Autoiluketju

  • 3 190 304
  • 18 516
@Eki25 kyselin tuossa asiasta, niin vanhemmissa ecoboosteissa on ollut samanlaista vikaa. Silloin on ollut turbo tiensä päässä (rakennevika, jopa alle 70tkm) tai tosiaan se kannentiiviste vuotaa, eikä välttämättä ole muuten oireillut yllä mainituilla tavoilla. Jos se tosiaan savuttaa huomattavan paljon, niin eikun vaan yhteyttä myyjään ja sitä kautta lähteä asiaa viemään eteenpäin. Jos myyjä ei suostu ottamaan asiaa vakavasti, niin ajanvarausta korjaamolle ja kuluttajariitalautakunnan kautta hakemaan päätöksiä. Takuuhan siitä on jo umpeutunut (5v/100tkm) mutta saattaa vielä tuurillaan mennä takuun piiriin, kun on niin lähellä tuo ikä ja kilometrit reippaasti alle.

Toinen vinkki mikä tuli, niin kyseiseen moottoriin ei missään nimessä muuta öljyä kuin Fordin suosittelemaa öljyä (LAATULUOKALTAAN: FORD WSS-M2C-948-B -öljyä, jonka viskositeetti on 5W20), ei edes lisäysöljynä!! Jos muuta öljyä käyttää, niin jakohihna menee vaihtoon välittömästi, koska kyseessä on ns. öljykylpyjakohihna. Väärä öljy kerää hihnaan sellaista mujua ja aiheuttaa hihnan turpoamista -> menee rikki -> seuraa moottorivaurio, ja siitä sitten moottorinvaihto joka maksaa 7k€-8,5k€. Öljynvaihtoväliä ei saa myöskään ylittää, mielellään jopa lyhentää sitä ja jakohihna ei kestä valmistajan ilmoittamaa 240tkm, joissain tapauksissa mennyt poikki 100tkm kohdalla.

Tulipas pessimistinen viesti heti aamuun. Mutta parempaa päivää tästä eteenpäin, toivottavasti saat homman hoitoon ja huolettomia kilometrejä tästä eteenpäin!
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyseessä on kyllä "haastava" moottori. Heimopäällikön vinkit öljylaadun kanssa kannattaa ottaa tosissaan ja suosittelisin kyllä lämpimästi muutenkin kaikille, jotka jakohihnan vaihtavat/vaihdattavat ottamaan samalla kertaa myös öljypohjan irti ja puhdistamaan öljypumpun imusiivilän sekä vaitamaan myös öljypumpun käyttöhammashihnan. Tunnin lisähomma, mutta tuo kummasti mielenrauhaa, mikäli autoa meinaa pitää pitkään yli 200 tkm. Merkkihuollot eivät lähde aukomaan ja korjaamaan näitä, vaan tarjoavat vaihtokonetta tilalle. Kustannus 5500-8000€ paikasta riippuen. Korjaaminen on kuitenkin mahdollista ja osia saa kyllä muita reittejä hankittua kuin viralliselta tiskiltä.

Mutta alkuperäiseen ongelmaan liittyen ajele nyt sillä pari tankillista ja seuraile säännöllisesti jäädytysnestettä ja öljyjä. Jos savuttelu jatkuu, niin sitten tutkimuksiin, mikä on vikana.
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulipas pessimistinen viesti heti aamuun. Mutta parempaa päivää tästä eteenpäin, toivottavasti saat homman hoitoon ja huolettomia kilometrejä tästä eteenpäin!
Mulla on tosiaan liikkeen lisäturva autossa vuoden ostopäivästä, joten siihen menee jos muuten ei enää takuuseen kelpaa. Öljyasiat tiedossa ja suvussa pari Focusta, joten riskit tiedossa. Auto ollut nyt pari päivä tallissa ja kuski rauhoittumassa, täytyy soitella myyjälle asiasta.

Edit. Auto on huollettu takuuajan Fordin merkkihuollossa, joten senkin puolesta kaiken järjen mukaan ollut oikeat öljyt koneessa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuossa kun vaihdoin autoihin talvirenkaat, huomasin, että mm. opetustarkoitukseen käyttämässämme Nissan Micrassa on nastarenkaat turhan kuluneet. Täytyy siis hommata uudet.

Tästä seuraakin kysymys jatkoajan raadille. Mitä mieltä olette, kun tekisi mieli ostaa kitkarenkaat. Onko sillä merkitystä, että ns. ykkösautossamme on nastat? Eli voiko jotenkin hämätä, kun kaikki ajokortilliset ajavat kaikilla autoilla joskus.

Täällä pk-seudulla iso osa talvesta tekee pahaa ropistella noilla nastoilla. Toisaalta sitten taas pahimmillaan sulaa ja jäätyy vuorotellen, jolloin tiet voivat olla aika jäisiä. Mutta kyllähän täällä monet kitkoilla kuitenkin pärjäävät.

Tyhmiä kysymyksiä, mutta odotan älykkäitä vastauksia päätökseni tueksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Schwein vaikea sanoa tietämättä minkä tasoisia kuskeja nää muut taloudessa on.

Mutta eikö sillä micralla ole lähtökohtaisesti tarkoitus ajella pk-seudulla ”kakkosauton” ajoja? Toisekseen sehän on jo lähtökohtaisesti aika turvaton pikkukottero, niin oletettavasti sillä ajetaan vielä varovaisemmin kuin ”ykkösautolla”. Joten sanoisin, että kitkoilla vaan.

Ainahan sen voi jättää parkkiin jos keli tuntuu liian vaaralliselta.
 

Virgil Kane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
@Schwein Itse olen ajanut kitkoilla talvet nyt viitisen vuotta. Toimivat noin 99 prosenttia ajasta aivan loistavasti, mutta joka talvi on ollut se yksi päivä, jolloin eivät toimi.

Ensimmäisenä kitkarengastalvena ajeltiin Lappiin hiihtolomalle ja jossain ennen ja jälkeen Jyväskylän satoi ilmeisesti jotain sellaista alijäähtynyttä vettä. Auto ei kulkenut suoraan missään vaiheessa, vaan koko ajan sai olla korjaamassa ajolinjaa. Myöhemmin rattiin hypännyt lankomies sanoi ihmetelleensä, että mitä oikein leikin, kunnes tajusi aloitettuaan ajamisen. Sama on tapahtunut myöhemmin nykyiselläkin autolla, joten ei johtunut autosta.

Mutta itse kyllä suosittelen. Tosiaan valtaosan ajasta ovat mielestäni mukavammat kuin nastat, mutta joitain kelejä on joka talvi, kun eivät oikein toimi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tuossa kun vaihdoin autoihin talvirenkaat, huomasin, että mm. opetustarkoitukseen käyttämässämme Nissan Micrassa on nastarenkaat turhan kuluneet. Täytyy siis hommata uudet.

Tästä seuraakin kysymys jatkoajan raadille. Mitä mieltä olette, kun tekisi mieli ostaa kitkarenkaat. Onko sillä merkitystä, että ns. ykkösautossamme on nastat? Eli voiko jotenkin hämätä, kun kaikki ajokortilliset ajavat kaikilla autoilla joskus.

Täällä pk-seudulla iso osa talvesta tekee pahaa ropistella noilla nastoilla. Toisaalta sitten taas pahimmillaan sulaa ja jäätyy vuorotellen, jolloin tiet voivat olla aika jäisiä. Mutta kyllähän täällä monet kitkoilla kuitenkin pärjäävät.

Tyhmiä kysymyksiä, mutta odotan älykkäitä vastauksia päätökseni tueksi.
Kitkat vaativat hieman parempaa ennakointia ja tosiaan kuten tuossa edellä mainittiin, se yksi keli on vaativa, eli jää. Itse oon ajellut 20 vuotta kitkoilla, takavetosessa eivät toimi ihan yhtä hyvin kuin etuvetosessa, olen jäänyt jopa ihan tasaiselle ”jumiin”. Toki kysees oli automaatti + takaveto. Nauratti kyllä sillä hetkellä, mut onneks en ollut liittymässä mihinkään isommalle tielle.
Mulla on vastapaistetut kitkat kestäny sellaset 4-5 talvee, kun en ole tinkinyt laadusta/hinnasta ja kesäsäilytys on ollut pimeessä ja viileässä. Sen kyllä tuntee kitkojen lamelleista kun ne eivät enää taivu, on syytä ostaa uudet.
Etelässä olen siis pärjännyt hienosti 99,9% kitkoilla, kuten myös pohjoisen reissuilla.
Tietty ihan sama millaset piikit siellä renkaissa on, jos ei tunnista keliä, ei osaa ennakoida tai luulee osaavansa ajaa vähän paremmin ku Rovanperät.
 

444

Jäsen
Mulla oli takavetoisessa E-mersussa kitkat. En voi suositella kenellekään, ainakaan tuota komboa. Kevyt perä, liukas maantie, 80 vauhdissa ylämäessä lähti perä alta. Useamman kerran saman talven aikana. Eihän ne renkaatkaan mitkään uudet tietenkään olleet, mutta enemmän tuon yhdistelmän kanssa tuli vaaratilanteita kuin viimeisten 15 vuoden aikana muilla yhdistelmillä yhteensä.
Mä valitsen kymmenen kertaa kymmenestä nastat alle juuri siitä syystä, etten halua kokeilla kitkojen toimivuutta silloin harvoin, kun ne ovat aidosti huonompi vaihtoehto.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Noin 10v vanha Avensis alkoi pitämään mekkalaa, kun laittaa puhaltimen päälle, ja mitä isommalle säätää, sitä isompi ääni. Erikoista sirinää ja räminää. Oiskohan puhaltimen moottori vaihtokunnossa, vai pitääkö tässä varautua johonkin isompaankin? Lämmintä ilmaa tulee ja sinällään tuntuu toimivan, mutta ei viitsi paljoa pitää päällä kun ääntää sen verran. Ääni siis lakkaa kun laittaa puhaltimen pois päältä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Noin 10v vanha Avensis alkoi pitämään mekkalaa, kun laittaa puhaltimen päälle, ja mitä isommalle säätää, sitä isompi ääni. Erikoista sirinää ja räminää. Oiskohan puhaltimen moottori vaihtokunnossa, vai pitääkö tässä varautua johonkin isompaankin? Lämmintä ilmaa tulee ja sinällään tuntuu toimivan, mutta ei viitsi paljoa pitää päällä kun ääntää sen verran. Ääni siis lakkaa kun laittaa puhaltimen pois päältä.
Puhaltimen moottori todennäköisesti. Olisko se tuossakin apukuskin jalkatilassa. En usko, että on mikään mahdottoman kallis remontti.

Joskus nuo moottorit ovat imaiseet sisäänsä mm. parkkilipukkeita tai muuta roskaa. Sekin aiheuttaa melkoista räminää ja silloin korjaus ei paljoa maksa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puhaltimen moottori todennäköisesti. Olisko se tuossakin apukuskin jalkatilassa. En usko, että on mikään mahdottoman kallis remontti.

Joskus nuo moottorit ovat imaiseet sisäänsä mm. parkkilipukkeita tai muuta roskaa. Sekin aiheuttaa melkoista räminää ja silloin korjaus ei paljoa maksa.
Vaimon VW Borassa oli täysin vastaava ongelma ja siellä oli vaan jotain puiden lehtiä yms. roskaa. @Backis
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Mulla oli takavetoisessa E-mersussa kitkat. En voi suositella kenellekään, ainakaan tuota komboa. Kevyt perä, liukas maantie, 80 vauhdissa ylämäessä lähti perä alta. Useamman kerran saman talven aikana. Eihän ne renkaatkaan mitkään uudet tietenkään olleet, mutta enemmän tuon yhdistelmän kanssa tuli vaaratilanteita kuin viimeisten 15 vuoden aikana muilla yhdistelmillä yhteensä.
Mä valitsen kymmenen kertaa kymmenestä nastat alle juuri siitä syystä, etten halua kokeilla kitkojen toimivuutta silloin harvoin, kun ne ovat aidosti huonompi vaihtoehto.

Mulla on takavetoisessa E-mersussa Continentalin kitkat. Voin suositella; mukavan hiljaiset ja toimii niin kuin pitääkin.
 

hege

Jäsen
Nyt molemmissa autoissa kitkat ja oikeastaan 2000-luvulla muistelisin että vain parissa autossa olisi ollut nastat alla, joskin viimeeksi oli Saabissa nastat ja Subarussa kitkat ja sellainen tunne oli että erittäin liukkaalla kelillä Saabilla olisi ollut mielyttävämpää jarrutustilanteissa muuten vertailua ei sitten kannata tehdä kun erot vetotavassa luultavasti vaikkutti enemmän kuin rengastus.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Täähän on ikuisyyskysymys kitkat vai nastat. Ite oon ajellu jo monet monet talvet kitkoilla ja hyvin olen pärjännyt. Pääasiassa ajot ovat kohdistuneet etelä-pohjanmaan ja pirkanmaan alueille.

Faktahan on se, että kitkojen ja nastojen ero on kaventunut huomattavasti kokoajan myös kun otetaan huomioon jää-olosuhteet. Toki nastat on parhaimillaan edelleen jäällä, mutta kuinka paljo sitä ”jääajoa” sitten vuodessa on sen voi jokainen arvioida. Itsellä painaa muut ominaisuudet talvirenkaissa kuin se, että kuinka pitävät ne ovat jäällä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan varmasti kitkoilla pärjäisin minäkin, ja olen pärjännytkin, mutta pärjäisin paskoilla vanhoilla nastoillakin. Jääpito on se talvirenkaan keskeisin ominaisuus, niin miksi viitsisin. Lumisia teitä etelässä on aniharvoin, ja toisaalta märällä saatika kuivalla asfaltilla homma ei jää muutenkaan renkaan ominaisuuksista kiinni.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Lumettomilla ja jäättömillä teillä nastat ovat paljon liukkaammat kuin kitkat mielestäni. Ainakin auton tuntuma on aivan perseestä. Onneksi nykyisessä vaihtamassani autossa on kitkat. Sitä rohinaa jaksa kuunnella puolet vuodesta. Toivoisin nastarenkaisiin jonkin ylimääräisen haittaveron, kun tuhoavat asfaltit ja nostavat pölyn ilmaan varsinkin kaupungeissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän kiinnostaisi saada lähdettä.
Poistin jo viestini kun en enää löytänyt lähdettä. Tänään luin jostain (todennäköisesti Iltapäivälehdestä), että vakuutusyhtiöihin ilmoitetuista onnettomuuksista 30 % on kitkarenkaat, vaikka kitkarenkaat löytyvät 25 % autoista. Mutta google näyttää ristiriitaista tietoa noista prosenteista, joten poistin ja perun viestini.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Poistin jo viestini kun en enää löytänyt lähdettä. Tänään luin jostain (todennäköisesti Iltapäivälehdestä), että vakuutusyhtiöihin ilmoitetuista onnettomuuksista 30 % on kitkarenkaat, vaikka kitkarenkaat löytyvät 25 % autoista. Mutta google näyttää ristiriitaista tietoa noista prosenteista, joten poistin ja perun viestini.
Tämä se varmaan oli:
On kyllä pikkuisen ristiriitainen uutinen. Oletan että tuossa uutisen loppuosassa puhutaan kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista, joissa kitkarenkailla selvä aliedustus.

Nastarenkaat ovat siis kovan jätkän valinta, kitkat taas nynnyille.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Poistin jo viestini kun en enää löytänyt lähdettä. Tänään luin jostain (todennäköisesti Iltapäivälehdestä), että vakuutusyhtiöihin ilmoitetuista onnettomuuksista 30 % on kitkarenkaat, vaikka kitkarenkaat löytyvät 25 % autoista. Mutta google näyttää ristiriitaista tietoa noista prosenteista, joten poistin ja perun viestini.
Yhä ei yksikään onnettomuus johdu renkaista, kelistä tai autosta. Se tomppeli ratin takana aiheuttaa onnettomuuden. Liian suuri tilannenopeus, paskat renkaat, räplää kännykkää, ei osaa ennakoida tai ylipäätään ajaa, luulee, että liukkaalla voi samaan risteykseen ajaa samoin ku kesäkuussa…jne…tai kaikkien näiden yhdistelmä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yhä ei yksikään onnettomuus johdu renkaista, kelistä tai autosta. Se tomppeli ratin takana aiheuttaa onnettomuuden. Liian suuri tilannenopeus, paskat renkaat, räplää kännykkää, ei osaa ennakoida tai ylipäätään ajaa, luulee, että liukkaalla voi samaan risteykseen ajaa samoin ku kesäkuussa…jne…tai kaikkien näiden yhdistelmä.
Ei kai kukaan ole muuta väittänytkään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Linkkaamasi tutkimus ”väitti”, että kitkojen vahinkoalttius on noussut. Mitä ikinä se tarkoitaakaan?
En siis missään nimessä osoitellut viestintuojaa.
Kuski on aina itse syypää, mutta erilaiset autot, renkaat, tiet yms. ovat tottakai riskialttiimpia kuin toiset.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kuski on aina itse syypää, mutta erilaiset autot, renkaat, tiet yms. ovat tottakai riskialttiimpia kuin toiset.
Periaattees samaa mieltä, mutta yhä se kuski päättää ajaa just sillä autolla, niillä renkailla ja sillä tiellä niin kuin ajaa. Jos on edes vähän älyä, yrittää poistaa tuosta yhtälöstä edes jotain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös