Autoiluketju

  • 3 178 903
  • 18 511

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Maksoin juuri viimeisen osamaksuerän autostani, ja nyt pähkäilen, että mitenkäs tuo omistajanvaihdos menikään. Kerran olen tämän ennen tehnyt, ja siitä on jo aika monta vuotta aikaa.

Trafin sivuillahan se tehdään, mutta tarvitsee kai tuon varmenteen? Ja sitä en nyt muista, että miten/mistä sen saa.
 

Glove

Jäsen
Maksoin juuri viimeisen osamaksuerän autostani, ja nyt pähkäilen, että mitenkäs tuo omistajanvaihdos menikään. Kerran olen tämän ennen tehnyt, ja siitä on jo aika monta vuotta aikaa.

Trafin sivuillahan se tehdään, mutta tarvitsee kai tuon varmenteen? Ja sitä en nyt muista, että miten/mistä sen saa.
Meniköhän se nyt niin, että omistajan pitää käydä siellä trafin sivuilla tekemässä jotain ja siinä saavat sen varmenteen, jonka avulla sinä sitten saat sen auton merkattua trafin sivuilla omaksesi.
 

Stintti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Lapin kiekkoilu
Onko muilla autoilijoilla ollut ongelmia auton nopeusmittarin "suuren" mittavirheen kanssa? Meikäläisellä auto näyttää nopeudesta riippuen 5-15km/h liian suurta nopeutta. Eli jos ajan vaikka auton mukaan 110km/h niin todellinen nopeus gps:n mukaan on vähän alle 100. Kyseessä -18 vuoden audi.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Onko muilla autoilijoilla ollut ongelmia auton nopeusmittarin "suuren" mittavirheen kanssa? Meikäläisellä auto näyttää nopeudesta riippuen 5-15km/h liian suurta nopeutta. Eli jos ajan vaikka auton mukaan 110km/h niin todellinen nopeus gps:n mukaan on vähän alle 100. Kyseessä -18 vuoden audi.
Ookko muuttanu rengaskokoa alkuperäisestä? 3-5km/h meän kärryissä heittoa vähän riippuen nopeudesta
 

Glove

Jäsen
Taitaa perustua ihan siihen, että auton nopeusmittari ei saa näyttää liian vähän. Valmistajat ruuvaa mittarin näyttämään muutaman kilometrin ylimääräistä ihan varmuuden vuoksi. Ei se liikaakaan saa näyttää kuin korkeintaan 10%.
 
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko muilla autoilijoilla ollut ongelmia auton nopeusmittarin "suuren" mittavirheen kanssa? Meikäläisellä auto näyttää nopeudesta riippuen 5-15km/h liian suurta nopeutta. Eli jos ajan vaikka auton mukaan 110km/h niin todellinen nopeus gps:n mukaan on vähän alle 100. Kyseessä -18 vuoden audi.
Mulla oli saman vuoden A3 tähän kevääseen saakka ja huomasin myös, että mittari näyttää poikkeuksellisen paljon liikaa nopeutta. Virhe ei itsellä ollut ihan noin paljoa, muistaakseni esim. mittarinäyttämä 130 km/h oli todellisuudessa 121 km/h. Virhenäyttämää oli aina ensiasennusrenkaista asti kesäisin ja talvisin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Onko muilla autoilijoilla ollut ongelmia auton nopeusmittarin "suuren" mittavirheen kanssa? Meikäläisellä auto näyttää nopeudesta riippuen 5-15km/h liian suurta nopeutta. Eli jos ajan vaikka auton mukaan 110km/h niin todellinen nopeus gps:n mukaan on vähän alle 100. Kyseessä -18 vuoden audi.
Kuten jo mainittua, rengaskoolla on iso merkitys auton nopeuden mittauksen tarkkuudessa. Kun renkaan kehän pituus muuttuu, muuttuu luonnollisesti samalla myös todellisen nopeuden ja mittarinäyttämän erotus.
Itselläni on autossani 235/65 R17 rengaskoko niin kesä- kuin talvikumeissakin, vaikka alkuperäinen (rek.otteeseen merkitty) on 235/60 17 tuuman renkaalle. Tuolla käyttämälläni rengaskoolla nopeusmittarin virhe vauhdilla 100km/h on ±0%, jonka voi tarkistaa nopeusnäytötauluista ja GPS:llä.
On tuolla tarkkuudella omat pikku varjopuolensakin, kun nopeusrajoituksia noudattavat autoilijat, niitäkin on, pääsääntöisesti ajavat n. 5-10km/h hitaampaa kuin saisi, jolloin ei oikein viitsi ohitella, vaikka mieli tekisikin.

Edit: Jos joku ei nyt sattuisi tietämään, mikä nuo rengasmerkintöjen luvut tarkoittavat, niin ensimmäinen luku, esim. 235, tarkoittaa renkaan leveyttä [mm] ja toinen luku, esim. 65, on renkaan leveyden ja korkeuden suhdeluku [%] eli kun tuo suhdeluku suurenee => renkaan kehän pituus kasvaa => auto kulkee yhdellä renkaan pyörähdykdellä pidempään = nopeampaa.

Edit2: korjailuja...
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Kuten jo mainittua, rengaskoolla on iso merkitys auton nopeuden mittauksen tarkkuudessa. Kun renkaan kehän pituus muuttuu, muuttuu luonnollisesti samalla myös todellisen nopeuden ja mittarinäyttämän erotus.
Itselläni on autossani 235/65 R17 rengaskoko niin kesä- kuin talvikumeissakin, vaikka alkuperäinen (rek.otteeseen merkitty) on 253/60 17 tuuman renkaalle. Tuolla käyttämälläni rengaskoolla nopeusmittarin virhe vauhdilla 100km/h on ±0%, jonka voi tarkistaa nopeusnäytötauluista ja GPS:llä.
On tuolla tarkkuudella omat pikku varjopuolensakin, kun nopeusrajoituksia noudattavat autoilijat, niitäkin on, pääsääntöisesti ajavat n. 5-10km/h hitaampaa kuin saisi, jolloin ei oikein viitsi ohitella, vaikka mieli tekisikin.

Edit: Jos joku ei nyt sattuisi tietämään, mikä nuo rengasmerkintöjen luvut tarkoittavat, niin ensimmäinen luku, esim. 235, tarkoittaa renkaan leveyttä [mm] ja toinen luku, esim. 65, on renkaan leveyden ja korkeuden suhdeluku [%] eli kun tuo suhdeluku suurenee => renkaan kehän pituus kasvaa => auto kulkee yhdellä renkaan pyörähdykdellä pidempään = nopeampaa.
Jännän kokoinen rengas sulla rekisteriotteessa. Hymiö.

Ja rengaskokolaskureita on interwebi pulloillaan, jos joskus miettii, että olis kiva jos mittari näyttäis edes sinne päin. Ja rekisteriotteeseen merkitystä koosta halkaisija saa poiketa 26 mm. Tai saa se varmaan pienempi olla kuin mitä tuolla seisoo, en jaksa tarkistaa, mutta tuon verran saa olla suurempi. Ja sehän ei sitten automaattisesti tarkoita 1” isompaa vannetta, vaan nimenomaan renkaan halkaisijaa.

Omassa pasuunassa heitto on n. 5% eli sen verran kun mittarilukemaan pistää lisää, niin ollaan todellisessa nopeudessa. Tuo on itselleni riittävä tarkkuus, kun silkkaa vittupäisyyttäni ajan vähän hitaammin kuin mitä saisi. Ekoteko ja kaikkea. Ja koska ajaminen on niin mukavaa, niin haluan viettää enemmän aikaa tien päällä. Paitsi jos on kiire, niin saatanan nutaajat, kun estätte rehellisen veronmaksajan ylinopeusyrityksiä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jännän kokoinen rengas sulla rekisteriotteessa. Hymiö.
Jaahas - niinpä tietysti... Korjasin...

Ja rengaskokolaskureita on interwebi pulloillaan, jos joskus miettii, että olis kiva jos mittari näyttäis edes sinne päin. Ja rekisteriotteeseen merkitystä koosta halkaisija saa poiketa 26 mm. Tai saa se varmaan pienempi olla kuin mitä tuolla seisoo, en jaksa tarkistaa, mutta tuon verran saa olla suurempi. Ja sehän ei sitten automaattisesti tarkoita 1” isompaa vannetta, vaan nimenomaan renkaan halkaisijaa.
....
Mun piti, tietysti, väsätä ihan oma laskuri Excelillä, kun eihän sitä koskaan tiedä...
Itse asiassa mun autossani oli (käytettynä) ostaessa jotkut uudet halpisrenkaat kesärenkaina juurikin tuona 235/65 -kokoisena ja käytetyt talvirenkaat sitten 235/60, jolloin tietysti huomasin tuon nopeuseron. Nyt sitten ovat molemmat sarjat 235/65, jolloin vakkarilla sataa ajaessani on vain vastaantulijoita, jotkut keula, jotkut perä edellä. No, tietysti sekaan mahtuu joitakin äveriäämpiäkin, joilla on potentiaalia lahjoittaa rahaa vähävaraiselle valtiollemme sakkojen muodossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Tietääkö se auton moottorinohjauskin teoriassa auton oikean nopeuden tai ainakin rengaskoon aiheuttaman heiton, jos renkaan pyörimisnopeus versus vaihteistolta/moottorilta vaadittavan väännön suhde eroavat ns tehdasasetuksesta? En ole kyllä autoinsinööri.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tietääkö se auton moottorinohjauskin teoriassa auton oikean nopeuden tai ainakin rengaskoon aiheuttaman heiton, jos renkaan pyörimisnopeus versus vaihteistolta/moottorilta vaadittavan väännön suhde eroavat ns tehdasasetuksesta? En ole kyllä autoinsinööri.
Ei se käsittääkseni niin fiksu ole sentään jos vaan kaikki renkaat on samaa kokoa. Sitten kyllä herjaa jos edessä on erikokoiset renkaat kuin takana tai akselilla eriparirenkaat, luulee siis että sutii ja menee sitten ajonvakautukset ja absit ynnämuut solmuun.

Mulla on kuorma-autoksi rekatussa sprinterissä vierintäkehältään noin +12% vakioihin olevat renkaat. Toisaalta vähän ulkonäkösyistä ja toisaalta siksi että kun rajoitin nappaa kiinni todellinen nopeus on noin 101. Matkamittari näyttää tietty vastaavasti vähemmän ja kulutusmittari enemmän.

Mainittakoon varmuuden vuoksi että ko renkaita käytetään tietenkin vain suljetuilla alueilla.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Nykytekniikalla kaikki tuommoinen on tietysti mahdollista, mutta ei taideta käyttää(?)...
Helpoin, yksinkertaisin ja ehkä halvinkin tapa korjata rengaskoon aiheuttama virhe matkan/nopeuden mittauksessa olisi sama kuin esim. polkupyörän monitoimimittareilla: Järjestelmään syötetään alle laitettavan renkaan kehän pituus eli se matka, jonka kulkuneuvo etenee yhdellä renkaanpyörähdyksellä.
Näinhän se on varmaankin nytkin toteutettu jollain kiinteällä vakiolla (kehänpituudella) järjestelmässä, muttei sitä voi muuttaa, ja ehkä hyvä niin, sillä se voisi vain lisätä hölmöilyjen määrää tien päällä. Toki, jos renkaisiin saataisiin digitaalinen tieto sen koosta, jonka auton järjestelmä lukisi, kulloinkin käytössä olevan kehäpituuden käyttö matkanmittaamiseen olisi ehkä turvallisempi ja kätevämpi kuin manuaalista asetettava suure.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Oma kokemukseni on että japseissa& korealaisissa mittarivirhe on isompi kuin esim. saksalaismerkeissä.
Osin tästä taitaa johtua että Toyotat&Kiat vetävät ”alinopeutta” tuolla teillä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jos se haluttaisiin tarkaksi niin veneisiin esim myydään satasella GPS-pohjaisia mittareita joissa ei ole virhettä ollenkaan
Niin no, onhan käytännössä jokaisella kännykän omistavalla autoilijallakin GPS mukana ja navigaatio-ohjelmat kertovat myös auton nopeuden.
Lisäksi, veneissä käytettävät kartta-/kaikuluotainlaitteet kertovat niinikään nopeuden, joko km/h tai solmuissa, ja/tai sitten kännyyn ladattu karttasovellus.
 

Glove

Jäsen
Ei ne gepsitkään aina oikein näytä. Kerran väitti korkeudekseni -274 m vaikka olin ihan satavarmasti merenpinnan yläpuolella.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Rengasasioihin liittyen avautui tänään (ehkä lopulta), miksi en ole saanut itse nollattua ajotietokoneen rengaspaineen alenemisesta varoittavaa toimintoa.
Se kun pitää nollata kesärenkaista talvipyöriin siirryttäessä ja päinvastoin.
Jos käsijarru ei ole käytössä, ei kyseinen valikko tule näkyviin ajotietokoneessa... Opin tämän kun poikkesin Honda- huoltoon kysymään neuvoa ja katsoin vierestä asentajan työtä.
Kerran taisin säkällä onnistua itse, kun käsijarru sattui olemaan oikeassa asennossa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tässä katsellessani Meihemin uusinta koeajovideota rupesin muistelemaan aikaa, jolloin itse sain ajokortin. Vuosi oli 2005 eli olin silloin 22-vuotias ja toisin kuin moni ikätoverini, minulla ei ollut silloin eikä ole edelleenkään omaa autoa ja koska olin jo tuolloin pahasti introvertti ja sosiaalinen elämäni oli todella köyhä, elämääni eivät kuuluneet ns. pillurallit tai vastaavat. Jos olisin asunut tuolloin landella, tämä asia olisi ehkä aiheuttanut minulle suurtakin stressiä, mutta koska asuin Pihlajamäessä hyvien joukkoliikenneyhteyksien keskellä, ei se minua haitannut yhtään.
 

12961

Jäsen
Päivän TS:ssa haastattelussa Laakkosen ostaneen Hedin Automotiven toimitusjohtaja Mikko Mykrä. Pari mielenkiintoista täkyä:

Loppukesästä ja alkusyksystä uusien autojen tilauksista hävinnyt 40%. Korkotason nousu ja inflaatio pelästyttäneet markkinan. Kääntyykö myös vähän käytettyjen sähköautojen kysyntä ja tarjonta?

Se mitä olen odotellut, saattaa hyvinkin toteutua Hedinin kautta. Nimittäin kiinalaisten sähköautovalmistajien tulo Suomenkin markkinoille. Hedin myy Ruotsissa MG:ta ja keskusteluissa on kuulemma myös BYD.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Johan täällä on Maxus ja Volvo.

Maxuksen tosiaan unohdin ja kait Volvon voi kiinalaiseksi laskea vaikkei mieltäisi.

Ajatus tämän takana oli, että löytyisikö yhä useampaan segmenttiin pian myös hinnaltaan kohtuullisempia täyssähköautoja.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ne gepsitkään aina oikein näytä. Kerran väitti korkeudekseni -274 m vaikka olin ihan satavarmasti merenpinnan yläpuolella.
GPS ei edes ymmärtääkseni yritä olla kovin tarkka korkeuden suhteen. Lisäksi kaupunkialueella signaali voi tulla difraktiona tai seinistä törmäilemällä, mikä myös aiheuttaa virhettä yksittäisiin mittauksiin. Autossa tuo ei ole yleensä ongelma kun sillä ajetaan usein suoraan ja avoimella paikalla, missä mittavirhe on pieni. Käytännössä autossa voisi olla joku automaattinen kalibirointi, mikä olisi kovin helppo toteuttaa. Auto vain mittaisi GPS:n avulla nopeutta ja siirtelisi omaa mittaria lähemmäs sitä vähitellen. Kyllähän se auto tietää, että jos nyt on ajettu kääntelemättä rattia enempää kuin jotain asteita, että nyt mennään suoraan, niin hyvin tarkkoja mittoja saa aikaiseksi. Tuommoisen GPS kalibiroinnin tarkkuus olisi luokkaa prosentin kymmenes tai sadasosia ja tuommoisen laitteen tekeminen on jollekin nörtille kympin kustannus laitteista ja 50 riviä koodia. Jos tuo olis autossa niin joku firma tekisi piirin mikä tuon toteuttaa ja se maksaisi pari euroa. Lisävarusteena mersuun toki 500.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tuo GPS tarkennus mittariin tulee varmaan samalla kun saadaan se veropaikannus ja ylinopeusvalvonta liitettyä siihen kylkeen. No leikki leikkinä. Oikeasti ei tosiaan olisi vaikea toteuttaa ja saisi siihen sen parin prosentin marginaalin jätettyä jos niin halutaan.
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Auton ruostesuojauksesta olisin kysellyt mielipiteitä. Eli ruostesuojaus tehty viime keväänä Tallinnassa ja he ehdottivat siellä että kannattaa tehdä vuoden päästä siitä tarkastus, joka kustansaisi 250e.
Mites on? Tuleeko se kerralla kuntoon vai panostaisitteko vielä tuon 250e?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nyt on Vianor keksinyt kovan säästökohteen. Kävin äsken vaihdattamassa talvirenkaat, niin kesänakit oli laitettu vanhoihin, käytettyihin rengaspusseihin. Taisivat olla samat kuin näillä talvirenkailla oli, kun olivat vähän hajonneet. Ennen on aina saanut renkaat ihan uusiin pusseihin, kun eivät ne ikuisesti kestä, varsinkin jos renkaat vie omaan varastoon, kuten minä. Mutta ehkä tuo on sitten nykyään premium-palvelu. Silti tästäkin 49 euroa otettiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös