Autoiluketju

  • 3 308 776
  • 18 981

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Toyota VVT-I koneella, vai miten se ketjuvetoinen bensakone nyt merkitäänkin, on kyllä tekniikaltaan kova kampe lähes aina.

Juuri näin. Tuo ketju on kova sana näissä halvemmissa autoissa - hihnan vaihto ei nyt rakettitiedettä ole, mutta jos sitä ei itse osaa vaihtaa niin saa siitä jotain maksaakin pajalle. Autoa taasen ei kannata ostaa jos ei ole tiedossa koska hihna on vaihdettu - ellei hihnan vaihtoa ole budjetoitu ja / tai otettu huomioon hinnassa.

Ketjukoneisen parin tonnin auton ostaisin itse aina hihnavehkeen sijaan. Tosin Nissan Primeroissa on ketjujenkin kanssa ollut ongelmia joten niistä kannattaa pysyä kaukana.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko vielä autoja joissa jakohihnan katkeaminen ei aiheuta moottorivauriota? Riippuuko venttiilimäärästä vai mistä? Perheessä oli joskus ammoisina aikoina -89 Corsa, jossa jakohihna katkeili useamman kerran (olisko vaihtoväli ollut 40tkm), mutta se ei aiheuttanut muuta kuin matkan katkeamisen ja vaihto oli aika halpa. @Jesus Shaves
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Onko vielä autoja joissa jakohihnan katkeaminen ei aiheuta moottorivauriota? Riippuuko venttiilimäärästä vai mistä? Perheessä oli joskus ammoisina aikoina -89 Corsa, jossa jakohihna katkeili useamman kerran (olisko vaihtoväli ollut 40tkm), mutta se ei aiheuttanut muuta kuin matkan katkeamisen ja vaihto oli aika halpa. @Jesus Shaves

Ei kyllä minun mielestäni taida olla enää yhtään autoa jossa olisi tarpeeksi tilaa venttiilien ja mäntien välissä - eli kun hihna katkeaa menee osa venttiileistä kieroksi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ranskalaisista sen verran, että itellä on ollut Pösö 206 -99 ja C5 -05. Eka oli pakasta revitty ja palveli liki huolettomasti kaikki kuusi vuotta, kunnes vaihdoin isompaan. Joku tukivarren pusla vaihdettiin ja pakoputkesta puolet. Muuten ei tekniikan kanssa ollut mitään mutisemista. Toki se oli uusi ostettaessa, joten ongelmia nyt ei pitänytkään ilmaantua. Nyt noita ikivanhoja ruostepesiä näkee tosi vähän liikenteessä, kun mallisarjat ovat vaihtuneet. Perstuntuma kyllä on, että Pösö on ranskalaisista se ykkösmerkki. Niitä on ollut suvussa enemmänkin, eikä kukaan ole niitä varsinaisesti ajamalla saanut rikki.

C5 oli sitten oma lukunsa. Sekään ei ollut ikäloppu eikä loppuunajettu, kun sen käytettynä ostin. Kerran piti vaihtaa taakse jousisylinterit, kun perä laskeutui itsekseen silloin, kun auto ei ollut käynnissä. Ja kerran tuli ihan oikea showstopperi, kun yksi suihkusuuttimista teki kepposen. Oireili kyllä muutaman kerran ennen lopullista tenkkapoota, mutta pajalla eivät keksineet syytä ajoissa. Ei ole tietääkseni tyyppivika, huonoa tuuria vaan. Sähkövikaa tuossa oli sen verran, että parkkitutka meni mykäksi yhden anturin luovuttaessa. Ovat sarjassa, joten piti kytkeä järjestelmä pois päältä. Muutenkin tuo sähköhomma on Sitikoissa niin persoonallinen, että mikään kaupunkitarina niistä ei yllätä. Liittyy tietääkseni juuri tuohon sarjaan kytkemiseen. Yrität pestä tuulilasia ja sivuikkuna päättää laskeutua.

Rellua ja varsinkin vanhaa Lagunaa pidetään ymmärtääkseni kaikkein heikkolaatuisempana tässä sarjassa. Uudet Rellut tuskin häpeävät muille merkeille, mutta niitä ei taida pariin tonniin saada, vaikka arvo tuppaisikin alenemaan muita nopeammin.

Mutta jos ranskalaiset eivät pelota, joku parin tonnin Pösö tai Sitikka tarjoaa kyllä hintaansa enemmän autoa. Pitää vaan osata varautua tiettyihin kummallisuuksiin. Jos ehdotonta luotettavuutta hakee, niin ehkä kannattaa jättää väliin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rellua ja varsinkin vanhaa Lagunaa pidetään ymmärtääkseni kaikkein heikkolaatuisempana tässä sarjassa. Uudet Rellut tuskin häpeävät muille merkeille, mutta niitä ei taida pariin tonniin saada, vaikka arvo tuppaisikin alenemaan muita nopeammin.
Sen verran tekisi mieli tarkentaa, että se eka Laguna oli vielä ihan hyvä auto, kuten myös saman ikäluokan Megane, ja Clio ehkä jopa luokkansa paras, mutta kamala Laguna II ym pilasi maineen. Voi olla että mutuilen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sen verran tekisi mieli tarkentaa, että se eka Laguna oli vielä ihan hyvä auto, kuten myös saman ikäluokan Megane, ja Clio ehkä jopa luokkansa paras, mutta kamala Laguna II ym pilasi maineen. Voi olla että mutuilen.
Megane ja varsinkin Clio olivat tietääkseni hyviä silloin, kun Laguna oli huonoimmillaan. Lagunan versioista en uskalla mennä arvailemaan, mikä niistä oli pahin. Mutta joku niistä oli oikea murheenkryyni aikanaan. Ite en ole koskaan Rellua omistanut. Jotain rotia sentään.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Megane ja varsinkin Clio olivat tietääkseni hyviä silloin, kun Laguna oli huonoimmillaan. Lagunan versioista en uskalla mennä arvailemaan, mikä niistä oli pahin. Mutta joku niistä oli oikea murheenkryyni aikanaan. Ite en ole koskaan Rellua omistanut. Jotain rotia sentään.
Mulla oli 2005 vuoden 2.2 diesel Laguna ja se oli sitten sellainen pommi, että kaikki mahdolliset tyyppiviat löytyivät. Katsastuksen eka yritys oli käytännössä vikalistan haku ja toisella yrityksellä sitten mietittiin meneeköhän läpi.
edit. ostin tuon Kalkkunan 3 vuotta ajettuna ja ajoin sillä muistaakseni 4 vuotta. Vieläkin hirvittää.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuluvia osia menee kaikista autoista, siis kun puuhtaan noista 2000€ hintaisista. Se nyt vain on ihan normaalia että ekana vuonna menee etupäästä joku pusla, seuraavana vuonna takapäästä, sitten vaihdetaan kallistuksenvakaajia, iskareita, levyjä yms. joka vuosi jotain. Ei ne yleensä kalliita remppoja ole, mutta kannattaa siihen varautua. Pökötti oli itsellä ja siinä oli yksi aivan mahtava puoli, nimittäin se sinkitty kori ei ruostunut. Muissa pommeissa on kukkaa siellä sun täällä ja hitsipiliä saa näyttää jossain välissä väkisinkin, mutta noi sinkityt korit ne jaksaa pysyä kasassa. Ei se sinkitys mikään autuus tokikaan ole, mutta keskimäärin helvetisti paremmassa kunnossa kuin läpimädät ei sinkityt.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minulla oli v. 2004 C5 yli 10 vuotta. Muuta kuin kuluvaa ei vaihdettu koko aikana. Ei ainoan ainoaa sähkövikaa. Nyt on ollut pari vuotta DS5. Sama juttu. Seuraava autokin tulee olemaan ranskis. Joko DS5, C5, iso pösö tai sitten Talisman. Vuoden-pari vanha tai esittelyauto.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos mun pitäisi ostaa joku 1000-2000€ kippo käyttöautoksi, niin ensin kannattaa miettiä tuleeko auto 1-2 hengelle kaupunkiajoon muutaman kilsan matkoja varten vai onko tarkoitus saada tilavampi auto ja ajaa hieman pidempiäkin pätkiä.

Satunnaisiin kaupunkiajoihin löytyy varmaan jotain pieniä koppeja kohtuuhinnalla ja niidenkin kanssa kantsii katsella mitä ostaa, mutta mä ostaisin jonkun mahdollisimman yleisen kopin mihin saa varaosia suurinpiirtein jostain r-kiskalta.

Jos taas on tarvetta saada hieman matkustusmukavuutta, niin kannattanee katsella jotain ~90 luvun taitteen japseja. Jotain ton tapaista vaikkapa: Toyota Camry 3.0i GX V6 4d A Porrasperä 1992 - Vaihtoauto - Nettiauto.

Ja myyjä ei ole tuttu, kunhan osui silmään nettiautoa selaillessa. Tuuri on aina vahvasti läsnä ~2000 autoa ostettaessa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Täällä vuoden - 99 Lagunan kokenut ja siinäpä kokemus. Mieleenpainuvinta autossa oli se, että sadevesi meni autoon sisään takaoven tiivistyksen vuoksi. Pitkään ihmettelin veden tuloa autoon ja syyllinen lopulta löytyi, eli vesi meni oven ja tiivisteen väliin ja sitä kautta autoon sisällä, ja sitä oli sopivan kuuron sattuessa meinaan autossa paljon. Ongelma ratkesi sillä, että otin mattopuukolla palan tiivistettä pois takaoven alakynnyksestä, jolloin vesi valui ulos eikä sisälle. Eli korjasin asian rikkomalla ranskalaisen tuotoksen.

Hienointa tuossa oli se, että vesi päätyi aina jonnekin rungon sisälle. Sopivasti kun sattui tulemaan vesisateen jälkeen pakkasta, niin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä kuuli miten jääpalat koliset rungon sisällä. Vähän pelottaa ajatella, että tuollakin varmaan joku vielä ajelee. Eli jos omistat - 99 vuoden Lagunan, niin käy katsomassa puuttuuko kuskin puolen takaovesta pala tiivistettä. Jos puuttuu, niin älä ainakaan lapsia kuljeta.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Toissa viikolla pääsin Puolassa palauttamaan nuoruutta mieleen. Kollega oli ostanut pari vuotta vanhan Mustang 5.0 GT:n, tietysti manuaalina ja V8 moottorilla. On se hieno tunne kun ajat moottoritiellä, joilla on Puolassa ympäri vuoden 140 km / h rajoitus, mittarissa noin 150 km / h ja lähdet ohitukseen. Kuutoselta viitoselle ja sitten mentiin.

Kuten kollegalle kerroin kun näin auton hotellin edessä " Oletko tullut hulluksi?". Puolan teille kyseinen auto... No hän potee reilun viisikymppisen kriisiä, joten annetaan anteeksi.

Mutta samalla pakko sanoa, että kun sain kroppani mahtumaan ratin taakse, niin onhan ne ajo-ominaisuudet hyvällä tiellä mahtavat. Mutta niillä normiteillä aika hirveää pompotusta.

No kotona odotti oma Mondeo, joka hyvistä ominaisuuksistaan huolimatta tuntui-noh tylsältä autolta....
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Torstaina haen sitten kuljettimen. Volvo s60 A vm2002 tulee nyt käyttöön. Juuri leimattu ilman huomautuksia ja kahdet uutta vastaavat renkaat aluilla. Ei ruostetta, automaatti ja 200 kaakkia. Alle parin tonnin autoksi ihan ok. Kilsoja 350k. Onkos täällä Volvo miehiä?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Täällä vuoden - 99 Lagunan kokenut ja siinäpä kokemus. Mieleenpainuvinta autossa oli se, että sadevesi meni autoon sisään takaoven tiivistyksen vuoksi. Pitkään ihmettelin veden tuloa autoon ja syyllinen lopulta löytyi, eli vesi meni oven ja tiivisteen väliin ja sitä kautta autoon sisällä, ja sitä oli sopivan kuuron sattuessa meinaan autossa paljon. Ongelma ratkesi sillä, että otin mattopuukolla palan tiivistettä pois takaoven alakynnyksestä, jolloin vesi valui ulos eikä sisälle. Eli korjasin asian rikkomalla ranskalaisen tuotoksen.

Hienointa tuossa oli se, että vesi päätyi aina jonnekin rungon sisälle. Sopivasti kun sattui tulemaan vesisateen jälkeen pakkasta, niin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä kuuli miten jääpalat koliset rungon sisällä. Vähän pelottaa ajatella, että tuollakin varmaan joku vielä ajelee. Eli jos omistat - 99 vuoden Lagunan, niin käy katsomassa puuttuuko kuskin puolen takaovesta pala tiivistettä. Jos puuttuu, niin älä ainakaan lapsia kuljeta.

Meikäläisellä -97 Laguna. Toistaiseksi toiminut kyllä moitteita, veden kanssa huomannut saman, että sisään tulee, mutta ei paljoa, enemmänkin siten kuten hana vuotaa, kun sen jättää vähän auki. Tippoja siellä täällä, niihin ei kuole. Haluaisin vielä vuoden sillä ajella, kun tosiaan käynnistyy pakkasella eikä ole tosiaan ollut vielä mitään huolta auton kanssa. Mutta leima päättyy vuoden loppuun ja olen varautunut siihen, että uuden auton hankinta on todennäköinen.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Torstaina haen sitten kuljettimen. Volvo s60 A vm2002 tulee nyt käyttöön. Juuri leimattu ilman huomautuksia ja kahdet uutta vastaavat renkaat aluilla. Ei ruostetta, automaatti ja 200 kaakkia. Alle parin tonnin autoksi ihan ok. Kilsoja 350k. Onkos täällä Volvo miehiä?

Vastaava löytyy täältä. 2001 2.4t automaatti. Ei ruostetta tälläkään. Kuluvat osat alkaa olla vaihdettu iskareita lukuunottamatta. Laatikon öljyt olen vaihtanut useammin kuin ”kuuluisi”, samoin moottoriöljyt. Bensaahan se vie ja automaatti ei ihan se nykyaikaisin enää ole mutta kaikki toimii.
Itse pidän tuon penkeistä kovin paljon, mukavaa ajelua jos rengaskoko on maltillinen = 17” tai alle.

Edit: enemmän aikaa vievät rempat olen teettänyt Tallinnan reissuilla jo muutaman vuoden. Luottokorjaajasta kannattaa pitää kiinni vaikka olisi vähän kauempanakin. Hinnat kohdillaan, samoin osaaminen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Perjantaina saamme talouden käyttöön uuden Volkswagen Golf Variantin ja hyvin palvellut Insignia lähtee vaihtoon. Volkkarilla on perinteisesti se 2 vuoden takuu. Meille on tarjottu huolenpitosopimusta hintaan 50 e/kk. Kertokaapa kommentteja. Rahastusta vai järkevää?

Tästä tuli mieleeni. Eräs suomalaisen yliopiston sopimusoukeuden professori, maan parhaita asiantuntijoita alallaan, vaati saada ostaa uuden Mersunsa ilman takuuta. Näin siksi, että katsoi takuun olevan virhevastuulain huononnus. Näillä siis de facto kusetetaan kuluttajaa ja viedään oikeuskäytäntöä "vahvemman edun" suuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ja auto pitäis saada. Budjetti max 2000 egeä. Oon nyt muutaman päivän tutustunut tarjontaan netissä ja oiskin eräs kysymys. Nimittäin, miksi ranskalaiset vaihtoautot ovat selvästi edullisempia kuin muut merkit? Ja jos ranskalainen pirssi niin mikä? Auttakaa tässä asiassa niin ilostun.

Kyllähän siihen syynsä on... Tuossa hintaluokassa hakisin mahdollisimman vähän ajettua vanhempaa autoa. Tällä kombolla olen itse menestynyt aika pienin kustannuksin. Juuri nyt alla 2000 vuoden Vectra, jonka ostimme 125tkm ajettuna. Nyt mittariin on tullut neljäkymppiä lisää ilman ainoatakaan ennakoimatonta kulua.

Focusta katselet. 1,4 ja 1,6 ainakin ovat moottoriltaan vertailuryhmän parhaimmistoa. Yamahan valmistamia. Focuksen ongelmia ovat kiihdyttäessä ravistavat vetoakselit (joskus korjattu takuuseen) ja ruostuminen erityisesti ovet. Hyviä autoja ne kuitenkin ovat.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Torstaina haen sitten kuljettimen. Volvo s60 A vm2002 tulee nyt käyttöön. Juuri leimattu ilman huomautuksia ja kahdet uutta vastaavat renkaat aluilla. Ei ruostetta, automaatti ja 200 kaakkia. Alle parin tonnin autoksi ihan ok. Kilsoja 350k. Onkos täällä Volvo miehiä?
Kamala virhe. Samalla rahalla olisit saanut Saabin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sen verran fransmanneista vielä, että meidän taloudessa on ollut kolme vuotta Peugeot 607. Eipä siinä juuri vikoja ole ollut, ja ulkomuodoltaan Pösö on malliesimerkki ranskalaisesta sulavalinjaisesta muotoilusta ts. on kestänyt hyvin aikaa. Yleensä ranskalaisia suorastaan vihaava isänikin jaksaa todeta, että tulipa tehtyä hyvät kaupat.

Volvo lienee ihan hyvä valinta @Vanha Len :iltä. Volvoja tuli itsekin katseltua samassa hintaluokassa kuin mitä turkulainen palstalegenda, mutta lopulta päädyttiin perusharmaaseen Avensikseen.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Onkos täällä Volvo miehiä?

Hep! o/

Meinattiin sortua saksalaisiin mutta tänään suoritettiin kauppa vm 2015 s60 automaatista bensakoneella, joten yli 10-vuoden Volvoilu ei päättynyt kun lopulta asiaa pohdittua ei löytynyt mitään syytä vaihtaa merkkiä. Volvon kanssa jatkamista puolsivat varustetaso hintaan nähden vrt. premium sakemannit (webasto, Volvo on Call, navi yms..), sekä kokemus aikaisemmista että pajalla ei ole tarvinnut viettää aikaa. Auto on tyylikäs sisältä ja ulkoa, eikä ajettavuudessa ole juuri moitittavaa. Isotuumaiset renkaat hiukan vaikuttaa ajettavuuteen negatiivisesti. 16 tuuman olisi parhaat, mutta näyttää hölmölle. Turvallisuushan on tuttu juttu näiden kiinalaisruotsalaisten kanssa.

Volvon miinus voisi olla bensakoneella, että soppa maistuu "kivasti".
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Megane ja varsinkin Clio olivat tietääkseni hyviä silloin, kun Laguna oli huonoimmillaan. Lagunan versioista en uskalla mennä arvailemaan, mikä niistä oli pahin. Mutta joku niistä oli oikea murheenkryyni aikanaan. Ite en ole koskaan Rellua omistanut. Jotain rotia sentään.
Tässä taloudessa Laguna I palveli kymmenisen vuotta moitteettomasti, pelkkää kulutustavaraa joutui vaihtamaan (hihnat, jarrupalat yms.). Ei mitään valittamista, mutta yksilöitähän nuo ovat ja nyt myöhemmin on tietysti aika homma löytää hyvässä kunnossa oleva auto tuosta hintaluokasta.
 

Tuamas

Jäsen
Tässä taloudessa Laguna I palveli kymmenisen vuotta moitteettomasti, pelkkää kulutustavaraa joutui vaihtamaan (hihnat, jarrupalat yms.). Ei mitään valittamista, mutta yksilöitähän nuo ovat ja nyt myöhemmin on tietysti aika homma löytää hyvässä kunnossa oleva auto tuosta hintaluokasta.

Taannoin entisellä tyttöystävällä oli tuollainen ja monta vuotta Lagunan kanssa tuli toimittua, kakkoskilpinen vanha autokouluauto ja silti en muista että siinä olisi ollut koskaan mitään ihmeellisempää vikaa kuluvien osien lisäksi.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Volvon miinus voisi olla bensakoneella, että soppa maistuu "kivasti".

Milläs koneella se sitten on? Isommat vie kyllä ainetta ihan reilusti. Parilitrainen lohko nauttii kympin sadalla helpostikin sekalaisessa ajossa. Pikkukoneet 1.5 ja vanhempi 1.6 taitavat päästä vajaa pari litraa vähemmällä. Ja Fordejahan nää on peltien alta. Volvoa vaan käytännössä kabiini.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
KAASUAUTO

Onko täällä kaasuautojen omistajia? Kiinnostaisi hankkia sellainen lähinnä Gasumin polttoainetarjouksen vuoksi.

Kuka näitä myy? Netistä toki löytyy, mutta kun en ole mikään "automies", niin esim. joku oma tuonti Ruotsista on pois laskuista.
Onko käytössä jotain "erityistä"?
Voiko näitä huoltaa kuka tahansa, vai tarvitaanko erityisosaamista?
Oletteko tyytyväisiä käyttäjiä? Onko joku merkki ylitse muiden?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös