Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Nyt haetaan täältä tukea päätökselle. Lähtee latauspaikka alta muuton yhteydessä ja lisäksi iso omakotitalo-ostos PK-seudulta tulossa vuoden sisällä niin pitäisi autoa hieman halventaa. Tällä hetkelleä ajossa 2020 V60 T6 lataushybridi 34t ajettuna ja tilalle olen nyt katsonut tunteella autoa. Ykkösvaihtoehtona tällä hetkellä 2016 Audi a5 coupe 2.0 tfsi quattro 99t ajettuna ja ilmeisesti jonkinlainen lastu tuohon laitettu kun potkii aivan hulluna. Onko tällaisessa vaihdoksessa mitään järkeä? Onko kokemuksia lastutetuista autoista? Itsellä aina ollut vakiovehkeitä. Koeajolla ainakin tuntui moottori sekä laatikko pelaavan pirun saumattomasti.
Jos auto tunteella hommataan niin tällöin em. Hankinnassa harvemmin mitään järkeä on =)
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siis jos talokauppojen takia pitää vaihtaa halvempaan, niin ainakin vaihdosta pitäisi jäädä rahaa käteen, tai sitten uuden kiesin pitää kulkea melkein pyhällä hengellä. Ehkä mieluiten molemmat. Muuten lienee fiksumpaa jättää vaihtamatta ja latailla missä pystyy. Ihan tälleen ekalla pälkähdyksellä ajateltuna.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siis jos talokauppojen takia pitää vaihtaa halvempaan, niin ainakin vaihdosta pitäisi jäädä rahaa käteen, tai sitten uuden kiesin pitää kulkea melkein pyhällä hengellä. Ehkä mieluiten molemmat. Muuten lienee fiksumpaa jättää vaihtamatta ja latailla missä pystyy. Ihan tälleen ekalla pälkähdyksellä ajateltuna.

Kyllä tässä hintaeroa vehkeillä on sellanen 12-15 tonnia, joten ihan merkittävä halvennus. Volvossa tuo sisäinen lataus on aivan onnettoman hidas, joten en näe järkeä latailla vehjettä julkisilla. Pitäisi aina kolmisen tuntia roikottaa johdon päässä.

Lähinnä myös samalla ajatus että kakkosauton tarve herää aika varmasti omakotitaloon muuton vuoksi ja se tarkoittaa sähköautoa. Tämä sitten jäisi kivaksi kakkosautoksi/harrasteautoksi. Sen vuoksikin tällainen erikoisempi kiikarissa.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Hmm. Ajot vähentyneet alle 7000km vuositasolla, eikä näytä siltä että hetkeen tarvis ajella sen enempää. Joten tuo kalliimpi pihakoriste vaihtuu halvempaan.

Budjetti siis ihan max 8000€, tilaa kuitenkin tarviis ihan varmuudeksi olla ja sen verran luotettava/turvallinen ettei tartte vähillä kilometreillä pajalla pitää. Bensa-automaatti mielellään. Jos tuon auton pitäisi sitten tulevaisuudessa taloudessa kakkosautona tms muuten, eli tarkoitus ei ole hävittää vaikka joskus tarve ja vaateet autolle muuttuu.

Hintahaitariin osuu jokunen bmw:n vitossarjalainen e61 (523iA), jokunen Honda crv ja sitten vaggilaisia. Vag-autoista hyvät kokemukset, joskin diesel-audeja olleet. DSG:n suhteen ei noissa ongelmia. Jotenkin tuo vitossarjan Bemari kiinnostaisi, joskin ylläpito on mielikuvani mukaan varsin tyyristä (vakuutus+verot), eikä tuosta automaatista ole kokemuksia. Kierränkö kaukaa suosiolla? Crv:ssä neliveto ja maavara hyvä, pääsee kohtuudella sieni- ja marjametsään eikä talvella tartte jäpöstellä :)
 

Tuamas

Jäsen
Onko kokemuksia lastutetuista autoista? Itsellä aina ollut vakiovehkeitä. Koeajolla ainakin tuntui moottori sekä laatikko pelaavan pirun saumattomasti.

Itse ostin yhden turbodieselin joka oli lastutettu ja isolta osin sen takia (korjaamon mukaan) pääsin uusimaan molemmat turbot, kun ei ollut ihan optimaalisesti toiminut. Toki näytti olleen noin 200 euron palikka joka siihen oli pultattu kiinni.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse ostin yhden turbodieselin joka oli lastutettu ja isolta osin sen takia (korjaamon mukaan) pääsin uusimaan molemmat turbot, kun ei ollut ihan optimaalisesti toiminut. Toki näytti olleen noin 200 euron palikka joka siihen oli pultattu kiinni.

Tällainen 400€ ohjelma tuossa ilmeisesti on. Täysi bulkkisofta joita saa netistä. Ei taida tuohon kulkineeseen ainakaan softan kanssa nyt uskallus riittää vaan vähintään pitäisi tuo poistaa. Toki onhan se voinut jo tuhot autoon tehdä.
 
4

444

Hmm. Ajot vähentyneet alle 7000km vuositasolla, eikä näytä siltä että hetkeen tarvis ajella sen enempää. Joten tuo kalliimpi pihakoriste vaihtuu halvempaan.

Budjetti siis ihan max 8000€, tilaa kuitenkin tarviis ihan varmuudeksi olla ja sen verran luotettava/turvallinen ettei tartte vähillä kilometreillä pajalla pitää. Bensa-automaatti mielellään. Jos tuon auton pitäisi sitten tulevaisuudessa taloudessa kakkosautona tms muuten, eli tarkoitus ei ole hävittää vaikka joskus tarve ja vaateet autolle muuttuu.

Hintahaitariin osuu jokunen bmw:n vitossarjalainen e61 (523iA), jokunen Honda crv ja sitten vaggilaisia. Vag-autoista hyvät kokemukset, joskin diesel-audeja olleet. DSG:n suhteen ei noissa ongelmia. Jotenkin tuo vitossarjan Bemari kiinnostaisi, joskin ylläpito on mielikuvani mukaan varsin tyyristä (vakuutus+verot), eikä tuosta automaatista ole kokemuksia. Kierränkö kaukaa suosiolla? Crv:ssä neliveto ja maavara hyvä, pääsee kohtuudella sieni- ja marjametsään eikä talvella tartte jäpöstellä :)
Bensa-Superbin laitoin tuossa vaihtoon keväällä. Oli kyllä kaikin puolin oiva vekotin. Vakionakin sen 280 hepoa ja lastulla sitten vajaa sata lisää. Aiempi oli ollut herraskainen Audi A5 3.0 V6 -diesel ja oli kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Jälkimmäinen väänsi lujaa ja matalalta, kiihdytykset tapahtuivat kuin huomaamatta ja moottoritienopeuksillakin kierrokset pysyivät hyvin maltillisina. Superb sen sijaan tuntui lähes väkivaltaiselta, ihan vakionakin, tuohon nähden. Kaasuvaste oli välitön ja maisema vilisti silmissä, kun antoi hanaa, ja nelivedon turvin ei tarvinnut talvellakaan miettiä, että mennäänkö vai meinataanko. Nopeasti tuon oppi kesyttämään ja ajo oli kaikin puolin mallikasta. Nyt kun tuo samainen DSG on tässä nykyisessä diesel-pasuunassa, niin mitään erityisen suurta eroa en huomaa toiminnassa. Toki nykyinen jyrisee matalammilla kierroksilla kaiken aikaa, mutta noin muuten käytöksen ennakoitavuus on samanlaista.

Eli jos DSG:hen olet tottunut, niin käy ihmeessä ajamassa joku hintahaarukkaan istuva Passat / Superb / Octavia bensaversiona. Tylsiähän nuo ovat, mutta käsittääkseni hyvinkin kestäviä ja etuvetoisissa ei tarvitse jännittää, että koska se perä pettää, kun laakerit kuluvat loppuun. Ja valinta kannattaa tehdä aina sen mukaan, että mitä ominaisuuksia autolta tarvitsee ja mitä arvostaa. Korkeampi maavara on hyvä, jos ajelee raffimpia mökkiteitä tai jos tykkää istua korkeammalla. Bemari on hyvä, jos vasemman käden toimivuudessa on haasteita, sillä vilkkua niistä ei tunnetusti löydy. Ei vaan, mulla eniten bemsuissa tökkii niiden kohtalaisen ysäri interiööri; toiset tykkäävät ja toiset eivät. Ja jos takavetoisista ei ole kokemusta, niin talvella ensi puraisut voivat olla aika jännittäviä, kun puskemisen sijaan saa jännittää, koska takamus luiskahtaa alta.

Uskoisin että tuolla budjetilla vastaan voi myös tulla ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Aina olisi hyvä, jos pystyy selvittämään, mitä kaikkea on jo korjattu ja mitä ei. Jos omissa näpeissä pysyy työkalut ja on esim. mahdollisuus nosturille, niin vähän kaikkea voi tehdä myös itse. Jos taas on oikeiden korjaamoiden varassa, niin varaosien ja korjausten hinnat voivat olla merkittäväkin tekijä päätöksessä.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
@444 Skoda on kyllä ollut nettiauton suosikkilistauksissa ja superb olisi kyllä löytö ja meidän talouteen ihan no brainer valinta. Pitäisi hieman budjettia venyttää, jotta saisi maltillisilla kilometreillä olevan - joskin noilla nyt sinänsä ei väliä ole, jos on toimiva auto.

Bemarit aiheuttaa itsellekin hieman ns "amiskauhua", mutta aikanaan ajelin kuukauden päivät vanhemmalla viitossarjalaisella, niin tykkäsin kovasti. Takaveto tietenkin on vähän siinä kintaalla, tykkäänkö noin muuten. Noilla takapotkuisilla on työn puolesta aikanaan ajellut paljonkin, mutta vaimo ei luultavammin oikein tykkää.

Tämä nykyinen opel astra on tuntunut tuon quattro-audin jälkeen (nyyh, oli ihan loistava auto) melko lussulta. Enkä muutenkaan ole tykännyt tuosta tuntumasta sitten kuitenkaan yhtään. Yllättävän tilava se on, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kookas meidän tarpeisiin, joten myös järkisyitä auton vaihdolle on halvempaan vaihtamisen lisäksi. Ettei ihan mene autokuumeen piikkiin :D

Onko muuten myynnistä liikkeille minkälaisia kokemuksia? Ilmeisesti esim autovex välittää kaikille liikkeille, mutta onko korvaus niin hyvä kuin voisi olla?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@444 Skoda on kyllä ollut nettiauton suosikkilistauksissa ja superb olisi kyllä löytö ja meidän talouteen ihan no brainer valinta. Pitäisi hieman budjettia venyttää, jotta saisi maltillisilla kilometreillä olevan - joskin noilla nyt sinänsä ei väliä ole, jos on toimiva auto.

Bemarit aiheuttaa itsellekin hieman ns "amiskauhua", mutta aikanaan ajelin kuukauden päivät vanhemmalla viitossarjalaisella, niin tykkäsin kovasti. Takaveto tietenkin on vähän siinä kintaalla, tykkäänkö noin muuten. Noilla takapotkuisilla on työn puolesta aikanaan ajellut paljonkin, mutta vaimo ei luultavammin oikein tykkää.

Tämä nykyinen opel astra on tuntunut tuon quattro-audin jälkeen (nyyh, oli ihan loistava auto) melko lussulta. Enkä muutenkaan ole tykännyt tuosta tuntumasta sitten kuitenkaan yhtään. Yllättävän tilava se on, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kookas meidän tarpeisiin, joten myös järkisyitä auton vaihdolle on halvempaan vaihtamisen lisäksi. Ettei ihan mene autokuumeen piikkiin :D

Onko muuten myynnistä liikkeille minkälaisia kokemuksia? Ilmeisesti esim autovex välittää kaikille liikkeille, mutta onko korvaus niin hyvä kuin voisi olla?
Pari kaveria myynyt tuon autovexin kautta ja saaneet kyllä hyvän hinnan.
 
4

444

Onko muuten myynnistä liikkeille minkälaisia kokemuksia? Ilmeisesti esim autovex välittää kaikille liikkeille, mutta onko korvaus niin hyvä kuin voisi olla?
Melkein kyselisin vaihtotarjouksia ja sitten kokeeksi autovexiin. Oman Audini myin naurettavaan hintaan Sakalle, siis tuhansia euroja kalliimmalla kuin kukaan muu siitä tarjosi. Aikana ennen autovexejä, ja Superbin ostin muualta. Superb meni sitten keväällä ”vaihdossa” tuohon Passatiin, oli hintansa puolesta selvä downgrade’aus, mutta sain omani pois ja osto- ja myyntihinnan välissä arvon alenema oli n. 3000€ kahdessa vuodessa ja 80000 kilometrin aikana. Mutta kääntöpuolena nuo kaksi Sakalta ostettua (E-mersu ja Pasuuna) ovat olleet enemmän ja vähemmän murheenkryynejä, joten siitä liikkeestä on vähän ristiriitaiset fiilikset.
 

Tuamas

Jäsen
Onko muuten myynnistä liikkeille minkälaisia kokemuksia? Ilmeisesti esim autovex välittää kaikille liikkeille, mutta onko korvaus niin hyvä kuin voisi olla?

Olen jeesannut nyt kolmea sukulaista/kaveria myymään autoa ja jos on yleinen uudehko hybridi- tai bensakoneinen, niin Autovex on ihan yliveto.

Et sitoudu mihinkään, et maksa mitään ja jos on sellainen auto mistä tulee kilpailua, niin saat pirun hyvän hinnan.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Olen jeesannut nyt kolmea sukulaista/kaveria myymään autoa ja jos on yleinen uudehko hybridi- tai bensakoneinen, niin Autovex on ihan yliveto.

Et sitoudu mihinkään, et maksa mitään ja jos on sellainen auto mistä tulee kilpailua, niin saat pirun hyvän hinnan.

Noh, en tiedä miten haluttu auto vm 16 Astra 1,4 bensaturbona on, mutta ymmärtääkseni tuohon kategoriaan uppoaa. Toivottavasti.

Edit:

Subaru legacy nelivetona menis budjettiin. Boxerikone on käsittääkseni vähän niin ja näin, mutta vaikuttaisi varsin tilavalta ja pl polttoainekuluja, muutoin kohtuuhintaiselta pidettävältä vakuutusten osalta. Neliveto näille korkeuksille on kyllä hyvä. Ensin pitäisi toki nykyinen saada myytyä... Maailmassa on liikaa kauniita naisia ja hienoja autoja :)
 
Viimeksi muokattu:

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Olen nyt ihan pihalla, mutta eihän automaatti varsinaisesti moottorijarruta kuten manuaali? Nimimerkillä sakot joskus appiukon automaatilla saaneena. Satasen alueelta "moottorijarrutin" ja kuudenkympin kohdalla räpsähti päiväsakoille kun meni kilometrin yli rikesakkorajan. Onneksi ei ollut vielä kummoiset tulos sillon.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Niin siis mä olen aina omistanut manuaalin ja kyllä mulla leikkaa Mondeossa polttoaineen syötön kun nostan jalan kaasulta eli kulutus menee nollille ja silti se todennäköisesti jarruttaa ns enemmän kun automaatti. Nyt oikeasti kaipaisi jonkun hyvän teknisen selityksen aiheesta.
 
4

444

Niin siis mä olen aina omistanut manuaalin ja kyllä mulla leikkaa Mondeossa polttoaineen syötön kun nostan jalan kaasulta eli kulutus menee nollille ja silti se todennäköisesti jarruttaa ns enemmän kun automaatti. Nyt oikeasti kaipaisi jonkun hyvän teknisen selityksen aiheesta.
Teknistä selitystä en osaa antaa, mutta tuo moottorijarruttaminen riippuu ihan automaatista ja sen asetuksista. Ainakin vaginaattorin dsg-laatikoissa voi usein itse valita, miten haluaa tuon toimivan: eco-asetuksella kaasupolkimen nosto käytännössä heittää ”vapaalle” eli auto rullaa kevyesti eteenpäin ja moottori ei käytännössä jarruta lainkaan; ja sitten normaaliasetuksella vaihde jää päälle ja vauhti hidastuu selvästi nopeammin, ja kun tarpeeksi hidastuu niin vaihde alenee jne. Sportilla vielä ripeämmin, kun käytössä on jo valmiiksi alempi vaihde.
Tuon oman E-mersun laatikossa vastaavaa säätöä ei ole, vaan vauhti hidastuu selvästi hitaammin kuin jos olisi varsinainen moottorijarrutus. Tai ainakin vaggineisiin verrattuna. Toki voi riippua myös välityksistä.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Keraaminen pinnoite, hot or not?

Minulla on siis uusi auto tilauksessa ja xxx euron lisähintaan saisin siihen keraamisen pinnoitteen. Hinta lienee max 500 euroa.

Kannattaako?
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Keraaminen pinnoite, hot or not?

Minulla on siis uusi auto tilauksessa ja xxx euron lisähintaan saisin siihen keraamisen pinnoitteen. Hinta lienee max 500 euroa.

Kannattaako?

Kyllä se kannattaa. Helpompi pitää auto puhtaana kun ei talvella suola tarraa niin tiukasti kiinni ja kesällä vaahdotin+huuhtelulla saa jo kohtalaisen pesujäljen.

Noita tekijöitä on sit laidasta laitaan ja yleensä näissä pitää kyllä yks sääntö hyvinkin paikkansa: hyvää ei saa halvalla.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tällainen 400€ ohjelma tuossa ilmeisesti on. Täysi bulkkisofta joita saa netistä. Ei taida tuohon kulkineeseen ainakaan softan kanssa nyt uskallus riittää vaan vähintään pitäisi tuo poistaa. Toki onhan se voinut jo tuhot autoon tehdä.
Neuvoni on että älä osta.
Luultavasti on kengitty riittävästi kun on lastutettu ja VAGilla ei nuo osat tahdo kestää noita, laatikot ja/ tai kytkimet&vauhtipyörät menee vaihtoon jossain vaiheessa.
Riippuu toki yksilöstä jne.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vinkkejä kaivattaisiin. Takajarrujen levyt, palat ja satulat uusittu viime viikolla, toinen jarrulevy on kuumahko kun on ajanut esim 15 km ja toinen on viileä. Missä voisi olla vika? Samoja oireita oli ennen remppaa. Jumittavaa käsijarrun vaijeria veikkaan googlailuiden perusteella. Onko muita vaihtoehtoja? Autona kymmenen vuotta vanha Toyota Prius.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Keraaminen pinnoite, hot or not?

Minulla on siis uusi auto tilauksessa ja xxx euron lisähintaan saisin siihen keraamisen pinnoitteen. Hinta lienee max 500 euroa.

Kannattaako?
Olen harkinnut itsekin, mutta toistaiseksi mennyt vahalla. Omat lähteeni kehuvat kyllä hyväksi ratkaisuksi, mutta kuten edellä on juttua, riippunee tekijästä ja sen myötä myös hinta nousee. Ei tosiaan ratkaise naarmu- ja kiveniskuongelmaa, kuten tuolla sähköautoketjussa sivuttiinkin, ja kuten moni saattaa luulla, minä mukaanlukien aluksi.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Vinkkejä kaivattaisiin. Takajarrujen levyt, palat ja satulat uusittu viime viikolla, toinen jarrulevy on kuumahko kun on ajanut esim 15 km ja toinen on viileä. Missä voisi olla vika? Samoja oireita oli ennen remppaa. Jumittavaa käsijarrun vaijeria veikkaan googlailuiden perusteella. Onko muita vaihtoehtoja? Autona kymmenen vuotta vanha Toyota Prius.
Nuo vaijeri on usein vähän työläitä vaihtaa, mutta suosittelen, jos kerran koko muu jarrusetti on vaihdettu. Jumittava satula toki aiheuttaa moista oiretta, mutta harvemmin uudet jää jumiin. Jumiin jäävän jarrun kyllä tunnistaa helposti ns perstuntumalla, että kumpi nurkka yrittää laahata.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Neuvoni on että älä osta.
Luultavasti on kengitty riittävästi kun on lastutettu ja VAGilla ei nuo osat tahdo kestää noita, laatikot ja/ tai kytkimet&vauhtipyörät menee vaihtoon jossain vaiheessa.
Riippuu toki yksilöstä jne.

Myöhäistä jo, ostin pelin viikko sitten. Poistatin tuon ohjelman myyjän piikkiin. Tuntunut nyt ainakin todella hyvälle tuo ja laatikko toimii tosi luontevasti. Saa nähdä sitten miten kestää. Tuo ohjelma ollut siinä vain 16tkm ajan, joten luulisi että ei ihan älyttömiä tuhoja ole ehtinyt syntymään. Ainakin vagtietäjät väittävät että laatikon pitäisi kestää näissä uudemmissa bensakoneissa 500nm vääntöä ja tässä on vakiona 400 ja ohjelman kanssa 440nm.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös