Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 688
  • 19 049

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ylläpitolaturi ei ole huono siinäkään mielessä, että maailman pelastamisen nimissä nämä uudehkot autot eivät enää välttämättä pumppaa akkua täyteen virtaa käydessä ollessaan. Tuleehan siitä varmaan gramma säästöä päästöissä, kun viimeisiä amppeeritunteja ei turhaan ahdeta akkuun.
 

ace

Jäsen
Ei vittu tämä yksityisautoilun rankaiseminen Suomessa. Perusperiaate on hyvä, ilmastojutut ja päästöjen vähennykset, en ole ollenkaan eri mieltä niistä.

Mutta jos ja kun Trafi (valtion virasto) julkaisee näitä höpöjuttuja, silloin pitää olla huolissaan. En usko ollenkaan että yksityisautoilun vähentäminen olisi noin yksinkertaista, tai varsinkaan tehokasta ilmastonmuutosta ajatellen.

Harvoin, mutta juuri nyt toivon että suomalaiset olisivat hieman aktiivisempia nousemaan barrikaadeille.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse olen hybrid XC60:n lämmitintä käyttänyt lyhyelläkin matkalla huolettomasti, kun oma logiikka sanoo, että se virta tulee akuista ja lämmittimen päälle laiton jälkeen myös auton latauspiste lähtee käyntiin.

Onko logiikkani oikea vai onko jollain kokemusta hybridiautoista ja lämmittimen käytöstä, eli onko riskiä käyttää lämmitintä vaikka ajelisin vain päiväkodille ja takaisin? Toki kyseessä on työsuhdeauto, niin hyytyminen ei olisi katastrofi, mutta vituttaisihan tuo.

Tämähän riippuu autosta, kun on autoja, joissa on enemmän sähköistä voimalinjaa ja avustamassa polttomoottori - ja sitten toisinpäin. Esimerkiksi Outlanderissa tai Amperassa kaikki käynnistysvirta ja ajovirta kaupungeissa (Amperassa taitaa muutenkin) kulkee sähköisen voimalinjan kautta ja esimerkiksi lämmitys ajoakun virralla. Jossain muussa voi olla "normaali" 12 V, minkä kautta mennään.
 

12961

Jäsen
Kilsat jää muistiin ajotietokoneeseen, eli sen takia eppäilen tuon anturin vaikuttavan tähän.

Mutta hakeeko tuo ajotietokone ajokilometritiedon vaihteiston ohjainboksilta/kortilta?

Ainakin kolmessa uudehkossa tapauksessa muuttui vaihteiston vaihdon yhteydessä myös mittarilukema asennetun (käytetyn) vaihteiston mukaiseksi. Olisi ehkä saanut ohjelmoitua oikean, mutta näissä ei tuota vaivaa nähty.

Nämä olleet volkkari, fiat ja BMW.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jollakulla palstalaisista on varmasti kokemuksia Kamuxista. Lähinnä kiinnostaa kuinka sujuvasti asiat ovat selvinneet, jos kärryssä on ollut jotain reklamoitavaa.

Jokin takaraivossa varoittelee tästä firmasta, mutta saattaa olla aiheeton mielikuva.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jollakulla palstalaisista on varmasti kokemuksia Kamuxista. Lähinnä kiinnostaa kuinka sujuvasti asiat ovat selvinneet, jos kärryssä on ollut jotain reklamoitavaa.

Jokin takaraivossa varoittelee tästä firmasta, mutta saattaa olla aiheeton mielikuva.

Isäni osti 1,5v sitten 2017 vuoden C-mersun 30tkm ajettuna ja siinä ilmeni sitten päivityksen puutteita yms. jälkikäteen. Kaikki korjaukset sujui hänellä mutkitta merkkiliikkeessä Kamuxin piikkiin. Tämä tosin taitaa melko poikkeuksellista olla kun muita kokemuksia Kamuxista lukenut.
 

Tuamas

Jäsen
Jollakulla palstalaisista on varmasti kokemuksia Kamuxista. Lähinnä kiinnostaa kuinka sujuvasti asiat ovat selvinneet, jos kärryssä on ollut jotain reklamoitavaa.

Jokin takaraivossa varoittelee tästä firmasta, mutta saattaa olla aiheeton mielikuva.

On kokemuksia kaupasta sekä kaupan jälkeen reklamoinnista.

Kauppa sujui äärimmäisen hienosti, toiselta puolelta Suomea löytyi sopiva Superb josta päästiin hyvin lyhyellä hieromisella kauppoihin hyvään hintaan (noin tonnin ero seuraavaan, otin noin 15 tarjousta eri autoliikkeistä vastaavista käytetyistä vaihdettuna silloiseen autoon).

Kaupanteko sujui hienosti, Kamux ajatti auton silloiseen kotikaupunkiini, jossa lyhyen koeajon jälkeen tehtiin paperit ja vanha auto lähti Kamuxin jannun mukana toiselle puolelle Suomea.

Auto toimi muutaman kuukauden ihan hienosti, sitten öljynvaihtohuollon yhteydessä huolto mainitsi, että kaksoismassavauhtipyörä alkaa olemaan vaihdon tarpeessa.

Sähköposti myyjälle ja myyjä ilmoitti mihin auto viedään huoltoon ja huolehti kaikista kustannuksista huollon suhteen (taisi olla 1000-1500€).

Eli ainakin oma kokemus on vahvasti positiivinen.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@doppelgänger @Veijari @Tuamas

Kiitoksia kokemusten jaosta. Taidan uskaltaa alkaa heidän pirssejään katselemaan sillä silmällä.

Tuovat Saksasta vissiin tällä hetkellä paljon itseä kiinnostavia C-sarjalaisia plugareita. Edit. Onpa kökkö range vain 30 km. Pitääpä pohtia Passattia uudemman kerran.
 
Viimeksi muokattu:

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Oikeasti? Luulisi että lämmittäisi moottoria myös.
Näin se tosiaan ainakin useimmissa malleissa ilmeisesti menee. Syynä kuulemma vain se, ettei tehtaan mukaan moiselle ole tarvetta, pelkkä "mukavuuslämmitys" riittää.

Mutta onneksi BMW:n Webaston modaus myös moottoria lämmittäväksi ei ole mitenkään iso homma. Omaan autooni (Saksasta tuotu F11 530xd) teetätin ton heti ekalla huoltokäynnillä merkkiliikkeessä, ei maksanut sielläkään kuin luokkaa satasen. Ja jos osaamista on, ohjeet kyllä löytyy netistä, miten tuon voi itsekin tehdä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
@doppelgänger @Veijari @Tuamas

Kiitoksia kokemusten jaosta. Taidan uskaltaa alkaa heidän pirssejään katselemaan sillä silmällä.

Tuovat Saksasta vissiin tällä hetkellä paljon itseä kiinnostavia C-sarjalaisia plugareita. Edit. Onpa kökkö range vain 30 km. Pitääpä pohtia Passattia uudemman kerran.
Kesältä kokemuksia Kamuxilta, pistivät kolariauton myyntiin ilman tietoa asiasta ilmoituksessa.
Vaikuttaa kuitenkin todella merkittävästi auton jälleenmyyntiin ja siitä saatavan hintaan.

Toisaalta tämä sama auto oli ostettu Sakalta, joka ei maininnut asiasta mitään myydessään autoa.
Kun asia pari vuotta myöhemmin selvisi niin Saka hyvitti kuitenkin 1000€ jälkikäteen.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kesältä kokemuksia Kamuxilta, pistivät kolariauton myyntiin ilman tietoa asiasta ilmoituksessa.
Vaikuttaa kuitenkin todella merkittävästi auton jälleenmyyntiin ja siitä saatavan hintaan.

Toisaalta tämä sama auto oli ostettu Sakalta, joka ei maininnut asiasta mitään myydessään autoa.
Kun asia pari vuotta myöhemmin selvisi niin Saka hyvitti kuitenkin 1000€ jälkikäteen.

Kamux siis tiesi siitä, että oli kolariauto?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Kamux siis tiesi siitä, että oli kolariauto?
Tiesi ja silti eivät myynti-ilmoituksessaan maininneet asiasta mitään.
Kamux on ollut jo pidempään yksinäinen kärki kuluttaja-asiamiehen listalla ykkösenä eniten tapauksia keränneenä yrityksenä.
Toki myyvät paljon autoja mutta tuo valitusten määrä on silti todella iso verrattuna muihin.
 

Tuamas

Jäsen
Kamux on ollut jo pidempään yksinäinen kärki kuluttaja-asiamiehen listalla ykkösenä eniten tapauksia keränneenä yrityksenä.
Toki myyvät paljon autoja mutta tuo valitusten määrä on silti todella iso verrattuna muihin.

Johtuu siitä, että kyseessä on maan ylivoimaisesti isoin käytettyjen autojen myyjä, joka myy yli tuplamäärän käytettyjä kakkoseen nähden ja liki triplasti kolmanneksi suurimpaan nähden.

Otetaan muutama luku,
Kamux myi jutun mukaan 43k autoa ja valituksia 82, eli 1,9 valitusta/1000 myytyä.

Lasketaan muut joista luvut:
Pörhö 2,2 valitusta/1000
Laakkonen 1,5 valitusta/1000
Ne joista myyntilukuja ei ole:
Delta, vähintään 2,5 valitusta/1000
Rintajouppi vähintään 1,5/1000
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Johtuu siitä, että kyseessä on maan ylivoimaisesti isoin käytettyjen autojen myyjä, joka myy yli tuplamäärän käytettyjä kakkoseen nähden ja liki triplasti kolmanneksi suurimpaan nähden.

Otetaan muutama luku,
Kamux myi jutun mukaan 43k autoa ja valituksia 82, eli 1,9 valitusta/1000 myytyä.

Lasketaan muut joista luvut:
Pörhö 2,2 valitusta/1000
Laakkonen 1,5 valitusta/1000
Ne joista myyntilukuja ei ole:
Delta, vähintään 2,5 valitusta/1000
Rintajouppi vähintään 1,5/1000
Silti tuollaisia sattumuksia, sattuu nimenomaan Kamuxille enemmän kuin muille. Lisäksi tuota Kamux lisäturvaa myydään niin kovasti ja unohdetaan se normaali tuotevastuu, joka myyjällä on vaikka mitään lisäturvia ei hanki.

Noista Laakkosen ja Pörhön valituksista osa on liittyy huoltoihin ei automyyntiin niiden tulisi olla toisessa tilastossa kun puhutaan autojen myynnistä. Sama lienee myös Deltalla, että osa valituksista liittyy huoltoihin Rintajoupilla ei taida olla huoltotoimintaa omissa nimissään.

Toki nämä luvuthan ovat niitä, joista on mennyt viralliset valitukset ja niistä tullut KKV:ltä suositukset kuinka toimia.
Sen päälle on vielä ne, jotka on ratkaistu ilman viranomaisten puuttumista tilanteeseen.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuovat Saksasta vissiin tällä hetkellä paljon itseä kiinnostavia C-sarjalaisia plugareita. Edit. Onpa kökkö range vain 30 km. Pitääpä pohtia Passattia uudemman kerran.

Noissa C-sarjan plugareissa on hyvä ottaa huomioon, että vaikka auto sinänsä pysyi samana mallinumeron muutoksen 350e -> 300e vuoden 19 ja 20 taitteessa, kasvoi auton range noin 25%. Virallisilla numeroilla jotakuinkin 32 -> 42km. Vuoden -20 -mallia tuodaan Suomen markkinoille jo kovasti kiihtyvään tahtiin.

Vaikka perheen saakin pakattua helposti C-kabiinin puolelle, voi esim. mökkireissun tavaroiden kanssa tulla ongelmaa. Sedan-malli kun toimii lähinnä sellaisena telttailuautona; takakonttiin mahtuu teltta, makuupussi ja kaksi lavaa kaljaa. Isompi range -> isompi akku, joka mersussa tarkoittaa entisestään kutistuvaa takakonttia. Edes farkku ei oikein sovellu e. keskikokoisen koiran kuljettamiseen.

Lisäksi Mersua hankkiessa on hyvä muistaa ja huomioida se, että mallien varustelutaso on poikkeuksellisen laaja. Mersuun kun pitää tupakinsytytinkin ostaa lisävarusteena uutena hankkiessa. Kannattaa katsastaa koko lisävarusteluettelo tarkkaan, eikä olettaa minkään suhteen, että onhan tässä sitä ja tätä, kun on kuitenkin Mese. Ei ole. Itselläni tällainen harhakuvitelma oli peilienlämmitys. Nyt vasta, vallitsevissa olosuhteissa tajusin, että ne ovat jääneet kauppaan. Marmoritiskiltä kysyttäessä hintaarvio niille, että katveavustimelle oli 2500-3000€.
 

Tuamas

Jäsen
Silti tuollaisia sattumuksia, sattuu nimenomaan Kamuxille enemmän kuin muille. Lisäksi tuota Kamux lisäturvaa myydään niin kovasti ja unohdetaan se normaali tuotevastuu, joka myyjällä on vaikka mitään lisäturvia ei hanki.

Niin, yleensä paljon kun on tapahtumia, syntyy paljon myös reklamaatioita.

Sinänsä tämä lisäturva tuntuu olevan standardi alalla ja Laakkonenhan tuossa jutussa mainostaa omaansa, kuitenkin keisseistä isohko osa on sellaisia että vastuun jakautuminen on siinä kinthaalla, jolloin vakuutuksen kanssa näistä ei tarvitse kummankaan osapuolen vängätä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka perheen saakin pakattua helposti C-kabiinin puolelle, voi esim. mökkireissun tavaroiden kanssa tulla ongelmaa. Sedan-malli kun toimii lähinnä sellaisena telttailuautona; takakonttiin mahtuu teltta, makuupussi ja kaksi lavaa kaljaa. Isompi range -> isompi akku, joka mersussa tarkoittaa entisestään kutistuvaa takakonttia. Edes farkku ei oikein sovellu e. keskikokoisen koiran kuljettamiseen.

Tästä syystä odottelenkin GLA Eq powerin tuloa Suomeen asti. Koeajo CLA:lla havainnollisti kuinka sitä on tullut totuttua isompiin sisätiloihin.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Niin, yleensä paljon kun on tapahtumia, syntyy paljon myös reklamaatioita.

Sinänsä tämä lisäturva tuntuu olevan standardi alalla ja Laakkonenhan tuossa jutussa mainostaa omaansa, kuitenkin keisseistä isohko osa on sellaisia että vastuun jakautuminen on siinä kinthaalla, jolloin vakuutuksen kanssa näistä ei tarvitse kummankaan osapuolen vängätä.
Jos myyjä ei kerro tiedossaan olevaa tietoa, jolla on todella suuri merkitys on auton ostoon ja sen tulevaan arvoon on se merkki siitä, että yritys ei toimi rehellisesti. Todella moni jättää esimerkiksi sen kolariauton kokonaan katsomatta jos se olisi tiedossa ennakkoon, näiden tietojen pimittäminen kertoo enemmän kyseisestä yrityksestä.

Se tiedon pimitys Kamuxin osalta oli tämä homman pihvi.
 

Tuamas

Jäsen
Jos myyjä ei kerro tiedossaan olevaa tietoa, jolla on todella suuri merkitys on auton ostoon ja sen tulevaan arvoon on se merkki siitä, että yritys ei toimi rehellisesti.
...
Se tiedon pimitys Kamuxin osalta oli tämä homman pihvi.

Niin, firmalla on tältä osin tapahtunut virhe, joka kertomasi mukaan oli tapahtunut identtisenä myös SAKA:ssa.

Minulla ei ole sinänsä mitään intressiä vängätä tästä, kunhan toin esiin sen, että bruttomääristä ei pysty vetämään mitään johtopäätöstä sen suhteen kuinka laadukasta ja luotettavaa toiminta keskimäärin on, vaan nämä on aina suhteutettava myyntimääriin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Noista Laakkosen ja Pörhön valituksista osa on liittyy huoltoihin ei automyyntiin niiden tulisi olla toisessa tilastossa kun puhutaan autojen myynnistä. Sama lienee myös Deltalla, että osa valituksista liittyy huoltoihin Rintajoupilla ei taida olla huoltotoimintaa omissa nimissään.

Eiköhän Rintajoupilla niitäkin ole, kun ovat kuitenkin valtuutettu merkkiliike. Huolloistahan nuo marmoriliikkeet tekevät tuloksensa, ei automyynnistä: Yhteystiedot - Rinta-Joupin Autoliike

Ilman lisäturvaa tuskin kannattaa ostaa autoa Kamuxilta tai Sakalta sen enempää. Lisäksi nämä kyseiset autoliikkeet polkevat vaihtoautojen hinnat pohjamutiin, kuten myös hyvityshinnat omasta vaihdokista. Omakohtainen kokemuksena Kamuxista on se, että yrittävät myydä vaikka minkälaisen auton. Nettiautoon kun laitat hakuagentin päälle, niin voit olla varma, ettei kulu paljoa aikaa, kun Kamuxilta tai Sakalta tulee yhteydenotto. Nettiautoon voi laittaa aika tarkat kriteerit minkälaista autoa hakee. Nyt parilla kertaa kun olen tämän aktivoinut, niin molemmilla kerroilla on tullut yhteydenotto ja molemmilla kerroilla ovat yrittäneet myydä autoja väärällä polttoainelaadulla ja täysin ylimitoitetuilla kilometreillä suhteessa hakukriteereihin. Todella rasittavaa toimintaa, kun yrittävät myydä vaikka oman mummonsa. jotta pääsevät kaupoille.
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eiköhän Rintajoupilla niitäkin ole, kun ovat kuitenkin valtuutettu merkkiliike. Huolloistahan nuo marmoriliikkeet tekevät tuloksensa, ei automyynnistä: Yhteystiedot - Rinta-Joupin Autoliike
Tämä vain vahvistaa sitä, että Kamuxilla on tuo rekkula osuus selvästi isompi kuin muilla alan isoilla toimijoilla liittyen nimenomaan autokaupan osuuteen.

Niin, firmalla on tältä osin tapahtunut virhe, joka kertomasi mukaan oli tapahtunut identtisenä myös SAKA:ssa.

Minulla ei ole sinänsä mitään intressiä vängätä tästä, kunhan toin esiin sen, että bruttomääristä ei pysty vetämään mitään johtopäätöstä sen suhteen kuinka laadukasta ja luotettavaa toiminta keskimäärin on, vaan nämä on aina suhteutettava myyntimääriin.
Kamuxin virheet ovat vain autokaupasta muilla isoilla samassa on myös huollon lukemia ja tällöin Kamuxin "epäonnistuminen" korostuu.
Kyllähän noista Kamuxin kanssa tehdyistä kaupoista on kuulunut muualtakin juttuja, joissa jälkimarkkinointi ei ole mennyt putkeen.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Ilman lisäturvaa tuskin kannattaa ostaa autoa Kamuxilta tai Sakalta sen enempää. Lisäksi nämä kyseiset autoliikkeet polkevat vaihtoautojen hinnat pohjamutiin, kuten myös hyvityshinnat omasta vaihdokista.
Toki myyvät halvemmalla kun muut, mutta kyllä hyvityshinnat ovat ihan linjassa muihin autofirmoihin koska heidän toiminta perustuu nopeaan varastonkiertoon. Ja jotta varasto kiertää pitää olla halvimmat autot. Toki tässä se kääntöpuoli on juuri tuo että niitä reklaamatioita tulee varmasti eikä siihen varmasti ehditä paneutua = paska maine. En silti nostais Kamuxia tai Sakaa yhtään sen huonommaksi liikkeeksi kuin muitakaan.

Itse en vaan osta noista siksi että vaikka hinta on alhaisempi, on lainan korko jotain jäätävää 7% luokkaa. Eli se mitä 40 000€ autossa säästää, esim.3000€ kun Kamuxilta ostaa niin sen kyllä maksaa koroissa sitten takaisin 4 vuoden aikana versus muut autoliikkeet.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Toki myyvät halvemmalla kun muut, mutta kyllä hyvityshinnat ovat ihan linjassa muihin autofirmoihin koska heidän toiminta perustuu nopeaan varastonkiertoon. Ja jotta varasto kiertää pitää olla halvimmat autot.

Vaihtoauton arvohan perustuu hyvin pitkälti siihen, kuinka paljon kyseistä merkkiä ja mallia on myynnissä ja mikä niiden hintataso on? Näiden kahden toiminta polkee hintoja alaspäin, koska myymät autoja halvemmalla liiketoimintamallinsa johdosta.

Kun ostat uuden auton ja ammut sen täyteen tehdaslisävarusteita, niin vaihtoon viedessä näille ei anneta juuri mitään lisäarvoa. Vetokoukku ja webasto ovat tällaisia, mutta kaikki muu häviää.

Kamuxin ja Sakan ei tarvitse leikkiä rahoituskoroilla, kun myyvät autoja muutenkin paljon. Muut autoliikkeet kampanjoivat korkotarjouksilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös