Heimopäällikkö
Jäsen
@Eki25 kyselin tuossa asiasta, niin vanhemmissa ecoboosteissa on ollut samanlaista vikaa. Silloin on ollut turbo tiensä päässä (rakennevika, jopa alle 70tkm) tai tosiaan se kannentiiviste vuotaa, eikä välttämättä ole muuten oireillut yllä mainituilla tavoilla. Jos se tosiaan savuttaa huomattavan paljon, niin eikun vaan yhteyttä myyjään ja sitä kautta lähteä asiaa viemään eteenpäin. Jos myyjä ei suostu ottamaan asiaa vakavasti, niin ajanvarausta korjaamolle ja kuluttajariitalautakunnan kautta hakemaan päätöksiä. Takuuhan siitä on jo umpeutunut (5v/100tkm) mutta saattaa vielä tuurillaan mennä takuun piiriin, kun on niin lähellä tuo ikä ja kilometrit reippaasti alle.
Toinen vinkki mikä tuli, niin kyseiseen moottoriin ei missään nimessä muuta öljyä kuin Fordin suosittelemaa öljyä (LAATULUOKALTAAN: FORD WSS-M2C-948-B -öljyä, jonka viskositeetti on 5W20), ei edes lisäysöljynä!! Jos muuta öljyä käyttää, niin jakohihna menee vaihtoon välittömästi, koska kyseessä on ns. öljykylpyjakohihna. Väärä öljy kerää hihnaan sellaista mujua ja aiheuttaa hihnan turpoamista -> menee rikki -> seuraa moottorivaurio, ja siitä sitten moottorinvaihto joka maksaa 7k€-8,5k€. Öljynvaihtoväliä ei saa myöskään ylittää, mielellään jopa lyhentää sitä ja jakohihna ei kestä valmistajan ilmoittamaa 240tkm, joissain tapauksissa mennyt poikki 100tkm kohdalla.
Tulipas pessimistinen viesti heti aamuun. Mutta parempaa päivää tästä eteenpäin, toivottavasti saat homman hoitoon ja huolettomia kilometrejä tästä eteenpäin!
Toinen vinkki mikä tuli, niin kyseiseen moottoriin ei missään nimessä muuta öljyä kuin Fordin suosittelemaa öljyä (LAATULUOKALTAAN: FORD WSS-M2C-948-B -öljyä, jonka viskositeetti on 5W20), ei edes lisäysöljynä!! Jos muuta öljyä käyttää, niin jakohihna menee vaihtoon välittömästi, koska kyseessä on ns. öljykylpyjakohihna. Väärä öljy kerää hihnaan sellaista mujua ja aiheuttaa hihnan turpoamista -> menee rikki -> seuraa moottorivaurio, ja siitä sitten moottorinvaihto joka maksaa 7k€-8,5k€. Öljynvaihtoväliä ei saa myöskään ylittää, mielellään jopa lyhentää sitä ja jakohihna ei kestä valmistajan ilmoittamaa 240tkm, joissain tapauksissa mennyt poikki 100tkm kohdalla.
Tulipas pessimistinen viesti heti aamuun. Mutta parempaa päivää tästä eteenpäin, toivottavasti saat homman hoitoon ja huolettomia kilometrejä tästä eteenpäin!