Autoiluketju

  • 3 191 391
  • 18 516
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Toki myyvät halvemmalla kun muut, mutta kyllä hyvityshinnat ovat ihan linjassa muihin autofirmoihin koska heidän toiminta perustuu nopeaan varastonkiertoon. Ja jotta varasto kiertää pitää olla halvimmat autot.

Vaihtoauton arvohan perustuu hyvin pitkälti siihen, kuinka paljon kyseistä merkkiä ja mallia on myynnissä ja mikä niiden hintataso on? Näiden kahden toiminta polkee hintoja alaspäin, koska myymät autoja halvemmalla liiketoimintamallinsa johdosta.

Kun ostat uuden auton ja ammut sen täyteen tehdaslisävarusteita, niin vaihtoon viedessä näille ei anneta juuri mitään lisäarvoa. Vetokoukku ja webasto ovat tällaisia, mutta kaikki muu häviää.

Kamuxin ja Sakan ei tarvitse leikkiä rahoituskoroilla, kun myyvät autoja muutenkin paljon. Muut autoliikkeet kampanjoivat korkotarjouksilla.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Isällä Kamuxin kanssa nyt kahden auton osalta molemmissa aika paljon sanottavaa, eikä reklamaatiotkaan heti oikein ottaneet tuulta alleen. Vääntöjen jälkeen hommat nyt toki ok. N. 30-40k arvoisista autoista kyse (ikää molemmilla ostohetkissä 2-3v), niin erikoisia puutteita ilmennyt. Vuorenhuippuna lienee se, kun ensimmäisen pesun jälkeen löytyi tuulilasin pilarista kahden peukalon kokoinen lähes läpi ruostunut läikkä. Lyöty iömeosesti pakkelia ym. Suoraan päälle ja se lähti pesussa irti.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itse en vaan osta noista siksi että vaikka hinta on alhaisempi, on lainan korko jotain jäätävää 7% luokkaa. Eli se mitä 40 000€ autossa säästää, esim.3000€ kun Kamuxilta ostaa niin sen kyllä maksaa koroissa sitten takaisin 4 vuoden aikana versus muut autoliikkeet.
Sen rahoituksen voinee ottaa muutakin kautta kuin sieltä liikkeestä. Tyhmäähän se on maksaa liikaa.

Isällä Kamuxin kanssa nyt kahden auton osalta molemmissa aika paljon sanottavaa, eikä reklamaatiotkaan heti oikein ottaneet tuulta alleen. Vääntöjen jälkeen hommat nyt toki ok. N. 30-40k arvoisista autoista kyse (ikää molemmilla ostohetkissä 2-3v), niin erikoisia puutteita ilmennyt. Vuorenhuippuna lienee se, kun ensimmäisen pesun jälkeen löytyi tuulilasin pilarista kahden peukalon kokoinen lähes läpi ruostunut läikkä. Lyöty iömeosesti pakkelia ym. Suoraan päälle ja se lähti pesussa irti.

Tuo pakkeliasia kuulostaa siltä, että siitä ei välttämättä myyjäliikkeessäkään ole ollut tietoa, voi olla täysin edellisen omistajan tekosiakin. Toki se, miten sitten reklamaation hoitavat, niin se on myyjäliikkeen asioita. (Ja onhan sekin mahdollista, että liike tai ainakin joku siellä liikkeessäkin asiasta tiesi.)

Ylipäänsä mainittakoon, että aina ei ne kuluttajatkaan tiedä oikeuksiaan. Tarkoitan sitä, että toisinaan kuluttajat toivovat myyjän tulevan vastaan asioissa, missä ei ole mitään tarvetta. Mielenkiintoista olisi tietää noista kuluttajariitalautakuntaan päätyneistä tapauksista myös se prosentti, missä on suositettu hyvitystä asiakkaalle. Se, että valituksia tehdään paljon, ei vielä kerro suoraan siitä, että mikä niissä on lopputulos.

Enkä siis yritä puolustella autokauppoja, välillä siellä on kyllä sellaisia tarinoita, että oksat pois.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Tuo pakkeliasia kuulostaa siltä, että siitä ei välttämättä myyjäliikkeessäkään ole ollut tietoa, voi olla täysin edellisen omistajan tekosiakin.
Itseasiassa tätä kysyttiin edelliseltä omistajalta, kertoi että isompi kivi omi napsahtanut siihen. Oli kuulemma syy miksi vaihtoi autoa, ei ollut käsiyellyt mitenkään. Tuota sitten käytettiin reklamaatiossa. Tiedä sitten kuka kesähessu oli oikomassa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Itseasiassa tätä kysyttiin edelliseltä omistajalta, kertoi että isompi kivi omi napsahtanut siihen. Oli kuulemma syy miksi vaihtoi autoa, ei ollut käsiyellyt mitenkään. Tuota sitten käytettiin reklamaatiossa. Tiedä sitten kuka kesähessu oli oikomassa.

Autoliikkeethän käyttävät vaihtoon tulleita autoja meikattavana, missä korjaillaan kaikenlaisia kiveniskemiä ja jälkiä. Näistä ei tietenkään kerrota asiakkaalle ostotilanteessa ja kaikki vastuu jääkin ostajalle mahdollisten virheiden havaitsemisesta. Automeikkaajia on moneen lähtöön, joidenkin toimesta jälki voi olla todella hienoa ja toisten sitten aivan karmeaa ja tilanne saattaa mennä jopa huonompaan suuntaan maalipinnan "korjauksesta".
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minun edellinen autoni oli ostohetkellä neljä vuotta vanha DS5. Se oli Kamuxilta, Saksan tuontia. Kun tuli ensimmäiset pakkaset, kävi ilmi, että akku oli aivan lopussa. Kysyin piruuttani Kamuxilta uutta, ja ihmeekseni suostuivat siihen.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Saa nähdä miten uusi Octavia tulee kelpaamaan markkinoilla. Edellinen sukupolvihan myi todella huvin, kuten myös pari aiempaa. Tuli käytyä uutta mallia perusteellisesti istumassa.

Parantunut informatoivisuus ja mm. latausalusta ovat toki hyviä juttuja, mutta kuoppia on mielestäni ilmaantunut aiemmin hyvin konservatiivisella tiellä edenneelle mallisuunnittelulle.

Jos aloitetaan takaluukusta, niin sehän ei hirveästi ole aiemmasta sukupolvesta muuttunut. Pudotettu pohja on tässäkin, joka toki ärsyttää tasaiseen pohjaan tottuneita. Skoda saa toki lisäkorkeudella lisälitroja vertailuun, mutta lastauksen ja varsinkin purkamisen käytännöllisyyttä ei yhtään.

Sisätilat ovat asiallisella tasolla, kuten aiemminkin. Kilpailijoihin verrattuna tilat ovat hyvät, mutta ei mitenkään ylelliset. Kovamuovia löytyy takaovista, kuten muillakin.

Omasta mielestä suurimmat ärsyttävyydet löytyvät käytettävyydestä. Todella ärsyttävä vakionopeuden säätöä ohjaava viiksi on edelleen säilytetty. VW ja Audi luopuivat konsernin keksinnöstä jo ajat sitten. En olisi uskonut, että Octavia vielä tuolla (p*kalla) keksinnöllä jatkaa. Ojaan on menty myös lämmitysten ohjauksen siirtämisellä kosketusnäytön taakse. Tämä ei tule saamaan kiitosta, sanon minä.

Kokonaisuutena Skoda on luonut laadukkaan oloisen kokonaisuuden. Myynti tulee varmasti jatkumaan hyvällä tasolla, mutta mielestäni moni saattaa vierastaa Skodan turhan reipasta digitaalisuutta kilpailijoihin nähden. Esim. lämmitysten ohjaus perinteisemmin on toivottavampaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos aloitetaan takaluukusta, niin sehän ei hirveästi ole aiemmasta sukupolvesta muuttunut. Pudotettu pohja on tässäkin, joka toki ärsyttää tasaiseen pohjaan tottuneita. Skoda saa toki lisäkorkeudella lisälitroja vertailuun, mutta lastauksen ja varsinkin purkamisen käytännöllisyyttä ei yhtään.
Livarusteena on irroitettava välipohja jos haluaa tasaisen pohjan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oikeasti? Luulisi että lämmittäisi moottoria myös.

Oletuksena vain sisätiloja, ja aikalailla tuntuu olevan perinteinen ratkaisu nykyisin. Saa toki pienellä DIY-modauksella laitettua vastuksen, että avaa webaston vesikierron myös koneen puolelle. Eli tekniikka on kyllä olemassa myös moottorinlämmitykselle, mutta yksi venttiili on kiinni oletuksena.

Itse mielummin lämmittäisin vain moottoria jos pitäisi valita sisätila tai moottori. Koska koneelle toki parempi kun ei tarttee kylmäkäynnistää, kuluttaa vähemmän ja puskee heti sisätiloihin lämmintä. Tiedän yhden tapauksen jossa webastolla vedettiin sisätilaa lämpimäksi niin paljon, ettei auto enää startannut. Siinä oli sitten kiva nauttia kabiinin lämmöistä kun odottelee että akkua ladattiin täyteen. Toki tuossa oli jo akku finaalissa muutenkin joka sitten hämäsi webaston ohjausta ja antoi käyttää webastoa liian pitkään ettei riittänyt enää virtaa kylmäkäynnistykseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jännä homma tuo Bemarin ajattelumaailma ettei olisi hyötyä kovillakaan pakkasillakaan moottorin lämmityksestä. Näin kuulin taas tänään tyypiltä jolla ollut pari bemaria ja kysellyt ostaessa Webastoa. Myyjä puhellut lämpimiksen jostain akkuongelmista mitkä seuraavat Webasto lämmityksistä.

Itse en luopuisi nyt kirveelläkään Webastosta kun on sen ominaisuuksista saanut nauttia ja halajan sitä seuraavaankin kärryyn joka saattaa olla bemarikin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä ilmojen viiletessä ja webastoa enemmän käyttäessä on tullut yksi uusien kaasuautojen vittumainen puoli esiin. Nimittäin tuo 11 litran tankki - puolet siitä on punaista aluetta, eli websukka ei lähde käyntiin. Sitten kun erehtyy sen sata kilsaa ajamaan bensalla, yleensä erinäisten kiireiden vuoksi, ja aamulla tuikkaa webaston tulille, odottaakin pihalla jäinen auto. Ei tuo ole mikään jatkuva vaiva ja on tässä oppinut parin kerran jälkeen ennakoimaan asiaa, mutta tuli jälleen mieleen, kun pari päivää kauppareissuja tuli bensalla ajeltua ja tänään huomasin jälleen mittarin lähestyvän puolta väliä. Vaimon muutaman vuoden ikäisessä Golfissa tätä ongelmaa ei ole, kun tankki on suurempi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan se usein myös eeberi. Harvemmin kyllä niin päin että webastoa sanottaisiin eeberiksi.
 

444

Jäsen
Intin autoissa oli Ebersprächer. Paljon parempi nimi. Miehekkäämpi.
Eberspächer. Vain kaksi ärrää. Saabeissa tuollaisia oli. Toisinaan jopa toimivat. Yhdessäkään omistani ei toiminut toista talvea ilman huoltoa / korjausta. Ei vaikka ohjeiden mukaan käynnistin pari kertaa kesälläkin. Sittemmin on autoissa ollut Webasto. Toki autot eivät ole toista talveaan omistuksessani nähneet, joten en tiedä varmaksi, toimivatko yhtään paremmin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eberspächer. Vain kaksi ärrää. Saabeissa tuollaisia oli. Toisinaan jopa toimivat. Yhdessäkään omistani ei toiminut toista talvea ilman huoltoa / korjausta. Ei vaikka ohjeiden mukaan käynnistin pari kertaa kesälläkin. Sittemmin on autoissa ollut Webasto. Toki autot eivät ole toista talveaan omistuksessani nähneet, joten en tiedä varmaksi, toimivatko yhtään paremmin.
Juu. Ainakin 9-3 dieselissä eeberi toimii niinkin nerokkaasti, että aina kun ulkoilma on alle +8c ja moottori ei käyntilämpöinen, niin eeber lähtee käyntiin, ja sitä ei oikeastaan pysty mitenkään estämään tai sammuttamaan. Tämä aiheuttaa paljon pätkäkäyntiä ja sitämyöten eeberin nokeentumista ym ja ohjauslaitteelle paljon syklejä ja rikkoutumisia. Jotkut on rakennelleet erillisiä kytkimiä joilla eeberille voi antaa käyntiluvan. Aika kökkö homma. Haukuin tässä nyt Saabia, antakaa anteeksi. Eber on vakiovaruste kaikissa uudemmissa 9-3 dieseleissä.
Sinänsä en usko että eeberissä ja webastossa merkittävää laatueroa on. Sitikassa oli joskus jälkiasennettu webasto, ja kyllähän sekin jossain vaiheessa huoltoa vaati, mutta kun oli aina erikseen käynnistettävä niin syklit oli paljon järkevämpiä ja huoltoväli ehkä siksi pidempi.
 

444

Jäsen
Juu. Ainakin 9-3 dieselissä eeberi toimii niinkin nerokkaasti, että aina kun ulkoilma on alle +8c ja moottori ei käyntilämpöinen, niin eeber lähtee käyntiin, ja sitä ei oikeastaan pysty mitenkään estämään tai sammuttamaan. Tämä aiheuttaa paljon pätkäkäyntiä ja sitämyöten eeberin nokeentumista ym ja ohjauslaitteelle paljon syklejä ja rikkoutumisia. Jotkut on rakennelleet erillisiä kytkimiä joilla eeberille voi antaa käyntiluvan. Aika kökkö homma. Haukuin tässä nyt Saabia, antakaa anteeksi. Eber on vakiovaruste kaikissa uudemmissa 9-3 dieseleissä.
Sinänsä en usko että eeberissä ja webastossa merkittävää laatueroa on. Sitikassa oli joskus jälkiasennettu webasto, ja kyllähän sekin jossain vaiheessa huoltoa vaati, mutta kun oli aina erikseen käynnistettävä niin syklit oli paljon järkevämpiä ja huoltoväli ehkä siksi pidempi.
Nyt kun muistutit, niin tuossahan se suurin ongelma oli. Oma ajo oli tuolloin pääsääntöisesti 5-10 km / suunta, ja Eber meni automaattisesti aina päälle jo hyvinkin ”lämpimällä”. Varmaan tuo oli suunniteltu palvelemaan niitä, joiden ajomatkat olivat pidempiä, jolloin nokeentumista ei tapahtunut yhtä paljon. Silti se mahdottomuus kytkeä lisälämmitystä pois ilman omaa askartelua oli melkoinen suunnittelun kukkanen. Muutoin toki kerrassaan mainio auto ja itselleni viimeisin, jota jaksoi / oli pakko ropata kaiken aikaa.

Ai että, jostain kun saisi järkihintaan alkupään tuplaysin askarreltavaksi. Olisi kiva kruisailla kesät sillä. Ja vielä kun olisi lämmin talvipaikka sille.
 
K

Kiekkokatsoja

Onkos kukaan muu kuunnellut, tätä radio cityn juttua, jossa oli tarkoitus matkustaa teslalla, Saariselältä Ouluun?
Itse kuulin vain vähän. Siinä oli matkalla autossa kylmä, kuskilla lapaset kädessä, huoli toimivista latauspisteistä, ja myös kuljettajalta kommentti, että ajaisi vanhalla Ladalla mielummin.
Itse kuulin tästä nämä, mitä kirjoitin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos kukaan muu kuunnellut, tätä radio cityn juttua, jossa oli tarkoitus matkustaa teslalla, Saariselältä Ouluun?
Itse kuulin vain vähän. Siinä oli matkalla autossa kylmä, kuskilla lapaset kädessä, huoli toimivista latauspisteistä, ja myös kuljettajalta kommentti, että ajaisi vanhalla Ladalla mielummin.
Itse kuulin tästä nämä, mitä kirjoitin.

Jos osaisit googlettaa niin tuo löytyisi noin 5 sekunnissa, mutta alla linkki:


Toisekseen entä jos pitäisi yhdellä pysähdyksellä saada peräkärry Utsjoelta Hankoon? Ei onnistu sähköautoilla perkele.
 
K

Kiekkokatsoja

Jos osaisit googlettaa niin tuo löytyisi noin 5 sekunnissa, mutta alla linkki:


Toisekseen entä jos pitäisi yhdellä pysähdyksellä saada peräkärry Utsjoelta Hankoon? Ei onnistu sähköautoilla perkele.
Netti"vittuilu" on nykyaikaa. Itse kerroin mitä radiosta kuulin.
Tesla ei soveltunut talvimatkaan Saariselältä Ouluun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Netti"vittuilu" on nykyaikaa. Itse kerroin mitä radiosta kuulin.
Tesla ei soveltunut talvimatkaan Saariselältä Ouluun.

En tiedä, mihin juttuun tässä nyt viitataan, mutta a) Tesla soveltuu hyvin matkaan Saariselältä Ouluun, b) Teslassa ei ole tarpeen pitää lapasia kädessä, vaan auto lämpeää huomattavasti polttiksia nopeammin.

HPC:ta tuolla välillä ei ole, mutta pikalatureita 4 Sodankylässä ja 12 Rovaniemellä. Lisäksi 22 kW näyttäisi saavan Käyrämön keitaalla ja Tervolassa useammassa paikassa. Jokseenkin kaikilla Tesloilla riittänee yksi lataus Rovaniemellä, mutta muitakin vaihtoehtoja tosiaan on.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itse olen ajanut kahta Teslaa Lapissa ja a) puhallusteho ei riitä kovassa pakkasessa, vaan pahimmillaan tuulilasissa oli kuljettajan päätä pienempi sula kohta ja b) akulla pääsi alle 200 km kovassa pakkasessa. Samoja kokemuksia kuin TM:n jutussa. Monen Tesla-uskovaisen on tätä vaikea myöntää, mutta kannattaa mennä koittamaan.
 
K

Kiekkokatsoja

En tiedä, mihin juttuun tässä nyt viitataan, mutta a) Tesla soveltuu hyvin matkaan Saariselältä Ouluun, b) Teslassa ei ole tarpeen pitää lapasia kädessä, vaan auto lämpeää huomattavasti polttiksia nopeammin.

HPC:ta tuolla välillä ei ole, mutta pikalatureita 4 Sodankylässä ja 12 Rovaniemellä. Lisäksi 22 kW näyttäisi saavan Käyrämön keitaalla ja Tervolassa useammassa paikassa. Jokseenkin kaikilla Tesloilla riittänee yksi lataus Rovaniemellä, mutta muitakin vaihtoehtoja tosiaan on.
Tässä radiojutun tapauksessa kävi näin.
Kaikkea ne sanoo? Liekkö totta? Ehkä talvella tonnin karvalakkilada, voisi sittenkin olla ok? Sadan tonnin tesla oli rajattu.

Ja aika ei ole vielä sille, että olisi luotettavaa sähkölataamista aina.

Lisäys. Rahalla pääsee, ja hevosella lisää sanonta lienee ok. Tarpeeksi rahaa, niin kaikki on ok.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse olen ajanut kahta Teslaa Lapissa ja a) puhallusteho ei riitä kovassa pakkasessa, vaan pahimmillaan tuulilasissa oli kuljettajan päätä pienempi sula kohta ja b) akulla pääsi alle 200 km kovassa pakkasessa. Samoja kokemuksia kuin TM:n jutussa. Monen Tesla-uskovaisen on tätä vaikea myöntää, mutta kannattaa mennä koittamaan.

Vaikka akulla olisi päässyt alle 150 km, se ei olisi ollut tuolla välillä mikään ongelma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös