Mainos

Autoiluketju

  • 3 322 087
  • 19 022

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
Huutelenpa tänne, kun tuossa viime yönä Tesla M3 ja MY hinnat putosivat aika rajusti uusina, mikä tulee vaikuttamaan käytettyjenkin hintoihin kaiken järjen mukaan. Eri asia tietenkin, sopiiko ajoprofiiliisi sähköauto, mutta Model Y:n luulisi tiloiltaan riittävän. Siinähän on aivan jäätävä takaboksi, ja ainakin tämän videon perusteella vajaa kaksimetrinen mahtuisi lastenistuimen eteen ajamaan.



 

Tuamas

Jäsen
+1 Superbille. Sedan mallissakin taisi olla 650L tavaratilaa ja kun tällainen pitkäjalkainen 185 senttinen säätää kuskin penkin kohdalleen, mahdun vielä istumaan takana niin ettei polvet ole lähelläkään penkkiä.

+2 Superbille.

Leveydeltään ei ihan markkinoiden paras, vaan muistaakseni Mondeon ja Mersun E:n takapenkki on inan leveämpi, mutta pituussuunnassa tosiaan täysin ylivertainen ja takaluukussa riittää tilaa tarvittaessa esimerkiksi kombolle rattaat, koiran häkki ja matkatavarat.

Ajettavuus myös aivan loistava, kulkee suoraan kuin juna.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Dieselin tuontikielto jämävaltiosta alkaa 5.2. (ja hyvä niin), olen yrittänyt etsiä jotain valistunutta arvausta kuinka merkittävä vaikutus tällä tulee olemaan dieselin hintaan, mutta turhaan. Puhutaankohan siis senttien vai kymmenien senttien hintavaikutuksesta litrahintaan? Ilmeisesti jopa puolet EUssa käytetystä dieselistä on tuolta tuotu ja jalostamokapasiteettia ei saada ihan äkkiä ylös. Jotain korvaavia tuontikanavia ilmeisesti on jo löydetty?

Harkinnassa kannattaisiko kiirehtiä vielä vaihtamaan menopeli dieselistä bensaan vai odotella rauhallisesti markkinan tasaantumista. Jos hinnat nousevat huomattavasti niin se taas ainakin hetkeksi romahduttanee diesel-autojen markkinat ja arvot. Niin vähän tulee nykyisellään kilometrejä (reilu 15 tuhatta vuodessa) ettei dieselin pitämisessä näilläkään hinnoilla mitään järkeä ole (vaikka pienempi on kulutukseltaan), toisaalta häviää siinä vaihdossakin aina rahaa. Ei kuitenkaan taida olla ihan lähitulevaisuudessa se hetki kun bensan ja dieselin hinnat tasaantuvat lähemmäs toisiaan.


Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.

Mersun E-sarjan farkkuun vaihdoin juurikin samasta syystä kolmisen vuotta sitten C-sarjasta ja siinä mahtuu ihan mukavasti ainakin n. 190cm kuski telakan ja turvaistuimen eteen.

Nyt kun em. harkinta siirtymisestä bensa-autoon on käynnissä niin Superbia tai Kodiaqia olen myös harkinnut, kun ei oikein E-sarjan bensavehkeitä löydy sopivassa hintaluokassa. Nuo taitavat tilavimmasta päästä olla
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
@Glove @valkeaori @Knox @sampio @Milles Mortenson @rosba70150 @Tuamas @DAF @SamSpade

Kiitos kaikille vinkeistä. Suberbiin mahtuu juuri ja juuri lastenistuin taakse, eli sitä tässä lähdetään nyt metsästämään todennäköisesti, kunhan varmistuu lähipäivinä, että yksi uusi juniori on maailmaan matkassa, eikä esim. kaksoset.

Kävin myös vinkeistä viistastuneena koeistumassa Tesla Model Y:n, mutta siinä pitkäselkäinen kuski ei saa penkkiä riittävän alas, eli näkökenttä rajoittuu siten, että esim. liikennevaloja on hankala nähdä autosta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin myös vinkeistä viistastuneena koeistumassa Tesla Model Y:n, mutta siinä pitkäselkäinen kuski ei saa penkkiä riittävän alas, eli näkökenttä rajoittuu siten, että esim. liikennevaloja on hankala nähdä autosta.
Yleisen kiinnostuksen vuoksi, vaikka Y ei osunut kohdilleen, jäikö tilaa taaksesi vielä teoriassa riittävästi?
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yleisen kiinnostuksen vuoksi, vaikka Y ei osunut kohdilleen, jäikö tilaa taaksesi vielä teoriassa riittävästi?

Jouduin sitä arvioimaan silmämääräisesti, kun en jaksanut omasta autosta raahata istuinta kaverin autoon, mutta sanoisin, että ISOFIX-telakkaista lasten istuinta/kaukaloa ei olisi siihen saanut mahtumaan. "Takapenkin jalkatilaa" oli silmämääräisesti arvioituna enemmän kuin Octaviassa, mutta vähemmän kuin Suberbissa. Ja Suberbiin tosiaan mahtui juuri ja juuri.

Mutta faktaksi en julista, kun en testannut oikeasti ja silmä voi vähän hämätä.
 
4

444

Pitää nyt vielä mainita tuosta E-mersusta, josta viime vuonna pääsin viimein eroon. Tuli vakuutusyhtiöstä viimeinen laskelma peurakolarin kustannuksista. Vähän reilut 5200€. Siihen päälle kesällä kolaroitu perä, rapiat 2000€. Kun on kolmattakymmentä vuotta autoillut ilman kolareita ja aina maksanut kaskoja sun muita, niin kerrankin niille vakuutuksille sai jotain vastinetta. Ja kun tuo auto itsessään oli ehkä 12k€ arvoinen, niin aika hilkulla varmaan alkoi olla, että sitä enää korjataan jälkimmäisen kolarin jälkeen. Ihan kiva auto aina silloin kun toimi. Kovin usein vain tämä yksilö oli milloin mistäkin syystä telakalla.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mini aina jännästi varoittaa kaikesta. Nyt se on viime aikoina varoitellut, että pyyhkijät saattavat lopettaa toimintansa. Eivät ole lopettaneet, mutta pakko tämä on ottaa vakavasti.

On tämä kyllä värikkäin ja viihdyttävin auto minulla koskaan. Minillä on todella siistiä ajaa, mutta se on hyvin omapäinen, eikä se ole talviauto lainkaan.

Ford oli Äijjjjä-auto ja perushyvä auto. Volvo oli ehkä tylsin mutta myös paras auto ja loistava talviauto. Mini on taas todella värikäs auto, jolla on makeeta ajaa, mutta talviauto se ei ole yhtään.
 

chubster

Jäsen
Minkälaisia Audi kokemuksia palstalla?

Älkää kysykö miksi, nämä ei ole järjen asioita, mutta alkanut kiinnostamaan Audi A5 sportback. Tilaahan tuossa on vähemmän kuin nykyisessä outoperä Superbissa, mutta tarviiko tilaa välttämättä ollakaan niin paljoa?

Kertokaa kertokaa.
 
4

444

A5 3.0 TDI Quattro oli aikanaan alla vuoden päivät, olisko ollut vuosimallia 2015. Viimeisen päälle varusteet. On kyllä heittämällä yksi parhaista autoista, jolla olen ajanut. Eleganttia voimaa, eleetöntä kulkua. Vaihdoin sen sittemmin Superbiin, jossa oli voimaa enemmän, eleettömyttää ja eleganssia ei edes teoriassa. Toki helvetin hyvä auto ajaa sekin.
 

Stintti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Lapin kiekkoilu
Minkälaisia Audi kokemuksia palstalla?

Älkää kysykö miksi, nämä ei ole järjen asioita, mutta alkanut kiinnostamaan Audi A5 sportback. Tilaahan tuossa on vähemmän kuin nykyisessä outoperä Superbissa, mutta tarviiko tilaa välttämättä ollakaan niin paljoa?

Kertokaa kertokaa.
Pari audia ollut alla. A4 ja nykynen A6, nelivetoja molemmat. Hyvin ovat palvelleet, automaattilaatikko mielestäni toimii erittäin jouhevasti sekä neliveto hoitaa hommansa. Hyviä ovat olleet molemmat ajaa.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Myönnän olevani täysin Volvo.mies. Perheelläni ei ole ollut muita pitkiin pitkiin aikoihin ja jännästi myös tyttäret ovat osin myös avustuksella Volvoilla liikkuvia. Jotenkin kaikki vain toimii myyntihetkestä mahdollisiin huoltotoimiin, joita niitäkin joskus tulee ja en edes koe ainakaan omaani niin tylsäksikään.

