Autoiluketju

  • 3 178 687
  • 18 511

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
M270/M274-moottorista ei ainakaan mitään pahimpia kauhujuttuja ole, jakoketju perinteisesti kannattaa katsoa (kuunnella kylmäkäynnistys). Ehkä karstoittuminen voi olla myös ongelma pitkällä aikavälillä kun on suorasuihkutus ja dieselmäinen luonne (ajetaan pienillä kierroksilla, varsinkin automaattilaatikon kanssa).

Käytännössä sillä on vissiin ajettu 90% kilsoista 50 km motaria/päivä, eli työmatkakäytössä pääasiallisesti.
Miten kuunnellaan kylmäkäynnistys? Jos siis ei oo vertailukohtaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Miten kuunnellaan kylmäkäynnistys? Jos siis ei oo vertailukohtaa.
Jos jakoketju (tai kiristin, laahaimet, nokka-akselien rattaat tms) ovat loppu, niin näistä lähtevä ääni erottuu parhaiten kylmänä. Pyydät vaikka kaveria käynnistämään auton ja nokkapelti ylhäällä kuuntelee miltä kuulostaa. Ääni voi olla sellainen särähtävä, rallattava, tikittävä tms. Pahin ääni saattaa hävitä hetken ajan päästä.

Voi olla kylmiltään (heh) hankala tunnistaa jos ei ole vertailupohjaa. Youtubessa on paljon videoita eri moottoreiden jakoketjuäänistä ennen ja jälkeen osien uusimisen, joten aika hyvin niistä huomaa mikä ääni johtuu huonossa kunnossa olevasta jakopäästä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Toinen varsin hyvä ja toimiva jippo on pyytää myyjää tekemään kylmäkäynnistys ja mennä itse auton taakse katsomaan pakoputkea. Jos sieltä tulee sinistä savua, se tarkoittaa, että polttonesteen seassa on öljyä. Se taas tarkoittaa, että autoa ei missään olosuhteessa kannata ottaa kontolleen.

ping @Simolainen
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Toinen varsin hyvä ja toimiva jippo on pyytää myyjää tekemään kylmäkäynnistys ja mennä itse auton taakse katsomaan pakoputkea. Jos sieltä tulee sinistä savua, se tarkoittaa, että polttonesteen seassa on öljyä. Se taas tarkoittaa, että autoa ei missään olosuhteessa kannata ottaa kontolleen.

ping @Simolainen
Joo mutta kyllähän valveutunut kylmäpölläyttelevän auton myyjä on sattumalta ja hyvää hyvyyttään just käynyt heittämässä autolla pikku testilenkin, ihan vaan varmistaakseen että auto toimii kuten on luvattu. Reiluna miehenä on saattanut sopia että tulee autolla vastaankin johonkin huoltsikan pihaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Joo mutta kyllähän valveutunut kylmäpölläyttelevän auton myyjä on sattumalta ja hyvää hyvyyttään just käynyt heittämässä autolla pikku testilenkin, ihan vaan varmistaakseen että auto toimii kuten on luvattu. Reiluna miehenä on saattanut sopia että tulee autolla vastaankin johonkin huoltsikan pihaan.
Ja tämän takia myyjää onkin hyvä oikein erikseen muistuttaa, että halutaan kylmäkäynnistys ja painottaa että mittarin neula ei saa sitten nousta.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja tämän takia myyjää onkin hyvä oikein erikseen muistuttaa, että halutaan kylmäkäynnistys ja painottaa että mittarin neula ei saa sitten nousta.
Jolloin myyjä edelleenkin tekee ”testilenkin”, lyhentää vaan sen pituutta… Viisari ei värähdä mihinkään monessa autossa, kunhan nesteiden lämpötila on alle 60-70 eli varsin lämpöisiä jo.

Toisin sanoen tuollaisen vian saa kyllä piiloon helposti jos tahtoa on.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Jos jakoketju (tai kiristin, laahaimet, nokka-akselien rattaat tms) ovat loppu, niin näistä lähtevä ääni erottuu parhaiten kylmänä. Pyydät vaikka kaveria käynnistämään auton ja nokkapelti ylhäällä kuuntelee miltä kuulostaa. Ääni voi olla sellainen särähtävä, rallattava, tikittävä tms. Pahin ääni saattaa hävitä hetken ajan päästä.

Voi olla kylmiltään (heh) hankala tunnistaa jos ei ole vertailupohjaa. Youtubessa on paljon videoita eri moottoreiden jakoketjuäänistä ennen ja jälkeen osien uusimisen, joten aika hyvin niistä huomaa mikä ääni johtuu huonossa kunnossa olevasta jakopäästä.

Kiitos vastauksesta. Auto (MB A -13) on mulla nyt viikon koeajossa, eli täytyypä viedä paremmin kuulevan huoltokaverin pihaan yöksi. Siellä saa sitten aamulla höristellä korviaan.
Mutta ihan kelpo peliltähän tuo tuntuu. Itse on vaan tottunut ajamaan aavistuksen isompia ja korkeempia henkilöautoja, ni tuntuu että istuu asfaltilla ja ikkunoista ei näe ulos. No, enpä sitä itselle hankikaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Helvetin start/stop.

Omassa pari vuotta vanhassa Audissa ainakin uskomattoman ärsyttävä systeemi, etenkin pysäköidessä.

Tässähän siis start/stop on sellainen ennakoiva malli, eli jos auto ajattelee, että olet aivan juuri pysähtymässä, niin sammuttaa moottorin jo parin kilometrin vauhdista.

Oma autopaikka kotona on todella ahdas katos, sellainen varmaan sopiva sen ajan autoille, kuin talokin on rakennettu eli 80-luvun alussa, joka on vielä loivasti mäkeen. Eli siihen ajaessa saa ajaa todella kieli keskellä suuta,että mahtuu ja peilitkin käännän varmuudeksi aina koria vasten jo etukäteen, kun leveyssuunnassa jää katoksen reunatolpista peilien ollessa ulkona noin sentti per puoli.
Siinä sitten vemputtelet automaattivaihteiston kanssa todella kevyesti jarrua nostaen, jotta saat kaivettua ne muutamat sentit vielä ja auton kokonaan katoksen alle, niin eikös tämä start/stop reagoi aina ja sammuta auton hetkeksi.
Eilen ihan piruttain kokeilin, niin neljä kertaa sammutti auton kesken pysäköinnin, kun yritin parkkeerata ihan normaaliin tyyliini miten aina tuohon paikkaan ole ajanut.
Täytyy varmaan jatkossa aktivoida tuo start/stop pois päältä samalla, kun laittaa parkkitutkat päälle.

Eipä tuosta kyllä muutenkaan oikein hirveästi iloa ainakaan Suomen ruuhkissa ole. Liikennevaloissa harvemmin joutuu minuuttitolkulla seisomaan yms.
Joskus jopa käy niitäkin, että lähdet kevyesti liikkeelle, mutta joudut hiljentämään vielä vauhtia jostain syystä, niin eikös tuo paska sammuta itsensä siinä rullausvaiheessa puoleksi sekunniksi, kunnes taas pitääkin jatkaa matkaa.

Aiemmassa autossani, Audi myöskin, tuo start/stop sentään aktivoitui vasta, kun olet oikeasti pysähdyksissä ja painat jarrua voimakkaammin.
No kai se pitää Audin ja muidenkin VAGilaisten päästä niihin päästönormeihin tiukasti nykyään.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
@king of the jungle samaa mieltä start/stopin mielekkyydestä. Mulle on muodostunut selkärankaan toimintatapa, että painan aina diesel autossamme tuon pois päältä liikkeelle lähtiessä. Bensa autossamme toimii mielestäni paljon jouhevammin ja siinä annan olla yleensä toiminnassa.

Todella turhauttavaa, että sitä ei saa kokonaan deaktivoitua ainakaan ilman ohjelmointipalikkaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Todella turhauttavaa, että sitä ei saa kokonaan deaktivoitua ainakaan ilman ohjelmointipalikkaa.
Se ei ole kallis, joten suosittelen. Itselleni riitti pari viikkoa start stopin kanssa, sitten hoidettiin se kaverin kanssa pois päiväjärjestyksestä. Keskikulutus nousi tuon myötä 0,1-0,2l/100km joten eipä haittaa sekään.
 

Veijari

Jäsen
Nykyisen työsuhdeauton liisarisopimus loppuu aika tarkkaan vuoden päästä. Aika pian pitää päättää jatketaanko vanhaa vai haetaanko uutta sopimusta, koska uusilla autoilla on jopa vuoden toimitusaikoja. Audi A4 Avant on tämä nykyinen liisari ja mahdottoman pieni siinä on tuo takaluukku, joten vaihtoa meinasin. Golf-bägi tuonne mahtuu juuri ja juuri, kun sen asettaa takaluukun pohjalle siten, että bägi on poikittain nurkasta - nurkkaan. Eikä tuonne tuon lisäksi juuri muuta kovin järkevästi mahdukaan.
Sitä pohdin, että vähän tilavampi, tai ainakin leveämpi takaluukku saisi uudessa liisarissa olla. Muilta sisätiloiltaan A4 menisi vielä hyvin. Huonosti löytyy netistä takaluukkujen äärimittoja (litrat ei kerro muuta kuin tilavuuden), tai sitten en vaan osaa. A6 olisi tietysti varsin jees tilojensa puolesta mutta hintakin pompsahtaa. Onko esim. Q5:n takaluukku minkä mittainen sisältä? Tokihan tämäkin selviäisi kun menisi mittanauhan kanssa paikalliseen AudiCenteriin mutta josko foorumilaisilla olisi kokemuksia?
Firman politiikka on, että K-Autosta kärryt on hankittava. Eli periaatteessa Volkkarikin kelvannee mutta se on omaan makuun kovin muovinen...
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Veijari muistaakseni Q5:n takakonttiin mahtuu ihan hyvin golfbägi poikittain, tosin voi olla ettei draiverin kanssa mene ihan poikittain…

Muuten takakontti ei ole pituus suunnassa mitenkään iso.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@Veijari Q5 on ainakin ihan liian pieni tavaratilaltaan, vaikka leveyssuuntaan golfbägi mahtuisikin. Se on syvyyssuunnassa vaivaannuttavan ahdas.

Mahtuisiko highline-varusteltu Passat taloudellisiin raameihin? Se ei ainakaan laadussa häviä yhtään Audeille ja sinne mahtuu vaikka koko perheen bägit siististi riviin. Kontti on helvetin hyvä ja iso. Tiedän, koska itsellä on tuollainen.
 

Veijari

Jäsen
@Veijari Q5 on ainakin ihan liian pieni tavaratilaltaan, vaikka leveyssuuntaan golfbägi mahtuisikin. Se on syvyyssuunnassa vaivaannuttavan ahdas.

Mahtuisiko highline-varusteltu Passat taloudellisiin raameihin? Se ei ainakaan laadussa häviä yhtään Audeille ja sinne mahtuu vaikka koko perheen bägit siististi riviin. Kontti on helvetin hyvä ja iso. Tiedän, koska itsellä on tuollainen.
Täytyy toi tsekata. Neliveto ainakin pitää löytyä, eli siinä tapauksessa ainut vaihtoehto taitaa olla se Passat Alltrack.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nykyisen työsuhdeauton liisarisopimus loppuu aika tarkkaan vuoden päästä. Aika pian pitää päättää jatketaanko vanhaa vai haetaanko uutta sopimusta, koska uusilla autoilla on jopa vuoden toimitusaikoja. Audi A4 Avant on tämä nykyinen liisari ja mahdottoman pieni siinä on tuo takaluukku, joten vaihtoa meinasin. Golf-bägi tuonne mahtuu juuri ja juuri, kun sen asettaa takaluukun pohjalle siten, että bägi on poikittain nurkasta - nurkkaan.
Tätä minä kutsuisin parempiosaisen ongelmaksi. Minun Suzuki Swiftiin ei mahdu bägiä, paitsi jos kaataa penkit. Eikä se ole työsuhdeauto. Se bägi uupuu myös. Neliveto sentään on!
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tätä minä kutsuisin parempiosaisen ongelmaksi. Minun Suzuki Swiftiin ei mahdu bägiä, paitsi jos kaataa penkit. Eikä se ole työsuhdeauto. Se bägi uupuu myös. Neliveto sentään on!
Mulla ei ole edes nelivetoa. Mutta mulla on Golf !
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Täytyy toi tsekata. Neliveto ainakin pitää löytyä, eli siinä tapauksessa ainut vaihtoehto taitaa olla se Passat Alltrack.
Se piti sanoa, että tokihan Passattia saa nelivetona muutenkin kuin Alltrackina. Eli 4Motion Passat on se, mitä haet. Suurin osa noista on kait dieseleitä, mutta on tuota muistaakseni saatavilla myös bensaversionakin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mistä aurinko saa valonsa? Siellä on Volkswagen konsernin myyntikokous ja kaikilla palaa moottorinohjausvalo!
Siksi juurikin Toyota. Koittakaa jo uskoa. Tai no, uusi Lexus kiinnostaa myös. Varmuus ennen kaikkea.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Niin se vaan VW Golf vm2003 hujahti katsastuksesta läpi ilman vikoja. Sen verran jo viime vuoden hylkäyksen mukana luotto oli vähentynyt, että kävin ennakkoon päästöt mittauttamassa toisaalla, Yllätykseksi puhdasta pukkasi ilman toimenpiteitä, eikä näin olleet vielä kilometrit täynnä tällä saksalaisen insinöörin taidonnäytteellä. 284tkm alkaa olemaan mittarissa ja vielä porskuttaa.

One more time!
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Niin se vaan VW Golf vm2003 hujahti katsastuksesta läpi ilman vikoja. Sen verran jo viime vuoden hylkäyksen mukana luotto oli vähentynyt, että kävin ennakkoon päästöt mittauttamassa toisaalla, Yllätykseksi puhdasta pukkasi ilman toimenpiteitä, eikä näin olleet vielä kilometrit täynnä tällä saksalaisen insinöörin taidonnäytteellä. 284tkm alkaa olemaan mittarissa ja vielä porskuttaa.

One more time!
Tämä on melkein kuin omasta elämästä. Itselläni samaa vuosikertaa edustava tilaihme Touran. Lähes joka kerta hujahtaa kerralla läpi katsastuksesta. Aina sitä ajattelee että one more year! Nyt alkaa tosin olla aika vahvasti vaihto jo mielessä. Keväällä viimeistään. Tai sitten ei.

Mittarissa vasta 257 tkm.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tämä on melkein kuin omasta elämästä. Itselläni samaa vuosikertaa edustava tilaihme Touran. Lähes joka kerta hujahtaa kerralla läpi katsastuksesta. Aina sitä ajattelee että one more year! Nyt alkaa tosin olla aika vahvasti vaihto jo mielessä. Keväällä viimeistään. Tai sitten ei.

Mittarissa vasta 257 tkm.

Juu uudempaa olen katsellut jo itsekin. Markkinat on scoutattu ja melko kuiviksi todettu, komponenttipula kun tulppaa uusia niin vähemmän on kiertoa käytetyissäkin. Itseasiassa nyt olisi juuri yksi Octavia vm 2012 hyvillä varusteilla tarjolla tässä lähistöllä, mutta pari asiaa siinäkin häiritsee ja jäi "pohdintaan" koeajon jälkeen.

Nyt kun leimapäivä lähestyi niin olin aivan varautunut siihen että "korjauskuukauden" aikana on autoa vaihdettava, mahdollisesti tuohon Octaviaan tyydyttävä, mutta läpihän se vanhus sujahti. Vuosi sitten tosiaan päästöistä pomppasi, vaihdatin lambda-anturit ja sillä meni taas rajoihin, mutta auto antaa silti katalysaattorista välillä satunnaisesti häiriövalon. Olin varma että toimivat anturisignaalit antavat vain vuoden armoa ja sitten ei enää jatku ajo, ainakaan katalysaattoria vaihtamatta. Muutenkin ainakin 5 viimeistä vuotta on jotain remppaa tullut katastuksessa nivelistä, jarruista tai pakoputkistosta, nyt ei mitään! Öljynvaihdolla ja pienen jäähdytinnestevuodon korjuulla selviää kohti parempia autonvaihtoaikoja.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itsellä vaihtuu 2010 vuoden B6 Passatti nelivetoiseen vuosimalli 2015 B8 Passattiin. Vanha oli manuaalivaihteinen ja uusi sitten automaatilla. Varusteita tulee paljon myös lisää.

Vanhalla ajoin 130 - > 200tkm ja eipä siinä suurempia vikoja ollut. Itse tein suurimman osan huolloista ja kerran vuodessa tuli vaihdeltua öljyt, suodattimet ja muita perushuoltoja sitten tarpeen mukaan. Jarruosia joutui vaihtelemaan kerran ja xenon-polttimot eteen. Tyytyväinen olen ollut ja katsotaan onko uudempi Passat yhtä varma kulkupeli. Ainakin siinä on hyvä huoltohistoria ja jakohihnan vaihtavat siihen ja DSG-öljyt ennen luovutusta.

Aika paljon ollut perheessä noita VAG-merkkisiä ja hyvin ne on pelittänyt. Toki ollut myös mersua ja toyotaa eikä niistäkään mitään pahaa sanottavaa ole ollut. Audeissa ollut kyllä kalleimmat huollot ja Toyotaan ei tarvinnut luonnollisesti tehdä mitään ylimääräistä, mutta muuten oli vähän valju.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eilen ajelin ensimmäiset kilometrit etanolilla. Tai no 50-50 e85 ja 95e:llä.
Konversio tehtiin lopulta vanhaan Opeliin (1,8) ja yllätys oli kyllä että ihan todella tuntui auto piristyneen.

Kulutuksen suhteen on jännä nähdä, mitä tapahtuu. Aika hyvin tehtaan ilmoittaman 6,3 maantiekulutuksen puitteissa on menty tähän asti. Jos esimerkiksi 7,5 pääsisi maantiellä (kesällä täysin re85:lla) niin olisi komeaa. Mutta onhan se siistiä olla ilmastohyvis.
 

444

Jäsen
Kokeillaas nyt vielä täältäkin. MB W212 E200 CDI Bluetec. Joulun alla täräytti latauksen merkkivalon palamaan. Siinä hetkessä, tien päällä, ei ollut muita vaihtoehtoja kuin käydä poistamassa akkulaturi Motonetistä ja täräyttää töpselin päähän. Kotimatkalla katselin Mercedes Me -adapterin kautta, että näyttäisi ainakin lataavan hyvin, kun akku näytti 14,7-14,8V latinkia. Myöhemmin matkan aikana latauksen merkkivalo ilmaisi taas olemassa olostaan ja samalla tuo obd-töpselissä tönöttänyt adapteri lakkasi antamasta tietoa. Kotona pistin jälleen lataukseen, ja akun jännite moottori sammutettuna oli jotain 12V paikkeilla. Päättelin, että akku on entinen, joten laitoin uuden tilaukseen. 95Ah 850A AGM -akku tuli, koska sellainen piti opuksen mukaan olla vanhakin. No vanha olikin vähän pienempi… Eilen kun tuon viimein vaihdoin ja latasin täyteen, niin tokihan sitten kaupan pihassa tärähti latauksen merkkivalo palamaan. Toki olin ennen lähtöä pitänyt webastoa vartin päällä ja käyntiin lähti kuin palmun alta, ja matka kaupallekin oli se vartti, plus se aika mitä pidin tyhjäkäynnillä, kun siivosin loputkin lumet auton päältä. Kotiin päästyäni tökkäsin laturiin ja näytti 14,2V eli melko hyvää lukemaa, moottori sammutettuna.

Eli mites tän kanssa nyt pitäis edetä? Näissähän on kaksi akkua, joista pienempi jossain takakontissa. Kun latauksen merkkivalo syttyy, niin mitään muita oireita ei esiinny, eli ei pätki eikä sätki lainkaan, mitkään valot ei vilku ja kaikki lisälaitteet on käytössä ja toimii. Laturi voisi olla yksi, samoin se pikkuakku. Mites tän järkevästi diagnosoisi? Toki menemällä maanantaina marmoritiskille, mutta kun pitäisi lähteä taas tien päälle myös.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös