trollaaminen tällä palstalla on tiettävästi kielletty, mikä kannattaa huomioida ennen seuraavaa viestiäsi.
Itse aloitit trollaamisen, eli varo ettei tule penalttia. Olin ihan reaalimaailmassa näitä autoja verrannut, sitten hahmo joka ei näistä ymmärrä mitään tulee kertomaan, että näitä ei voi verrata.

Pari vuotta sitten käytettyjä sähköautoja ei ollut markkinoilla, ja hankkimani auto oli todellinen löytö, vanhempi auto, mutta uutta vastaavassa kunnossa. Hintakin pudonnut puoleen uudesta.

Kerrohan selvyyden vuoksi millaisen sähköauton ostit ja paljonko maksoit siitä?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Siis jos ostaa 50k€ auton sijaan 20k€ auton, niin siinä säästää 30k€. Voiko muka olla oikeasti totta? Miksi kukaan ei ole kertonut tästä aiemmin?
Joku voinut kertoakin, mutta et ole vaan ymmärtänyt? Meitä on niin monenlaisia, mutta yritetään selventää. Auto tosiaan hankitaan oman tarpeen mukaan. Itse hain uutta tai uuden veroista hyvillä ajo-ominaisuuksilla ja -suorituskyvyllä varustettua pienehköä autoa. VAG-konsernin polttomoottorikäyttöiset autot rajasin luonnollisesti pois, niin vaihtoehdot kävivät aika vähiin. Joukkoon mahtui hankkimani ST ja työkaverini hankkima ID3. Samaan tarpeeseen kaksi erilaista vaihtoehtoa.

Jos nyt lähtisin vaihtamaan autoa, niin tilanne olisi erilainen. Yläpuolella mainittiin, että sähköauton hankkineet ovat olleet laajasti harmistuneita hankintaansa. Jos olisin päärynyt ID3:n, niin olisin yksi heistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joku voinut kertoakin, mutta et ole vaan ymmärtänyt? Meitä on niin monenlaisia, mutta yritetään selventää. Auto tosiaan hankitaan oman tarpeen mukaan. Itse hain uutta tai uuden veroista hyvillä ajo-ominaisuuksilla ja -suorituskyvyllä varustettua pienehköä autoa. VAG-konsernin polttomoottorikäyttöiset autot rajasin luonnollisesti pois, niin vaihtoehdot kävivät aika vähiin. Joukkoon mahtui hankkimani ST ja työkaverini hankkima ID3. Samaan tarpeeseen kaksi erilaista vaihtoehtoa.

Jos nyt lähtisin vaihtamaan autoa, niin tilanne olisi erilainen. Yläpuolella mainittiin, että sähköauton hankkineet ovat olleet laajasti harmistuneita hankintaansa. Jos olisin päärynyt ID3:n, niin olisin yksi heistä.

Voihan sitä ostaa ”samaan tarpeeseen” vaikka Taycanin, Hummerin ja Lada 1200 L:n, mutta ne ovat silti eri segmenttien eri autoja. Tai vaikka mopon ja bussin, samaan liikkumistarpeeseen nekin voi ostaa. Yhtä vähän siinä vertailussa on relevanssia. Eri koon, eri segmentin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Voihan sitä ostaa ”samaan tarpeeseen” vaikka Taycanin, Hummerin ja Lada 1200 L:n, mutta ne ovat silti eri segmenttien eri autoja. Tai vaikka mopon ja bussin, samaan liikkumistarpeeseen nekin voi ostaa. Yhtä vähän siinä vertailussa on relevanssia. Eri koon, eri segmentin.
Eli sulla ei edes ole autoa, käyt vaan trollailemassa? Vastasin kommenttiin, jossa kerrottiin sähköauton hankkineiden huomanneen, että ostos tulikin todella kalliiksi. Pointti oli se, että moni on voinut siinä käyttövoiman edullisuuden huumassa hankkia kalliimman auton mihin oli varaa, eikä tehnyt pidemmän aikavälin laskelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös