Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, Martin Janduksen kiintiökakkonen
Bensaa kyllä oli. Lähti päälle kun löi auton käyntiin. Vähän pidemmän lenkin heitän autolla ja katsotaan toimiiko huomenna.
Ei sen tankin tyhjä (kirjaimellisesti) tarvitse olla ettei Webasto lähde käyntiin. Muistaakseni joskus entinen auto näytti +-100km rangeksi ja Webasto ei lähtenyt enää käyntiin.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Ei sen tankin tyhjä (kirjaimellisesti) tarvitse olla ettei Webasto lähde käyntiin. Muistaakseni joskus entinen auto näytti +-100km rangeksi ja Webasto ei lähtenyt enää käyntiin.

No tässä oli tankki reilusti puolillaan. Tänään aamulla ei tosiaan lähtenyt kaukosäätimestä käyntiin, kojelaudan napista kyllä. Kun pääsin töihin niin testasin uudestaan ja lähti kaukosäätimestä päälle. Outoa kyllä. Patterinkin vaihdoin säätimeen.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, Martin Janduksen kiintiökakkonen
Joo. Vanhoja bensa-autoja ei koskaan näy teiden reunoilla hajonneina tai hinausautojen kyydissä. Ei varsinkaan kovilla pakkasilla.
Kyllä ainakin itse about sata kertaa sadasta lähtisin -30 pakkaseen pakasta revityllä bensa-autolla kuin puhkinussitulla Corollanretkulla. Kukin tyylillään toki.

En kyllä tuollaisesta peruutuskamera jumissa pakki ei mene päälle -juttua kuullut koskaan. Haiskahtaa legendalta, tai sitten vain ei-saksalaiselta "autolta".
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Purkan Jauhaja Joskus oman auton eberi saattanut kovalla pakkasella sammuttaa itsensä heti aloituksen jälkeen, kun jännite varmaan laskenut liikaa hetkellisesti, vaikka auto sitten ihan nätisti starttaa ja käymään lähtee eli akku sinänsä ihan ok.
Olettaisin että eberin käynnistysproseduurissa joku kuormituspiikki, jonka myötä jännite käväisee alle sallitun, ehkä kun alkaa pyöritellä auton puhaltimia tai tekee tätä varten jonkun järjestelmäkäynnistyksen tms.
On saattanut joskus toisella yrittämällä käydä sitten koko syklin.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
En kyllä tuollaisesta peruutuskamera jumissa pakki ei mene päälle -juttua kuullut koskaan. Haiskahtaa legendalta, tai sitten vain ei-saksalaiselta "autolta".
Kaverin uudehkossa työsuhde-Octaviassa ei ainakaan viime kesänä saanut pakkia päälle kun oli kuomukärry perässä ja peruutustutka luuli että takana on jotain johon törmää. En tiedä miten asia sitten ratkesi.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, Martin Janduksen kiintiökakkonen
Kaverin uudehkossa työsuhde-Octaviassa ei ainakaan viime kesänä saanut pakkia päälle kun oli kuomukärry perässä ja peruutustutka luuli että takana on jotain johon törmää. En tiedä miten asia sitten ratkesi.
Okei, mielenkiintoista.

Ainakin työkaverin Cuprassa sai jonkin peräkärry moodin päälle autoon jostakin valikoitten takaa. Liekö sitten vaikuttaa tutkienkin toimintaan.

Toisaalta onhan nuo tutkat talvisin lähes koko ajan lumen peitossa ja ei minulla ainakaan ole Volkkarissa eikä Bemarissa mitään tuollaisia ongelmia ollut.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Kaverin uudehkossa työsuhde-Octaviassa ei ainakaan viime kesänä saanut pakkia päälle kun oli kuomukärry perässä ja peruutustutka luuli että takana on jotain johon törmää. En tiedä miten asia sitten ratkesi.

Eikö auto muka tunnista kärryä kun on laittanut kärryn virtajohdon kiinni autoon? Tuonhan pitäisi ottaa nuo takatutkat pois päältä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Eikö auto muka tunnista kärryä kun on laittanut kärryn virtajohdon kiinni autoon? Tuonhan pitäisi ottaa nuo takatutkat pois päältä.
Oli meillä siis ekaa kertaa alla tuo auto, ei jääty enempää tutkimaan vaan ajettiin ympyrä. Ei tietenkään tuollaista ominaisuutta/vikaa oikeasti ole. Oliko sitten kärryn piuha huonosti kiinni.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kaverin uudehkossa työsuhde-Octaviassa ei ainakaan viime kesänä saanut pakkia päälle kun oli kuomukärry perässä ja peruutustutka luuli että takana on jotain johon törmää. En tiedä miten asia sitten ratkesi.

Aika koomiselle kuulostaa... Onhan siinä ny vtu etäisyyttä puskurista kärryyn aika paljon?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Aika koomiselle kuulostaa... Onhan siinä ny vtu etäisyyttä puskurista kärryyn aika paljon?
Aisaan ei. Jos kamera näkee/tunnistaa sen takana olevaksi ajoneuvoksi?

Tekniikka ei saisi olla liian hienoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja kyllä ihmisellä pitää saatana soikoon olla oikeus peruuttaa päin seinää tai vaikka sitten peräkärryä. Varsinkin kaverin autolla jumalauta. Rajoittaa perusoikeuksia tuollainen Octavia.

Vakavasti puhuen, eiköhän siinä jäänyt joku peräkärrymoodi päälle menemättä/laittamatta, mutta olisi se silti aika kyseenalaista, jos auto ei oikeasti anna peruuttaa. Varoitukset ja pimpelipom ilmoitukset hyväksyn, mutta Hollywoodissa tätähän voi tarvita esim jossain carjacking tilanteessa jossa matkanteko koitetaan blokata.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, Martin Janduksen kiintiökakkonen
Ja kyllä ihmisellä pitää saatana soikoon olla oikeus peruuttaa päin seinää tai vaikka sitten peräkärryä. Varsinkin kaverin autolla jumalauta. Rajoittaa perusoikeuksia tuollainen Octavia.
Itse jumaloin tuota ominaisuutta. Toissakesänä tuli hurautettua Oulusta Ratinan parkkihalliin ja sitten aurinkolasit päässä puolisokeana sohlasin auton melkein parkkihallin paksuihin pylväisiin parkkeeratessa. Onneksi oli automaatio ajan tasalla ja jarrutti ennen kuin meikäläistä olisi alkanut v*tuttaa tuo extempore road trip.

Joo tiedän, oli sarkasmia sulta, mutta tulipahan mieleen tuosta jutustasi.
 
Viimeksi muokattu:
4

444

Aisaan ei. Jos kamera näkee/tunnistaa sen takana olevaksi ajoneuvoksi?

Tekniikka ei saisi olla liian hienoa.
Vaginaattoreissa tekniikka on niin hienoa, että jos on esim. jälkiasennettu vetokoukku ja johtosarjaa ei ole asiallisesti koodattu autoon, niin auto ei ymmärrä mistään mitään. Sähköä toki tulee kärryn perälle saakka, mutta auto ei ”näe” takanaan muuta kuin esteen. Näppärämpi kaveri toki jättää johtosarjat kauppaan ja rosvoaa takavaloilta tarvittavat signaalit.
Tässä mun Leonissa toki tutkat huutaa kärryn kanssa peruutellessa punaisena, mutta antaa kuitenkin liikkua. Ihan alkuperäinen on koukku johtoineen, mutta tuollainen ominaisuus jätetty päälle. Eikä siinä, kivahan tuosta näytöltä on sitä aisaa katsella. Kaunis aisa on.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@444 tommonen kuulostaa kyllä ihan luonnolliselta? Koetin tuosta Skeidasta jota ite ajan, selailla vakikoita, mut ei löytyny mitään koukkuun liittyvää
 
4

444

@444 tommonen kuulostaa kyllä ihan luonnolliselta? Koetin tuosta Skeidasta jota ite ajan, selailla vakikoita, mut ei löytyny mitään koukkuun liittyvää
Luulisi toisaalta, että ei olisi kauhean suuri lisävaiva koodata tuota siten, että takatutkat olisivat tuossa kohtaa pois käytöstä. Ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole, että kuuntelet sitä hälyttimen ujellusta siinä samalla, kun keskityt kääntämään sen kärryn oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, tai edes kulkemaan suoraan. Samaan hyötysuhteeseen pääsee esim. herättämällä lapsen väärään aikaan päiväunilta ja istuttamalla takapenkille tuon operaation ajaksi.

Mutta kun nämäkin kerrat, kun peräkärryn kanssa sohlaa, voidaan laskea vuositasolla kahden käden sormilla, niin eipä tuo nyt iso juttu ole.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Meillä on ainoana autona 2014 Octavia ja kärryn piuhan kun tökkää paikalleen niin takatutkat menee pois päältä ja näyttökin kertoo että kärry on perässä. Samoin teki edellisen duunin Transporterit. Olivat silloin uusia ja vuosi oli jotain 2017. Jännä jos ovat uudemmista moisen ominaisuuden hukanneet, ennemmin tulis mieleen joko paskapuhe, jälkiasennettu koukku ilman oikiaa koodausta tai huonosti paikallaan oleva kärryn piuha.
 

hege

Jäsen
Jos peräkärryn pistokeen ja auton pistokkeen välissä joutuu käyttämään sitä 13/7 adapteria niin helposti uudemmissa autoissa saa aikaan mystisiä hälyjä vaikka kaikki olisi ihan oikein koodattu ja tehty.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Uusissa Tesloissa on 1020 hevosvoimaa. Eihän nuo nyt voi olla samanlaisia hevosia kuin polttomoottoriautossa?

Jos jossain bensa-autossa olisi 1020 hevosvoimaa, se on normi ihmiselle todella vaikea, ellei täysin mahdoton ajettava liikenteessä.

Ja näitä Tesloja kuitenkin ostaa insinöörit, naiset ja vanhukset.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, Martin Janduksen kiintiökakkonen
Jos jossain bensa-autossa olisi 1020 hevosvoimaa, se on normi ihmiselle todella vaikea, ellei täysin mahdoton ajettava liikenteessä.
Kait noissa on naurettavan hyvät luistonestot ja muut turvamekanismit. Ei taida jossain Teslan chill-modessa ihan tuota tehoa antaa läpi? Mitä itse ajellut Tesla kolmosta joskus, niin eihän noita saa edes jäällä sutimaan tai sivuluisuun vaikka yrittäisi. Ei siinä että uusia polttiksiakaan kaikki turvaominaisuudet päällä.
Ja näitä Tesloja kuitenkin ostaa insinöörit, naiset ja vanhukset.
Toisaalta ei taida jokainen Irma ja Tauno ajaa 150 000 euron Plaidilla? Karvalakeissa se perus kuolevainen 300 heppaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tehon kehitys on kyllä hurjaa. Aikanaan kun sain kortin, niin 200 hevosvoimainen auto oli tehokas, eikä sellaisia ollut joka nurkassa. Vääntö on noussut sähkön myötä tietysti vielä hurjemmin.

Minäkin olen Teslan Performance mallia ajanut, ja olihan se voima aivan älytön. Jumalauta kun se lähti työntämään samantien. Jopa vähän pelottava auto tuon tehon takia. Vaikka toki tiedostan, että ei sillä tehokkaimmalla moodilla tarvitse jatkuvasti ajaa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tehon kehitys on kyllä hurjaa. Aikanaan kun sain kortin, niin 200 hevosvoimainen auto oli tehokas, eikä sellaisia ollut joka nurkassa. Vääntö on noussut sähkön myötä tietysti vielä hurjemmin.

Minäkin olen Teslan Performance mallia ajanut, ja olihan se voima aivan älytön. Jumalauta kun se lähti työntämään samantien. Jopa vähän pelottava auto tuon tehon takia. Vaikka toki tiedostan, että ei sillä tehokkaimmalla moodilla tarvitse jatkuvasti ajaa.
Pistää sitten miettimään, kun näitä sähköautoja pyritään kuitenkin ihmisille isommassa kuvassa myymään juuri ilmastoasioiden ja ekologisuuden kautta, että miten tarpeellisia nämä ihan tolkuttomat tehot näissä sähkö- ja hybridiautoissa ovat, ja kuinka paljon ne sitten loppujen lopuksi käytännössä syövät tätä hyötyä mikä näistä teoriassa pitäisi tulla? Kyllä kai se polkimen painaminen lattiaan sähköautossakin lyhentää rangea siinä missä polttiksessakin.

Kun tehdään näitä laskelmia, että "näin paljon ekologisempi sähköauto on", niin nehän tehdään tietenkin joko sillä optimikulutuksella tai sitten jollakin keskivertokulutuksella, mutta mikä sitten on todellisuus? Tuossa juuri juttelin jokunen viikko sitten työkaverin kanssa, joka hankki kesällä T8-Volvon, ja hän sanoi että ei ole pitkiin aikoihin minkään auton kanssa ollut noin suuri kulutus ja polttoainelaskut, vaikka teoriassa tuon auton kulutus pitäisi olla pieni. Mutta kaveri tunnusti, että kun autossa on hyvin runtua, niin ei vaan yksinkertaisesti malta ajaa siististi vaan sitä tehoa tulee sitten käytettyä koko ajan.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pistää sitten miettimään, kun näitä sähköautoja pyritään kuitenkin ihmisille isommassa kuvassa myymään juuri ilmastoasioiden ja ekologisuuden kautta, että miten tarpeellisia nämä ihan tolkuttomat tehot näissä sähkö- ja hybridiautoissa ovat, ja kuinka paljon ne sitten loppujen lopuksi käytännössä syövät tätä hyötyä mikä näistä teoriassa pitäisi tulla? Kyllä kai se polkimen painaminen lattiaan sähköautossakin lyhentää rangea siinä missä polttiksessakin.
Jos ajatellaan, että autovalmistajat olisivat noin naiiveja ja tekisivät autoja vain ekologisuus edellä, niin ostajia ei olisi kuin kourallinen. Olisi silkkaa typeryyttä markkinoida vain yhdellä teemalla, kun auton sähköinen voimalinja kuitenkin tarjoaa paljon muutakin. Näillä tehoilla saadaan paljon muitakin kiinnostuneita sähköautoilun pariin ja sitä kautta puhumaan ekologisuuden puolesta.

Sähköautojen ekologisuus onkin sitten kokonaan toinen tarina, mutta siitä ei itselläni ole tarpeeksi tietoa.
 

Tuamas

Jäsen
Kun tehdään näitä laskelmia, että "näin paljon ekologisempi sähköauto on", niin nehän tehdään tietenkin joko sillä optimikulutuksella tai sitten jollakin keskivertokulutuksella, mutta mikä sitten on todellisuus? Tuossa juuri juttelin jokunen viikko sitten työkaverin kanssa, joka hankki kesällä T8-Volvon, ja hän sanoi että ei ole pitkiin aikoihin minkään auton kanssa ollut noin suuri kulutus ja polttoainelaskut, vaikka teoriassa tuon auton kulutus pitäisi olla pieni. Mutta kaveri tunnusti, että kun autossa on hyvin runtua, niin ei vaan yksinkertaisesti malta ajaa siististi vaan sitä tehoa tulee sitten käytettyä koko ajan.

Hybridit ovat välivaihe, joka ei varsinkaan työsuhdekäytössä todennäköisesti laske päästöjä niin paljoa kuin viralliset päästölukemat näyttävät, kun käyttäjällä ei ole insentiiviä käyttää autoa sähköllä ja hybridien matalan verotusarvon takia on insentiivi ottaa tehokas auto. Lisäksi hybrideissä yhdistyy sähköautojen ja polttisten huonoja puolia, kun on molemmat tekniikat mukana ajossa koko ajan.

Sähköpuolella taas siinä on huomioitava muutama seikka, eli sekä sähkömoottorien valtavasti polttomoottoria parempi hyötysuhde, että se, että suurin osa sähköautoista on ihan siellä normitehoissa (sinänsähän hyvin tehokas sähkömoottori on huomattavasti halvempi ja yksinkertaisempi rakentaa vs. normaali sähkömoottori, kuin toteuttaa polttomoottoreilla vastaava kombo) ja esimerkiksi Teslan tehomallit ovat poikkeus markkinassa, siinä missä aiemmin vaikkapa BMW:n M-sarja.

Ja tokihan sähköauton elinkaaripäästöissä korostuu se, miten sähköautossa käytettävä sähkö tuotetaan.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Uusissa Tesloissa on 1020 hevosvoimaa. Eihän nuo nyt voi olla samanlaisia hevosia kuin polttomoottoriautossa?

Jos jossain bensa-autossa olisi 1020 hevosvoimaa, se on normi ihmiselle todella vaikea, ellei täysin mahdoton ajettava liikenteessä.

Ja näitä Tesloja kuitenkin ostaa insinöörit, naiset ja vanhukset.

Eivät ne olekaan. Niistä puuttuu sielu. Joku Toyotan rivi6 2jz ja nuo tehot on jotain aivan muuta.

Totta puhuttaessa, älyttömät tehot nykyisissä sähköissä ja veto on välitön. On tullut ajettua ja oltua kyydissä. Ei se silti iske samalla tavalla, kuin 9500 rpm..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös