Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 581
  • 19 049

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jos näitä setämiehellä oli mielipiteitä haluat, niin sukulaismiehelläni oli V70 ja siinä oli vikoja ihan perkeleesti. Muistaakseni Saksan Autoliiton tiellejäämistilastoissa V70 oli pari vuotta sitten samassa kategoriassa Fiat Bravojen kanssa. Luulisi, että ovat skarpanneet tuota uudemmissa malleissa.

Ajettavana perinteinen ruotsinlaiva. Olen tuollaisella ajanut Kemistä Ouluun, joten tie oli testaamiseen mitä tylsin.
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
KIA CERATO

Kävin tuossa aamupäivällä koeajamassa tuon Kia Ceraton, mökki-öljymoottorilla varustettu.
Ihan mukava peli ajaa paikasta toiseen. Melko persoonaton ja muovisen oloinen, mutta täyttää tehtävänsä melko hyvin liikkumavälineenä. Onkos täällä kysyisen auton omistavia? Pitkää takuuta tarjotaan, mutta taitaa delta-auton huollot olla melko suolaisen hintaisia?
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko Mondeo siis yhtä paska auto kuin nykyinen -03 Fiesta. Jos on, niin Fordit unohtuvat meidän perheessä.

I. Alanko laulaa:
"Mut mä liikun kriisistä kriisiin, kuljen komein askelin
Tahdon ettei mikään ois kuin ennenkin
Kuljen kriisistä kriisiin enkä löydä apua
Onnen sirpaleet mua haavoittaa ja saa
Kriisiin "

Eikö voi oppia virheistään? Osta japanilainen ja jätä automurheet taaksesi. Vai ovatko kaikki japanilaiset riisipusseja, joissa on huono keskialueen ohjaustuntuma ja tunnoton ohjaus?


Suosittelen Hondaa. Kokemuksieni perusteella täysin viaton peli. Esim. farkku Accord on kovin tyylikäs laitos ja myös hyvä ajettava. Sanokoot Vammalan fordimiehet mitä tahansa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Onko Mondeo siis yhtä paska auto kuin nykyinen -03 Fiesta. Jos on, niin Fordit unohtuvat meidän perheessä.
Jos sinulla on huonoja kokemuksia tietystä automerkistä, niin miksi edes harkitset kyseisen firman toista tuotosta?

Ihmiset ovat erinlaisia, mutta en ymmärrä ajatusprosessia joka menee näin: "Olipa tämä Opel Astra paska auto. Hirveästi vikoja ja laatu aivan ala-arvoinen. Jaahas, jos menisi ostamaan Opel Vectran."
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos sinulla on huonoja kokemuksia tietystä automerkistä, niin miksi edes harkitset kyseisen firman toista tuotosta?

Ihmiset ovat erinlaisia, mutta en ymmärrä ajatusprosessia joka menee näin: "Olipa tämä Opel Astra paska auto. Hirveästi vikoja ja laatu aivan ala-arvoinen. Jaahas, jos menisi ostamaan Opel Vectran."

Nyt on liian aikaista sanoa 90-luvun lopun taikka 2000-luvun alun astroista tai fordeista, mutta kyllä ainakin vähän varhaisempien 90-96 focuksien ovia on saanut kuulemma vaihdella aika ahkeraan tahtiin. Jopa uudemmissa on ollut samaa ongelmaa.

Ja Fjordista Obelixiin.. Ihmettelen suuresti, jos joku 90-luvun astra on vielä liikenteessä vielä viiden vuoden päästä, ilman että auto on hitsisaumojen peitossa.

Itse ajelen lähinnä Eurooppalaisen kolmikirjaimisen lyhenteen omaavan konsernin autoilla, mutta onpa noita tullut omistettua aikoinaan aina ruotsalaisesta japanilaiseen.

Jos alkaa kuuntelemaan liikaa yksittäisiä mielipiteitä, niin kaikki on paskaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Jos sinulla on huonoja kokemuksia tietystä automerkistä, niin miksi edes harkitset kyseisen firman toista tuotosta?

Ihmiset ovat erinlaisia, mutta en ymmärrä ajatusprosessia joka menee näin: "Olipa tämä Opel Astra paska auto. Hirveästi vikoja ja laatu aivan ala-arvoinen. Jaahas, jos menisi ostamaan Opel Vectran."

Eipä siinä muuta, mutta mietin vain, että jos olisivat ykkösmalliinsa panostaneet enemmän kuin pikkuautoon. Muuten olisi Mondeon ihan kelpo peli, mutta tuo epäluotettavuus, joka Fiestassa on ollut, jättäisi sen kyllä pois laskuista.

Mielestäni Mondeon pitäisi olla eri kaliiberin auto kuin Fiestan. Joka suhteessa, myös laadussa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Nyt on liian aikaista sanoa 90-luvun lopun taikka 2000-luvun alun astroista tai fordeista, mutta kyllä ainakin vähän varhaisempien 90-96 focuksien ovia on saanut kuulemma vaihdella aika ahkeraan tahtiin. Jopa uudemmissa on ollut samaa ongelmaa.
Tämä lienee monen inhoamaa besserwisserimiä, mutta pakko huomauttaa, että Focus julkistettiin vasta maaliskuussa 1998. Täten vuosimallien 90-96 Focusten suurimmat ongelmat liittyivät näkymättömyyteen ja olemassaolemattomuuteen.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuosta V-Power jutusta sen verran, että normiautolle siitä ei ole mitään hyötyä. Korkeampi oktaaniluku antaa vain mahdollisuuden käyttää korkeampaa puristussuhdetta. Sen takia jotkut viritetyt moottorit toimivat paremmin juuri tuon takia. Lisäksi korkea oktaaninen bensa ei nakuta niin helposti. Autoissa on kuitenkin nakutuksen tunnistin joka muuttaa sytytystä, jolloin tämäkin hyöty jää pois esim. V-Powerilla. Asiasta on väännetty mm. moottoripyöräihmisten keskuudessa ja Bike-lehti testasi erot dynossa eri bensojen välillä. Tehoeroa oli V-Powerin eduksi huimat 1,xx heppaa 150 heppaisessa koneessa. Kun kyseessä on mp-kone, joka on auton konetta korkeaviritteisempi niin normiauton koneessa tuskin mitään eroja tulee.

Yleisesti kannattaa käyttää sitä polttoainelaatua jota ohjekirja/valmistaja ym suosittelee.

Heh. Sori vähän myöhäisestä vastauksesta, mutta tuli vasta nyt luettua viesti.

Taisi tulla aika tietämättömyyden suomalla epävarmuudella edellinen teksti.

Nimenomaan moderneissa nakutuksentunnistimella varustetuissa moottoreissa voidaan saada jotain hyötyä korkeammasta oktaaniluvusta, ja avainsana on nimenomaan juurikin sytytys. Modernilla moottorinohjausyksiköllä (ECU) ja nakutuksentunnistimella varustettu auto pystyy nimenomaan tiputtamaan sytytystä bensiinin oktaaniluvun mukaan.

Vaikkapa meikäläisen käyttöautona toimiva turbokinnneri tykkää selkeästi enemmän v-powerista, kun normi 98:sta. Eipä tuo nyt tehoja tuo hirveästi lisää, mutta kulutus on tippunut 0,5l/100km verrattuna normaaliin 98:iin. Kaikilla ei auta sitäkään. Ja tää ei ollut mikään shellin mainospuhe, vaan ihan fakta. Rata-ajoon käytetään race-fueleita. :)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä lienee monen inhoamaa besserwisserimiä, mutta pakko huomauttaa, että Focus julkistettiin vasta maaliskuussa 1998. Täten vuosimallien 90-96 Focusten suurimmat ongelmat liittyivät näkymättömyyteen ja olemassaolemattomuuteen.

Heh, lienee tarkoitettu Fiaskoa, jonka MarkIII oli pahuksen suosittu.

En muista monettako kertaa jo tämän ketjun aikana, mutta yksittäisten hyvää tarkoittavien kokemusten sijaan kannattanee näissä "vikainen/luotettava" -tarinoissa kääntyä katsastuslaitosten raportteihin. Ruotsin katsastusjärjestelmä (Bilprovning) vastaa melko hyvin meikäläisiä oloja, joten sen luettelot autojen vioista antavat melko hyvän osviitan niiden toimivuudesta Pohjolan perukoilla. Esimerkiksi Audit ja Volkkarit eivät tuossa listassa kovin mairittelevia lukuja maineestaan huolimatta (?) saa.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Japanilaiset+autot+kestävät+Pohjolassa/1135219602910

http://www.bilprovningen.se/externt...8BFA8BAD8732C1256F88003A124A!opendocument&m=5
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
En muista monettako kertaa jo tämän ketjun aikana, mutta yksittäisten hyvää tarkoittavien kokemusten sijaan kannattanee näissä "vikainen/luotettava" -tarinoissa kääntyä katsastuslaitosten raportteihin.
...tai Euroopan suurimman autolehden vertailuun:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Japanilaiset+jälleen+parhaita/1135228050011

Tais muuten olla kolmas kerta putkeen kun Mazda on ykkönen? Ja vielä pidempään Toyota ja Mazda ovat olleet top-2...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
...tai Euroopan suurimman autolehden vertailuun:

Kyllä, mutta saksalaisiin tilastoihin liittyy jonkin verran systemaattisia eroja pohjoismaiseen liikenteeseen verrattuna: sääolot, suolaus ja tienopeudet. Siksi ruotsalainen on lähempänä meikäläisiä oloja. Toki, samansuuntaisiahan nuo tulokset ovat silti. Kyllähän tuon "paremmuusjärjestyksen" voi melkein suoraan lukea kotimaan myyntitilastoista... (puoliprovo)

edit: Bild näkyy käyttäneen huollon laatuakin kriteerinä. Suomessa ei taida moni talo saada heikointa arvosanaa kummempaa luokitusta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
...tai Euroopan suurimman autolehden vertailuun
Kiitos linkistä. Nämä AutoBildin testit ovat yleensä aika luotettavia joskin niissä pitää huomioida, että ne tehdään Saksassa. Suomessa on siis pieni pakkastekijä lisäksi. Sen takia esim. AutoBildin autorengasvertailu näytti aivan erinlaiselta kuin Tuulilasin ja Tekniikan Maailman (testivoittaja jäi alempaan keskiluokkaan).

Huomioita:

- japanilaiset ovat luotettavia
- Daewoo eli Chevrolet löi luotettavuudessa Mersun ja Audin
- BMW ja VW ovat siellä Citikoiden ja Fordien seurana
- Kian luotettavuus on paljon paskempi kuin muitten korealaismerkkien.
- Opel on nousemassa pois rupuluokasta


Pitänee sijoittaa AutoBildiin kun se ilmestyy ensi keskiviikkona, niin näkee paremmin miten sijoitukset eri kategorioissa menevät. Minua kiinnostaa nähdä lista jossa on listattu pelkkä vika-alttius eli kuinka usein autoon tulee vikoja. Se tiellejättämistilasto kertoi jo jotain siitä.

EDIT: tuoltahan se löytyi. Kategoria B "Usein korjaamolla".
 
Viimeksi muokattu:

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
YKSITYISLEASING

Kertokaa viisaammat autoihmiset miksi ei kannata?

Delta-Auton liisaus:

Grande Punto 3-ov, 36kk, 30 tkm

36 x 179e = 6444e


Tämän verran palaa rahaa 3 vuodessa Punton liisaukseen. Itselle kilsat ovat riittävät ja kehtaan ajella Grande Puntolla mainiosti.

Ostanpa samaisen Punton. Ovh 14 790. Olemme menossa kohti esim. saksalaista hinnoittelua, jossa auton arvon puoliintuu 3 vuodessa. Nyt taitaa täällä suomessa olla lukema n. 3,5 vuotta. Puntosta saisi täten 3 vuoden pitämisen jälkeen n. 7400e. Rahaa olisi hävinnyt 3 vuodessa enemmän, kuin mitä liisaus olisi maksanut. Ja tähän päälle vielä huollot, korjaukset ja renkaat.

Eli mikä siinä liisauksessa on vikana?
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Sama vika, kyselin tarjouksia parista liikkeesstä ja halvin tällä hetkellä (-98) Astraan sävylasi 240e asennettuna. Nyt todellakin kiinnosta, jos joku tietää jonkun edullisemman tarjouksen Tampereen seudun liikkeissä.

Käyppäs Iidesrannassa kysäisemässä. Siinä kaupungista päin tullessa ensimmäisissä taloissa vasemmalla on ollut samalla kaverilla tuulilasipaja niin kauan kuin muistan. jos ei ole kuitista niin tarkkaa, niin pääsee halvallakin. Vectraan vuosi sitten 80€.

t. hanu
 
tuoltahan se löytyi. Kategoria B "Usein korjaamolla".

BMW olikin sitten "yllättävän" hyvä. Todella "hämmästynyt" olen myös siitä, että juuri BMW:ssä on ollut vähiten ylimääräisiä vikinöitä ja kolinoita, jotka saattavat kuljettajan hermoromahduksen partaalle.

Yksikään auto ei ole koskaan jättänyt meikäläistä tienpäälle, joten tämä tilasto on oiva apu seuraavan auton hankintaan. Merkkiä tosin ei tarvitse kovin äkkiä vaihtaa.
 

kovalev

Jäsen
Hei autoihmiset !

Olen ilmeisesti joutunut pikku kusetuksen kohteeksi ja kysyisin neuvoa. Ostin viime viikolla sellaisen autonromun parilla sataa, kun oli pakko saada kesän ajaksi kakkosauto. Kaikki piti olla ok, mutta kun menin ottamaan rutkua nimiini ja liikennevakuutusta siihen, niin katsastajaneitonen kertoi, että auton omistaja ei edes ole se henkilö, joka luovarin mukaan autoa on minulle myymässä, vaan tämä henkilö on myynyt auton eteenpäin jo keväällä.

Jotta ei olisi liian yksinkertaista, niin myöskään tämä henkilö jolta auton ostin ei ole kumpikaan näistä edellämainituista. Hän kun ei kuulemma voudin takia voi pitää mitään omissa nimissään. Äijä myi kuitenkin autoa netissä, joten ajattelin ettei asiassa voi olla mitään ihmeellistä.

Eli, auton myyneen hepun pitäisi toimittaa minulle kahdet luovarit ; herra A;lta herra B;lle silloin keväällä tehdystä kaupasta ja herra B;ltä minulle nyt tehtävästä kaupasta.

En oikein jaksa uskoa, että niitä luovareita koskaan saan, lisäksi tuota auton OIKEAA omistajaa en saa käsiini.

Rahallisesti kyse on kuitenkin niin pienestä jutusta, että mieluiten pesisin käteni koko roskasta ennen kuin käy ilmi, että auto on varastettu tai jotain muuta vastaavaa ja meikäläiselle paukkuu syytettä.

Mitä pitäisi tehdä, yhteys poliisiin ellei jamppa tuo papereita hetipian ? Vai voinko viedä auton vaikka saman tien jonnekin, että pääsen siittä eroon ?
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
...tai Euroopan suurimman autolehden vertailuun:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Japanilaiset+jälleen+parhaita/1135228050011

Tais muuten olla kolmas kerta putkeen kun Mazda on ykkönen? Ja vielä pidempään Toyota ja Mazda ovat olleet top-2...

Mitenkäs noita arvosanoja luetaan? ( http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135228066879.jpeg ) Kun katsoo kokonaisarvosanoja, niin sijalta 4 sijalle 14 on arvosanojen ero 0,19 pistettä. Itse lukisin tuon listan niin, ettei tuossa keskiryhmässä erot ole kovin merkittäviä. Listan ääripäiden erot onkin sitten jo melko huomattavat (1. Toyota 2,14 -> 23. Fiat ja Peugeot 4,00).

En tosin tiedä? Luenko aivan väärin?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
BMW olikin sitten "yllättävän" hyvä. Todella "hämmästynyt" olen myös siitä, että juuri BMW:ssä on ollut vähiten ylimääräisiä vikinöitä ja kolinoita, jotka saattavat kuljettajan hermoromahduksen partaalle.

Yksikään auto ei ole koskaan jättänyt meikäläistä tienpäälle, joten tämä tilasto on oiva apu seuraavan auton hankintaan. Merkkiä tosin ei tarvitse kovin äkkiä vaihtaa.

Täytyy kompata tätä. BMW näyttää lunastavan lupauksensa tilastoissakin. Koeajo- ja taksituntumalla etenkin uudet 500-sarjalaiset ovat erittäin jykevän ja laadukkaan oloisia.

Kun taas esimerkiksi uudessa V70:ssä takapää kolisee, vaikka ajettu hurjat 4000km. Tosin olihan tuo Volvokin aika korkealla "kitinättömyys"-listalla.

Ja jos "käyttäjiä" on uskominen, BMW on Suomessa hoitanut asiansa hyvin:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/BMW+jälleen+merkkien+merkki/1135227119504?merkki=BMW

Toki vastarannankiisket alkavat huutaa, että tulos johtuu vaan bemaristien kyvyttömyydestä myöntää tehneensä virheostoksen.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
En tosin tiedä? Luenko aivan väärin?

Et lue, näin se juuri on! Mazda ja Toyota "omassa kastissaan", sitten aika tasaista nousua... Sinällään hauska, että valmistajan kotimaa jaottelee enemmän kuin valmistajalta odotettavissa oleva laatu; esim. Ford Motor Corporationin tuotteet ovat sijoilla 1., (jaetulla sijalla) 7. ja 19.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
MTV3:n uutisten mukaan ajoneuvovero (siis se vuosittainen maksu) korvataan uudella systeemillä, jossa maksu määräytyy hiilidioksiidipäästöjen mukaan. Nythän maksusummia on kaksi - ennen vuotta 1994 rekisteröityjen 94 euroa ja sen jälkeen rekisteröityneiltä 129 euroa.

Uudessa systeemissä maksu vaihtelee 20-600 euron välillä. Autolla jonka hiilidioksidipäästöt ovat 160g/km pääsee noin 100 euron maksulla, kun 300g tupruttavilta lähtee n.300 euroa.

Lakiesitys lähtee lausuntokierrokselle aivan pian.

En löytänyt uutista asiasta mistään sähköisestä mediasta.

EDIT: Ai niin oma mielipide. Erinomainen lakiehdotus porvarihallitukselta.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
MTV3:n uutisten mukaan ajoneuvovero (siis se vuosittainen maksu) korvataan uudella systeemillä, jossa maksu määräytyy hiilidioksiidipäästöjen mukaan. Nythän maksusummia on kaksi - ennen vuotta 1994 rekisteröityjen 94 euroa ja sen jälkeen rekisteröityneiltä 129 euroa.

Uudessa systeemissä maksu vaihtelee 20-600 euron välillä. Autolla jonka hiilidioksidipäästöt ovat 160g/km pääsee noin 100 euron maksulla, kun 300g tupruttavilta lähtee n.300 euroa.

Lakiesitys lähtee lausuntokierrokselle aivan pian.

En löytänyt uutista asiasta mistään sähköisestä mediasta.

EDIT: Ai niin oma mielipide. Erinomainen lakiehdotus porvarihallitukselta.

Niin aika mielenkiintoinen uutinen, joka varmasti aiheuttaa jos jonkinlaista polemiikkiä ja keskustelua, etenkin kun Suomen autokanta on sivistyneen euroopan vanhimpia.
Itse olen uudistuksen kannalla, jos jokin muu autoiluun lliittyvä verotus poistuu, jota epäilen. Peltilehmät ovat vuosikymmenet olleet loistava lypsyn kohde valtiolle. Vuosittain valtionkassaan useita miljardeja euroja... miksi luopua rakkaasta rahastuksen kohteesta

Mutta mitä taas tulee päästöihin liittyvään verotukseen, niin esim. kaikkien citymaasturien verotuksen voisi nostaa n. 2000 € vuodessa ja kaikkien Kehä III sisäpuolelle rekisteröityjen verotuksen voisi nostaa noin. 3000 € vuodessa. Vai voiko joku perustella miksi pitää ajaa Citymaasturilla Kehä III sisäpuolella ?
 

scholl

Jäsen
Vai voiko joku perustella miksi pitää ajaa Citymaasturilla Kehä III sisäpuolella ?

Mitä merkitystä sillä on ajatko Kehän sisä- vai ulkopuolella? Täällä on Suomen rahasta valtaosa, joten täällä kannattaa ostaa parempia ja kalliimpia autoja. Se kuuluu ikäänkuin pukeutumiseen. Kehän ulkopuolella ei ole väliä, kun siellä on kaikilla huonot autot.

Olennaistahan on se paljonko ajaa, eikä se mitä omistaa. Verottamista pitäisi saada enemmän siihen, että ne maksavat, jotka ajavat eniten. Kehän sisäpuolella vaikka ajaisit niin perkeleesti joka päivä niin on melko mahdotonta ajaa yli kymmenen tuhatta vuodessa, kun yksittäinen ajosuoritus on 0-10km. Niinpä silloin on yleensä huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin joku joka vetelee turhanpäiten pitkiä etäisyyksiä, vaikka voisi muuttaa duunin lähelle.

edit. toki jotenkin se ajomäärä ja saastuttavuus pitäisi yhdistää. Pelkkä ajomäärä on se paljonko litroja bensaa ostaa ja se ei karsi liikenteestä vanhoja pommeja
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Olennaistahan on se paljonko ajaa, eikä se mitä omistaa. Verottamista pitäisi saada enemmän siihen, että ne maksavat, jotka ajavat eniten.
Tuli ilman mitään enempiä mietteitä mieleen, että onko hyvä asia jos entisestään lietsotaan kaikenmaailman keravalaisten muuttoliikettä ihmisten ilmoille.
Ymmärrän pointtisi toki, mutta todennäköisesti on vähemmän saastuttavaa ajaa maantietä Muoniossa tasaisella kaasulla 80km/h 15km matka, kuin keskustassa ruuhka-aikana 7km.
 
EDIT: Ai niin oma mielipide. Erinomainen lakiehdotus porvarihallitukselta.

Todella hieno uudistus, jos menee läpi. Tosin noita jenkkilän 6.2 litraisia turhakkeita olisi voinut rangaista suuremmallakin summalla kuin 600 eurolla. Saman verran tehoja saa pienenemmilläkin päästöillä, jos viitsii vähän kehittää konseptia.

Oliko muuten mitään juttua diesel-verosta, eli pysyykö samana?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös