Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Itsellä ollut 911(964) Carrera 2 kesäautona 14 vuotta ja nyt tuli mieleen, että onkohan sillä varaa ajaa, kun erinäisistä syistä se meni Klassikko korjaamolle ja lopputuloksena täysi moottoriremontti noin 16000€. No ei siinä muuta kun kättä syvemmälle taskuun....
Appiukko meinasi, että hyvän harrastuksen määritelmä on se että se vie kaiken ajan ja kaiken rahan. Taitaa täyttää vaatimukset? Unelma-auto.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kiitos tsempeistä. Unelma-autohan tuo on pikkupojasta asti ollut. 5-vuotiaana olin vanhemmille ilmoittanut, että kun olen iso ostan mustan 911 Porschen. 25-vuotiaana aloin säästää siten, että jos tuo unelma vielä kolmekymppisenä elää, niin on edes joku pieni pesämuna auton hankintaan olemassa. No sitten kun 30 tuli lasiin ei tuo unelma mihinkään ollut kadonnut. 964 korimalli siis viimeinen joka näyttää vielä samalta kun 70-luvulla esitelty malli mutta on jo uudella moottorinohjauksella, uuden version vaihteistolla ja lisäksi on nykyajan mukavuuksia kuten vakionopeudensäädin ja ilmastointi. No sitten vaan käsiraha tiskiin ja pitkällä pätkällä kesäauto. (faija piti täysin hulluna) :-)

Perheenjäsenhän tuosta on vuosien varrella tullut, on käyty koko nelihenkisen perheen voimin pari kertaa Norjassa, useampi reissu Ruotsissa ja useampi reissu Balttiassa. Olihan tuo aika pommi kun 5000€ remppa oli se mitä oli alunperin suunniteltu mutta itsehän pyysin mekaanikkoa kuvaamaan koneen sisältä kun se nyt kerran irtij ja hallin lattialla jo oli. No nyt on sitten keväällä edessä uuden moottorin sisäänajo. Vanhasta koneestä jää toki kuoret eli pysyy matching numbers yksilönä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Vanhasta koneestä jää toki kuoret eli pysyy matching numbers yksilönä
Itsellä on vanhoja penareita (316 vm. 1986 / 207tkm, 325i 1987 / 140tkm ja M3Evo 1996 / 210tkm) ja noista kahteen ekaan on tehty kannen huolto eli tsekattu että on suora, vaihdettu kannentiiviste ja hiottu venttiilit. Varsinaista vikaa ei ollut mutta tuttu kaveri tarkasti kunnon pyynnöstäni. Alakerrassa ei ongelmia. M3:ssa ei ole tiedossa kuin VANOS-yksikön vaihto tehtaan takuuna.

Öö... Oli siis kysymyskin. Kuinka paljon sinun "Possulla" on ajettu? Ihan uteliaisuuttani kysyn. Korkeaviritteiset moottorit eivät tietenkään ole ikuisia ja jos kilsoja tulee paljon niin vaatiihan se remppaakin.

16 kiloeuroa kuulostaa kovalta hinnalta mutta Porscheen ei taida aftermarket osia kauheasti löytyä? Enkä nyt tarkoita Aliexpressia vaan OEM-valmistajia. Joutuuko kaiken hankkimaan törkyhinnalla Porschelta? Tuo mainitsemasi 5 000 euroa on aika lähelle mitä Bemarin rivikutosen täysremontti voisi maksaa. Ja siis laadukkailla OEM-osilla.

Edit. Ja vielä sen verran että onhan nuo 911-sarjan autot ikonisia vehkeitä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itsellä on vanhoja penareita (316 vm. 1986 / 207tkm, 325i 1987 / 140tkm ja M3Evo 1996 / 210tkm) ja noista kahteen ekaan on tehty kannen huolto eli tsekattu että on suora, vaihdettu kannentiiviste ja hiottu venttiilit. Varsinaista vikaa ei ollut mutta tuttu kaveri tarkasti kunnon pyynnöstäni. Alakerrassa ei ongelmia. M3:ssa ei ole tiedossa kuin VANOS-yksikön vaihto tehtaan takuuna.

Öö... Oli siis kysymyskin. Kuinka paljon sinun "Possulla" on ajettu? Ihan uteliaisuuttani kysyn. Korkeaviritteiset moottorit eivät tietenkään ole ikuisia ja jos kilsoja tulee paljon niin vaatiihan se remppaakin.

16 kiloeuroa kuulostaa kovalta hinnalta mutta Porscheen ei taida aftermarket osia kauheasti löytyä? Enkä nyt tarkoita Aliexpressia vaan OEM-valmistajia. Joutuuko kaiken hankkimaan törkyhinnalla Porschelta? Tuo mainitsemasi 5 000 euroa on aika lähelle mitä Bemarin rivikutosen täysremontti voisi maksaa. Ja siis laadukkailla OEM-osilla.

Edit. Ja vielä sen verran että onhan nuo 911-sarjan autot ikonisia vehkeitä.

220000km on mittarissa. Tässä remonttihinnassa on 0€ Porchelta suoraan ostettuja osia eli hinnat on laskettu sekoittaen FVD:n ja Rosepassionin osia. Yksittäisistäosasarjoista kallein on Mahlen sylinteri/mäntäsarja joista halvin löydetty settin ollut 4500€. Tuossa mezeger lohkossa pytyt on alusil pinnoitettuja, eli niitä ei voi porata/hoonata. 5000€ oli varattu pelkästään virranjakajan kunnostukseen, koneen irroitukseen ja kaikkien tiivistesarjojen vaihtoon. Vanhan boxer 6 koneen kasaus on teitenkin sellainen homma jota ihan joka korjaamo ei tee eli on ihan spesiaalipajalla ko. hommaan.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
220000km on mittarissa. Tässä remonttihinnassa on 0€ Porchelta suoraan ostettuja osia eli hinnat on laskettu sekoittaen FVD:n ja Rosepassionin osia. Yksittäisistäosasarjoista kallein on Mahlen sylinteri/mäntäsarja joista halvin löydetty settin ollut 4500€. Tuossa mezeger lohkossa pytyt on alusil pinnoitettuja, eli niitä ei voi porata/hoonata. 5000€ oli varattu pelkästään virranjakajan kunnostukseen, koneen irroitukseen ja kaikkien tiivistesarjojen vaihtoon. Vanhan boxer 6 koneen kasaus on teitenkin sellainen homma jota ihan joka korjaamo ei tee eli on ihan spesiaalipajalla ko. hommaan.
Ok. Kiitos valistuksesta koskien osatarjontaa. Onpa aika hurjissa hinnoissa osat. No, harrastukset eivät ole ilmaisia.

Taidan jatkossakin pysytellä penareissa... Hymiö.

Leppoisia kilometrejä kun saat bilikan verstaasta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ok. Kiitos valistuksesta koskien osatarjontaa. Onpa aika hurjissa hinnoissa osat. No, harrastukset eivät ole ilmaisia.

Taidan jatkossakin pysytellä penareissa... Hymiö.

Leppoisia kilometrejä kun saat bilikan verstaasta.

Sanotaanko, että tulihan tuo vähän itsellekkin yllätyksenä, että noinkin kallista on. Uudempiin 911 versioihin saa osia huomattavasti halvemmalla. Kokonaisia koneitakin koitin toki maailmalta metsästää niin näyttää siltä, että 200000km ajetuista korjaamattomistakin pyydetään yli 15000€. Sitten kun on tehty uusiksi alkaa hinnat ollaa luokkaa 25000€ ja ylöspäin.

Kiitos :-)
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@macnevis jokos löysit auton vai onko vielä hakusessa. Ootko miettinyt esim. Kia Optima tai Hyundai i40, Farkkuna.
Sisätilat ovat paljon isommat kuin V70 ja tavaratilaakin on. Varusteetkin ovat ihan, riittävät, riippuu tietenkin autoyksilöstä. Ja kai sekin vaikuttaa mitä kukin tahtoo?

Itse on noilla tullut vedettyä varmaan lähemmäs 700 tkm tässä useiden vuosien aikana.

Ihan näppäriä vermeitä ollut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saiko @Tadu tavaransa vai pitääkö tulla apuun? Liittymästä riippuen, kyllä puoliperävaunu pitäisi saada normaalin suomalaisen pihamaan alueella purkuiskuun.
Tulikin lopulta ennakkoviestistä poiketen ihan tavallisen kokoisella jakeluautolla suomalaisen kuljetusliikkeen toimesta. Eli ei ollut ongelmia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@macnevis jokos löysit auton vai onko vielä hakusessa. Ootko miettinyt esim. Kia Optima tai Hyundai i40, Farkkuna.
Sisätilat ovat paljon isommat kuin V70 ja tavaratilaakin on. Varusteetkin ovat ihan, riittävät, riippuu tietenkin autoyksilöstä. Ja kai sekin vaikuttaa mitä kukin tahtoo?

Itse on noilla tullut vedettyä varmaan lähemmäs 700 tkm tässä useiden vuosien aikana.

Ihan näppäriä vermeitä ollut.

Moro, olisi pitänyt ehkä tarkentaa aikataulutusta. Asia on ajankohtainen vasta ensi huhti-toukokuun tienoilla, kun vaimo palauttaa työsuhdevolvon äitiysvapaan takia. Joten ajattelin tässä seurailla tilannetta ja täytyy käydä koeajamassa mainitsemiasi malleja.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Kukahan osaisi juottaa auton "kaukosäätimen" mikrokytkimen takaisin kiinni piirilevyyn? Osaavalle ei varmaan monen sekunnin homma.

Ostin juottokolvinkin, mutta ei siitä tule kotikonstein hevon humppaa kun on niin hemmetin pieni tuo kytkin ja pitää osua nanomillilleen kohdalleen. Enkä ole varma enää siitä kohdastakaan.

Potilas sijaitsee Nurmijärvellä.
 

Liitteet

  • 20211010_115955.jpg
    20211010_115955.jpg
    887,1 KB · kertaa luettu: 152
Suosikkijoukkue
KK
Piti vaihtaa auto, kun emännän kuppanen pikku Golffi tuli tiensä päähän katsastusukon määräyksestä. Piti nyt etsiä kerrankin kulkuneuvo jossa olisi edes ilmastointi ja neljä tai jopa viisi ovea. No päädyttiin ostamaan 40 vuotta vanha Datsun-Nissan Cherry. Sisusta aivan priimaa eikä alustakaan ikäisekseen tai ylipäätänsä Datsuniksi ollut paha vaan oikeastaan kunto oli hyvä. Toki ei kukaan voikaan odottaa täyttä kuntoa, mutta juuri katsastetun ratsun pohjaa on massattu mikä näkyy edelleen toimivan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se voi olla datsun-nissan jos on 70-luvulta kotoisin. Millä koneella? Kai on 1.5 isolohko ja luonnollisesti aavikkovälitykset?? Värinä tietenkin tai toivottavasti se kurajoen värinen ruskea.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se voi olla datsun-nissan jos on 70-luvulta kotoisin. Millä koneella? Kai on 1.5 isolohko ja luonnollisesti aavikkovälitykset?? Värinä tietenkin tai toivottavasti se kurajoen värinen ruskea.
En tiedä mistään mitään, mutta jos se on 40 vuotta vanha, niin miksi se olisi 70-luvulta?
 

Glove

Jäsen
Ei se voi olla datsun-nissan jos on 70-luvulta kotoisin. Millä koneella? Kai on 1.5 isolohko ja luonnollisesti aavikkovälitykset?? Värinä tietenkin tai toivottavasti se kurajoen värinen ruskea.
Kuvailit juuri minun ensimmäisen autoni. Sille kävi sitten hassusti. Meni vaihdossa autoliikkeeseen, josta myytiin naapuritaloon ja seuraavana viikonloppuna se oli poltettu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämähän on tärkeä asia, eli oliko 1983 jo merkkinä pelkkä Nissan? Mihin asti oli pelkkä Datsun, ainakin 1980? Ja onko autosta jotenkin nähtävissä, jos se on juuri Datsun-Nissan, vai onko tämä vain nimitys tietyille korimalleille?
Eli miksi @Lätkä-Bongari Iso-E Cherry on Datsun-Nissan, eikä pelkkä Datsun? Lukeeko rekisteriotteessa Datsun-Nissan? Siinä voi toki periaatteessa lukea vähän mitä vaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tämähän on tärkeä asia, eli oliko 1983 jo merkkinä pelkkä Nissan? Mihin asti oli pelkkä Datsun, ainakin 1980? Ja onko autosta jotenkin nähtävissä, jos se on juuri Datsun-Nissan, vai onko tämä vain nimitys tietyille korimalleille?
Eli miksi @Lätkä-Bongari Iso-E Cherry on Datsun-Nissan, eikä pelkkä Datsun? Lukeeko rekisteriotteessa Datsun-Nissan? Siinä voi toki periaatteessa lukea vähän mitä vaan.
Jopa auton perseessä on Nissan-merkki. Riittäkö se? Tietääkseni juuri tuo 78-82 on Nissan Datsuneita. Rekisterin mukaan kyllä Datsun, mutta nämähän on Nissan valmistanut. Mene ja tiedä sitten, onko tuo Nissan-merkki laitettu jälkikäteen.

Rekisterissä pelkkä Datsun.
 
Viimeksi muokattu:

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Eli pitäisi tutkia katumaastureita ja niiden käyttövoiman muutosta, jos halutaan debunkata aiempaa väitettä hybrideistä ja katumaastureista. Menee ohi ketjun aiheen, mutta nämä on niitä muutoksia joita pitäisi pohtia, jos kuluttajaa halutaan ohjata oikeaan suuntaan.

Itse itseäni tyylikkäästi lainaten, mutta siirsin tämän vähän soveliaampaan ketjuun, ettei sotke tuota kapinointia.

@TosiFani Esimerkiksi tästä tilastosta voisi jo vähän arvailla syy-yhteyksiä:

Aut.fi - Ensirekisteröinnit segmentettäin

Sähkön/ hybrideiden osuus alkaa korostua selkeästi katumaastureissa, edustus-, luksus- ja isoissa autoissa. Tilastot ovat vuodelta 2020 ja 2019. Kyllähän tuon perusteella kuitenkin liikenteen sähköistyminen on menossa. Merkit ovat mielestäni painottaneet tuota käyttövoimaa enemmän juuri em. segmenteissä ja voidaan kysyä onko katumaasturin ostamisen yhtenä syynä voinut olla se, että siitä on saatu haluttu käyttövoima. Tätähän pitäisi enemmän penkoa ja tutkia syitä, mutta sähkön osuus noissa segmenteissä korostuu. Elokapinan kannalta haluttu ekoteko on tehty ja siirrytty pois fossiilisista polttoaineista, mutta se on vain tehty väärin.

Trendit tuolla ovat aivan selvät, eli kohti liikenteen sähköistymistä mennään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itse itseäni tyylikkäästi lainaten, mutta siirsin tämän vähän soveliaampaan ketjuun, ettei sotke tuota kapinointia.

@TosiFani Esimerkiksi tästä tilastosta voisi jo vähän arvailla syy-yhteyksiä:

Aut.fi - Ensirekisteröinnit segmentettäin

Sähkön/ hybrideiden osuus alkaa korostua selkeästi katumaastureissa, edustus-, luksus- ja isoissa autoissa. Tilastot ovat vuodelta 2020 ja 2019. Kyllähän tuon perusteella kuitenkin liikenteen sähköistyminen on menossa. Merkit ovat mielestäni painottaneet tuota käyttövoimaa enemmän juuri em. segmenteissä ja voidaan kysyä onko katumaasturin ostamisen yhtenä syynä voinut olla se, että siitä on saatu haluttu käyttövoima. Tätähän pitäisi enemmän penkoa ja tutkia syitä, mutta sähkön osuus noissa segmenteissä korostuu. Elokapinan kannalta haluttu ekoteko on tehty ja siirrytty pois fossiilisista polttoaineista, mutta se on vain tehty väärin.

Trendit tuolla ovat aivan selvät, eli kohti liikenteen sähköistymistä mennään.
Pitäisi myös miettiä työsuhdeautoja joita on myös Suomessa melkoisesti. Nämähän ovat päästäätöisesti huoltoliisingillä eli huolelletaan varmasti hyvin. Sekä monesti pitkää maantieajoa. Nämä sitten palautuvat leasingin jälkeen käytettyinä myyntiin (yleensä 3 tai 4 vuotta ajattuja). Näiden valinnassa on monesti vain yksi kriteeri, verotusarvo, eli kuinka kalliiksi kyseinen auto ja käyttövoima tulee käyttäjälle. Tarkoittaen että jos diesel tai bensakone on edullisempi kuin hybridi/täyssähkö niin edullisempi valitaan pääsääntöisesti.
Tässä olisi oiva tapa tuoda käytettyjen markkinoille muutaman vuoden päästä iso määrä sähkö tai hybrideitä, jos valtio kompensoisi kovemmin näitä kahta käyttövoimaa - ja ei, nykyinen pieni helpotus ei ole riittävä. Itselläni työsuhdeauto lähtee vaihtoon ja saattaa tulla Skoda superb. No plug in hybridin verotusarvo on kovempi kuin bensakoneen samoilla varutuksilla joten päätös kohdistuu tietysti minulle edullisempaan.
 

Benkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, NUFC
Ei jaksa koko ketjua selata läpi niin kysyn onko täällä kellään kaasuautosta kokemuksia ? Harkinnassa olisi tuollainen 50tkm ajettu 1.5 Octavia. Halvat käyttökulut siis kiinnostaa, mutta vähän tuo kaasun tehottomuus ja luotettavuus huolettaa. Vagarenalta olin lukenut, että jotain yllättäviä sammumisongelmia ollut.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
onko täällä kellään kaasuautosta kokemuksia ? Harkinnassa olisi tuollainen 50tkm ajettu 1.5 Octavia.

2,5 vuotta oli 1.4 kaasu Ocu, eikä mitään vikaa, eikä kyllä moittimistakaan ole. Vähän tehoton toki, mutta kyllä sillä normaalissa liikenteessä hyvin pärjäsi. Kaverilla oli samanlainen ja juuri toisen uuden kaasu Ocun sai käyttöönsä. Tyytyväinen siis hänkin on ollut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei jaksa koko ketjua selata läpi niin kysyn onko täällä kellään kaasuautosta kokemuksia ? Harkinnassa olisi tuollainen 50tkm ajettu 1.5 Octavia. Halvat käyttökulut siis kiinnostaa, mutta vähän tuo kaasun tehottomuus ja luotettavuus huolettaa. Vagarenalta olin lukenut, että jotain yllättäviä sammumisongelmia ollut.
Ei ole itselläni ollut ongelmia, 1,5 vuotta takana. Vähän joo tehoton, mutta eteenpäin pääsee ja sportilla menee ohi turvallisesti, jos tarpeen on. Ei se tietenkään mikään tykki ole silloinkaan, mutta tykkään muutenkin edetä nykyään aikalailla virran mukana

Maantiellä 3 kg/100 km, kaupungissa 4 kg.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös