Saa nähdä miten uusi Octavia tulee kelpaamaan markkinoilla. Edellinen sukupolvihan myi todella huvin, kuten myös pari aiempaa. Tuli käytyä uutta mallia perusteellisesti istumassa.
Parantunut informatoivisuus ja mm. latausalusta ovat toki hyviä juttuja, mutta kuoppia on mielestäni ilmaantunut aiemmin hyvin konservatiivisella tiellä edenneelle mallisuunnittelulle.
Jos aloitetaan takaluukusta, niin sehän ei hirveästi ole aiemmasta sukupolvesta muuttunut. Pudotettu pohja on tässäkin, joka toki ärsyttää tasaiseen pohjaan tottuneita. Skoda saa toki lisäkorkeudella lisälitroja vertailuun, mutta lastauksen ja varsinkin purkamisen käytännöllisyyttä ei yhtään.
Sisätilat ovat asiallisella tasolla, kuten aiemminkin. Kilpailijoihin verrattuna tilat ovat hyvät, mutta ei mitenkään ylelliset. Kovamuovia löytyy takaovista, kuten muillakin.
Omasta mielestä suurimmat ärsyttävyydet löytyvät käytettävyydestä. Todella ärsyttävä vakionopeuden säätöä ohjaava viiksi on edelleen säilytetty. VW ja Audi luopuivat konsernin keksinnöstä jo ajat sitten. En olisi uskonut, että Octavia vielä tuolla (p*kalla) keksinnöllä jatkaa. Ojaan on menty myös lämmitysten ohjauksen siirtämisellä kosketusnäytön taakse. Tämä ei tule saamaan kiitosta, sanon minä.
Kokonaisuutena Skoda on luonut laadukkaan oloisen kokonaisuuden. Myynti tulee varmasti jatkumaan hyvällä tasolla, mutta mielestäni moni saattaa vierastaa Skodan turhan reipasta digitaalisuutta kilpailijoihin nähden. Esim. lämmitysten ohjaus perinteisemmin on toivottavampaa.