Mutta onko kellään kokemuksia täyssähköisestä C40-mallista? Uskon ajettavuuden olevan luotettavaa tuttua laatua, mutta ylipäätään täyssähköisistä ei ole yhtä viikonlopun koeajoa lukuun ottamatta mitään kokemusta. Kun en itse enää tarvitse isoa autoa, esim. tyyliin V90, niin tuo pienempi korimallinen voisi toimia aivan kiitettävästi.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsellä nyt kolmas Audi menossa, 2014 A4 tdi quattro, 2016 A4 tfsi quattro ja nykyinen 2017 A5 tfsi quattro coupe. Todella hyviä ollut kaikki lukuunottamatta tdi:n tyyppivikoja jotka sattui varmaan kaikki minun omistusaikana. Bensaversioissa ei ole ollut yhtään vikaa n. 45tkm ajojen aikana.

A5 suosittelen tuota b9 koria eli 2016 alkaen. On sitten ajattoman näköinen kori ja todella linjakas (etenkin sline-sport ulkopaketilla). Ajettavuus huippuluokkaa ja alkupään malleissa vielä ainakin bensan kanssa torsen neliveto. Minulla sporttialusta, joka tosin aika jämäkkä näin suomen talvessa.
 

bart

Jäsen
Mutta onko kellään kokemuksia täyssähköisestä C40-mallista? Uskon ajettavuuden olevan luotettavaa tuttua laatua, mutta ylipäätään täyssähköisistä ei ole yhtä viikonlopun koeajoa lukuun ottamatta mitään kokemusta. Kun en itse enää tarvitse isoa autoa, esim. tyyliin V90, niin tuo pienempi korimallinen voisi toimia aivan kiitettävästi.
Syyskuun alusta saakka ollut etuvetoinen C40 alla. Ensimmäinen sähköauto omassa käytössä ja kovasti olen tykännyt. Jos jotain negatiivista hakee niin kulutus on korkea ja radio on surkea. Pari reissua on käyty korjaamolla kun takaoven ylänurkassa olevat kolmion muotoiset muovihärpäkkeet hajosivat (suunnitteluvirhe). Toisella kerralla vaihdettiin tuulilasin reunalista kun alkoi repsottaa. Perheessä on 10 ja 16 vuotiaat lapset ja sisätilat ovat hyvin riittäneet. Tavaratilahan tuossa on luonnollisesti niukahko.

Nythän tuo C40 on muuttunut takavetoiseksi. Liekö kuinka paljon käytännön eroja tähän etuvetoiseen malliin näissä vajaavetoisissa..
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkälaisia Audi kokemuksia palstalla?

Älkää kysykö miksi, nämä ei ole järjen asioita, mutta alkanut kiinnostamaan Audi A5 sportback. Tilaahan tuossa on vähemmän kuin nykyisessä outoperä Superbissa, mutta tarviiko tilaa välttämättä ollakaan niin paljoa?

Kertokaa kertokaa.
Audi A5 on yksi kauneimmista autoista. Ikinä.

Etenkin B8.5, eli ensimmäisen korimallin facelift noin vuodet 2012-2016 on pirullisen nätti.
2014 vuoden sportbackin omistin ja vielä erikoisvärillä. Siitä sai kuulla tasaisesti kommentteja tuntemattomiltakin, että onpas kaunis auto.
Hiukan kaihoilla sitä muutenkin muistelen, mutta perheenlisäys yms. pisti päivittämään uudempaan Audin farmariin.

Uudempi korimalli 2016 alkaen ei omaan silmään ole niin kaunis auto.
Toki hieno se on edelleen ja kyllä niitä tulee Nettiautosta tasaisesti katseltua mahdollisena seuraavana autona, ainakin siinä kohtaa kun turvaistuimen voi kääntää nokka menosuuntaan.

Uudemmassa sitten tietysti modernimpaa kilkettä mukana, kun ensimmäisessä korimallissa ei ainakaan omassa yksilössäni pystynyt edes Bluetoothilla yhdistämään autoon puhelinta muuta kuin soittamista varten jne.

Itselläni on nyt viides Audi menossa. Joku niissä kiehtoo.
 

Kit Carson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Ajan paljon jo ammatinkin puolesta, mutta yksi asia mikä tässä on ruvennut ärsyttämään / ihmetyttämään.
Miksi Nissan Qashqai tai vastaava auto ajaa yleensä aina alinopeutta tai on muuten vaan jonossa se ensimmäinen auto?
Valehteleeko mittari tooodella paljon vai eikö se vaan kulje.
Validein vaihtoehto löytynee silti ratin ja penkin välistä.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Minkälaisia Audi kokemuksia palstalla?
Oikein positiivisia. Kaksi Audia on ollut (molemmat A4), ja erinomaisesti pelittivät. Audissa viehättivät laatu ja mukava ajotuntuma, eikä ulkonäössäkään ollut mielestäni moittimista (siis auton, ei minun).

