Tehon kehitys on kyllä hurjaa. Aikanaan kun sain kortin, niin 200 hevosvoimainen auto oli tehokas, eikä sellaisia ollut joka nurkassa. Vääntö on noussut sähkön myötä tietysti vielä hurjemmin.
Minäkin olen Teslan Performance mallia ajanut, ja olihan se voima aivan älytön. Jumalauta kun se lähti työntämään samantien. Jopa vähän pelottava auto tuon tehon takia. Vaikka toki tiedostan, että ei sillä tehokkaimmalla moodilla tarvitse jatkuvasti ajaa.
Pistää sitten miettimään, kun näitä sähköautoja pyritään kuitenkin ihmisille isommassa kuvassa myymään juuri ilmastoasioiden ja ekologisuuden kautta, että miten tarpeellisia nämä ihan tolkuttomat tehot näissä sähkö- ja hybridiautoissa ovat, ja kuinka paljon ne sitten loppujen lopuksi
käytännössä syövät tätä hyötyä mikä näistä
teoriassa pitäisi tulla? Kyllä kai se polkimen painaminen lattiaan sähköautossakin lyhentää rangea siinä missä polttiksessakin.
Kun tehdään näitä laskelmia, että "näin paljon ekologisempi sähköauto on", niin nehän tehdään tietenkin joko sillä optimikulutuksella tai sitten jollakin keskivertokulutuksella, mutta mikä sitten on todellisuus? Tuossa juuri juttelin jokunen viikko sitten työkaverin kanssa, joka hankki kesällä T8-Volvon, ja hän sanoi että ei ole pitkiin aikoihin minkään auton kanssa ollut noin suuri kulutus ja polttoainelaskut, vaikka teoriassa tuon auton kulutus pitäisi olla pieni. Mutta kaveri tunnusti, että kun autossa on hyvin runtua, niin ei vaan yksinkertaisesti malta ajaa siististi vaan sitä tehoa tulee sitten käytettyä koko ajan.