Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 220
  • 19 049
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eilen ajelin ensimmäiset kilometrit etanolilla. Tai no 50-50 e85 ja 95e:llä.
Konversio tehtiin lopulta vanhaan Opeliin (1,8) ja yllätys oli kyllä että ihan todella tuntui auto piristyneen.

Kulutuksen suhteen on jännä nähdä, mitä tapahtuu. Aika hyvin tehtaan ilmoittaman 6,3 maantiekulutuksen puitteissa on menty tähän asti. Jos esimerkiksi 7,5 pääsisi maantiellä (kesällä täysin re85:lla) niin olisi komeaa. Mutta onhan se siistiä olla ilmastohyvis.

Noni. Nyt on joku 1500km takana. Toimiiko vehkeet? Toimii. Tuleeko halvemmaksi? Ei tule.

Kiitämme
+teho lisääntyi tuntuvasti
+kiva, kun laseja kraapatessa ei käy pakokaasu henkeen
+pyhimyksen rengas, joka loistaa yhä kirkkaammin, kun ei tulekaan ajaminen halvemmaksi
+pääosin kotimainen polttoaine, voi lällätellä ryssälle
+Traficomin erittäin nopea päätös valtion maksamasta muutostuesta

Moitimme
-odotusten mukaisesti pikkuisen vaikeampi kylmäkäynnistää
-polttoaineen kulutus odotetusti lisääntyi 30%
 
Viimeksi muokattu:

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kokemuksia Honda HR-V 2016 1.5 bensa CVT ajokista? Meinasin huomenna koeajaa moista kun oli omaan silmään hyvinnäköinen ja executive-mallissa tulossa vähän luksusta tällaisen juntin silmissä.

Autoon tulossa yllätyksiä varten autoliikkeen 1v turva mutta huomasin että auton edellinen omistaja oli venäläinen joka meikäläisen kasvatuksella herättää pienen huolen. Mutta sit jos huoltohistoria on kunnossa ja venäläisillä kulttuurissa auto statuksena tärkeä niin ei kai se juuri eroa suomalaisesta edellisenä omistajana
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kokemuksia Honda HR-V 2016 1.5 bensa CRT ajokista? Meinasin huomenna koeajaa moista kun oli omaan silmään hyvinnäköinen ja executive-mallissa tulossa vähän luksusta tällaisen juntin silmissä.

Autoon tulossa yllätyksiä varten autoliikkeen 1v turva mutta huomasin että auton edellinen omistaja oli venäläinen joka meikäläisen kasvatuksella herättää pienen huolen. Mutta sit jos huoltohistoria on kunnossa ja venäläisillä kulttuurissa auto statuksena tärkeä niin ei kai se juuri eroa suomalaisesta edellisenä omistajana
Lähisuvussa on yksi tällainen ollut uudesta asti. Se on Honda. Jos tykkäät ajaa sillä yms, niin mitään yllätyksiä tuskin on luvassa.
 

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No niin, kyl se Honda tuli ostettua ja muuten on tosi OK mutta jarruttaessa kuuluu ihan pientä vinkumista. Voiko olla vaan siitä että auto ollut tyyliin käsijarru päällä muutaman viikon? Onko kellään kokemusta että jos esim.palat onkin vaikka loppu niin duunaako autoliike vielä omaan piikkiin muutama päivä ostohetkestä vai onko heti ostajan vastuulla kun nimi on laitettu soppariin?

Kaikki huollot tehty ajallaan ja viimeksi 1kk sitten niin ei kai huolloista päästetä loppuneilla paloilla matkaan ketään.
 

Veijari

Jäsen
No niin, kyl se Honda tuli ostettua ja muuten on tosi OK mutta jarruttaessa kuuluu ihan pientä vinkumista. Voiko olla vaan siitä että auto ollut tyyliin käsijarru päällä muutaman viikon? Onko kellään kokemusta että jos esim.palat onkin vaikka loppu niin duunaako autoliike vielä omaan piikkiin muutama päivä ostohetkestä vai onko heti ostajan vastuulla kun nimi on laitettu soppariin?

