En kai sanonut että laadukkaampia? Tarkoitin että ajo-ominaisuudet ovat noissa paljon parempia. Ihan jopa viime vuosikymmenen loppupuolen ooppeleissa, relluissa ja jopa citikoissa tai pösöissä kuin japseissa. Mazda on eräänlainen poikkeus näistä yleisemmistä japsiautoista, ne ovat suhteellisen mukavia ajaa.Premium-auto on premium-auto, mutta et kai nyt ihan vakavissasi väitä, että eurooppalaiset Opel, Fiat tai Ford olisivat jotenkin japsiveljiään laadukkaampia? Eiköhän tuo ole lähempänä päinvastaista.
Mutta jos lähdetään vertaamaan VW Poloa, Rellun Clio, Pösön 208:a vaikkapa Toyota Yarikseen tai vaihtoehtoisesti sitten VW Golfia, Rellun Meganea, Opel Astraa tai Citikan c4:aa sitten Toyota Aurikseen, niin kyllä ajossa sen eron huomaa helvetin selvästi. Vertailua voi jatkaa toki ylöskin päin, mutta kyllä se ero pysyy. Nuo autot oli sitten ulkomuistista, eli hintaluokat eivät välttämättä täsmää 1=1.
Japseissa moottorit ovat lähes ikuisia, johtuen siitä että ne ovat nuhapumppuja verrattuna länsimaisiin samankokoisiin koneisiin. Tämä tosin selittää juuri sitä että miksi nuo koneet ovat niin kestäviä. Japseissa on paljon sitä idioottivarmaa tekniikkaa, joka ei sitten vastaavasti tuo samanlaista ajomukavuutta (tuntumaa) kuin monimutkaisemmat tekniikat, joita muualla käytetään paljon. Eikä siksi myöskään vikakohteita ole japseissa yhtä paljon.
Sillon kun (tai jos) joudun ajelemaan paljon, niin silloin itselle merkkaa ajomukavuus eniten (toki kyllä luotettavuus merkkaa sen verran etten Alfaa harkitse, vaikka ajettavuus onkin loistava), jolloin valinta kohdistuu Toyotan ulkopuolelle. Vaikka firman autolla välisi ajelisi, niin koittaa saada kuitenkin jonkun muun kuin Toyotan. Tästä voit kyllä kiistellä (että toyotat ovat ajomukavuudessa parempia), mutta olet silti väärässä. Toki isolle osalle tuollainen auto sopii, jos ajot keskittyvät 10km työmatkaan, lasten kuskaamiseen harrastuksiin ja kaupassa käyntiin, niin eipä sillä rakkineella ole niin kauheasti väliä ja suhteellinen pienet ylläpitokulut (ja luotettavuus) vaikuttavat paljon. Toki aikaa harvaa autoa pidän epäluotettavana ja kun niitä vähän fiksailee, niin toimivat varmasti ja kaikkiin autoihin rupeaa vikoja tulemaan 300tkm kohdalla jos viimeinen huolto on tehty 200tkm kohdalla 5-10v sitten.
Mikä väläys tuo muuten oli että Ford kuuluu eurooppalaisten joukkoon? Senkö takia että niitä valmistetaan euroopassa? Toyotakin olisi sillä verukkeella hyvin eurooppalainen.