Jos vaan kotona tai töissä edullisesti/ilmaiseksi pystyy lataamaan sähköautoa niin kyllähän se noilla kilometreillä olisi järkevä, olettaen tietysti ettei viikottain tarvitse 2000kg peräkärryä Lappiin vetää. Budjetin ylälaidalla saa esimerkiksi vähän käytettyä VW ID4, Skoda Enyaq tai Hyundai Ioniq 5 ja ihan vähän siitä yli Kia EV6 tai Tesla Model YTarvittaisiin viisaammilta hieman apuja: työpaikan vaihto edessä ja nykyinen firman -21 Skoda Octavia bensakoneella ja hyvillä varusteilla lähdössä samassa rytäkässä pois. Uudessa työpaikassa ei ole tarjolla autoetua joten auto täytyy hommata muutoin ja tarve arjessa autolle on suuri.
Olen ollut todella tyytyväinen tuohon Octaviaan, ja jotain samanlaista luotettavaa ja hyvää kompromissia haussa vailla kovin kummoista esteettistä seksikkyyttä.
Toisaalta myös sähköautot tulevaisuutta ja edullisia (vai onko?) käyttökustannuksia ajatellen kiinnostaa.
Miten arvon palstakollegat näkisi järkeväksi vaihtoehdoksi, kun:
- budjetilla ei niinkään väliä - jotain 20-40k€
- bensa tai sähkö - tämä on ehkä isoin ydinkysymys että minkälaiset tulevaisuuden näkymät näillä vaihtoehdoilla on
- ajokilometrejä n. 25-30k vuodessa
- kokoluokka jotain Octavian tasoa - ei jättiläistä eikä mitään kauppakassia
Edellisestä autohankinnasta on hieman aikaa ja elämäntilanne ja sitä kautta tarpeet autolle ovat muuttuneet vuosien varrella, joten apu olisi tarpeen. :)
Näin itsekin työsuhde-Octaviasta omaan Enyaqiin siirtyneenä naurahdin.Tuo mies tulee hankkimaan Enyaqin, uskokaa pois.
Tarvittaisiin viisaammilta hieman apuja: työpaikan vaihto edessä ja nykyinen firman -21 Skoda Octavia bensakoneella ja hyvillä varusteilla lähdössä samassa rytäkässä pois. Uudessa työpaikassa ei ole tarjolla autoetua joten auto täytyy hommata muutoin ja tarve arjessa autolle on suuri.
Olen ollut todella tyytyväinen tuohon Octaviaan, ja jotain samanlaista luotettavaa ja hyvää kompromissia haussa vailla kovin kummoista esteettistä seksikkyyttä.
Toisaalta myös sähköautot tulevaisuutta ja edullisia (vai onko?) käyttökustannuksia ajatellen kiinnostaa.
Miten arvon palstakollegat näkisi järkeväksi vaihtoehdoksi, kun:
- budjetilla ei niinkään väliä - jotain 20-40k€
- bensa tai sähkö - tämä on ehkä isoin ydinkysymys että minkälaiset tulevaisuuden näkymät näillä vaihtoehdoilla on
- ajokilometrejä n. 25-30k vuodessa
- kokoluokka jotain Octavian tasoa - ei jättiläistä eikä mitään kauppakassia
Edellisestä autohankinnasta on hieman aikaa ja elämäntilanne ja sitä kautta tarpeet autolle ovat muuttuneet vuosien varrella, joten apu olisi tarpeen. :)
Säästät rahaa ja saat raitista ilmaa, lompakko ja mieli kiittää!Minäpä meinaan työpaikan vaihtamisen yhteydessä jäädä autottomaksi. Autoetu siis menee, aion alkaa pyöräilemään & käyttää julkisia työmatkoilla. Vaimolla on auto, ja mulla moposkootteri. Niillä mennään!
Tuohon on kaikista järkevintä jos vaan mahdollista!Minäpä meinaan työpaikan vaihtamisen yhteydessä jäädä autottomaksi. Autoetu siis menee, aion alkaa pyöräilemään & käyttää julkisia työmatkoilla. Vaimolla on auto, ja mulla moposkootteri. Niillä mennään!
Loppujen lopuksi ne on varmaan aika harvoja tilanteita, missä tuo väärä turvallisuuden tunne tai avustimien mukanaan tuoma heikompi tuntuma auton ja olosuhteiden hallintaan aiheuttaa onnettomuuksia. Kyllä sellaistakin ihan varmasti tapahtuu, koska olen huomannut että monella pelkästään uusilla autoilla ajaneilla nuorehkoilla kuljettajilla tuntuu olevan aika huono käsitys ihan sellaisestakin perusasiasta, kuin että miten auto pyrkii käyttäytymään liukkaalla pinnalla. Mutta eihän noita hilavitkuttimia ihan turhaan ole kehitelty, ja iso osa noista on todella hyvin toimivia, niin varmaan aika reilusti plussan puolelle mennään ja kuljettajat joutuvat siksi ylipäänsä paljon harvemmin sellaisiin tilanteisiin, jossa tuollaista hyvää perstuntumaa ja auton hallintaa tarvittaisiin.Liikennekuolemat ennätystasolla
Liikenneturvan alustavan arvion mukaan tieliikenteessä kuolleiden määrä on tänä vuonna ennätysalhainen.www.iltalehti.fi
Monet tuppaavat kovaan ääneen olevan sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet luovat vaarallista turvallisuuden tunnetta autoilijoille, mutta silti liikenne Suomessa on turvallisempaa kuin koskaan. Eli olisiko asia kuitenkin täysin toisin päin.
Olisi muuten mielenkiintoista tietää, esim. kuinka monta törmäystä on vältetty, kun auto on jarruttanut ennen kuin kuljettaja on ehtinyt reagoida.Liikennekuolemat ennätystasolla
Liikenneturvan alustavan arvion mukaan tieliikenteessä kuolleiden määrä on tänä vuonna ennätysalhainen.www.iltalehti.fi
Monet tuppaavat kovaan ääneen olevan sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet luovat vaarallista turvallisuuden tunnetta autoilijoille, mutta silti liikenne Suomessa on turvallisempaa kuin koskaan. Eli olisiko asia kuitenkin täysin toisin päin.
Tietysti on, mutta onkohan tosiaan joku sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet tekevät liikenteestä vaarallisempaa?Liikennekuolemat ennätystasolla
Liikenneturvan alustavan arvion mukaan tieliikenteessä kuolleiden määrä on tänä vuonna ennätysalhainen.www.iltalehti.fi
Monet tuppaavat kovaan ääneen olevan sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet luovat vaarallista turvallisuuden tunnetta autoilijoille, mutta silti liikenne Suomessa on turvallisempaa kuin koskaan. Eli olisiko asia kuitenkin täysin toisin päin.
Ensinnäkin, hieno asia että nämä tilastot jatkaa laskuaan, kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrä jatkaa laskuaan.Liikennekuolemat ennätystasolla
Liikenneturvan alustavan arvion mukaan tieliikenteessä kuolleiden määrä on tänä vuonna ennätysalhainen.www.iltalehti.fi
Monet tuppaavat kovaan ääneen olevan sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet luovat vaarallista turvallisuuden tunnetta autoilijoille, mutta silti liikenne Suomessa on turvallisempaa kuin koskaan. Eli olisiko asia kuitenkin täysin toisin päin.
Voi olla, että olen väärässä, mutta monella tuppaa tunteet ottavan vallan kun joku kehuu sähköautoja, avustimia yms. sellaisia.Tietysti on, mutta onkohan tosiaan joku sitä mieltä, että tekniikka ja avustimet tekevät liikenteestä vaarallisempaa?
Sen voisin ymmärtää, että jonkun mielestä niillä ulosmitataan turvallisuutta, ts vaikka luetaan kännykkää ajaessa adapt vakkarilla tai ajetaan mutkaan kovempaa kuin ilman ajonvakautusta, ja turvallisuus olisi vieläkin parempi jos ajettaisiin kuin ilman avustimia.
Minä jo ajattelin, että puhut itsestäsi. Sitten vilkaisin ketjun otsikkoa.Sain varavirtaa ja lähdin lenkille, mutta pääsinkö 200 metriä niin simahti levikkeelle onneksi. Eiköhän tuo romu jouda kiertoon jo muuutenkin. Olisi tulossa kaiken laisia remontteja ja leima umpeutuu kuun vaihteessa, niin samaan rahaan saa jo uuden kulkineen.
Akku tai tankki liian vajaa. Siinä se tyypillisimmät syyt. Mä kävin juuri avaamassa ja sulkemassa Volvon ovet, kun "ajastusta ei voitu määrittää". Syynä se, että "auto oli käytössä". No ei ollut, oli vain valmiustilassa jälleen kerran, kun edellisestä ajosta ainakin viikko. Toi on hiukan nirppa, jos päästää valmiustilaan.Ei lähtenyt Golfin webasto jostain syystä päälle. Raakaa oli lyödä kylmänä käyntiin. Luulikohan, että akku on liian tyhjä?
Akku tai tankki liian vajaa. Siinä se tyypillisimmät syyt. Mä kävin juuri avaamassa ja sulkemassa Volvon ovet, kun "ajastusta ei voitu määrittää". Syynä se, että "auto oli käytössä". No ei ollut, oli vain valmiustilassa jälleen kerran, kun edellisestä ajosta ainakin viikko. Toi on hiukan nirppa, jos päästää valmiustilaan.
Minulla on ykkösautona 1,5dCi koneella oleva Qashqai, saa kyllä lämpimäksi tai siis "lämpimäksi" hytin silleen että pärjää. Kakkosautona 2.0L koneella oleva bensa-Renault (2005 mallia), tänään kaivoin umpijäästä ja starttasin viikon seisomisen jäljiltä pihalla, ykösellä käyntiin ja hetken päästä tohotti jo kuumaa hyttiin. Ai että.Aina toisinaan luontoäiti muistuttaa, että auto, varsinkin vanhaa tekniikkaa oleva bensiiniauto on mahtava formaatti.
Lähtee käyntiin ja vie perille, kunhan akku on kunnossa. ABC huoltamoiden vessat eivät jäädy tukkoon. Niin, ja siinä vanhan aikaisessa autossa ei ole peruutuskameraa, joka jäätyisi kiinni estäen pakin menemisen päälle.
Lisäksi sen tehottomasti toimiva moottori pitää ohjaamon lämpimänä.