Mulla oli saman vuoden A3 tähän kevääseen saakka ja huomasin myös, että mittari näyttää poikkeuksellisen paljon liikaa nopeutta. Virhe ei itsellä ollut ihan noin paljoa, muistaakseni esim. mittarinäyttämä 130 km/h oli todellisuudessa 121 km/h. Virhenäyttämää oli aina ensiasennusrenkaista asti kesäisin ja talvisin.Onko muilla autoilijoilla ollut ongelmia auton nopeusmittarin "suuren" mittavirheen kanssa? Meikäläisellä auto näyttää nopeudesta riippuen 5-15km/h liian suurta nopeutta. Eli jos ajan vaikka auton mukaan 110km/h niin todellinen nopeus gps:n mukaan on vähän alle 100. Kyseessä -18 vuoden audi.
Kuten jo mainittua, rengaskoolla on iso merkitys auton nopeuden mittauksen tarkkuudessa. Kun renkaan kehän pituus muuttuu, muuttuu luonnollisesti samalla myös todellisen nopeuden ja mittarinäyttämän erotus.Onko muilla autoilijoilla ollut ongelmia auton nopeusmittarin "suuren" mittavirheen kanssa? Meikäläisellä auto näyttää nopeudesta riippuen 5-15km/h liian suurta nopeutta. Eli jos ajan vaikka auton mukaan 110km/h niin todellinen nopeus gps:n mukaan on vähän alle 100. Kyseessä -18 vuoden audi.
Jännän kokoinen rengas sulla rekisteriotteessa. Hymiö.Kuten jo mainittua, rengaskoolla on iso merkitys auton nopeuden mittauksen tarkkuudessa. Kun renkaan kehän pituus muuttuu, muuttuu luonnollisesti samalla myös todellisen nopeuden ja mittarinäyttämän erotus.
Itselläni on autossani 235/65 R17 rengaskoko niin kesä- kuin talvikumeissakin, vaikka alkuperäinen (rek.otteeseen merkitty) on 253/60 17 tuuman renkaalle. Tuolla käyttämälläni rengaskoolla nopeusmittarin virhe vauhdilla 100km/h on ±0%, jonka voi tarkistaa nopeusnäytötauluista ja GPS:llä.
On tuolla tarkkuudella omat pikku varjopuolensakin, kun nopeusrajoituksia noudattavat autoilijat, niitäkin on, pääsääntöisesti ajavat n. 5-10km/h hitaampaa kuin saisi, jolloin ei oikein viitsi ohitella, vaikka mieli tekisikin.
Edit: Jos joku ei nyt sattuisi tietämään, mikä nuo rengasmerkintöjen luvut tarkoittavat, niin ensimmäinen luku, esim. 235, tarkoittaa renkaan leveyttä [mm] ja toinen luku, esim. 65, on renkaan leveyden ja korkeuden suhdeluku [%] eli kun tuo suhdeluku suurenee => renkaan kehän pituus kasvaa => auto kulkee yhdellä renkaan pyörähdykdellä pidempään = nopeampaa.
Jaahas - niinpä tietysti... Korjasin...Jännän kokoinen rengas sulla rekisteriotteessa. Hymiö.
Mun piti, tietysti, väsätä ihan oma laskuri Excelillä, kun eihän sitä koskaan tiedä...Ja rengaskokolaskureita on interwebi pulloillaan, jos joskus miettii, että olis kiva jos mittari näyttäis edes sinne päin. Ja rekisteriotteeseen merkitystä koosta halkaisija saa poiketa 26 mm. Tai saa se varmaan pienempi olla kuin mitä tuolla seisoo, en jaksa tarkistaa, mutta tuon verran saa olla suurempi. Ja sehän ei sitten automaattisesti tarkoita 1” isompaa vannetta, vaan nimenomaan renkaan halkaisijaa.
....
Ei se käsittääkseni niin fiksu ole sentään jos vaan kaikki renkaat on samaa kokoa. Sitten kyllä herjaa jos edessä on erikokoiset renkaat kuin takana tai akselilla eriparirenkaat, luulee siis että sutii ja menee sitten ajonvakautukset ja absit ynnämuut solmuun.Tietääkö se auton moottorinohjauskin teoriassa auton oikean nopeuden tai ainakin rengaskoon aiheuttaman heiton, jos renkaan pyörimisnopeus versus vaihteistolta/moottorilta vaadittavan väännön suhde eroavat ns tehdasasetuksesta? En ole kyllä autoinsinööri.
Niin no, onhan käytännössä jokaisella kännykän omistavalla autoilijallakin GPS mukana ja navigaatio-ohjelmat kertovat myös auton nopeuden.Jos se haluttaisiin tarkaksi niin veneisiin esim myydään satasella GPS-pohjaisia mittareita joissa ei ole virhettä ollenkaan
Se mitä olen odotellut, saattaa hyvinkin toteutua Hedinin kautta. Nimittäin kiinalaisten sähköautovalmistajien tulo Suomenkin markkinoille. Hedin myy Ruotsissa MG:ta ja keskusteluissa on kuulemma myös BYD.
Johan täällä on Maxus ja Volvo.
GPS ei edes ymmärtääkseni yritä olla kovin tarkka korkeuden suhteen. Lisäksi kaupunkialueella signaali voi tulla difraktiona tai seinistä törmäilemällä, mikä myös aiheuttaa virhettä yksittäisiin mittauksiin. Autossa tuo ei ole yleensä ongelma kun sillä ajetaan usein suoraan ja avoimella paikalla, missä mittavirhe on pieni. Käytännössä autossa voisi olla joku automaattinen kalibirointi, mikä olisi kovin helppo toteuttaa. Auto vain mittaisi GPS:n avulla nopeutta ja siirtelisi omaa mittaria lähemmäs sitä vähitellen. Kyllähän se auto tietää, että jos nyt on ajettu kääntelemättä rattia enempää kuin jotain asteita, että nyt mennään suoraan, niin hyvin tarkkoja mittoja saa aikaiseksi. Tuommoisen GPS kalibiroinnin tarkkuus olisi luokkaa prosentin kymmenes tai sadasosia ja tuommoisen laitteen tekeminen on jollekin nörtille kympin kustannus laitteista ja 50 riviä koodia. Jos tuo olis autossa niin joku firma tekisi piirin mikä tuon toteuttaa ja se maksaisi pari euroa. Lisävarusteena mersuun toki 500.Ei ne gepsitkään aina oikein näytä. Kerran väitti korkeudekseni -274 m vaikka olin ihan satavarmasti merenpinnan yläpuolella.
On se auto joka tapauksessa pestävä, mutta se puhdistuu huomattavasti helpommin. Meillä on autossa Diamondbrite-pinnoitus.Uusi auto olisi tulossa taloon ensi viikolla. Myyjä tarjosi Lacroe-pinnoitusta mielestäni aika kovalla hinnalla. Onko pinnoitteilla teistä hintansa arvoista hyötyä? Tuolla summalla auton käyttää vaikka kunnolla pesetettävänä kerran kuussa.
Olen havainnut tämän vuoden aikana kovin useita mattaharmaita autoja. Taloyhtiön hallissakin pari tuon väristä sähköautoa olen bongannut. Onko tämä joku muotijuttu ja miksi?