Mainos

Autoiluketju

  • 3 332 792
  • 19 049

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä mä noilla kilsoilla suuntaisin katseeni vain ja ainoastaan täyssähköihin, jos nyt mitään latauspoliittista dilemmaa ei asiaan liity.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarvittaisiin viisaammilta hieman apuja: työpaikan vaihto edessä ja nykyinen firman -21 Skoda Octavia bensakoneella ja hyvillä varusteilla lähdössä samassa rytäkässä pois. Uudessa työpaikassa ei ole tarjolla autoetua joten auto täytyy hommata muutoin ja tarve arjessa autolle on suuri.

Olen ollut todella tyytyväinen tuohon Octaviaan, ja jotain samanlaista luotettavaa ja hyvää kompromissia haussa vailla kovin kummoista esteettistä seksikkyyttä.

Toisaalta myös sähköautot tulevaisuutta ja edullisia (vai onko?) käyttökustannuksia ajatellen kiinnostaa.

Miten arvon palstakollegat näkisi järkeväksi vaihtoehdoksi, kun:
- budjetilla ei niinkään väliä - jotain 20-40k€
- bensa tai sähkö - tämä on ehkä isoin ydinkysymys että minkälaiset tulevaisuuden näkymät näillä vaihtoehdoilla on
- ajokilometrejä n. 25-30k vuodessa
- kokoluokka jotain Octavian tasoa - ei jättiläistä eikä mitään kauppakassia


Edellisestä autohankinnasta on hieman aikaa ja elämäntilanne ja sitä kautta tarpeet autolle ovat muuttuneet vuosien varrella, joten apu olisi tarpeen. :)
Jos vaan kotona tai töissä edullisesti/ilmaiseksi pystyy lataamaan sähköautoa niin kyllähän se noilla kilometreillä olisi järkevä, olettaen tietysti ettei viikottain tarvitse 2000kg peräkärryä Lappiin vetää. Budjetin ylälaidalla saa esimerkiksi vähän käytettyä VW ID4, Skoda Enyaq tai Hyundai Ioniq 5 ja ihan vähän siitä yli Kia EV6 tai Tesla Model Y
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ainakaan mitään pheviä enää ole järkeä hankkia, ei noilla eikä juuri millään muillakaan spekseillä. Joko pysyt siinä polttiskannassa jos jokin arveluttaa ja hankintahinta on painettava alas tai ostat täyssähkön. Välivaiheen aika meni jo kaikissa sellaisissa tapauksissa, joissa maksukykyä kuitenkin kohtalaisesti on.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tarvittaisiin viisaammilta hieman apuja: työpaikan vaihto edessä ja nykyinen firman -21 Skoda Octavia bensakoneella ja hyvillä varusteilla lähdössä samassa rytäkässä pois. Uudessa työpaikassa ei ole tarjolla autoetua joten auto täytyy hommata muutoin ja tarve arjessa autolle on suuri.

Olen ollut todella tyytyväinen tuohon Octaviaan, ja jotain samanlaista luotettavaa ja hyvää kompromissia haussa vailla kovin kummoista esteettistä seksikkyyttä.

Toisaalta myös sähköautot tulevaisuutta ja edullisia (vai onko?) käyttökustannuksia ajatellen kiinnostaa.

Miten arvon palstakollegat näkisi järkeväksi vaihtoehdoksi, kun:
- budjetilla ei niinkään väliä - jotain 20-40k€
- bensa tai sähkö - tämä on ehkä isoin ydinkysymys että minkälaiset tulevaisuuden näkymät näillä vaihtoehdoilla on
- ajokilometrejä n. 25-30k vuodessa
- kokoluokka jotain Octavian tasoa - ei jättiläistä eikä mitään kauppakassia


Edellisestä autohankinnasta on hieman aikaa ja elämäntilanne ja sitä kautta tarpeet autolle ovat muuttuneet vuosien varrella, joten apu olisi tarpeen. :)

Jos nykyinen auto kerran on hyvä ja sopiva niin oletko kysynyt tulevalta ex-työnantajalta ja/tai auton omistavalta leasingfirmalta mihin hintaan se olisi lunastettavissa itsellesi? Tässä vaihtoehdossa jää toki uutuuden viehätys pois kuvioista, mutta myös yksi mietinnän aihe vähemmän siihen rytäkkään mitä työpaikan vaihdoksen myötä voi olla.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minäpä meinaan työpaikan vaihtamisen yhteydessä jäädä autottomaksi. Autoetu siis menee, aion alkaa pyöräilemään & käyttää julkisia työmatkoilla. Vaimolla on auto, ja mulla moposkootteri. Niillä mennään!
Säästät rahaa ja saat raitista ilmaa, lompakko ja mieli kiittää!

Vuosi sitten tuli vaihdettua auto aika uuteen autoon, vähän harmittaa että ei silloin jo tullut siirryttyä sähköön. Nyt olisi latauspaikka tuossa parin sadan metrin päässä k- kaupan pihassa niin ei tarvitsisi miettiä että missä sitä lataisi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minäpä meinaan työpaikan vaihtamisen yhteydessä jäädä autottomaksi. Autoetu siis menee, aion alkaa pyöräilemään & käyttää julkisia työmatkoilla. Vaimolla on auto, ja mulla moposkootteri. Niillä mennään!
Tuohon on kaikista järkevintä jos vaan mahdollista!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Monet tuppaavat kovaan ääneen olevan sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet luovat vaarallista turvallisuuden tunnetta autoilijoille, mutta silti liikenne Suomessa on turvallisempaa kuin koskaan. Eli olisiko asia kuitenkin täysin toisin päin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Monet tuppaavat kovaan ääneen olevan sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet luovat vaarallista turvallisuuden tunnetta autoilijoille, mutta silti liikenne Suomessa on turvallisempaa kuin koskaan. Eli olisiko asia kuitenkin täysin toisin päin.
Loppujen lopuksi ne on varmaan aika harvoja tilanteita, missä tuo väärä turvallisuuden tunne tai avustimien mukanaan tuoma heikompi tuntuma auton ja olosuhteiden hallintaan aiheuttaa onnettomuuksia. Kyllä sellaistakin ihan varmasti tapahtuu, koska olen huomannut että monella pelkästään uusilla autoilla ajaneilla nuorehkoilla kuljettajilla tuntuu olevan aika huono käsitys ihan sellaisestakin perusasiasta, kuin että miten auto pyrkii käyttäytymään liukkaalla pinnalla. Mutta eihän noita hilavitkuttimia ihan turhaan ole kehitelty, ja iso osa noista on todella hyvin toimivia, niin varmaan aika reilusti plussan puolelle mennään ja kuljettajat joutuvat siksi ylipäänsä paljon harvemmin sellaisiin tilanteisiin, jossa tuollaista hyvää perstuntumaa ja auton hallintaa tarvittaisiin.

Iso tekijä on myös varmaan tuo jatkuvasti parantuva passiivinen turvallisuus, että vaikka sattuu rajujakin kolareita niin niistä selviytyy todennäköisemmin hengissä kuin ennen. Kun autokanta uudistuu, niin nuo vanhat, rakenteiltaan aika heiveröiset katiskat vaihtuvat näihin uudempiin, joissa passiivinen turvallisuus on ihan eri tasolla.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Monet tuppaavat kovaan ääneen olevan sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet luovat vaarallista turvallisuuden tunnetta autoilijoille, mutta silti liikenne Suomessa on turvallisempaa kuin koskaan. Eli olisiko asia kuitenkin täysin toisin päin.
Olisi muuten mielenkiintoista tietää, esim. kuinka monta törmäystä on vältetty, kun auto on jarruttanut ennen kuin kuljettaja on ehtinyt reagoida.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Monet tuppaavat kovaan ääneen olevan sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet luovat vaarallista turvallisuuden tunnetta autoilijoille, mutta silti liikenne Suomessa on turvallisempaa kuin koskaan. Eli olisiko asia kuitenkin täysin toisin päin.
Tietysti on, mutta onkohan tosiaan joku sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet tekevät liikenteestä vaarallisempaa?
Sen voisin ymmärtää, että jonkun mielestä niillä ulosmitataan turvallisuutta, ts vaikka luetaan kännykkää ajaessa adapt vakkarilla tai ajetaan mutkaan kovempaa kuin ilman ajonvakautusta, ja turvallisuus olisi vieläkin parempi jos ajettaisiin kuin ilman avustimia.
 

Monet tuppaavat kovaan ääneen olevan sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet luovat vaarallista turvallisuuden tunnetta autoilijoille, mutta silti liikenne Suomessa on turvallisempaa kuin koskaan. Eli olisiko asia kuitenkin täysin toisin päin.
Ensinnäkin, hieno asia että nämä tilastot jatkaa laskuaan, kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrä jatkaa laskuaan.

En saanut tilastoja auki tässä puhelimella, niin en voi asiaa tarkistaa mutta muistikuva on, ja mihin tämä vaarallisuuden tunne näkökulma perustuu, on se että ajonopeudet ovat nousseet keskimäärin. Se että autot on turvallisempia kuin ennen, ehkäisee omalta osaltaan sitä että kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrä jatkaa laskuaan. Vielä jos saataisiin niitä tilannenopeuksia varsinkin kelin vaatiessa putoamaan, joko avustimella tai asenteella, niin päästäisiin ehkä joskus sinne lähelle tavoitetta eli 0 kuolemaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietysti on, mutta onkohan tosiaan joku sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet tekevät liikenteestä vaarallisempaa?
Sen voisin ymmärtää, että jonkun mielestä niillä ulosmitataan turvallisuutta, ts vaikka luetaan kännykkää ajaessa adapt vakkarilla tai ajetaan mutkaan kovempaa kuin ilman ajonvakautusta, ja turvallisuus olisi vieläkin parempi jos ajettaisiin kuin ilman avustimia.
Voi olla, että olen väärässä, mutta monella tuppaa tunteet ottavan vallan kun joku kehuu sähköautoja, avustimia yms. sellaisia.

Oman ja muiden henkensä saa toki vaarannettua ja otettua pois ihan millä autolla tahansa jos on idiootti.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Akku vai startti rikki?

Ongelmat joka tapauksessa alkoi nyt kovilla pakkasilla. Starttasin koslan -30 asteen pakkasessa. Virta-avainta kun kääntää, niin virrat tuli ihan nätisti ja "kirkkaana". Auto ei kuitenkaan yrittänyt startata ollenkaan. Useamman kerran testasin, ei tapahdu mitään.

Viisi minuuttia myöhemmin kokeilin uudelleen ja nyt starttasi juuri ja juuri. Ajelin yli puoli tuntia, auto parkkiin ja 10 min päästä uusi startti. Jälleen auto lähti käyntiin juuri ja juuri.

Tämän jälkeen seisotin about 1,5 tuntia. Avainta virtalukkoon ja ei taas SM homma, virtaa tulee ja valot yms. palaa kirkkaasti, mutta ei edes yritä käynnistyä. Taas muutaman minuutin odottelu ja kas, lähtee käyntiin mutta ei hyvin.

Löin Defan laturin kiinni akkuun joka väittää sen olevan muutaman minuutin jälkeen olevan täynnä.

En tajua autoista juuri mitään, mutta tämä ei minusta vaikuta akkuongelmalta? Kun tuntuuko että akussa virtaa piisaa mutta startti ei pyöri. Mutta sitten jaksaa juuri ja juuri käynnistyä hetkeä myöhemmin!?

Mitään mittaria minulla ei ole millä mitata akkua.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Vahvalla mutulla, akku n.95% tilanteissa. Just joulun alla vaihdoin akun kakkosautoon. Valot palot ja startti naksui, mutta ei lähtenyt käyntiin.

Edit: eli käynnistysvirta ei vaan riitä. Mä sain laturilla pumpattua sen verran että lähti käyntiin, niin tiesin hakea uuden akun. Se pettää kuitenkin silloin kun tarvii ja näillä keleillä taatusti.
 
Viimeksi muokattu:

Jarnan Rysty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sain varavirtaa ja lähdin lenkille, mutta pääsinkö 200 metriä niin simahti levikkeelle onneksi. Eiköhän tuo romu jouda kiertoon jo muuutenkin. Olisi tulossa kaiken laisia remontteja ja leima umpeutuu kuun vaihteessa, niin samaan rahaan saa jo uuden kulkineen.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Sain varavirtaa ja lähdin lenkille, mutta pääsinkö 200 metriä niin simahti levikkeelle onneksi. Eiköhän tuo romu jouda kiertoon jo muuutenkin. Olisi tulossa kaiken laisia remontteja ja leima umpeutuu kuun vaihteessa, niin samaan rahaan saa jo uuden kulkineen.
Minä jo ajattelin, että puhut itsestäsi. Sitten vilkaisin ketjun otsikkoa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Aina toisinaan luontoäiti muistuttaa, että auto, varsinkin vanhaa tekniikkaa oleva bensiiniauto on mahtava formaatti.

Lähtee käyntiin ja vie perille, kunhan akku on kunnossa. ABC huoltamoiden vessat eivät jäädy tukkoon. Niin, ja siinä vanhan aikaisessa autossa ei ole peruutuskameraa, joka jäätyisi kiinni estäen pakin menemisen päälle.

Lisäksi sen tehottomasti toimiva moottori pitää ohjaamon lämpimänä.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Ei lähtenyt Golfin webasto jostain syystä päälle. Raakaa oli lyödä kylmänä käyntiin. Luulikohan, että akku on liian tyhjä?

Ennen ei ole tuota tehnyt.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei lähtenyt Golfin webasto jostain syystä päälle. Raakaa oli lyödä kylmänä käyntiin. Luulikohan, että akku on liian tyhjä?
Akku tai tankki liian vajaa. Siinä se tyypillisimmät syyt. Mä kävin juuri avaamassa ja sulkemassa Volvon ovet, kun "ajastusta ei voitu määrittää". Syynä se, että "auto oli käytössä". No ei ollut, oli vain valmiustilassa jälleen kerran, kun edellisestä ajosta ainakin viikko. Toi on hiukan nirppa, jos päästää valmiustilaan.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Akku tai tankki liian vajaa. Siinä se tyypillisimmät syyt. Mä kävin juuri avaamassa ja sulkemassa Volvon ovet, kun "ajastusta ei voitu määrittää". Syynä se, että "auto oli käytössä". No ei ollut, oli vain valmiustilassa jälleen kerran, kun edellisestä ajosta ainakin viikko. Toi on hiukan nirppa, jos päästää valmiustilaan.

Bensaa kyllä oli. Lähti päälle kun löi auton käyntiin. Vähän pidemmän lenkin heitän autolla ja katsotaan toimiiko huomenna.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aina toisinaan luontoäiti muistuttaa, että auto, varsinkin vanhaa tekniikkaa oleva bensiiniauto on mahtava formaatti.

Lähtee käyntiin ja vie perille, kunhan akku on kunnossa. ABC huoltamoiden vessat eivät jäädy tukkoon. Niin, ja siinä vanhan aikaisessa autossa ei ole peruutuskameraa, joka jäätyisi kiinni estäen pakin menemisen päälle.

Lisäksi sen tehottomasti toimiva moottori pitää ohjaamon lämpimänä.
Minulla on ykkösautona 1,5dCi koneella oleva Qashqai, saa kyllä lämpimäksi tai siis "lämpimäksi" hytin silleen että pärjää. Kakkosautona 2.0L koneella oleva bensa-Renault (2005 mallia), tänään kaivoin umpijäästä ja starttasin viikon seisomisen jäljiltä pihalla, ykösellä käyntiin ja hetken päästä tohotti jo kuumaa hyttiin. Ai että.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös