Tämä voisi näin aamuvuorolaisella mennä kalsarikänniketjuunkin. Nimittäin semikännissä ja vain kalsarit jalassa tätä tekstiä tuotan.
Minä asun maalla, aikanaan tänne muutettiin emännän töiden perässä. Nyt tuo naiseni on yksityisyrittäjä hommassa, jossa maantieteellinen sijainti ei isommin vaikuta.
Nyt ajamme 14v ja 18v vanhoilla autoilla. Minulla on -93-dieselvectra, hyvä peli töajoa ja työmatkaa n. 40tkm vuodessa ajavalle. En tiedä co2 -arvoa, mutta kulutus on kesän ñ. 4,5 l/hkm talven n. 5l/hkm naftaa katalysaattorilla. Mittarissa kai nyt n. 520tkm, joista n. 200tkm on minun ajamiani. Minulle ilmaisia kilometrejä, eli olen kilometrikorvauksina tienannut enemmän kuin mitä olen autoiluun joutunut rahaa laittamaan.
Emännällä on -89 Mazda 323. Tomaattina vie gasoa enemmän kuin laki sallii, mutta hänelläkin km-korvaukset korvaavat kulut helposti vanhalla autolla, jossa ei pääomakuluja ole. Toki yrittäjänä joutuu ne km-korvauksetkin tavalla tai toisella itse tienaamaan, verottomana toki.
Mutta siis. Voisin asua työmaani vieressäkin tänä päivänä. En asu, enkä tule asumaankaan. Vastaava kämppä maksaisi Tampereen keskustan tuntumassa ehkä viisinkertaisen hinnan enkä siltikään olisi omarantaisella rantasaunalla siunatussa rivitaloyhtiössä. Ajan töihin 35 - 40min satasen tietä, saastutan varmasti vähemmän kuin saman ajan jostain >15 km päästä Lentävänniemestä työmaalleni ajavat tamperelaiset, joilla vieläpä olisi ihan toimiva julkinen yhteys.
Itsekkäästi toki sanon, että ei se käyttöverokaan ainoa oikea tapa ole. Minulla on 'pakko' ajaa, miksei tästä elämänlaadusta toisaalta maksakkin. Mutta täällä maalla on oikeasti niitäkin joiden on todella pakko ajaa paljonkin, kaveri esim. on töissä Ruovedellä ja vaimonsa Tampereella, yhteenlaskettu pakollinen ajomatka päivässä on n. 180km, julkisia ei oikeasti ole. Jos työmatkavähennykset ja kilometrikorvaukset pannaan kohdalleen, niin siitä vaan bensan/naftan hintaan vaan verot.
Täältä hevon kuusesta katsottuna vaan saisi nuo slummisuomalaisten ökyautot panna ylellisyysverolle. Jos täällä olisi vastaanvanlainen toimiva joukkoliikenne kuin teillä siellä vieläpä järkevään hintaan, niin enpä valittaisi minäkään. Kun saisi edes seutulipun kelpaamaan myös junissa edes.
Paljonko on kohtuullista maksaa siitä, että haluaa asua järvenrannalla maalla?
t. hanu