Nykyisin ajan Bemarilla, koska merkki tarjoaa mielestäni ehkä vielä enemmän ajotuntumaa ja ulkonäköä. Tunneasioita nämä tietysti ovat.
 

chubster

Jäsen
No nyt on käyty renkaita potkimassa ja näillä näkymin alle vaihtuu loppuviikosta 2019 Audi A5 35 tfsi mhev.

Mieli halajaitsi tuollaista hitusen tehokkaammalla moottoorinohjauksella varustettua yksilöä, mutta ei omilla varustekriteereillä ja ajomäärillä löydy.

Alta lähtee siis skodan superb sedani samalta vuodelta, audissa 10tkm mittarissa vähemmän ajoa.

Tuolla hybridi puolella lienee turha odotella kulutukseen eroa, ymmärtääkseni peräkontissa on ylimääräinen 12v akku, joka vähän hanakammin sammuttelee konetta.

Ainahan sitä vois ottaa alle toyota camryn, mutta se ei sitten olisi Audi vaan toyota. Sinällään ei vikaa siinäkään (enkä ole ajanut), mutta kyllähän tuossa jo skodan ratissa on istuttu niin välillä kiva päästä ajelemaan autoa, jossa ajaminenkin on mukavampaa!
 

Birchman

Jäsen
Minkälaisia Audi kokemuksia palstalla?

Itsellä on ollut Audi vuodesta 2013 alkaen. Ensin ’08 B8 A4 TDI multitronic sedan ja nyt ’17 Q5 TDI S-tronic. Autoilla ajettu noin 170 000 km ja tyytyväinen olen ollut.

Normaalien huoltojen lisäksi korjauksia olleet A4: eropaineanturi, kaasuläppä, takaluukun valot kosteuden takia. Ei varmaan paljon yli 1 000 euroa tullut noihin laitettua. Q5 meni polttoainetankin kansi vaihtoon, taisi maksaa 300 marmorilla. Kaasuläpän takia A4 jäi tien päälle. Audin roadside assistance haki auton pois ja toi tilalle vastaavan A4 avantin. Edellytyksenä oli määräaikaishuoltojen teettäminen marmorilla.

Hyviä ajaa, eleettömiä ja elegantteja, moottorit ja vaihteistot hyviä. Yleisesti laadukkaita autoja. Molemmat ostin käytettynä. Q5 käytännössä kaikki varusteet pl. kaistavahti ja blind-spot. On panorama, ilmajouset, jalopuut, adapt. vakkari ja etuvalot. Käytettynä ei näkynyt hinnassa, vaikka uutena maksanut yli 80 000 €.

Q5 on kylläkin kallis huoltaa. Jarrulevyt ja palat vaihdoin ei-merkkikorjaamolla = 990 €. Marmori tarjosi hintaan 2 000 € (!!!). Toisaalta ovat olleet varmoja pelejä. Kavereilla erilaisia BMW:tä ja koko ajan jotain rikki ja aina maksaa tonnin.

Q5 on tosin lapsiperheelle vähän ahdas. Ulkonäkö hämää, olisi pitänyt hankkia A6 Avant. Sisätilat on ok, mutta tavaratila vähän pieni.

Vaimolle eka Audi. Sanoo nyt, että seuraavakin on Audi. Ei taida meidän perheeseen muuta merkkiä tulla tai autoa ilman nelivetoa. Seuraavaksi tuoreempi A6 Avant, mutta ainakin viisi vuotta menee vielä Q:lla.
 
4

444

No nyt on käyty renkaita potkimassa ja näillä näkymin alle vaihtuu loppuviikosta 2019 Audi A5 35 tfsi mhev.

Mieli halajaitsi tuollaista hitusen tehokkaammalla moottoorinohjauksella varustettua yksilöä, mutta ei omilla varustekriteereillä ja ajomäärillä löydy.

Alta lähtee siis skodan superb sedani samalta vuodelta, audissa 10tkm mittarissa vähemmän ajoa.

Tuolla hybridi puolella lienee turha odotella kulutukseen eroa, ymmärtääkseni peräkontissa on ylimääräinen 12v akku, joka vähän hanakammin sammuttelee konetta.

Ainahan sitä vois ottaa alle toyota camryn, mutta se ei sitten olisi Audi vaan toyota. Sinällään ei vikaa siinäkään (enkä ole ajanut), mutta kyllähän tuossa jo skodan ratissa on istuttu niin välillä kiva päästä ajelemaan autoa, jossa ajaminenkin on mukavampaa!
Mä kun vaihdoin aikanaan A5:n Superbiin, niin olihan siinä ajomukavuudessa vähän eroa. Audissa oli huomattavasti paremmat sporttipenkit kuin ne L&K nahkasohvat, superbissa olikin sitten huomattavasti kivempi alusta säädettävyytensä vuoksi. Jotenkin perverssiä, että siinä elegantissa ja tyylikkäässä Audissa oli niin täydelliset istuimet, urheilulliset jopa, kun taas kisakireässä Škodassa penkit olivat aidosti mallia sohva, eli ei minkäänlaista sivuttaistukea edes vahingossa.

Alkaa muuten aidosti vituttaa ajella nyt tällä Leon ST:llä kun miettii noita oikeita autoja.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Ajan paljon jo ammatinkin puolesta, mutta yksi asia mikä tässä on ruvennut ärsyttämään / ihmetyttämään.
Miksi Nissan Qashqai tai vastaava auto ajaa yleensä aina alinopeutta tai on muuten vaan jonossa se ensimmäinen auto?
Valehteleeko mittari tooodella paljon vai eikö se vaan kulje.
Validein vaihtoehto löytynee silti ratin ja penkin välistä.
Sama on Nisukasta tullu todettua. Taitaa vaan olla seniori-kansalaisten ja uskonnon opettajien suosikki. Jälkikasvukin oppinu jo, että jonon keulilla Qashqai
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aiemmin kyselin kovavahauksesta, silloin suositeltiin myös pinnotteita. Kovavahan otin.

Nyt on tulossa uutta kärryä ja myyjäliikkeen kautta saa keramiikkaa pintaan, maksua vastaan. Hieman on vaikea löytää objektiivista arviota pinnotteista, kannattaako vai ei.

Mielipiteitä, kokemuksia?
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Aiemmin kyselin kovavahauksesta, silloin suositeltiin myös pinnotteita. Kovavahan otin.

Nyt on tulossa uutta kärryä ja myyjäliikkeen kautta saa keramiikkaa pintaan, maksua vastaan. Hieman on vaikea löytää objektiivista arviota pinnotteista, kannattaako vai ei.

Mielipiteitä, kokemuksia?
Kyllä se keraaminen pinta on aivan eri juttu kuin vahat ja normipinnoitteet. Pysyy pitkään ja auton maalipinta on oikeasti ”kova”. Etenkin jos tehdään laadukkaasti.
 

mikulii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät #24
Mitkä on porukalla yleiset fiilikset noista MHEV hybrideistä? Tekeekö niillä mitään? Tuommosta Audi A5 katselin itsekin aluksi, koska pisti näyttävyydellään silmään, mutta myyjä kehotti siirtämään suoraa katseet plugareihin. Ei vaan oikein saa omaan budjettiin mahdutettua mieleistä plugaria, joka tällä hetkellä ois Volvon V60 tai S60.
 

Birchman

Jäsen
Aiemmin kyselin kovavahauksesta, silloin suositeltiin myös pinnotteita. Kovavahan otin.

Nyt on tulossa uutta kärryä ja myyjäliikkeen kautta saa keramiikkaa pintaan, maksua vastaan. Hieman on vaikea löytää objektiivista arviota pinnotteista, kannattaako vai ei.

Mielipiteitä, kokemuksia?
Omassa autossa on nyt ollut kolme vuotta keraaminen (nano)pinnoite (24kk kestolla). Tuli uusittua vuosi sitten, kun totesin sen niin hyväksi. Autoa en ole tänä aikana vahannut kertaakaan, ilmeisesti vaha ei edes pysyisi. Lika lähtee helposti ja auto näyttää käytännössä vahatulta aina pesun jälkeen.

Vanhassa autossa ei pinnoitetta ollut ja aina talven jälkeen sai rystyset verillä hinkata suolan ja muun kuran karhentamaa pintaa puhtaaksi.

Pinnoitus maksoi muistaakseni 200 - 250 euroa ja on jokaisen euron arvoinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös