Juu, ja ovat tehneet samalla hyytyneestä autosta tiileskiven. Joku tätä jossain tilitti.
Siinä on sellanen pikku kikka millä näin ei käy. Ylipäätään suurin osa ihmisistä laittaa käynnistyskaapelit väärin, joten todennäköisesti myös hinausfirman työntekijät sortuu samaan ja uudempien autojen tietokoneet menee sekaisin ja muuttuu tiiliskiveksi.
Eli kun lataatte akkua boosterilla tai annatte virtaa käynnistyskaapeleilla, niin toimikaa näin;
Ladattavan akun ajoneuvosta virta pois kokonaan, eli avaimetkin pois paikaltaan, koska uudemmissa autoissa menee monesti herätevirta päälle, kun laitetaan avain paikalleen.
Punainen (+) kaapeli ensin tyhjään akkuun ja sitten täyteen akkuun. Musta (-) kaapeli ensimmäisenä täyteen akkuun ja miinuskaapeli ladattavan akun auton RUNKOON(!), eli johonkin auton metalliosaan jotka on yhteydessä ajoneuvon runkoon, ei tyhjän akun miinusnapaan. Jos se laitetaan ladattavan akun miinusnapaan, akut tasaa virran samalle virralle (eli täydestä akusta purkautuu virta noin puoleen akkuun, kun se tasautuu, ja virtaa luovuttavakin auto voi sammua tai hajota, kun jännite laskee liian alas) ja se voi antaa virtapiikin sähkölaitteille, jolloin on mahdollista että ladattavan akun auton tietokonejärjestelmä ottaa itseensä ja pimenee.
Antakaa akun latautua hetki, esimerkiksi viisi minuuttia että akun jännite on tasaantunut ja vasta sen jälkeen starttaus.
Näillä ohjeilla ei todennäköisesti(!) tule vaurioita sähköjärjestelmään. Mutta kuten yllä mainitsit, lukekaa auton manuaali ensin. Jos tunnette epävarmuutta edelleen, soittakaa ammattilainen paikalle, niin vastuu siirtyy toimenpiteen suorittavalle yritykselle.
Terveisin, jokusen sata kertaa toimenpiteen suorittaneena ja vielä yhtäkään ajoneuvoa särkemättä (puuhun koputus).