No, itseasiassa en edes tiedä.
Sitä ensimmäistä mallisarjaa (joka mielestäni kestänyt todella hienosti aikaa) saisi ainakin ulkomailta yllättävän halvalla. Ne taitaa olla jotain 2007-2010 vuosimallia. Jos sulla on tietoa noista uudemman tai vanhemman koneen eroista, tyyppivioista tms. niin laita vaikka yv jos muita ei tämä aihe kiinnosta.
Sellainen mitä olen katsomassa, niin siinä noita hevosia taisi olla vajaa 400.
Mä laitan tähän, jos sattuu olemaan muillekin apua.
Eli ekaa CLS:ää (w219) olet hankkimassa. 2004-2010 sitä valmistettiin, 2006 tuli muutama muutos moottoreihin ja 2008 isompi facelift. Vanha V8 (M113) vaihtui tuohon uudempaan 388 (M273) heppaiseen juurikin 2006, eikä se valitettavasti ollut hyvä muutos. Vanha kone on yksi mersun historian lujimpia ja vähävikaisimpia koneita mutta uudessa on niitä samoja ketjuongelmia kuin luvattoman monessa muussakin mersun uudehkossa koneessa. Tuossa koneessa ongelma ei ole ketjunkiristäjä, niinkuin yleensä, vaan rataspyörä mikä on liian pehmeää materiaalia. Jos oikein muistan, niin 2008 tehtiin tarvittavat muutokset, ja sen jälkeen valmistetuissa ongelmia ei pitäisi olla. Aiemmin mersu maksoi kaikki tähän liittyvät korjaukset, tosin se ei varmaan päde enää, kun uusimmatkin autot on jo 8 vuotiaita. Muuten tuo on aivan pätevä kone. Voimaakin jo ihan kivasti. Vanhassa voimaa on 306 heppaa, ja kulutus litran-pari isompi kuin uudessa.
Se ainoa dieselkone mitä näihin saa, 3litranen V6 (OM642) on sellainen perusvarma. Ohjelmalla 300kaakkia jne. Omat juttunsa ketjun kanssa on niissäkin, mutta ei niin usein ja vakavaa kuin tuo yllä mainittu. Uskaltaa ostaa aivan helposti. Tosin kuka tuollaisen auton dieselinä haluaa.
V6 bensa on yhtä susi kuin uudempi V8, ovat läheistä sukua toisilleen eli ongelmatkin on samat. Sitten jääkin jäljelle enää AMG:t, mistä 55 on remmiahdettu M113 muutamilla muutoksilla. Tämä kone on idioottivarma. Uudempi AMG eli 63 mikä on vapaastihengittävä, ei sekään huono ole.
Muutama huomioitava asia mitkä kannattaa pitää mielessä kun olet kauppaa hieromassa:
- selvitä onko jakoketjulle tehty jotain. Jos ei ole, unohda kyseinen auto samantien.
- vaihdata lootaöljyt (huuhtelemalla!) myyjän piikkiin, jos vähänkään vaihtaa nykivästi
- Airmaticin kunto, ei kannata säikkyä jos joku kulma satunnaisesti putoaa maahan, on enemmän ominaisuus kuin vika. Käynnistäessä sen pitää kuitenkin nousta minuutin sisään. Ilmapussi itsessään ei ole välttämättä rikki.
Auto itsessään on hyvä. Helvetin hieno, useimmiten hyvin varusteltuja, vitun mukava ajaa ja pimppiäkin sillä saa helpommin kuin esim. Skodalla.