Kaikki huollot tehty ajallaan ja viimeksi 1kk sitten niin ei kai huolloista päästetä loppuneilla paloilla matkaan ketään.
Eiköhän tuon ikäisessä Hondassakin jo ole jarrupalojen kulumisen tunnistin, eli jos palat loppu, niin siitä tulee kojetauluun varoitusvalo. Jarrut vinkuu vaan syystä tai toisesta. Kovaa ajoa vaan.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
No niin, kyl se Honda tuli ostettua ja muuten on tosi OK mutta jarruttaessa kuuluu ihan pientä vinkumista. Voiko olla vaan siitä että auto ollut tyyliin käsijarru päällä muutaman viikon? Onko kellään kokemusta että jos esim.palat onkin vaikka loppu niin duunaako autoliike vielä omaan piikkiin muutama päivä ostohetkestä vai onko heti ostajan vastuulla kun nimi on laitettu soppariin?

Kaikki huollot tehty ajallaan ja viimeksi 1kk sitten niin ei kai huolloista päästetä loppuneilla paloilla matkaan ketään.
Saattaa myös olla halvat tarvikepalat asennettu, tai sitten ovat lasittuneet. Kummassakaan tapauksessa ei vaaraa ole. Mikäli rassausintoa on niin jälkimmäisessä auttaa jos hiukan hioo esim. Hiekkapaperilla paloja, mutta myös ajastaan ongelma hävinnee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Laitoin aikas yllättävänä vetona itsellenikin kaasu-Octaviani pois viime viikolla. Hyvä auto hyvillä varusteilla ja polttikseksi edullinen ajaa. Vaan kun ei tule kilsoja hirveästi juuri nyt. Kurkkasin ihan hetken mielijohteesta nettiauton vastaavaa tarjontaa, laitoin autovexiin ja katso, lauantaina olimme ilman ykkösautoa. Takaisin tuli hyvä hinta, arvonalenema kahdessa vuodessa 15%. Lisäksi kelailin, ettei kaasun hinta tule pysymään näinkään alhaisena, mikä tullee syömään kaasuauton edullisuutta jatkossa. Toki kulutus ei mihinkään muutu, vaan pysyy edelleen pienenä.

Tosin toinen auto tähän nyt tarvitaan kuitenkin. Vähän kahden vaiheilla, ostaisiko jonkun 5000-8000 tonnin pienen bensavehkeen kesän yli ja sitten työnkuvan mukaan perhekokoisen sähkärin VAI jonkun 20 k€ pikkusähkärin tyyliin BMW i3, joka voisi siirtyä myöhemmin kakkosautoksi tilanteen mukaan VAI suoraan perhesähkö. Viimeinen ei ehkä houkuttele akuutisti, koska työajot on nollissa parhaillaan ja laittaisin puolen vuoden rahat mieluummin kesän projekteihin kuin pihalla seisovaan autoon. Eka vaihtoehto olisi kustannustehokkain suorilta kuluiltaan, mutta ihan pommia ei viitsisi ottaa, kun niiden jälleenmyyntiarvo on aikalailla nolla vaihdokkeina.

Joku isoakkuinen i3 voisi olla sopiva kompromissi. Ei ihan kovimmat kulut, halpa ajaa, voi jättää kakkosautoksi, mutta voi myös laittaa vaihdossa tai myydä suht hyvällä odotusarvolla. Ja houkuttelee nimenomaan tuo pikku-bimmeri siksi, että niitä on saatavilla hyvin varustein sekä pirteällä koneella.
 

hege

Jäsen
@sampio , perhesähkärin osalta tuntuu että toimistusajat on varsin pitkiä eli siitä ei liene huolta että auto seisoisi pihalla kesällä. Hyvin todennköisesti teen itse kaupat joko EV6:sta tai Skodasta ensiviikolla ja toimitusajat olivat EV6 osalta 6-8kk ja Skodalla minimissä 8kk. VW GTX osalta sanoivat että kannattaa varautua 10-12kk odotukseen. Tosin kaikissa saattaa saada joitain varuste ja väkikomboja nopeamminkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio , perhesähkärin osalta tuntuu että toimistusajat on varsin pitkiä eli siitä ei liene huolta että auto seisoisi pihalla kesällä. Hyvin todennköisesti teen itse kaupat joko EV6:sta tai Skodasta ensiviikolla ja toimitusajat olivat EV6 osalta 6-8kk ja Skodalla minimissä 8kk. VW GTX osalta sanoivat että kannattaa varautua 10-12kk odotukseen. Tosin kaikissa saattaa saada joitain varuste ja väkikomboja nopeamminkin.
Joo, uuden osalta kelailin itsekin, että tuskin kesäksi edes ehtisi. Lähinnä olen bongaillut kiinnostavia käytettyjä, niitä kun alkaa jo olla esittelyautoinakin saatavilla Enyaqeissa ainakin, Tesloja sitten tietysti enemmänkin. Tesloissa vain arveluttaa haukuttu huolto. Auton tilausta vastaan sotii myös se, että syksyn työkeikkojen käynnistyminen selviää oikeastaan vasta aikanaan. Korona teki sen, että osa projekteista hoidetaan kokonaan etänä, mikä ei sinänsä mua haittaa, mutta vaikuttaa tähän tarpeeseen.

Mutta katellaan. Yhdellä autolla pärjäillään, mutta aikamoista sotkemista tää on aikataulujen kanssa välillä.
 

hege

Jäsen
@sampio Enyaqin osalta kysin myös esittelyautoa, mutta se ei ollut oikein kiinnostava ainakaan vielä tänäpäivänä. Välirahassa oli eroa noin 5k€ (tosin speksit ei ollut ihan 1:1) ja vuosimalli olisi ollut -22 (rekisteröinti taisi olla -21) ja jos uuden olisi tilannut niin se olisi ollut -23 mallia ja luultavasti rekisterissäkin vasta -23. Toisaalta jos tarve on "tässä ja nyt" niin ihan hyvä vaihtoehto.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@sampio , perhesähkärin osalta tuntuu että toimistusajat on varsin pitkiä eli siitä ei liene huolta että auto seisoisi pihalla kesällä. Hyvin todennköisesti teen itse kaupat joko EV6:sta tai Skodasta ensiviikolla ja toimitusajat olivat EV6 osalta 6-8kk ja Skodalla minimissä 8kk. VW GTX osalta sanoivat että kannattaa varautua 10-12kk odotukseen. Tosin kaikissa saattaa saada joitain varuste ja väkikomboja nopeamminkin.
Enyaqin tuotantoa on rajoitettu sodan takia. Skodalla on osatoimittajia länsi-ukrainassa. Eli tuo 8 kk varmasti liian positiivinen arvio....

Do you need to stop production at your Czech plants due to these supply shortages?
Due to the current situation in Ukraine, ŠKODA AUTO is facing critical supply shortages of parts from several local suppliers that has effect on some of our models. This is the reason why we will limit production of the ENYAQ iV from this week on. To resolve this situation, our experts work hard finding available alternatives to help prevent adverse production impacts.


Omani on tilattu marraskuussa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
No niin, kyl se Honda tuli ostettua ja muuten on tosi OK mutta jarruttaessa kuuluu ihan pientä vinkumista. Voiko olla vaan siitä että auto ollut tyyliin käsijarru päällä muutaman viikon? Onko kellään kokemusta että jos esim.palat onkin vaikka loppu niin duunaako autoliike vielä omaan piikkiin muutama päivä ostohetkestä vai onko heti ostajan vastuulla kun nimi on laitettu soppariin?

Kaikki huollot tehty ajallaan ja viimeksi 1kk sitten niin ei kai huolloista päästetä loppuneilla paloilla matkaan ketään.
Muistan, että omassa 8. sukupolven Civicissä oli tyyppivikana, että takajarrut alkavat laahaamaan ja taisi kuulua ihan huolto-ohjelmaan, että niitä heräteltiin.
 

chubster

Jäsen
Autotietäjät ja mekaanikot! Todennäköisesti typerä kysymys mutta, auto ilmoitti, että tarkasta öljytaso. Tarkastin ja totesin, että alarajoilla tosiaan mennään, tämä sinällääm jo ihmetyttää kun öljyt vaihdettu reilu puoli vuotta sitten (reilu 10tkm ajettu tämän jälkeen), auto vm 20 ja mittarissa kaikkinensa ulkomuistista max 35tkm.

Asiaan. Muistin motarin varressa, että kyllähän se autoliike öljypurkin konttiin oli tarjonnut. Sieltä vähän lisää öljyä koneeseen ja matka jatkui.

Huollossa koneeseen on laitettu 5w-30 öljyä ja tuo purkki mikä auton kontista löyty oli 0w-20 öljyä mitä siis sinne jonku desin tiputtelin. Onko tässä nyt maailmanloppu lähellä vai ei mitään väliä että öljyt en eri numerollisia? Kävin huoltsikalta hakemassa tuota 5w-30 myrkkyä nyt peräkonttiin siltä varalta, että sama toistuu.

Yritin googletella asiaa ja en ihan tajua, mutta kaiketi kovaa ajoa vaan?

Ja lisäksi kuinka normaalia tällanen öljyn lisäily on? Itsellä ollut ajokortti ja myös oma auto 16 vuotta ja tämä on ensimmäinen kerta ikinä kun on pitäny öljyn kanssa pelata!

Autohan on erittäin hyvämaineinen vag konsernin skoda superb ja vm-20…..
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autotietäjät ja mekaanikot! Todennäköisesti typerä kysymys mutta, auto ilmoitti, että tarkasta öljytaso. Tarkastin ja totesin, että alarajoilla tosiaan mennään, tämä sinällääm jo ihmetyttää kun öljyt vaihdettu reilu puoli vuotta sitten (reilu 10tkm ajettu tämän jälkeen), auto vm 20 ja mittarissa kaikkinensa ulkomuistista max 35tkm.

Asiaan. Muistin motarin varressa, että kyllähän se autoliike öljypurkin konttiin oli tarjonnut. Sieltä vähän lisää öljyä koneeseen ja matka jatkui.

Huollossa koneeseen on laitettu 5w-30 öljyä ja tuo purkki mikä auton kontista löyty oli 0w-20 öljyä mitä siis sinne jonku desin tiputtelin. Onko tässä nyt maailmanloppu lähellä vai ei mitään väliä että öljyt en eri numerollisia? Kävin huoltsikalta hakemassa tuota 5w-30 myrkkyä nyt peräkonttiin siltä varalta, että sama toistuu.

Yritin googletella asiaa ja en ihan tajua, mutta kaiketi kovaa ajoa vaan?

Ja lisäksi kuinka normaalia tällanen öljyn lisäily on? Itsellä ollut ajokortti ja myös oma auto 16 vuotta ja tämä on ensimmäinen kerta ikinä kun on pitäny öljyn kanssa pelata!

Autohan on erittäin hyvämaineinen vag konsernin skoda superb ja vm-20…..
Uudet Skodat syövät öljyä. Itsellä sama Octaviassa. Pitäisi vähentyä kun kilometrejä tulee ja on tainnut vähentyäkin. Meillä mittarissa 45k.

Eri öljyistä saa joku tietävämpi kertoa.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Asiaan. Muistin motarin varressa, että kyllähän se autoliike öljypurkin konttiin oli tarjonnut. Sieltä vähän lisää öljyä koneeseen ja matka jatkui.

Huollossa koneeseen on laitettu 5w-30 öljyä ja tuo purkki mikä auton kontista löyty oli 0w-20 öljyä mitä siis sinne jonku desin tiputtelin. Onko tässä nyt maailmanloppu lähellä vai ei mitään väliä että öljyt en eri numerollisia? Kävin huoltsikalta hakemassa tuota 5w-30 myrkkyä nyt peräkonttiin siltä varalta, että sama toistuu.

Yritin googletella asiaa ja en ihan tajua, mutta kaiketi kovaa ajoa vaan?
@Tadu vastasikin jo autokohtaiseen, joten vastataan tuohon öljyasiaan...

Eli mitään katastrofaalista tuskin tulee tapahtumaan. Eri öljylaatujen sekoittaminen keskenään ei toki ole suositeltavaa, mutta mitään isompaa vahinkoa ei tule etenkään noin pienillä määrillä saamaan aikaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
VAG- konsernin autoissahan ei tarvitse välittää öljynvaihtoväleistä, tulee vaihdettua itestään, kun koko ajan lisätään. Joku perusvirhe noissa koneissa on. Muutenhan nuo laitteet on kyllä mukavia.
Ei kyllä 2020-luvulla pitäisi öljyn olla ongelma, vaan on silti.
 

ace

Jäsen
VAG- konsernin autoissahan ei tarvitse välittää öljynvaihtoväleistä, tulee vaihdettua itestään, kun koko ajan lisätään. Joku perusvirhe noissa koneissa on. Muutenhan nuo laitteet on kyllä mukavia.
Ei kyllä 2020-luvulla pitäisi öljyn olla ongelma, vaan on silti.
Tämä kyllä kiinnostaa ja sitä on tullut seurattua, mutta omaan -14 Octavia RS:n öljyt on vaihdettu huolloissa ilman välitäyttöjä. Kilsoja kertyy kyllä harvakseen, n. 10,000km vuodessa, allekin, mutta silti, missä kilsoissa se öljyn kulutus alkaa esiintyä liiallisena?
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Ajan aika paljon liikenteessä Oulun suunnalla ja on pakko kysyä. Onko Audi-kuskeilla joku kusipäisyystesti kun he ostavat Audia?

"Et voi ostaa Audia kun et ole tarpeeksi kusipää, valitan. Tule ensivuonna uudestaan kun olet tarpeeksi kusipää". Huvittavaa on se, että tuo ei ole edes yleistämistä. Kun ajan moottoritietä ja tulee vaaratilanne, osallisena on kuinka ollakaan kusipäinen Audi-kuski. Kun ajan moottoritiellä ja liittymästä tuleva kusipää yrittää kiilata minua satasen vauhdissa. Katson oikealle ja siellä on Audi-kuski, kuinka ollakaan.

Kysymys on siis, että onko ihmisille kusipäisyys-testi, että voit ostaa Audi-merkkisen auton?

Ps: Huvittavinta on se, että kun olen jutellut esim. saksalaisten ystävieni kanssa, siellä on kuulemma sama ongelma. Audi-kuskeilla on tavallista alempi älykkyysosamäärä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä kyllä kiinnostaa ja sitä on tullut seurattua, mutta omaan -14 Octavia RS:n öljyt on vaihdettu huolloissa ilman välitäyttöjä. Kilsoja kertyy kyllä harvakseen, n. 10,000km vuodessa, allekin, mutta silti, missä kilsoissa se öljyn kulutus alkaa esiintyä liiallisena?
Käsittääkseni uutena Skodan moottorit syövät paljon öljyä. Voi olla, että ei koske -14 vaan pelkästään uudempia. Itselläkin tosiaan pitänyt pari kertaa lisätä öljyä ennen ja jälkeen ensimmäisen huollon. Ei sen jälkeen. Octavia -19

Eipä tuosta kauheasti haittaa ole ollut siis, mutta jännä juttu toki
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Joku isoakkuinen i3 voisi olla sopiva kompromissi. Ei ihan kovimmat kulut, halpa ajaa, voi jättää kakkosautoksi, mutta voi myös laittaa vaihdossa tai myydä suht hyvällä odotusarvolla. Ja houkuttelee nimenomaan tuo pikku-bimmeri siksi, että niitä on saatavilla hyvin varustein sekä pirteällä koneella.
i3 suhteen pitää tiedostaa se, että ranget on testattu niillä erikoiskoon renkailla. Olikohan ne 155/70/R19
Eivät mitään halvinta kamaa, toki jos kilometrejä ei tule paljoa niin ei tuo ja talviajossa jopa liiankin kapeat renkaat.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Muistaako/tietääkö joku, tuleeko Airbag valon palamisesta/vilkkumisesta katsatuksessa korjauskehoitus vai käyttökielto nykyään?

Vika on kolmiovisen auton penkeissä, taitekohdassa jossa todnäk johdot/liittimet vähän kärsineet. Ens viikolla koitan järjestää kuntoon, mutta tässä on nyt sairastaessa aikatailut vähän hankalia, kun joudun delegoimaan. Jos tuo alkaa palamaan katsatuksessa kun on välillä päällä ja pois.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
i3 suhteen pitää tiedostaa se, että ranget on testattu niillä erikoiskoon renkailla. Olikohan ne 155/70/R19
Eivät mitään halvinta kamaa, toki jos kilometrejä ei tule paljoa niin ei tuo ja talviajossa jopa liiankin kapeat renkaat.
Jep, ja muutenkin tuosta tuli luettua ja katsottua sen verran erikoisia juttuja, että päätin jättää pois. Paikkakunnalta löytyi Nissan Leaf, jota lähdimme katsomaan, mutta joka todettiin turhan ahtaaksi. Saman liikkeen valikoimiin kuului 14tkm ajettu 2021 Tesla M3, joka nyt seisoo tuossa pihalla.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Autoilu on nyt kyllä ihanan edullista, eilen tuli käytyä tankilla ja 62,5l B95 maksoi 141€ :)
Ai että, mutta ehkä näillä hinnoilla bensalenkkarien pillurallit jää vähemmälle ja muut ihmiset kiittävät. Vai missä kohtaa luulette tulevan kipurajan vastaan litrahinnoissa. Nythän ne huitelevat 2.25 €/l keskiarvossa, mutulla.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Autoilu on nyt kyllä ihanan edullista, eilen tuli käytyä tankilla ja 62,5l B95 maksoi 141€ :)
Ai että, mutta ehkä näillä hinnoilla bensalenkkarien pilkurallit jää vähemmälle ja muut ihmiset kiittävät. Vai missä kohtaa luulette tulevan kipurajan vastaan litrahinnoissa. Nythän ne huitelevat 2.25 €/l keskiarvossa, mutulla.
Eiköhän se kipuraja ala olemaan jo hyvin lähellä. Sanoisin, että hyvätuloisellekin kolme euroa bensalitrasta alkaa olla liikaa. Eläkeläisillä ja muilla pienituloisilla kipuraja meni jo, joten he joutuvat tinkimään muun muassa ruoasta päästäkseen hoitamaan asioitaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eiköhän se kipuraja ala olemaan jo hyvin lähellä. Sanoisin, että hyvätuloisellekin kolme euroa bensalitrasta alkaa olla liikaa. Eläkeläisillä ja muilla pienituloisilla kipuraja meni jo, joten he joutuvat tinkimään muun muassa ruoasta päästäkseen hoitamaan asioitaan.

Ei näillä hinnoilla kyllä huvita lähteä ajelemaan huvin vuoksi autolla... onneksi on etätyössä, niin siinä säästää jo aika pitkän pennin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös