Autoiluketju

  • 3 186 952
  • 18 515

Ränse

Jäsen
Siis joo, kaupungissa toki regen tuottaa jotain, kun ajetaan valoista valoihin ja liikkeellelähtö sähköllä. Maantiellä - lyhyelläkään matkalla - noiden tekniikassa ei ole mitään sellaista, mikä tuottaisi mitään eroa polttomoottoriautoon. Se regen riittää ykkössatoihin metreihin.

Mun hybridi Lexuksen pitkäajan kulutus on n. 5,7l/100km. Kaupungissa n. 6 ja maantiellä alle 5,5. Kyllä saa aika erikoinen yli 200hv perus bensaturbo olla että pääsee noihin lukemiin. Ja toi on sentään vuodelta 2015, nykyään noi on vielä paljon parempia.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Mun hybridi Lexuksen pitkäajan kulutus on n. 5,7l/100km. Kaupungissa n. 6 ja maantiellä alle 5,5. Kyllä saa aika erikoinen yli 200hv perus bensaturbo olla että pääsee noihin lukemiin. Ja toi on sentään vuodelta 2015, nykyään noi on vielä paljon parempia.
Kävin Lapissa itselataavalla nelivetohybridi-Kugalla, kilometrejä reissussa reilut 2500 ja kulutus 5,1l/100km. Aika tarkkaan sama kuin puoli tonnia kevyemmällä 2016 vuoden 308:lla pari vuotta sitten samanlaisella reissulla. Kaupunkiajossa Kuga menee 3-5l/100km, keskimäärin siis pyöritään pienemmällä kulutuksella kuin Peugeotin pikkuturbolla. Rahaa auton vaihdossa ei toki ole säästänyt yhtään…
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Kävin Lapissa itselataavalla nelivetohybridi-Kugalla, kilometrejä reissussa reilut 2500 ja kulutus 5,1l/100km.
Täällä Kuga-Phev, eli ns. ladattava hybridi.

Kilometrejä takana noin 32.000. Keskikulutus 3,9l/100km. Tästä pitkänmatkanajoa noin 18.000km, joista noin 2000km 1500kg:n uisteluvenepakettia vetäen ja ehkä noin 5000km kuomullinen peräkärry perässä vaihtelevalla kuormalla. Venetraileri perässä Kuga muuten syö noin 11l/100km akku tyhjänä.

Tällä hetkellä olen viimeisen tankkauksen jälkeen ajanut noin 1400km, jona aikana auto on syönyt yhteensä noin 6l polttoainetta, eli kulutus on ollut noin 0,4l/100km. Tämä tosin ollut pitkälti kaupunkipyörittelyä.

Omasta mielestäni ladattava hybridi on ihan hyvä kompromissi, itse kun olen pahamaineinen peräkärry perässä kainuuseen ja takaisin -vastarannankiiski.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Täällä Kuga-Phev, eli ns. ladattava hybridi.

Kilometrejä takana noin 32.000. Keskikulutus 3,9l/100km. Tästä pitkänmatkanajoa noin 18.000km, joista noin 2000km 1500kg:n uisteluvenepakettia vetäen ja ehkä noin 5000km kuomullinen peräkärry perässä vaihtelevalla kuormalla. Venetraileri perässä Kuga muuten syö noin 11l/100km akku tyhjänä.

Tällä hetkellä olen viimeisen tankkauksen jälkeen ajanut noin 1400km, jona aikana auto on syönyt yhteensä noin 6l polttoainetta, eli kulutus on ollut noin 0,4l/100km. Tämä tosin ollut pitkälti kaupunkipyörittelyä.

Omasta mielestäni ladattava hybridi on ihan hyvä kompromissi, itse kun olen pahamaineinen peräkärry perässä kainuuseen ja takaisin -vastarannankiiski.
Hmm, sait pahasti kiinnostuksen heräämään. Onneksi noita ei näytä oleva juurikaan tarjolla, niin ei tule kiusausta käydä koeajolla. Kärryä kuitenkin pitää vedellä ja etanoli Mondeo on palvellut hyvin vuosien ajan. Onko laittaa jotain aavistusta huolto yms kuluista.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Hmm, sait pahasti kiinnostuksen heräämään. Onneksi noita ei näytä oleva juurikaan tarjolla, niin ei tule kiusausta käydä koeajolla. Kärryä kuitenkin pitää vedellä ja etanoli Mondeo on palvellut hyvin vuosien ajan. Onko laittaa jotain aavistusta huolto yms kuluista.
Enpä osaa vielä huolloista paljoa kertoa. Huoltoväli on 30.000km / kerran vuodessa. Itsellä auto hoputti öljynvaihtoon noin 22.000km kohdalla, johtuen varmaan siitä että en aja ihan tavanomaista kaupunkipyöritystä ja raskasta kuormaa tullut vedettyä. Reilun satasen taisi kustantaa. Muita huoltoja en ole vielä teettänyt.

Itse pelkäsin eniten miten Faster 570cc kuormattuna + traileri nousee venerampilta kun tuo on pelkkä etuveto. Sähkö+polttomoottori yhtäaikaa päälle niin ei mitään ongelmia, hienosti vääntää. Toki hiekkaramppi/liukas alusta vaatisi varmaan jo sitten nelivetoa mutta itse nostelen venettä betonirampeilta.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minun edellinen autoni oli Citroen DS5 neliveto-dieselhybridi-ei ladattava. Oliko tuo nyt sitten se kevythybridi, huijaushybridi vai mikä, kun otti sähköt jarrutuksista?

Sen viisi vuotta kun sillä ajelin oli keskikulutus aika tarkkaan 4 litraa sadalla kilometrillä. Dieselkone oli kaksilitrainen. Samalla ajolla nykyinen bensa-Peugeot 1,6 litran koneella kuluttaa yli 10 litraa sadalla.

Huomattava ero tuossa on mutta minun kilometreilläni tuo nykyinen auto tulee halvemmaksi käyttää, sen verta korkeat on vuotuiset verot dieselhybridillä.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt haetaan täältä tukea päätökselle. Lähtee latauspaikka alta muuton yhteydessä ja lisäksi iso omakotitalo-ostos PK-seudulta tulossa vuoden sisällä niin pitäisi autoa hieman halventaa. Tällä hetkelleä ajossa 2020 V60 T6 lataushybridi 34t ajettuna ja tilalle olen nyt katsonut tunteella autoa. Ykkösvaihtoehtona tällä hetkellä 2016 Audi a5 coupe 2.0 tfsi quattro 99t ajettuna ja ilmeisesti jonkinlainen lastu tuohon laitettu kun potkii aivan hulluna. Onko tällaisessa vaihdoksessa mitään järkeä? Onko kokemuksia lastutetuista autoista? Itsellä aina ollut vakiovehkeitä. Koeajolla ainakin tuntui moottori sekä laatikko pelaavan pirun saumattomasti.
 

hege

Jäsen
@doppelgänger Minulla ollut useampi lastutettu Saab (ja yksi edelleen) eikä ongelmia ole niissä ollut, joskin yhteen Aeroon oli kyllä vaihdettu muutakin osaa voimantavoittelun nimissä.
Autoilu edullistamisen osalta kannattaa tuossa V60 vs A5 laskennassa miettiä käyttökustannuksia huolella, mutta varmaan jos latausmahdollisuus lähtee niin menee myös pihvi plugarista.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jep, exceliä olen pyöritellyt ja käyttökustannusten osalta tuo Volvo on aika kallis ajella tyhjällä alulla, tuntuu bensa maistuvan sähkön loppuessa. Toki eihän tuo Audikaan mikään taloudellinen vehje ole. Järjellä on itselleni vaikea tätä perustella koska siinä tapauksessa vaihto tapahtuisi johonkin ihan muuhun. Autovalintaa vähän rajoittaa 1500kg venepaketti mitä pitää kesäisin vedellä ympäriinsä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Nyt haetaan täältä tukea päätökselle. Lähtee latauspaikka alta muuton yhteydessä ja lisäksi iso omakotitalo-ostos PK-seudulta tulossa vuoden sisällä niin pitäisi autoa hieman halventaa. Tällä hetkelleä ajossa 2020 V60 T6 lataushybridi 34t ajettuna ja tilalle olen nyt katsonut tunteella autoa. Ykkösvaihtoehtona tällä hetkellä 2016 Audi a5 coupe 2.0 tfsi quattro 99t ajettuna ja ilmeisesti jonkinlainen lastu tuohon laitettu kun potkii aivan hulluna. Onko tällaisessa vaihdoksessa mitään järkeä? Onko kokemuksia lastutetuista autoista? Itsellä aina ollut vakiovehkeitä. Koeajolla ainakin tuntui moottori sekä laatikko pelaavan pirun saumattomasti.
Jos auto tunteella hommataan niin tällöin em. Hankinnassa harvemmin mitään järkeä on =)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siis jos talokauppojen takia pitää vaihtaa halvempaan, niin ainakin vaihdosta pitäisi jäädä rahaa käteen, tai sitten uuden kiesin pitää kulkea melkein pyhällä hengellä. Ehkä mieluiten molemmat. Muuten lienee fiksumpaa jättää vaihtamatta ja latailla missä pystyy. Ihan tälleen ekalla pälkähdyksellä ajateltuna.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siis jos talokauppojen takia pitää vaihtaa halvempaan, niin ainakin vaihdosta pitäisi jäädä rahaa käteen, tai sitten uuden kiesin pitää kulkea melkein pyhällä hengellä. Ehkä mieluiten molemmat. Muuten lienee fiksumpaa jättää vaihtamatta ja latailla missä pystyy. Ihan tälleen ekalla pälkähdyksellä ajateltuna.

Kyllä tässä hintaeroa vehkeillä on sellanen 12-15 tonnia, joten ihan merkittävä halvennus. Volvossa tuo sisäinen lataus on aivan onnettoman hidas, joten en näe järkeä latailla vehjettä julkisilla. Pitäisi aina kolmisen tuntia roikottaa johdon päässä.

Lähinnä myös samalla ajatus että kakkosauton tarve herää aika varmasti omakotitaloon muuton vuoksi ja se tarkoittaa sähköautoa. Tämä sitten jäisi kivaksi kakkosautoksi/harrasteautoksi. Sen vuoksikin tällainen erikoisempi kiikarissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Hmm. Ajot vähentyneet alle 7000km vuositasolla, eikä näytä siltä että hetkeen tarvis ajella sen enempää. Joten tuo kalliimpi pihakoriste vaihtuu halvempaan.

Budjetti siis ihan max 8000€, tilaa kuitenkin tarviis ihan varmuudeksi olla ja sen verran luotettava/turvallinen ettei tartte vähillä kilometreillä pajalla pitää. Bensa-automaatti mielellään. Jos tuon auton pitäisi sitten tulevaisuudessa taloudessa kakkosautona tms muuten, eli tarkoitus ei ole hävittää vaikka joskus tarve ja vaateet autolle muuttuu.

Hintahaitariin osuu jokunen bmw:n vitossarjalainen e61 (523iA), jokunen Honda crv ja sitten vaggilaisia. Vag-autoista hyvät kokemukset, joskin diesel-audeja olleet. DSG:n suhteen ei noissa ongelmia. Jotenkin tuo vitossarjan Bemari kiinnostaisi, joskin ylläpito on mielikuvani mukaan varsin tyyristä (vakuutus+verot), eikä tuosta automaatista ole kokemuksia. Kierränkö kaukaa suosiolla? Crv:ssä neliveto ja maavara hyvä, pääsee kohtuudella sieni- ja marjametsään eikä talvella tartte jäpöstellä :)
 

Tuamas

Jäsen
Onko kokemuksia lastutetuista autoista? Itsellä aina ollut vakiovehkeitä. Koeajolla ainakin tuntui moottori sekä laatikko pelaavan pirun saumattomasti.

Itse ostin yhden turbodieselin joka oli lastutettu ja isolta osin sen takia (korjaamon mukaan) pääsin uusimaan molemmat turbot, kun ei ollut ihan optimaalisesti toiminut. Toki näytti olleen noin 200 euron palikka joka siihen oli pultattu kiinni.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse ostin yhden turbodieselin joka oli lastutettu ja isolta osin sen takia (korjaamon mukaan) pääsin uusimaan molemmat turbot, kun ei ollut ihan optimaalisesti toiminut. Toki näytti olleen noin 200 euron palikka joka siihen oli pultattu kiinni.

Tällainen 400€ ohjelma tuossa ilmeisesti on. Täysi bulkkisofta joita saa netistä. Ei taida tuohon kulkineeseen ainakaan softan kanssa nyt uskallus riittää vaan vähintään pitäisi tuo poistaa. Toki onhan se voinut jo tuhot autoon tehdä.
 

444

Jäsen
Hmm. Ajot vähentyneet alle 7000km vuositasolla, eikä näytä siltä että hetkeen tarvis ajella sen enempää. Joten tuo kalliimpi pihakoriste vaihtuu halvempaan.

Budjetti siis ihan max 8000€, tilaa kuitenkin tarviis ihan varmuudeksi olla ja sen verran luotettava/turvallinen ettei tartte vähillä kilometreillä pajalla pitää. Bensa-automaatti mielellään. Jos tuon auton pitäisi sitten tulevaisuudessa taloudessa kakkosautona tms muuten, eli tarkoitus ei ole hävittää vaikka joskus tarve ja vaateet autolle muuttuu.

Hintahaitariin osuu jokunen bmw:n vitossarjalainen e61 (523iA), jokunen Honda crv ja sitten vaggilaisia. Vag-autoista hyvät kokemukset, joskin diesel-audeja olleet. DSG:n suhteen ei noissa ongelmia. Jotenkin tuo vitossarjan Bemari kiinnostaisi, joskin ylläpito on mielikuvani mukaan varsin tyyristä (vakuutus+verot), eikä tuosta automaatista ole kokemuksia. Kierränkö kaukaa suosiolla? Crv:ssä neliveto ja maavara hyvä, pääsee kohtuudella sieni- ja marjametsään eikä talvella tartte jäpöstellä :)
Bensa-Superbin laitoin tuossa vaihtoon keväällä. Oli kyllä kaikin puolin oiva vekotin. Vakionakin sen 280 hepoa ja lastulla sitten vajaa sata lisää. Aiempi oli ollut herraskainen Audi A5 3.0 V6 -diesel ja oli kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Jälkimmäinen väänsi lujaa ja matalalta, kiihdytykset tapahtuivat kuin huomaamatta ja moottoritienopeuksillakin kierrokset pysyivät hyvin maltillisina. Superb sen sijaan tuntui lähes väkivaltaiselta, ihan vakionakin, tuohon nähden. Kaasuvaste oli välitön ja maisema vilisti silmissä, kun antoi hanaa, ja nelivedon turvin ei tarvinnut talvellakaan miettiä, että mennäänkö vai meinataanko. Nopeasti tuon oppi kesyttämään ja ajo oli kaikin puolin mallikasta. Nyt kun tuo samainen DSG on tässä nykyisessä diesel-pasuunassa, niin mitään erityisen suurta eroa en huomaa toiminnassa. Toki nykyinen jyrisee matalammilla kierroksilla kaiken aikaa, mutta noin muuten käytöksen ennakoitavuus on samanlaista.

Eli jos DSG:hen olet tottunut, niin käy ihmeessä ajamassa joku hintahaarukkaan istuva Passat / Superb / Octavia bensaversiona. Tylsiähän nuo ovat, mutta käsittääkseni hyvinkin kestäviä ja etuvetoisissa ei tarvitse jännittää, että koska se perä pettää, kun laakerit kuluvat loppuun. Ja valinta kannattaa tehdä aina sen mukaan, että mitä ominaisuuksia autolta tarvitsee ja mitä arvostaa. Korkeampi maavara on hyvä, jos ajelee raffimpia mökkiteitä tai jos tykkää istua korkeammalla. Bemari on hyvä, jos vasemman käden toimivuudessa on haasteita, sillä vilkkua niistä ei tunnetusti löydy. Ei vaan, mulla eniten bemsuissa tökkii niiden kohtalaisen ysäri interiööri; toiset tykkäävät ja toiset eivät. Ja jos takavetoisista ei ole kokemusta, niin talvella ensi puraisut voivat olla aika jännittäviä, kun puskemisen sijaan saa jännittää, koska takamus luiskahtaa alta.

Uskoisin että tuolla budjetilla vastaan voi myös tulla ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Aina olisi hyvä, jos pystyy selvittämään, mitä kaikkea on jo korjattu ja mitä ei. Jos omissa näpeissä pysyy työkalut ja on esim. mahdollisuus nosturille, niin vähän kaikkea voi tehdä myös itse. Jos taas on oikeiden korjaamoiden varassa, niin varaosien ja korjausten hinnat voivat olla merkittäväkin tekijä päätöksessä.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
@444 Skoda on kyllä ollut nettiauton suosikkilistauksissa ja superb olisi kyllä löytö ja meidän talouteen ihan no brainer valinta. Pitäisi hieman budjettia venyttää, jotta saisi maltillisilla kilometreillä olevan - joskin noilla nyt sinänsä ei väliä ole, jos on toimiva auto.

Bemarit aiheuttaa itsellekin hieman ns "amiskauhua", mutta aikanaan ajelin kuukauden päivät vanhemmalla viitossarjalaisella, niin tykkäsin kovasti. Takaveto tietenkin on vähän siinä kintaalla, tykkäänkö noin muuten. Noilla takapotkuisilla on työn puolesta aikanaan ajellut paljonkin, mutta vaimo ei luultavammin oikein tykkää.

Tämä nykyinen opel astra on tuntunut tuon quattro-audin jälkeen (nyyh, oli ihan loistava auto) melko lussulta. Enkä muutenkaan ole tykännyt tuosta tuntumasta sitten kuitenkaan yhtään. Yllättävän tilava se on, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kookas meidän tarpeisiin, joten myös järkisyitä auton vaihdolle on halvempaan vaihtamisen lisäksi. Ettei ihan mene autokuumeen piikkiin :D

Onko muuten myynnistä liikkeille minkälaisia kokemuksia? Ilmeisesti esim autovex välittää kaikille liikkeille, mutta onko korvaus niin hyvä kuin voisi olla?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@444 Skoda on kyllä ollut nettiauton suosikkilistauksissa ja superb olisi kyllä löytö ja meidän talouteen ihan no brainer valinta. Pitäisi hieman budjettia venyttää, jotta saisi maltillisilla kilometreillä olevan - joskin noilla nyt sinänsä ei väliä ole, jos on toimiva auto.

Bemarit aiheuttaa itsellekin hieman ns "amiskauhua", mutta aikanaan ajelin kuukauden päivät vanhemmalla viitossarjalaisella, niin tykkäsin kovasti. Takaveto tietenkin on vähän siinä kintaalla, tykkäänkö noin muuten. Noilla takapotkuisilla on työn puolesta aikanaan ajellut paljonkin, mutta vaimo ei luultavammin oikein tykkää.

Tämä nykyinen opel astra on tuntunut tuon quattro-audin jälkeen (nyyh, oli ihan loistava auto) melko lussulta. Enkä muutenkaan ole tykännyt tuosta tuntumasta sitten kuitenkaan yhtään. Yllättävän tilava se on, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kookas meidän tarpeisiin, joten myös järkisyitä auton vaihdolle on halvempaan vaihtamisen lisäksi. Ettei ihan mene autokuumeen piikkiin :D

Onko muuten myynnistä liikkeille minkälaisia kokemuksia? Ilmeisesti esim autovex välittää kaikille liikkeille, mutta onko korvaus niin hyvä kuin voisi olla?
Pari kaveria myynyt tuon autovexin kautta ja saaneet kyllä hyvän hinnan.
 

444

Jäsen
Onko muuten myynnistä liikkeille minkälaisia kokemuksia? Ilmeisesti esim autovex välittää kaikille liikkeille, mutta onko korvaus niin hyvä kuin voisi olla?
Melkein kyselisin vaihtotarjouksia ja sitten kokeeksi autovexiin. Oman Audini myin naurettavaan hintaan Sakalle, siis tuhansia euroja kalliimmalla kuin kukaan muu siitä tarjosi. Aikana ennen autovexejä, ja Superbin ostin muualta. Superb meni sitten keväällä ”vaihdossa” tuohon Passatiin, oli hintansa puolesta selvä downgrade’aus, mutta sain omani pois ja osto- ja myyntihinnan välissä arvon alenema oli n. 3000€ kahdessa vuodessa ja 80000 kilometrin aikana. Mutta kääntöpuolena nuo kaksi Sakalta ostettua (E-mersu ja Pasuuna) ovat olleet enemmän ja vähemmän murheenkryynejä, joten siitä liikkeestä on vähän ristiriitaiset fiilikset.
 

Tuamas

Jäsen
Onko muuten myynnistä liikkeille minkälaisia kokemuksia? Ilmeisesti esim autovex välittää kaikille liikkeille, mutta onko korvaus niin hyvä kuin voisi olla?

Olen jeesannut nyt kolmea sukulaista/kaveria myymään autoa ja jos on yleinen uudehko hybridi- tai bensakoneinen, niin Autovex on ihan yliveto.

Et sitoudu mihinkään, et maksa mitään ja jos on sellainen auto mistä tulee kilpailua, niin saat pirun hyvän hinnan.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Olen jeesannut nyt kolmea sukulaista/kaveria myymään autoa ja jos on yleinen uudehko hybridi- tai bensakoneinen, niin Autovex on ihan yliveto.

Et sitoudu mihinkään, et maksa mitään ja jos on sellainen auto mistä tulee kilpailua, niin saat pirun hyvän hinnan.

Noh, en tiedä miten haluttu auto vm 16 Astra 1,4 bensaturbona on, mutta ymmärtääkseni tuohon kategoriaan uppoaa. Toivottavasti.

Edit:

Subaru legacy nelivetona menis budjettiin. Boxerikone on käsittääkseni vähän niin ja näin, mutta vaikuttaisi varsin tilavalta ja pl polttoainekuluja, muutoin kohtuuhintaiselta pidettävältä vakuutusten osalta. Neliveto näille korkeuksille on kyllä hyvä. Ensin pitäisi toki nykyinen saada myytyä... Maailmassa on liikaa kauniita naisia ja hienoja autoja :)
 
Viimeksi muokattu:

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Olen nyt ihan pihalla, mutta eihän automaatti varsinaisesti moottorijarruta kuten manuaali? Nimimerkillä sakot joskus appiukon automaatilla saaneena. Satasen alueelta "moottorijarrutin" ja kuudenkympin kohdalla räpsähti päiväsakoille kun meni kilometrin yli rikesakkorajan. Onneksi ei ollut vielä kummoiset tulos sillon.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Niin siis mä olen aina omistanut manuaalin ja kyllä mulla leikkaa Mondeossa polttoaineen syötön kun nostan jalan kaasulta eli kulutus menee nollille ja silti se todennäköisesti jarruttaa ns enemmän kun automaatti. Nyt oikeasti kaipaisi jonkun hyvän teknisen selityksen aiheesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös