Mainos

Autoiluketju

  • 3 334 382
  • 19 049

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei näillä hinnoilla kyllä huvita lähteä ajelemaan huvin vuoksi autolla... onneksi on etätyössä, niin siinä säästää jo aika pitkän pennin.
Lahti-hki väli itsellä autolla nyt vajaa 30 euroa bensoihin edestakaisin jos kävisi toimistolla. Julkisilla maksaa saman verran bussi+juna. Taidan käydä ennen kuukauden päästä alkavaa isyysvapaata kerran toimistolla. Toivon mukaan Skoda saa tuotannon prosessinsa kuntoon ja syksyllä kotiutuisi sähköauto.
 
4

444

Lahti-hki väli itsellä autolla nyt vajaa 30 euroa bensoihin edestakaisin jos kävisi toimistolla. Julkisilla maksaa saman verran bussi+juna. Taidan käydä ennen kuukauden päästä alkavaa isyysvapaata kerran toimistolla. Toivon mukaan Skoda saa tuotannon prosessinsa kuntoon ja syksyllä kotiutuisi sähköauto.
Mä sentään pärjäisin Lohja - Helsinki -välillä alle 25€ kustannuksella menopaluun. Siis autolla. Nyt kun viimein ensi viikolla saan sen työsuhdefillarin, niin meinasin ruveta polkemaan tuohon Siuntion asemalle (~25km/suunta) ja jatkaa siitä julkisilla Helsinki Cityyn. Ajallisesti työmatka pitenee vajaat 1,5h/suunta eli lähes 3h päivässä lisää työmatkoihin. Mutta kukkaro ja luonto kiittää. Ja toisaalta tulee tarvetta toimistopäiville max kerran viikossa, jolloin tuossa saa hyvän hyötyliikunnan sille päivälle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Duunimatka 120 km ei mitenkään säästellen ajeltuna 3,5 euroa sähköllä, suurin osa motaria pitkin, mikä nostaa taajama-ajoon verrattuna kulutusta reilusti. Mutta juu, eihän nuo polttoaineiden hinnat naurata sikäli, että kaikki eivät pysty etätöihin jäämään tai sähköauto ei aidosti sovi käyttötarkoitukseen. Esim. isäni ajaa taksia Itä-Suomessa, kun ei enää asennushommiin taivu, mutta ei noilla ajomatkoilla ja pikkupaikkojen latausverkoilla hirveästi sähkäriin voi siirtyä.

Jees, itse en silti toimistolle sen useammin ajele, kerta viikossa riittää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
20.7.2021 tilattu kevythybridi-Octavia on myyjän mukaan edennyt jo tuotantoon asti. Eli todennäköisesti on jo valmistunut jollekin valtavalle parkkipaikalle odottamaan ovipaneeleja alihankkijan tehtaalta, joka paloi tammikuussa.

Vastahan tässä on tuotantoa häirinnyt korona suoraan ja välillisesti, sirupula, viime kesän tulvat keski-euroopassa, ja nyt viimeisimpänä tulipalo. Sota ilmeisesti vaikuttaa ennen kaikkea Enyaqin tuotantoon, eikä ihme kyllä Octaviaan.

Ei silti, uusi auto tuntuu jokseenkin toisarvoiselta tässä masentavassa maailmantilanteessa.

Mitä öljynkulutukseen tulee, ei ainakaan meidän v. 2017 Octaviaan ole koskaan tarvinnut öljyä lisätä. Toki kilsat on hyvin maltillisia myös, nyt mittarissa 63 000.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Autoilu on nyt kyllä ihanan edullista, eilen tuli käytyä tankilla ja 62,5l B95 maksoi 141€ :)
Ai että, mutta ehkä näillä hinnoilla bensalenkkarien pillurallit jää vähemmälle ja muut ihmiset kiittävät. Vai missä kohtaa luulette tulevan kipurajan vastaan litrahinnoissa. Nythän ne huitelevat 2.25 €/l keskiarvossa, mutulla.

No mä en oikein usko noihin kipurajoihin. Nuorison pillurallia voi vähentää mutta muuten ei paljonkaan. Töihin kun on edestakaisin 30 km niin kahden euron dieselin hinnoilla se on ehkä 4€ ja kolmen euron hinnalla about 6€. Toki kuukaudessa tekisi noin 50€:n lisän. Ei mitään merkitystä keskituloiselle. Paljon ajavalle sitten toki jo alkaa tuntua.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä kyllä kiinnostaa ja sitä on tullut seurattua, mutta omaan -14 Octavia RS:n öljyt on vaihdettu huolloissa ilman välitäyttöjä. Kilsoja kertyy kyllä harvakseen, n. 10,000km vuodessa, allekin, mutta silti, missä kilsoissa se öljyn kulutus alkaa esiintyä liiallisena?
4 vuotta vanha Skoda superb 1.4 tsi automaatti. Ei kertaakaan öljyä tarvinnut lisätä huoltojen lisäksi. noin 25tkm vuosi mittariin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Ois kiva kylläkin tietää mikä vittu on dieselvero!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on näköjään seuraava mukava yllätys dieselautoilijalle luvassa, kun uutisointien mukaan Adblue uhkaa loppua maailmantilanteen takia, lähinnä Ukrainan sodan johdosta.

Sen mitä netistä surffailin eri liikkeitä niin tyhjää näyttää kyllä kaikki saldot olevan.

Nyt täytyy vain toivoa, ettei auto ihan lähiaikoina rupea täyttöä pyytämään. Onhan siinä se noin 2000km yleensä aikaa täytellä ennen kuin ei enää käynnistä, mutta jos tämä homma jatkuu pitkään, niin kusessa (heh) ollaan.

Hyvä valinta oli tuo dieselauton ostaminen muutama kuukausi sitten (heh).
Toki olihan nämä ennusmerkit sinänsä ilmassa, että ei se mitään tulevaisuutta ole, mutta hyvin kyllä nyt kusee nilkoille. Maksat mukavan veron vuoden alkuun ja nyt maksat myös kovempaa hintaa tankatessa, kuin bensa-autoilijat. Ja kohta loppuu Adbluekin, niin et pääse edes liikenteeseen.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara



Mikki ottaa asiaan kantaa. Mielestäni sävy osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä asian vakavuudesta. Ei siinä kauheasti viherpiiperöä naurata, kun lähikaupan soijanakkihylly on tyhjänä johtuen tästä kyseisestä ongelmasta. Mutta koskapa nämä ovat normaalista arjesta mitään ymmärtäneet.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikki ottaa asiaan kantaa. Mielestäni sävy osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä asian vakavuudesta. Ei siinä kauheasti viherpiiperöä naurata, kun lähikaupan soijanakkihylly on tyhjänä johtuen tästä kyseisestä ongelmasta. Mutta koskapa nämä ovat normaalista arjesta mitään ymmärtäneet.
Annas kun mä arvaan. Tämäkin katastrofi voidaan nipin napin välttää, kunhan vaan lisätään keputukiaisia parilla miljardilla?
 

Outsider

Jäsen
Mikki ottaa asiaan kantaa. Mielestäni sävy osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä asian vakavuudesta. Ei siinä kauheasti viherpiiperöä naurata, kun lähikaupan soijanakkihylly on tyhjänä johtuen tästä kyseisestä ongelmasta. Mutta koskapa nämä ovat normaalista arjesta mitään ymmärtäneet.

Twitter on paikka missä ihmiset ilmoittavat tyhmyytensä omalla nimellään: ”Lähinnä tällaisissa miettii, että toivottavasti diesel-jengille löytyy pikaisesti vähemmän häiriöherkkä vaihtis.”
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Mitä nyt olen näitä Stadin pääväyliä tänä keväänä nähnyt, niin aika karulta ne näyttävät. Asfaltti on hajonnut monesta paikasta ja esimerkiksi Kehä kolmosella voi muutaman sadan metrin matkalla olla toistakymmentä isoa kuoppaa vaanimassa autoilijaa. Tilanne on taatusti pahempi muualla, koska liikun nykyään todella pienellä maantieteellisellä alueella.

 

Glove

Jäsen
Mitä nyt olen näitä Stadin pääväyliä tänä keväänä nähnyt, niin aika karulta ne näyttävät. Asfaltti on hajonnut monesta paikasta ja esimerkiksi Kehä kolmosella voi muutaman sadan metrin matkalla olla toistakymmentä isoa kuoppaa vaanimassa autoilijaa. Tilanne on taatusti pahempi muualla, koska liikun nykyään todella pienellä maantieteellisellä alueella.

Nämä saataisiin helposti kuntoon kun liikenteeltä kerätyt verot käytettäisiin liikenteen hyväksi infraan jne.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lahti-hki väli itsellä autolla nyt vajaa 30 euroa bensoihin edestakaisin jos kävisi toimistolla. Julkisilla maksaa saman verran bussi+juna. Taidan käydä ennen kuukauden päästä alkavaa isyysvapaata kerran toimistolla. Toivon mukaan Skoda saa tuotannon prosessinsa kuntoon ja syksyllä kotiutuisi sähköauto.

Jos kävisit toimistolla 21 kertaa kuukaudessa, sinulla olisi kausilippu. Itse kuljen puolimatkaa tuosta ja pärjään vain junalipulla. Työpäiväkohtainen hinta tällä alle 8€.
Toki lisäksi silloin tällöin pitää työvuorojen takia mennä autolla, mutta väittäisin kyllä että hyvin vaikea on autolla päästä halvemmalla.

Jos työpäivistä yli puolet ovat etää, niin silloin konttoripäivät kannattaa hoitaa sarjalipuilla.
Toki pieni varaus sille, että tarvitsisi junalipun liaäksi käyttää julkista molemmissa päissä työmatkaa. Aika harva sellaiseen olisi valmis kyllä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos kävisit toimistolla 21 kertaa kuukaudessa, sinulla olisi kausilippu. Itse kuljen puolimatkaa tuosta ja pärjään vain junalipulla. Työpäiväkohtainen hinta tällä alle 8€.
Toki lisäksi silloin tällöin pitää työvuorojen takia mennä autolla, mutta väittäisin kyllä että hyvin vaikea on autolla päästä halvemmalla.

Jos työpäivistä yli puolet ovat etää, niin silloin konttoripäivät kannattaa hoitaa sarjalipuilla.
Toki pieni varaus sille, että tarvitsisi junalipun liaäksi käyttää julkista molemmissa päissä työmatkaa. Aika harva sellaiseen olisi valmis kyllä.
Kyllä mulle VR:n hinnoittelu on hyvinkin tuttua kun useamman vuoden kuljin tätä väliä junalla juurikin ehkä joka toinen päivä.

Tosiaan en mä toimistolla kävisi kuin yksittäisiä päiviä, eli VR:n kausilippu ei ole vaihtoehto. Sarjalipulla toki pari euroa saa lipun hinnasta pois, mutta silti Lahden pään bussilipun jälkeen hintaa jäisi 2,5+9,3+9,3+2,5=23,6 euroa VR:n sarjalipuilla. Tämä vielä kun käyttää hitaampaa paikallisjunaa.

Käytännössä julkiset eivät kuitenkaan oikein ole järkevä ratkaisu kun matka-aika tuplaantuu, sillä Lahden päässä pitää kulkea vielä bussilla ja Helsingissäkin työpaikka on parin kilometrin päässä asemalta. Työsuhdeauto tällä hetkellä niin ei tarvitse huolehtia auton kulumisesta, vaan pelkästään polttoaineesta. Eli maksamalla 5 euroa lisää tuohon 23,6 euroon tulee puolitettua matka-aika.

Pahoittelut offtopicista.

edit: Jos tosiaan Lahden päässä asuisi juna-aseman lähellä, niin sitten kulkisin junalla. Ennen asuttiin, mutta enää ei. :)

edit2: en muistanut sarjalipun hintaa ottaa alunperin huomioon, muistin, että sarjalippuja sai vain IC, mutta saihan niitä myös lähijuniin
 
Viimeksi muokattu:

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Olipas silmiä avaava käynti autokaupassa tällä viikolla. Olin kaverin mukana potkimassa renkaita kun hän oli vaihtamassa perintönä saamaansa autoa uudempaan. Tuosta vanhasta (2015) autosta ei ollut oikein mitään kunnon huoltohistoriaa, sillä oli ajettu viimeisen kahden vuoden aikana tosi vähän ja muutenkin autosta pystyi kertomaan suunnilleen sen että entinen omistaja oli ostanut sen uutena ja ajellut kauppareissuja niin pitkään kun oli pystynyt. Mittarissa oli vähän kilometrejä eli tiedossa oli siis suunnilleen vuosimalli ja mittarilukema.

Silti autokauppias lateli ihan perusjargonit eikä häntä tuntunut haittaavan vaikka kaveri ei osannut (=halunnut valehdella) kertoa huoltohistoriaa, vikoja tms. Vaihtotarjous tuli siis ihan täysin mittarin ja vuosimallin perusteella. Itse kuulun enemmän siihen koulukuntaan joka tarkastaa huoltokirjat, etsii kaikki mahdolliset naarmut ja kiveniskemät ja syynää renkaiden pinnat. Eipä noilla taida olla mitään merkitystä, kaupassa voi näköjään jutella ihan mitä sattuu ja saa silti ihan kelvollisen hyvityksen autosta kuin autosta.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olipas silmiä avaava käynti autokaupassa tällä viikolla. Olin kaverin mukana potkimassa renkaita kun hän oli vaihtamassa perintönä saamaansa autoa uudempaan. Tuosta vanhasta (2015) autosta ei ollut oikein mitään kunnon huoltohistoriaa, sillä oli ajettu viimeisen kahden vuoden aikana tosi vähän ja muutenkin autosta pystyi kertomaan suunnilleen sen että entinen omistaja oli ostanut sen uutena ja ajellut kauppareissuja niin pitkään kun oli pystynyt. Mittarissa oli vähän kilometrejä eli tiedossa oli siis suunnilleen vuosimalli ja mittarilukema.

Silti autokauppias lateli ihan perusjargonit eikä häntä tuntunut haittaavan vaikka kaveri ei osannut (=halunnut valehdella) kertoa huoltohistoriaa, vikoja tms. Vaihtotarjous tuli siis ihan täysin mittarin ja vuosimallin perusteella. Itse kuulun enemmän siihen koulukuntaan joka tarkastaa huoltokirjat, etsii kaikki mahdolliset naarmut ja kiveniskemät ja syynää renkaiden pinnat. Eipä noilla taida olla mitään merkitystä, kaupassa voi näköjään jutella ihan mitä sattuu ja saa silti ihan kelvollisen hyvityksen autosta kuin autosta.
Viimeksi kun vaihdoin autoa niin ei kauppias edes vaivautunut katsomaan vaihdokkia. Yleensä ovat käyneet jonkun lenkin heittämässä. Nyt suoraan tarjous iän ja kilometrien perusteella. Tästä nyt muutama vuosi aikaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä nyt olen näitä Stadin pääväyliä tänä keväänä nähnyt, niin aika karulta ne näyttävät. Asfaltti on hajonnut monesta paikasta ja esimerkiksi Kehä kolmosella voi muutaman sadan metrin matkalla olla toistakymmentä isoa kuoppaa vaanimassa autoilijaa. Tilanne on taatusti pahempi muualla, koska liikun nykyään todella pienellä maantieteellisellä alueella.

Luulisin, että esim. Japanissa nämä saataisiin yhden yön aikana kuntoon. Täällä tuskin koko kesänä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo
4

444

Viimeksi kun vaihdoin autoa niin ei kauppias edes vaivautunut katsomaan vaihdokkia. Yleensä ovat käyneet jonkun lenkin heittämässä. Nyt suoraan tarjous iän ja kilometrien perusteella. Tästä nyt muutama vuosi aikaa.
Kaksi vuotta sitten kyselin autoliikkeistä ostotarjousta Audi A5:lle, oliskohan ollut viisi vuotta vanha silloin. Tämä ihan siksi, että tiesin, mikä vaihtohyvitys olisi, niin kokeilin kepillä jäätä. Moni tarjosi näkemättä, osa halusi kurkata ulkoisesti. Paras tarjous kuitenkin tuli täysin sokkona, tiedossa vain merkki&malli, vuosimalli ja kilometrit. Ja oli suuruusluokaltaan pari tonnia (n. 10%) enemmän kuin muut. Nettiautosta yritin useamman viikon tiirailla, että mihin hintaan olisi myynnissä, mutta ei näkynyt. Sen sijaan jossain vaiheessa se oli mennyt suoraan myytyjen puolelle. Taisi siis olla ostaja valmiina, kun noin rivakasti liikahti. Ei siinä, helvetin hyvä auto se oli, joskin vähän karvalakki.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä mulle VR:n hinnoittelu on hyvinkin tuttua kun useamman vuoden kuljin tätä väliä junalla juurikin ehkä joka toinen päivä.

Tosiaan en mä toimistolla kävisi kuin yksittäisiä päiviä, eli VR:n kausilippu ei ole vaihtoehto. Sarjalipulla toki pari euroa saa lipun hinnasta pois, mutta silti Lahden pään bussilipun jälkeen hintaa jäisi 2,5+9,3+9,3+2,5=23,6 euroa VR:n sarjalipuilla. Tämä vielä kun käyttää hitaampaa paikallisjunaa.

Käytännössä julkiset eivät kuitenkaan oikein ole järkevä ratkaisu kun matka-aika tuplaantuu, sillä Lahden päässä pitää kulkea vielä bussilla ja Helsingissäkin työpaikka on parin kilometrin päässä asemalta. Työsuhdeauto tällä hetkellä niin ei tarvitse huolehtia auton kulumisesta, vaan pelkästään polttoaineesta. Eli maksamalla 5 euroa lisää tuohon 23,6 euroon tulee puolitettua matka-aika.

Pahoittelut offtopicista.

edit: Jos tosiaan Lahden päässä asuisi juna-aseman lähellä, niin sitten kulkisin junalla. Ennen asuttiin, mutta enää ei. :)

edit2: en muistanut sarjalipun hintaa ottaa alunperin huomioon, muistin, että sarjalippuja sai vain IC, mutta saihan niitä myös lähijuniin
Juu en usko että juuri kukaan viitsisi molemmissa päissä bussitella, ja silloin hintakin on sietämätön. Itselleni tuo 2km on kävelymatka jos ei erityisiä kantamuksia ole.

Auton ylivoimainen puoli on se, että ei viereen tupsahda jotain ylihajustettua leidiä tai sekakäyttäjää, koira ei ole kussut penkille jne.
Ja huonoin puoli on tietenkin kustannukset. Joukkoliikenteen järjestäjätahot tekevät tosin myös tariffipolitiikkaa, joka kannustaa auton haltijoita pysymään vain autoissaan eikä sekaantumaan meihin hyveellisiin ihmisiin edes satunnaisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olipas silmiä avaava käynti autokaupassa tällä viikolla. Olin kaverin mukana potkimassa renkaita kun hän oli vaihtamassa perintönä saamaansa autoa uudempaan. Tuosta vanhasta (2015) autosta ei ollut oikein mitään kunnon huoltohistoriaa, sillä oli ajettu viimeisen kahden vuoden aikana tosi vähän ja muutenkin autosta pystyi kertomaan suunnilleen sen että entinen omistaja oli ostanut sen uutena ja ajellut kauppareissuja niin pitkään kun oli pystynyt. Mittarissa oli vähän kilometrejä eli tiedossa oli siis suunnilleen vuosimalli ja mittarilukema.

Silti autokauppias lateli ihan perusjargonit eikä häntä tuntunut haittaavan vaikka kaveri ei osannut (=halunnut valehdella) kertoa huoltohistoriaa, vikoja tms. Vaihtotarjous tuli siis ihan täysin mittarin ja vuosimallin perusteella. Itse kuulun enemmän siihen koulukuntaan joka tarkastaa huoltokirjat, etsii kaikki mahdolliset naarmut ja kiveniskemät ja syynää renkaiden pinnat. Eipä noilla taida olla mitään merkitystä, kaupassa voi näköjään jutella ihan mitä sattuu ja saa silti ihan kelvollisen hyvityksen autosta kuin autosta.
Tuollaisen auton myyminen (jos ei ole hankala merkki) on kuin joisi lasin vettä. Suurin osa autoista on kuitenkin ostettu oikeaan käyttöön, tuo on kuvailusi perusteella ollut vähän sellainen kalliimpi taksiratkaisu, jossa ei ole tarvinnut sietää sitä taksikuskia.

Tietenkin joku jakopää tms olisi hyvä tietää, mutta auton arvosta on omistettu olennainen ilma pois, joten eihän se haittaa, vaikka pari huoltoqäa joutuisi tekemään varmuuden vuoksi.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Pahoittelut jos asiasta on ketjussa aikaisemmin keskusteltu, mutta onko jatkislaisilla omakohtaista kokemusta tuosta etanolimuunnossarjasta (E85 eFlexFluel)? Millaisia kokemuksia käytössä, syntyikö todellista säästöä ja millaiset vaikutukset käyttöluotettavuuteen talviolosuhteissa jne.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Pahoittelut jos asiasta on ketjussa aikaisemmin keskusteltu, mutta onko jatkislaisilla omakohtaista kokemusta tuosta etanolimuunnossarjasta (E85 eFlexFluel)? Millaisia kokemuksia käytössä, syntyikö todellista säästöä ja millaiset vaikutukset käyttöluotettavuuteen talviolosuhteissa jne.
Tehtaan etanoli autolla 1,5 vuotta ajoin, parempi mieli tankatessa, kotimaisempi polttoaine ja ~15% lisäteho autossa. Todellista säästöä ei juuri syntynyt, sen minkä hinnassa voitti, kulutuksessa hävisi. Tuo kyseinen ruotsalainen auto vei etanolia noin 20% enemmän kuin bensaa. 8l vs. 10l per 100km.
En tiedä tän päivän hinta eroa, tuosta on nyt pari vuotta aikaa. Bensiinin määrää lisäsin tankissa sitä mukaa mitä kylmemmäksi keli meni, kunnon pakkasilla en etanolia edes kokeillut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös