Autoiluketju

  • 3 187 569
  • 18 516

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samahan se o ilmastoinnin kanssa. Jenkkiautoissa 50-luvulla euroopassa 2000-luvulla yleistynyt
SA-Intin vanhoissa neuvostoliittolaisissa kuorma-autoissa pystyi nostamaan ja laskemaan renkaiden ilmanpaineita ohjaamosta käsin. Siinä vasta huippulaatuista tekniikkaa ja hieno innovaatio.

Toinen neuvostoliittolainen innovaatio oli toispuoleinen ohjaustehostin, eli ohjaustehostin toimi vain toiseen suuntaan käännyttäessä. Tämä ominaisuus ei ehkä ole niin hyvä eikä varmaan tule yleistymään...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Samahan se o ilmastoinnin kanssa. Jenkkiautoissa 50-luvulla euroopassa 2000-luvulla yleistynyt
Tähän oli syynä lisävarusteiden verotus, joka oli sikamaisen kallista. Siis kotimaan osalta. Sehän muuttui kai joskus 15 vuotta sitten.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse otan yleensä kohteliaisuussyistä tuossa kohtaa pitkät pois (eli kun vastaantulija on ensin vaihtanut). Se ensin lyhyisiin vaihtanut on käytännössä sokea kumpaankin penkkaan. Toki riski on pieni että sieltä joku tielle tulisi, mutta tuolla pienellä teolla kasvatetaan todennäköisyyttä nähdä se jokin aiemmin.
Joskus tulee itsekin epähuomiossa otettua reaktiona kun toinenkin ottaa, ja sitten ollaan sokkoja molemmat. Jos minä pitäisin pitkät niin se vastaantulija näkisi niiden avulla sentään jotain. Yleensä jos välkytellään niin pidän pitkät päällä ihan siihen asti kun ne kuuluu ottaa pois, koska tiedän tämän asian paremmin kuin vastustaja (olen muutenkin keskimääräistä parempi kuljettaja). Saatan jopa vilkauttaa takaisin ja pitää pitkät päällä jos ihan överiaikaisin aletaan välkytellä.

Nykyään on tietysti kaikenlaisia lisävaloviritelmiä, jotka voi oikeastikin häikäistä. Joskus olen miettinyt että paljonkohan se mahtaa huonontaa silmän näkökykyä lyhyillä, jos pitkissä on luxeja aivan helvetisti. Ehkä ei ratkaisevasti kuitenkaan. Muuten vähän ihmettelen että mitä hyötyä on valaista niin kauas minne ei edes näe/erota.

Samaten tuosta adaptiivisesta vakkarista olen joskus miettinyt että lisääkö se liikenteen haitariliikettä, versus normaali vakkari. Eli karrikoiden jos letkan ekana on joku joka ajaa vaihtelevaa nopeutta ja sitten sen perässä vuorotellen autoja joissa on adaptiivinen vakkari ja ei vakkaria ollenkaan niin millainen ajokokemus niille vakkarittomille tulee, versus että letkan toisena olisi tavallinen vakkari ja riittävä turvaväli siihen edellämenevään. No voihan sitä tietysti pitää nopeusvaihtelun kannalta riittävää turvaväliä vaikka olisikin adaptiivinen vakkari, ja adaptiivisen hyödyt tulevat esille monissa muissa tilanteissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samaten tuosta adaptiivisesta vakkarista olen joskus miettinyt että lisääkö se liikenteen haitariliikettä, versus normaali vakkari. Eli karrikoiden jos letkan ekana on joku joka ajaa vaihtelevaa nopeutta ja sitten sen perässä vuorotellen autoja joissa on adaptiivinen vakkari ja ei vakkaria ollenkaan niin millainen ajokokemus niille vakkarittomille tulee, versus että letkan toisena olisi tavallinen vakkari ja riittävä turvaväli siihen edellämenevään. No voihan sitä tietysti pitää nopeusvaihtelun kannalta riittävää turvaväliä vaikka olisikin adaptiivinen vakkari, ja adaptiivisen hyödyt tulevat esille monissa muissa tilanteissa.
En usko vakkarin tyypin vaikuttava haitariliikkeen syntyyn, mutta turvavälit ja erityisesti niiden puute vaikuttavat. Kun puutteellisesta välistä johtuen täytyy tehdä nopeampia jarrutusliikkeitä kertautuvat ne aina suurempina mitä lähempänä takana ajava on. Jos se adaptiviinen vakkari on säädetty niin, että ajaa edellä ajavan perberissä, niin sitten varmasti syntyy haitariliikettä.

Tästäpä tuli mieleen. Tuli eilen nähtyä liikenteessä kun henkilöauto yritti päästä toisesta autosta ohi ajaen aivan parin metrin päässä niin ettei nähnyt mitä edellä ajavan edessä tapahtuu ja tuleeko ketään vastaan. Fiksua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästäpä tuli mieleen. Tuli eilen nähtyä liikenteessä kun henkilöauto yritti päästä toisesta autosta ohi ajaen aivan parin metrin päässä niin ettei nähnyt mitä edellä ajavan edessä tapahtuu ja tuleeko ketään vastaan. Fiksua.
Tätä näkee juu. Sitten siihen ohitukseen lähdetään niin että kaistaa vaihtaessa nopeusero ohitettavaan on 0km/h, eikä tietysti siinäkään vielä mitään jos tehoa ja kykyä alkaisi siinä kohtaa löytyä, mutta usein on arvoitus että mitä siellä kabiinissa ja konehuoneessa mahtaa tapahtua vai tapahtuuko mitään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse inhoan niitä kuskeja joilla ei selkeästi ole minkäänlaista vakionopeudensäädintä (tai eivät osaa sitä käyttää) ja heillä on tarve reagoida jarruttamalla aina, kun edellä tapahtuu jotain (esim kaistanvaihto, vauhdin hidastuminen tms) vaikka heillä olisi lähes 100 metrin turvaväli edellä menevään. On todella raskasta ajaa tälläisen vajakin perässä, joka ei osaa ennakoida lainkaan vaan vie jalan jarrulle vähän väliä. Kehällä noita aina välillä näkyy.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse inhoan niitä kuskeja joilla ei selkeästi ole minkäänlaista vakionopeudensäädintä (tai eivät osaa sitä käyttää) ja heillä on tarve reagoida jarruttamalla aina, kun edellä tapahtuu jotain (esim kaistanvaihto, vauhdin hidastuminen tms) vaikka heillä olisi lähes 100 metrin turvaväli edellä menevään. On todella raskasta ajaa tälläisen vajakin perässä, joka ei osaa ennakoida lainkaan vaan vie jalan jarrulle vähän väliä. Kehällä noita aina välillä näkyy.

Näitä näkyy täälläpäin todella paljon. Se jarru painuu melkein pohjaan kun pitäisi vaihtaa kaistaa, tai joku isompi auto tulee vastaan. Jarruja käytetään myös parkkeeratessa tien sivuun, mutta se tehdään niin, että katotaan paikka ja sitten ajetaan melkein kohdalle ja lyödään liinat kiinni. Siihen sitten pysähtyy koko kaistan liikenne, kun mamma vääntää Ford Rangeriaan sellaiseen väliin mihin se ei mahdu. Ja mitään vitun vilkkujahan ei käytetä koko operaation aikana.

Mä mietin vähän tuota pitkien valojen kantamaa. Monella se tosiaan valaisee suunnilleen kilometrejä eteenpäin, tai ainakin pidemmälle kuin olis tarvis. Mä veikkaan että tässä on vähän psykologiaa takana - mitä pidemmälle näet, sen turvallisemmalta tuntuu. En tiiä, ei mua yleensä pelota pimeellä ajella niin paljon että tarttis nähä seuraavaan kaupunkiin asti.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tästäpä tuli mieleen. Tuli eilen nähtyä liikenteessä kun henkilöauto yritti päästä toisesta autosta ohi ajaen aivan parin metrin päässä niin ettei nähnyt mitä edellä ajavan edessä tapahtuu ja tuleeko ketään vastaan. Fiksua.

Tämä on kyllä käsittämätöntä idiotismia. Yleensä rekkaa lähdetään ohittamaan noin, kun on ensin puoli tuntia roikuttu perässä ja toivottu, että jossain välissä näkisi sen 76 tonnin läpi. No harvemmin siitä läpi näkee, vaikka odottaisi kokonaisen tunnin.

Pitkien valojen kantamasta sen verran, että kun työkseen ajaa yöllä, niin mitä paremmin näkee, sen vähemmän väsyttää. Kymmenen vuotta sitten, kun valojen teho oli heikompi, niin väsytti yöaikaan huomattavasti enemmän kuin nykyään, kun saa tehtyä päivän lokakuiseen yöhön. Miinuksena sitten se, että vastapuoli usein luulee pitkällä suoralla häikäistyvänsä kilometrin päästä. Toki tähän voi vaikuttaa säätämällä valoja lähemmäs, mikä on auttanut tuohon räpsyttelyyn jonkin verran.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Armeijan kuljettajakurssilla opetettiin pitkien valojen käyttö mielestäni hyvin. Koska vaihdetaan lyhyille valoille? Silloin, kun joko sinua tai vastaantulijaa alkavat pitkät valot häikäistä. Jatkokysymys oli tietenkin, mistä sen tietää, että vastaantulijaa häikäisee. Yllättävän harva viittasi tietävänsä vastauksen tähän kysymykseen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Niin, se olisi helppoa, jos lyhyille vaihdettaisiin silloin, kun vastaantulijan valot häikäisevät ja vastapuoli tekisi sen jälkeen samoin. Valitettavasti tässäkin ketjussa on mainittu, että osa luulee häikäistyvänsä naapuripitäjästä asti ja itse en vielä tuolloin viitsi vaihtaa pitkiä pois tai niitä ei voisi käyttää käytännössä koskaan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Erittäin paljon parempi varuste kuin automaattinen valojen vaihto, joka sekin on ok. Minulle kyllä kun Superbilla vastaavalla ajoin vilkutteli useinkin vastaantulija valoja - tämä lähinnä siksi, että ihmiset eivät havaitse, kun "pitkät vaihtuvat lyhyisiin", eli vilkutellaan kun sitä väläystä ei tapahdu. Testattiin joskus ja se keila ei tosiaan vastaantulijaa häikäise, mutta kai äkikseltään oli outoa ja kuviteltiin, että ajellaan pitkillä vastaan.
Omassa rakkineessa (Avensis -16) myöskin toisinaan ärsyttää tuo kun kaukovaloautomatiikka vaihtaa lyhyille turhan aikaisin. Etenkin samaan suuntaan meneviin tuo suhtautuu todella ylivarovaisesti. Herkkyyttäkään ei tuossa pysty ainakaan normivalikoista säätämään, mutta voisin ehkä seuraavan huollon yhteydessä kysyä voiko tuolle tehdä mitään, jos vaan muistaisi.
Asiaa vähän helpottaa todella hyvät lähivalot, ainakin verrattuna kaikkiin muihin mitä on tullut pimeällä ajettua. Joskus vastaantulijat vilkuttelevat kun luulevat noita kaukovaloiksi, mutta siinäpä vilkuttelevat - noiden suuntaus on kuitenkin tarkistettu eikä siinä ollut vikaa, ja korkeussäätö on automaattinen.

Noin muuten on pakko olla tyytyväinen näihin valoautomatiikkoihin, joskin kääntymisvalojen hyödyllisyydestä voisi olla montaakin mieltä. Noiden lähivalojen kanssa on melkein sama kuin joku menisi kynttilän kanssa näyttämään valoa.
Seuraavan auton kanssa pääsee varmaankin kokemaan myös adaptiivisen vakkarin, vielä en ole osannut kaivata.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, se olisi helppoa, jos lyhyille vaihdettaisiin silloin, kun vastaantulijan valot häikäisevät ja vastapuoli tekisi sen jälkeen samoin. Valitettavasti tässäkin ketjussa on mainittu, että osa luulee häikäistyvänsä naapuripitäjästä asti ja itse en vielä tuolloin viitsi vaihtaa pitkiä pois tai niitä ei voisi käyttää käytännössä koskaan.

Itse olen ajatellut, että nämä kokevat olevansa kohteliaita teiden ritareita jotka vaihtavat valot ajoissa ettei vaan muut häikäisty. Eli tuollainen "finnish nightmares" -tyyppinen tilanne.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Adaptiivinen vakkari + kaistavahti on kyllä kova yhdistelmä, jos pitkää matkaa ja väsymistä ajattelee. Tai menee tuo AV muutoinkin vahvasti plussan puolelle, kun tuossa maantiellä köröttelee. Automaattivalot ovat plussaa myös, vaikka jenkeissä sekin oli jo 50-luvulla ja eurooppalaiset autot ovat paskoja, varsinkin VAG-konserni. Pikkujutuista tykkään tässä Skodulissa myös selkäosankin lämmittävästä penkkarista, ratin lämmittimestä, peruutuskamerasta ja muksuille kiva on sekin, että takana on penkkari sekä kunnolla laturin ja pistokkeiden paikkoja. Koira mahtuu keskelle vielä hyvin ja koko takaloosteri, joka on kaasusäiliön jälkeenkin kookas, jää vapaaksi. Jep, nuo kaikki ovat peruskauraa jo useissa autoissa olleet pitkään, mutta itsellä ei tällaista settiä ole ollut aiemmin, joten tykkään kyllä. Tällä mennään jokunen vuosi ja sitten voisi miettiä vähän enemmän tehoja kippoon.

Eka kerta kaasutankilla oli kyllä semisti jännittävä, vaikka kuinka tietää, että systeemi on turvallinen. Silti jokin siinä vain on tuossa kaasussa, aina vähän arveluttanut koko paska. Mutta ehkä se tässä kaasutellessa hälvenee tämäkin alkukantainen fobia pikkuhiljaa. Päivän verran jouduin suhaamaan bensalla, kun aamulla autoon hypätessäni huomasin, että rouva oli päättänyt kaasutella tankin tyhjäksi ja hypättiin bensan puolelle. Sen verran kiireellä paineltiin koko päivä, että hupeni puoleen tankki ennen kuin pääsin iskemään kaasua lisää. Nyt ihmetyttää hiukan se, että kaasutankki ei hupene, mutta bensapuoli huutaa tankkaamista. Onko sitten niin, että kuluttaa aina sen puolen loppuun, jolla ollaan ajelemassa. No, kaivan tiedon huomenna manuaalista, koska kyllä mä nyt tuolla kaasulla ajelisin mieluummin ja bensa saa olla webastoa varten.
 

Fordél

Jäsen
Nyt ihmetyttää hiukan se, että kaasutankki ei hupene, mutta bensapuoli huutaa tankkaamista. Onko sitten niin, että kuluttaa aina sen puolen loppuun, jolla ollaan ajelemassa. No, kaivan tiedon huomenna manuaalista, koska kyllä mä nyt tuolla kaasulla ajelisin mieluummin ja bensa saa olla webastoa varten.

Lähtökohtaisesti kaasuautoilla ajetaan kaasulla, jonka se kuluttaa ensin loppuun ja vaihtaa sitten bensalle. Toki esim. Volvon kaasumalleissa taitaa saada valita, että kummalla ajaa. Lisäksi on toki tilanteita, joissa kaasunsyöttö on häiriintynyt tai muuten vain järjestelmä käyttää bensaa (esim. käynnistys ja ekat kilsat kylmällä).

Eli eiköhän sullakin ole kaasutankkauksen jälkeen auto mennyt kaasulla ellei mitään ongelmaa ole ollut ja kaasutankki on kyllä tyhjentynyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lähtökohtaisesti kaasuautoilla ajetaan kaasulla, jonka se kuluttaa ensin loppuun ja vaihtaa sitten bensalle. Toki esim. Volvon kaasumalleissa taitaa saada valita, että kummalla ajaa. Lisäksi on toki tilanteita, joissa kaasunsyöttö on häiriintynyt tai muuten vain järjestelmä käyttää bensaa (esim. käynnistys ja ekat kilsat kylmällä).

Eli eiköhän sullakin ole kaasutankkauksen jälkeen auto mennyt kaasulla ellei mitään ongelmaa ole ollut ja kaasutankki on kyllä tyhjentynyt.
Joo, kyllä se oli lopulta vaihtanut kaasulle, joka vain pysyi tapissaan yllättävän pitkää, vaikka ajelimme satakunta kilsaa. Bensa taas tuossa vaiheessa vielä painui webaston vuoksi ja seuraavana aamuna syttyi merkkivalokin, mikä vahvisti fiilistä että, mennäänkö voimassa olevalla tankilla. Mutta alles klar!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pikkujutuista tykkään tässä Skodulissa myös selkäosankin lämmittävästä penkkarista, ratin lämmittimestä, peruutuskamerasta ja muksuille kiva on sekin, että takana on penkkari sekä kunnolla laturin ja pistokkeiden paikkoja.
Ratin lämmitin on kyllä kiva jos kärsii huonosta ääreisverenkierrosta kuten esimerkiksi meikä. Penkin lämmitin saa jalkovälin vaan hiostamaan, joten sitä harvemmin tulee käytettyä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ratin lämmitin on kyllä kiva jos kärsii huonosta ääreisverenkierrosta kuten esimerkiksi meikä. Penkin lämmitin saa jalkovälin vaan hiostamaan, joten sitä harvemmin tulee käytettyä.
Nahkapenkeissä penkin lämmitin on ihan ehdoton. Ei sitä pitkään tarvitse käyttää, kun on tehokas lämmitin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ratin lämmitin on kyllä kiva jos kärsii huonosta ääreisverenkierrosta kuten esimerkiksi meikä. Penkin lämmitin saa jalkovälin vaan hiostamaan, joten sitä harvemmin tulee käytettyä.
Tämä.
Olen miettinyt samaa, muutaman kerran nyt tapahtunut viime kuukausina että näpit aivan jäässä kun nousee autosta, vaikka auto jopa lämmitetty webastolla etukäteen. Nahkaratti on pirun kylmä. Tuohon vielä kun ynnässi sen että oli hanskat unohtunut, ja kerran söin vielä ulkona evästä niin että pidin jotain kassia kylmettyneessä kädessä, meinasi tulla paniikki kun näpit oli valkoiset vielä 15min sen jälkeen kun olin jo sisällä. Täytyy kiinnittää asiaan enemmän huomiota jatkossa, ja ei liity pelkästään autolla ajamiseen. Vanhan koulukunnan ajohanskat voisi olla myös hyvät.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ratinlämmitin on sellainen varuste, jota en aiemmin kuvitellut tarvitseni, varsinkin kun moottorikelkoista oli huonot kokemukset noista. Puoltoista vuotta ollut nyt rattia lämmittävä auto alla, ja muulloin kuin kesähelteillä napsahtaa lämmitin aina päälle. Kädet lämpiävät parissa minuutissa.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ratinlämmitin on sellainen varuste, jota en aiemmin kuvitellut tarvitseni, varsinkin kun moottorikelkoista oli huonot kokemukset noista. Puoltoista vuotta ollut nyt rattia lämmittävä auto alla, ja muulloin kuin kesähelteillä napsahtaa lämmitin aina päälle. Kädet lämpiävät parissa minuutissa.

Omassa Baijerilaisesta löytyy myös ratinlämmitin ja on kyllä loistava varuste. Lämpiää hetkessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän kuitenkin vituttaa, nyt kun tuon 2020-Ocun varustelusta olen lukenut, etten sitä odotellut. Toki hinta olisi hilautunut jokusen tonnin korkeammaksi, kai, mutta onhan tuossa ainakin tarjolla kaikkea kivaa heijastuvasta näytöstä hieroviin istuimiin. Ja pari senttiä jälleen lisää tilaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ratin lämmitin sekä tuulilasin lämmitin ovat sellaisia lisävarusteita, että kun niihin jossain autossa tottuu ja seuraavasta puuttuu, niin niiden puuttuminen vituttaa aika paljon.
Juurikin. Tuo tuulilasin lämmitin (paremmin toteutettuna kuten Superbissa eli ei näkyviä lankoja) on loistava. Varsinkin näissä keleissä kun alijäähtynyttä vettä sataa ja muuten lasi ja pyyhkijät aivan jäässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös