Autoiluketju

  • 3 191 426
  • 18 516

frodo

Jäsen
Manuaalilaatikoiden hajoamisesta en ole kyllä hirveästi kuullut vaikka aika läheltä kyseistä merkkiä seuraan. Ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää mitä manuulivaihteistoa tuo on koskenut? Viisivaihteista vai kuusivaihteista? Ja mikä on laatikon tyyppikoodi?

Viisivaihteisia laatikoita. Ihan omakohtaisia kokemuksia työelämässä. Saman yrityksen neljästä Volkkarista kolme on ollut laatikkoremontissa. Juuri viime viikolla meni yksi 120tkm. ajettu 2015 Caddy 1.6tdi. Vaihdelaatikon laakerit eivät kestä. Tyyppikoodista ei mitään hajua, mutta korjaamolla ovat sanoneet laakereiden olevan hyllytavaraa. Nyt tämän viimeisen kohdalla pohditaan korjataanko nykyinen laatikko, hankitaanko täysin uusi, vai haetaanko laatikko käytettynä romikselta.

Kaksi muuta ovat olleet Transporter(250tkm) ja toinen Caddy(114tkm). Transporter on ns työkäytössä, joten siinä jotenkin asian ymmärtää.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Viisivaihteisia laatikoita. Ihan omakohtaisia kokemuksia työelämässä. Saman yrityksen neljästä Volkkarista kolme on ollut laatikkoremontissa. Juuri viime viikolla meni yksi 120tkm. ajettu 2015 Caddy 1.6tdi. Vaihdelaatikon laakerit eivät kestä. Tyyppikoodista ei mitään hajua, mutta korjaamolla ovat sanoneet laakereiden olevan hyllytavaraa. Nyt tämän viimeisen kohdalla pohditaan korjataanko nykyinen laatikko, hankitaanko täysin uusi, vai haetaanko laatikko käytettynä romikselta.

Kaksi muuta ovat olleet Transporter(250tkm) ja toinen Caddy(114tkm). Transporter on ns työkäytössä, joten siinä jotenkin asian ymmärtää.
Jännä juttu, koska yleisestiottaen 5-vaihteista manuaalilaatikko on pidetty kaikkein luotettavimpina. Mutta, jos noin monta mennyt rikki niin tuskin sattumaankaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Laakkoselta sain Fiksudiili-tarjouksella kahden vuoden ja 60 tkm sopparilla parhaan diilin. Toki Fiksudiilissä vaihtoehto on 2-4 vuotta, joten Autoverkkokaupan diili on varmasti parempi varsinkin, jos kilsojen kanssa ei tule ongelmaa.
Meillä nuo kilsat tuskin täyttyy, kun auto tulee vaimon kauppakassiksi ja reissut tehdään diesel-Octavialla. Ja tuo vuoden diilin mahdollisuus on se juttu, koska voi olla, että siirrymme jo vuoden päästä muihin maisemiin, ja siinä vaiheessa pidempi sitoutuminen voi olla painolastina.

Mutta hyvä, jos näitä positiivisia kokemuksia pääasiassa löytyy, koska vaikuttaisi kyllä palvelevan meidän tilannettamme parhaiten. Täytyy tsekata nuo eri lafkat läpi, ADL, Autoverkkokauppa, Skoda ja Caara nyt ainakin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
No mitäs tuohon pitäisi todeta, kai olit yhteydessä katsastuskonttoriin ja haukuit ne lyttyyn kun noin vakava vika jäi huomaamatta?
Tuo oli ensimmäinen ajatukseni. Äkkiä tulista palautetta katsastuskonttorille. Sitten aloin miettimään että onko siinä mitään järkeä. Katsastusasema ei ole kuitenkaan rikkonut sieltä mitään, eli eivät mitenkään ole velvollisia maksamaan minun rikkoutunutta autoani. Heiltä vain jäi asia huomaamatta (ja hajonneen osan kunnosta päätellen kenties myös edellisen vuoden katsastusinssiltä jäi sama huomaamatta). Mitä hyötyisin valittamisesta? Sen että ensi vuonna katsastuksessa autoani tutkii suurennuslasin kanssa koko konttorin insinöörit, ja pienistäkin jäljistä annetaan heti korjauskehotus? Tulin tulokseen, ettei ole vaivan väärti. Sen verran kuitenkin tein, että seuraavan kerran katsastin autoni muualla.
 

teppana

Jäsen
Siinähän se viimeisessä lauseessa on kiteytettynä. Itse nimen omaan nautin autolla ajamisesta. Mielestäni BMW:n vahvuus on juurikin se että tuntuma tiehen ja moottoriin on välitön. Silti esim. 5-sarjalla on kohtalaisen mukava ajaa. Parhaimmillaan auto toimii kuin kropan(en tarkoita penistä) jatkeena. Muilla merkeillä en aivan samaan kokemukseen ole yltänyt, vaikka monia olen omistanut ja ajanut.

Mutta autoja onneksi valmistetaan monenlaiseen makuun.

Kuten viimeisessä lauseessa sanot, autoja valmistetaan moneen makuun. Omalle kohdalle BMW on miellyttävä niin ulkonäön kuin ajettavuuden suhteen. Olisikohan 4 tai 5 vuotta kun siirryttiin Seatista Bemariin. Silloinen Ibiza oli aivan mainio auto. 2 litran diesel koneella oleva Sport. Ei missään vaiheessa tuntunut että olisi huono auto alla. Mutta tuli mahdollisuus vaihtaa BMW 4-sarjan Coupeen. En muista oliko ensimmäinen vai toinen 'erä' uutta 4-sarjaa. Ajettavuus parani mutta ei mitenkään maata mullistavasti. Enemmän eroa tuli siinä, kun huomasi materiaalieron. Näin anekdoottina sanottakoon että pelkästään hanskalokeron luukun paino teki vaikutuksen. BMW ei natissut, kolissut tai muutenkaan elänyt omaa elämää. Jokainen liikkuva osa tuntui painavammalta ja paremmin tehdyltä. Mutta itse ajettavuus ei ollut niin älyttömästi parempi. Parempi toki, mutta ei mitään leukaa tiputtavaa. Kyseessä oli siis 2 litran diesel kone takavetoisena.

Reippaat kaksi vuotta sitten tuli taas mahdollisuus vaihtaa ja silloin päädyttiin ei niin seksikkään näköiseen 3-sarjan GT malliin. Mutta suurimpana erona tuli moottori. 3-litran diesel. Toki tässä mallissa oli panostettu myös vielä enemmän sisustukseen. Mutta ajettavuudessa ero näiden kahden Bemarin välillä on paljon suurempi kuin ensimmäisen Bemarin ja Ibizan välillä. 3-sarjan GT:n akseliväli lähentelee 5-sarjaa ja suorituskyky Bemarin suoralla kuutosella on aivan eri planeetalta verrattuna neloseen. Eihän se mikään älytön tykki ole, Audi S3 on paljon pirteämmän oloinen. Mutta siinä missä esim. S3 tuntuu 'hakevan' ajouraa tämä auto menee terävästi mutta vakaasti. Ihan sama ajaako motarilla 140kmh vai ottaako yöllä tyhjällä kadulla valoista kiihdytyksen auto toimii kuin ajatus. Enemmän jopa niin, että omat virheet peittyvät.

Jos haluaa ajaa hauskalla autolla se toimii tai jos haluaa ajaa 500km matkaa se toimii. Tietynlainen 'Jack of all trades'.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kävin katsomassa anopille vähän käytettyä kauppakassia (n. 11-12ke luokassa) antamiensa speksien mukaisesti. Koeajon jälkeen toiveikkaana ja takatasku seteleitä epämukavasti pullotellen kauppiaan kanssa juttusille. Puhtaana käteen hintaa tiedustelin ja horisontissa siintävistä boonuksista huumaantuneena kauppias tarjosi jopa 300e alennusta. Tuli elävästi mieleen James Potkukelkka ja esteeksi aseteltu arkipäivän epätoivoinen tilanne. Ehhe ehe. Mitäpä sitä siihen, no kattellaa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Auton vaihtaminen tuntuu olevan ns. normaalille ummikolle nykypäivänä haastavaa. Tai no, eihän se ole kuin marssia liikkeeseen ja iskeä tukku käteistä / vaihtoauto tiskiin, mutta koska jonkinlaista vertailua merkkien välillä on Google-aikakaudella helppoa tehdä, niin ajattelin että vilkaisenpa käyttökokemuksia pikaisesti. Siihen se helppous sitten loppuikin.

Viatonta autoa ei toki ole tehtykään, mutta foorumit on täynnä toinen toistaan fanaattisempia kommentteja sekä puolesta että vastaan. Se tuli hyvin nopeasti selväksi, että VW-konsernin TSI-moottorit ketjukoneineen ovat aiheuttaneet runsaasti ongelmia ja uusissa malleissa on palattu hihnakoneisiin. VW:n laatu ei muutenkaan saa hirveästi kehuja viime vuosien ajalta.

Toisessa merkissä taas kaikki toimii - paitsi että kytkimet onkin yhtäkkiä ihan paskoja. Kolmannessa esiintyy runsaasti sähkövikoja jne. Nettiaikana asioita on paljon helpompi tuoda julki ja mahdolliset ongelmat pitäisi aina suhteuttaa myös myytyjen autojen määrään, mutta henkilönä joka ei hirveästi tekniikasta ymmärrä eikä autojen evoluutiota seuraa informaatiotuska on ilmeinen ja loppujen lopuksi minulla ei ole aavistustakaan minkä merkin puoleen tässä pitäisi kääntyä.

Minulle tärkeintä on, että auto toimii luotettavasti ja kuten em. hintaluokasta voi päätellä, en ole hakemassa premium-luokan menopelejä. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on korean ihmeistä, eli Hyundaista ja Kiasta? Aiheesta voi hyvinkin löytyä runsaastikin infoa tästä ketjusta mutta puhelimella palstaa selaavana en jaksa kovin paljoa sitä selata - jo tämän viestin kirjoittaminen oli melkoisen työn takana.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nythän esimerkiksi Saksassa suorastaan dumpataan dieseleitä vaihtoautomarkkinoille uusien päästölakien pelossa. Jos uskoo, että sellaisilla saa Suomessa ajaa ainakin muutamia vuosia, niin sieltä uittamalla (tai jo uitettuja) saa erittäin suotuisilla hinnoilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Auton vaihtaminen tuntuu olevan ns. normaalille ummikolle nykypäivänä haastavaa. Tai no, eihän se ole kuin marssia liikkeeseen ja iskeä tukku käteistä / vaihtoauto tiskiin, mutta koska jonkinlaista vertailua merkkien välillä on Google-aikakaudella helppoa tehdä, niin ajattelin että vilkaisenpa käyttökokemuksia pikaisesti. Siihen se helppous sitten loppuikin.

Viatonta autoa ei toki ole tehtykään, mutta foorumit on täynnä toinen toistaan fanaattisempia kommentteja sekä puolesta että vastaan. Se tuli hyvin nopeasti selväksi, että VW-konsernin TSI-moottorit ketjukoneineen ovat aiheuttaneet runsaasti ongelmia ja uusissa malleissa on palattu hihnakoneisiin. VW:n laatu ei muutenkaan saa hirveästi kehuja viime vuosien ajalta.

Toisessa merkissä taas kaikki toimii - paitsi että kytkimet onkin yhtäkkiä ihan paskoja. Kolmannessa esiintyy runsaasti sähkövikoja jne. Nettiaikana asioita on paljon helpompi tuoda julki ja mahdolliset ongelmat pitäisi aina suhteuttaa myös myytyjen autojen määrään, mutta henkilönä joka ei hirveästi tekniikasta ymmärrä eikä autojen evoluutiota seuraa informaatiotuska on ilmeinen ja loppujen lopuksi minulla ei ole aavistustakaan minkä merkin puoleen tässä pitäisi kääntyä.

Minulle tärkeintä on, että auto toimii luotettavasti ja kuten em. hintaluokasta voi päätellä, en ole hakemassa premium-luokan menopelejä. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on korean ihmeistä, eli Hyundaista ja Kiasta? Aiheesta voi hyvinkin löytyä runsaastikin infoa tästä ketjusta mutta puhelimella palstaa selaavana en jaksa kovin paljoa sitä selata - jo tämän viestin kirjoittaminen oli melkoisen työn takana.
Ketjun paras viesti.

Porukoilla on Hyundai i30 farkku. Oisko 2013 vuosimallia? Se on mielestäni yllättävän hyvä ajaa. Vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä, joten varmaankin ihan hyvä vaihtoehto. En tosin itse ajele bemareilla niin en osaa niihin verrata. Itselle tärkeintä päästä paikasta A paikkaan B mahdollisimman mukavasti. Saadakseen jotain irti noiden ajo-ominaisuuksista pitäisi varmaankin ajaa yli rajoitusten.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minulle tärkeintä on, että auto toimii luotettavasti ja kuten em. hintaluokasta voi päätellä, en ole hakemassa premium-luokan menopelejä. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on korean ihmeistä, eli Hyundaista ja Kiasta? Aiheesta voi hyvinkin löytyä runsaastikin infoa tästä ketjusta mutta puhelimella palstaa selaavana en jaksa kovin paljoa sitä selata - jo tämän viestin kirjoittaminen oli melkoisen työn takana.
Yhdellä kaverilla oli se Sportage feikki-katumaasturi, jolla KIA Suomen markkinoille rynnisti. Se yksilö ainakin oli todellinen vikapesäke, ja lähti vuodessa vaihtoon. Kovin paljon noita ei enää katukuvassa pyöri, joten taisi länsistandardit jäädä tuolloin vielä vajaaksi. Nykyäänhän KIA antaa autoilleen jopa 7 vuoden takuita, ja luulisi, että tuolle pitää ihan kannattavuuden nimissä löytyä katetta, joten uskaltaisin kyllä KIA:aa itse kokeilla, mutta en välttämättä kovin vanhoja malleja.

Toyota olisi varmaan antamillasi spekseillä sopivin valinta. Ei saa luksusta, mutta luotettavuutta sitäkin enemmän. Toyota ei myöskään ahda autojaan täyteen uusinta(ja usein vikaherkintä) nippeliteknologiaa, vaan mallit uudistuvat maltilla. Ei kai nuo korealaiset sen huonompia ole, mutta jos luotettavuutta haet, niin vastaavia näyttöjä pitkältä aikaväliltä niillä ei voi vielä olla.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Porukoilla on Hyundai i30 farkku. Oisko 2013 vuosimallia? Se on mielestäni yllättävän hyvä ajaa.

Noita i30 on tullut katseltua, mutta ei ole ollut hirveästi järkeviä tarjokkaita omilla leveysasteilla tarjolla. Tästä Hyundai / Kia kaksikosta Hyundai vaikuttaa omaan silmään jotenkin laadukkaammalta ja siistimmän näköiseltä.

Toyota olisi varmaan antamillasi spekseillä sopivin valinta. Ei saa luksusta, mutta luotettavuutta sitäkin enemmän.

Joo, Toyotan omistan nytkin ja varmoja pelejähän nämä. Ei tosiaan kilpaile kaiken maailman härpäkkeillä mitattuna monen muun merkin kanssa mutta idioottivarman maineessa ovat. Ajattelin ensin, että nyt on aika jollekin muulle merkille lähinnä vaihtelun ja halvemman hinnan vuoksi, mutta ehkä se vain pitää maksaa se muutama tonni enemmän ja edelleen pysytellä tutussa ja turvallisessa merkissä.
 

frodo

Jäsen
Minulle tärkeintä on, että auto toimii luotettavasti ja kuten em. hintaluokasta voi päätellä, en ole hakemassa premium-luokan menopelejä. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on korean ihmeistä, eli Hyundaista ja Kiasta? Aiheesta voi hyvinkin löytyä runsaastikin infoa tästä ketjusta mutta puhelimella palstaa selaavana en jaksa kovin paljoa sitä selata - jo tämän viestin kirjoittaminen oli melkoisen työn takana.

Appiukollani on ollut 2010 Kia Cee’d farkku ja siskollani samanlainen vuosimallia 2012. Molemmat ovat olleet perusluotettavia autoja. Siskoni autossa kuskin ovi ruostui ja virtalukossa oli joku ongelma. Molemmat viat korjattiin takuun piikkiin. Aika pieniä vikoja jos vertaa esim moottoriin, vaihdelaatikkoon, tai voimansiirtoon liittyviä ongelmia joita esiintyy VAG-konsernin tuotteissa tai jopa Toyotassa nykyään. Jos itse olisin hankkimassa autoa sinun kriteereilläsi, päätyisin varmasti jompaan kumpaan korealaiseen. Jos vähän enemmän laittaisin paalua kiinni niin iso(>v/s40), Ruotsissa valmistettu Volvo voisi olla valintani.

Mutta niinkuin olen kaikille sanonut, jotka kyselevät apua auton hankinnassa, etten suosittele mitään merkkiä kenellekään. Itse pitää se päätös tehdä. Tunnen automaalareita, autokorjaajia ja automyyjiä. Heiltä saa aika kivasti tietoa autoista joita kannattaa välttää. Varsinkin myyjät, joiden liikkeissä autot liikkuvat tiuhaan, tietävät mitä autoja suostuvat vaihdossa ottamaan, etteivät joudu ongelmiin myydessään autoa edelleen.

Usein se ostopäätös on kuitenkin hyvin tunnepitoinen. Siksi kannattaa ostaa sitä mikä itsellä herättää tunteita(Esim. isälläni on aina ollut Volvo). Tällöin voi syyttää tai kiittää ainoastaan itseään.
 

frodo

Jäsen
Reippaat kaksi vuotta sitten tuli taas mahdollisuus vaihtaa ja silloin päädyttiin ei niin seksikkään näköiseen 3-sarjan GT malliin. Mutta suurimpana erona tuli moottori. 3-litran diesel. Toki tässä mallissa oli panostettu myös vielä enemmän sisustukseen. Mutta ajettavuudessa ero näiden kahden Bemarin välillä on paljon suurempi kuin ensimmäisen Bemarin ja Ibizan välillä. 3-sarjan GT:n akseliväli lähentelee 5-sarjaa ja suorituskyky Bemarin suoralla kuutosella on aivan eri planeetalta verrattuna neloseen. Eihän se mikään älytön tykki ole, Audi S3 on paljon pirteämmän oloinen. Mutta siinä missä esim. S3 tuntuu 'hakevan' ajouraa tämä auto menee terävästi mutta vakaasti. Ihan sama ajaako motarilla 140kmh vai ottaako yöllä tyhjällä kadulla valoista kiihdytyksen auto toimii kuin ajatus. Enemmän jopa niin, että omat virheet peittyvät.

Jos haluaa ajaa hauskalla autolla se toimii tai jos haluaa ajaa 500km matkaa se toimii. Tietynlainen 'Jack of all trades'.

Edellinen autoni oli 530 GT x-drive diesel. Todella mahtava auto käyttää. Mutta koska meillä ei kilometrejä vuodessa kovin paljon kerry, ja ajo on pääosin lyhyttä kaupunkiajoa, oli tuollaista isoa dieseliä järjetöntä pitää. Nyt olen ajellut BMW i3 sähköautolla päälle pari kuukautta, ja vieläkin nousee hymy korviin joka ajolla.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
En tosin itse ajele bemareilla niin en osaa niihin verrata. Itselle tärkeintä päästä paikasta A paikkaan B mahdollisimman mukavasti. Saadakseen jotain irti noiden ajo-ominaisuuksista pitäisi varmaankin ajaa yli rajoitusten.

Miksi pitäisi ajaa yli rajoitusten, jos haluaa saada irti ajo-ominaisuuksista? Meillä ajellaan mökkireissuja, Lappiin, kolmen lapsen harrastusten perässä ym noin 30000 km vuodessa ja kyllä mä ton mieluummin ajan nelivetoisella vitossarjan Bemarilla, kuin Kia Ceedillä vaikka ei Kiassa mun mielestä mitään vikaa olekaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Miksi pitäisi ajaa yli rajoitusten, jos haluaa saada irti ajo-ominaisuuksista? Meillä ajellaan mökkireissuja, Lappiin, kolmen lapsen harrastusten perässä ym noin 30000 km vuodessa ja kyllä mä ton mieluummin ajan nelivetoisella vitossarjan Bemarilla, kuin Kia Ceedillä vaikka ei Kiassa mun mielestä mitään vikaa olekaan.
Ei ehkä ylinopeutta, mutta kyllähän nuo ajo- ominaisuudet tulee selkeimmin esiin maantieajossa, ja mitä kovempi vauhti, sen paremmin. Mä en ole mikään automies, ja voi olla asiantuntemattomuuttakin, mutta en mä kaupunkiajossa huomaa mitään järkyttävää eroa ajonautinnossa noilla premium- autoilla. Joku kevyt pikkukottero voi olla mukavampikin pyöritellä. Maantiellä se ero alkaa sitten näkyä minullekin. Sohjokeleillä nelivetoa ei tietysti voi olla huomaamatta.

Nämähän on aina valintakysymyksiä siinäkin mielessä, että mihin haluaa panostaa ja mikä nostaa sitä omaa elämänlaatua. Siinä on kuitenkin 15-20 000 euron hintaero perus-Toyotojen ja premium-autojen välillä. Joku katsoo sen laadun hinnan arvoiseksi, joku käyttää mieluummin sen hintaeron muuhun, kun halvemmillakin pääsee mukavasti, jollain ei ole varaakaan kuin "taviksiin". Itse olen varmaan hybridi kahdesta viimeisestä ryhmästä. Voisin ostaa kyllä kalliimmankin auton, mutta en näe saatavaa hyötyä hinnan arvoisena. Käytettynä noita tietysti saisi, mutta mä en yli 100 000 km ajettua ala ostelemaan. Vaikka olisi hyvässä kunnossa ja kilometrejä jäljellä toinen mokoma tai enemmänkin, niin vähän kulahtaneita ja tyyliltään noloja nuo useimmat yli 10 vuotiaat autot alkavat olemaan. Toisaalta ilman muuta ajaisin varmaan vähän paremmalla, jos hinta ei näyttelisi mitään roolia valinnassa ;)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi pitäisi ajaa yli rajoitusten, jos haluaa saada irti ajo-ominaisuuksista? Meillä ajellaan mökkireissuja, Lappiin, kolmen lapsen harrastusten perässä ym noin 30000 km vuodessa ja kyllä mä ton mieluummin ajan nelivetoisella vitossarjan Bemarilla, kuin Kia Ceedillä vaikka ei Kiassa mun mielestä mitään vikaa olekaan.
Juu en siis tarkoittanut pahalla, vaikka vähän provosoivasti kirjoitinkin. Itse en ole kokenut missään vaiheessa nelivetoa tarpeelliseksi, MUTTA en ajelekaan mökkireissuja talvisin ja harvemmin muutenkaan huonoilla teillä. Muutaman kerran on elämän aikana ollut niin huono keli, että nelivedosta olisi ollut hyötyä. Sitten pari kertaa kun Helsingissä ollut niin paljon lunta, että taskuparkkiin ei ole lumikasojen yli päässyt ajettua. Heh. Lumettomilla maanteillä on ihan hyvin saanut ajettua pelkällä etuvedolla ja vanhoillakin perusautoilla. En näe miten ajo-ominaisuuksilla sitä kokemusta voisi parantaa. Toki en ehkä ole tarpeeksi premium-autoilla ajanutkaan. Varmaan se on hauskempaa ajaa paremmalla autolla, mutta kuten käyttäjä @Jymäkkä tuossa ylempänä toteaa niin nämä ovat arvokysymyksiä. En näe sitä "ajomukavuutta" lähellekään sen arvoisena kuin mitä hintaerot tavisautojen ja premiumautojen välillä ovat. Laitoin ajomukavuuden heittomerkkeihin, koska en oikeastaan edes koe sitä mukavuuseroa on alla sitten vaikka Skoda tai BMW. Toisaalta kaikki eivät ole niitä "automiehiä" eikä tarvitsekaan. Jos autoilun näkee harrastuksena, niin mikäs siinä sitten. Harrastukset maksavat ja ne maksavat myös minulla. Heh.
 

scholl

Jäsen
itse ajoin aikanaan 50000km vuodessa ja kun ajoi kelissä kuin kelissä myöhään illalla ja aikaisin aamulla pari tuntia maantiellä, jolla oli pimeää ja saattoi olla peilijäässä tai lumimyräkkä, niin kyllä itsekin ajoin mieluummin nelivetoisella 5-sarjan Bemarilla kuin jollain häkkyrällä. Kaupunkiajo on asia erikseen. Kaupungissa pärjää ihan hyvin jollain Fiat 500:lla. Tuo on totta myös tuo fiilistelyjuttu, sille pitää antaa arvoa. Jos nyt tulisi autolla enemmän ajettua ja pitäisi autokauppaan mennä, niin ostaisin auton fiiliksen perusteella ja valinta olisi ehdottomasti Alfa-Romeo Stelvio.
 

scholl

Jäsen
En näe sitä "ajomukavuutta" lähellekään sen arvoisena kuin mitä hintaerot tavisautojen ja premiumautojen välillä ovat.

Toisaalta joku Skoda antaa henkilöstä sellaisen kuvan, että on muutenkin vähän sellainen retku. Joku harmaa-Skoda on niin ankea kuin olla ja saattaa. Ei se nyt välttämättä premiumia tarvitse olla, mutta kun tuollainen vaihtoehto on niin boring ja vaatimaton, että henkilö vajoaa samalla metrin maan alle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta joku Skoda antaa henkilöstä sellaisen kuvan, että on muutenkin vähän sellainen retku. Joku harmaa-Skoda on niin ankea kuin olla ja saattaa. Ei se nyt välttämättä premiumia tarvitse olla, mutta kun tuollainen vaihtoehto on niin boring ja vaatimaton, että henkilö vajoaa samalla metrin maan alle.
En mä vajoa ainakaan vaikka auto olisikin boring ja vaatimaton. Mut kiitos huolenpidosta.

Mutta toki ymmärrän tuon "fiiliksen" mitä mieluisalla autolla ajaminen tuottaa. Tämä on mielestäni se isompi ja merkittävämpi juttu kuin tuo "ajomukavuus" mitä premium-autolla saa. Eikä siinä ole mitään pahaa tai väärää ajaa sellaisella autolla mistä saa hyvät fiilikset jos niin mun kirjoituksen ymmärsi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
itse ajoin aikanaan 50000km vuodessa ja kun ajoi kelissä kuin kelissä myöhään illalla ja aikaisin aamulla pari tuntia maantiellä, jolla oli pimeää ja saattoi olla peilijäässä tai lumimyräkkä, niin kyllä itsekin ajoin mieluummin nelivetoisella 5-sarjan Bemarilla kuin jollain häkkyrällä. Kaupunkiajo on asia erikseen. Kaupungissa pärjää ihan hyvin jollain Fiat 500:lla. Tuo on totta myös tuo fiilistelyjuttu, sille pitää antaa arvoa.
Itselläkin silloin joskus kun tuli autolla rullattua paljon enemmän, paras taisi olla 30tkm puolen vuoden ajalta, mutta kyllä silloin sen eron huomaa ihan perus-sakemannien (+ eurooppalaisten) ja nissan-toyota-jne japsien välillä. Siis noiden uutena 20-30k€ hintaluokassa pyörivien välillä, toki käytettyinä, mutta samaa ikäluokkaa joten ovat vertailukelpoiset.

Nelivedon hyödyt ovat sitten samantyylisiä kuin automaattilootan (ajatuksen tasolla), ei sitä ymmärrä kokeilematta. Usein tosin ne keillä on ollut neliveto (tai automaatti) hommaavat usein seuraavaksi autoksi sellaisen jossa sama ominaisuus löytyy.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Auton vaihtaminen tuntuu olevan ns. normaalille ummikolle nykypäivänä haastavaa. Tai no, eihän se ole kuin marssia liikkeeseen ja iskeä tukku käteistä / vaihtoauto tiskiin, mutta koska jonkinlaista vertailua merkkien välillä on Google-aikakaudella helppoa tehdä, niin ajattelin että vilkaisenpa käyttökokemuksia pikaisesti. Siihen se helppous sitten loppuikin.

Viatonta autoa ei toki ole tehtykään, mutta foorumit on täynnä toinen toistaan fanaattisempia kommentteja sekä puolesta että vastaan. Se tuli hyvin nopeasti selväksi, että VW-konsernin TSI-moottorit ketjukoneineen ovat aiheuttaneet runsaasti ongelmia ja uusissa malleissa on palattu hihnakoneisiin. VW:n laatu ei muutenkaan saa hirveästi kehuja viime vuosien ajalta.

Toisessa merkissä taas kaikki toimii - paitsi että kytkimet onkin yhtäkkiä ihan paskoja. Kolmannessa esiintyy runsaasti sähkövikoja jne. Nettiaikana asioita on paljon helpompi tuoda julki ja mahdolliset ongelmat pitäisi aina suhteuttaa myös myytyjen autojen määrään, mutta henkilönä joka ei hirveästi tekniikasta ymmärrä eikä autojen evoluutiota seuraa informaatiotuska on ilmeinen ja loppujen lopuksi minulla ei ole aavistustakaan minkä merkin puoleen tässä pitäisi kääntyä.
Suurin osa tavan tallaajista ei kirjoita internettiin, ei mene sen automallin omille foorumeille, niitä ei kiinnosta autot, eikä ne oikeastaan edes tiedä niistä autoista mitään. Ne sitten ajaa sinne marmoritiskille ja itkee ja maksaa sen mitä pyydetään. Jos siellä alan foorumilla on haukuttu vaikka ne TSI moottorit niiden omistajien toimesta niin se tarkoittaa että niissä on ns. vitusti niitä ongelmia, koska niitä on siunaantunut silloin sille pienelle ja aktiiviselle porukallekkin useita. Sitten jos niitä on joku yksittäinen tapaus niin sinä kyllä huomaat sen sinne palstalle kirjoittavien määrästä. Noilla isoilla foorumeilla pyörii satoja aktiivisia kirjoittajia, kuten täällä, sitten kun niitä vikoja osuu tuohon muutaman sadan sakkiin, niin siitä saat lukea, kuten vaikka tästä ketjusta. Kyllä ne viat on silloin ihan todellisia ja niiden esiintyminen on todella merkittävää. Se jos minä avauituisin täällä yksinäni vaikka jostain Ladasta ja kukaan muu ei, niin kertoo taas yksittäistapauksesta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Toisaalta joku Skoda antaa henkilöstä sellaisen kuvan, että on muutenkin vähän sellainen retku. Joku harmaa-Skoda on niin ankea kuin olla ja saattaa. Ei se nyt välttämättä premiumia tarvitse olla, mutta kun tuollainen vaihtoehto on niin boring ja vaatimaton, että henkilö vajoaa samalla metrin maan alle.

Kyllä se näin on! Aattelee vaikka jotain RS-mallista Skodaa, joka maksaakin vielä yli 40k. Sitten sellaista vielä jonotellaan joku 11 kuukautta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itselläkin silloin joskus kun tuli autolla rullattua paljon enemmän, paras taisi olla 30tkm puolen vuoden ajalta, mutta kyllä silloin sen eron huomaa ihan perus-sakemannien (+ eurooppalaisten) ja nissan-toyota-jne japsien välillä. Siis noiden uutena 20-30k€ hintaluokassa pyörivien välillä, toki käytettyinä, mutta samaa ikäluokkaa joten ovat vertailukelpoiset.
Premium-auto on premium-auto, mutta et kai nyt ihan vakavissasi väitä, että eurooppalaiset Opel, Fiat tai Ford olisivat jotenkin japsiveljiään laadukkaampia? Eiköhän tuo ole lähempänä päinvastaista.

Automaatista olen samaa mieltä, ja nelivedostakin kehä kolmosen ulkopuolella. Sisäpuolella hyötypäiviä on 1-5 keskimääräisenä vuonna.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Premium-auto on premium-auto, mutta et kai nyt ihan vakavissasi väitä, että eurooppalaiset Opel, Fiat tai Ford olisivat jotenkin japsiveljiään laadukkaampia? Eiköhän tuo ole lähempänä päinvastaista.

Opel ja Fiat ny on ihan täyttä paskaa, mutta Ford sen sijaan on laadukas merkki, mikä kurkottaa koko ajan lähemmäs premium-luokkaa. Paljon edellä lähestulkoon kaikkia japsimerkkejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös