Autokysymyksia Suomen nykytilanteesta (seka arviosta ensi vuodesta alkaen) vastaavanlaisten asioiden parissa painineille:
1) Uusi auto? Kallista lystia se on, ja uuden auton arvo joka tapauksessa laskee varsin paljon varsin nopeasti. Etuna todennakoinen toimivuus seka takuuasiat. Suositeltavia rahoitusyhtioita autolainalle?
2) Kaytetty uusi auto? Halvempaa kuin uusi, mutta silti hintavaa. Etuna halvempi hinta kuin uudella autolla, mutta riskeina sitten kaikenlainen toimimattomuus ja saato. Mita suositeltavia vaihtoehtoja loytyy sen tavallisen vaihtoehdon lisaksi, esim. kolme vuotta vanhat poistoliisarit? Rahoituksen suhteen sama kysymys kuin edella, onko pankkien vaihtoehdoksi suositella autorahoitusyhtioita?
3) Henkiloleasing? Miten asettuu kustannuksiltaan edellamainittuihin, minkalaisia takuu-, huolto- ja muita vaivattomuusseikkoja sisaltyy tai kannattaa sisallyttaa?
Kaikenlainen tieto otetaan kiitollisena vastaan, paluu kotimaahan edessa puolentoista kuukauden kuluttua.
En osaa oikein ottaa kantaa mikä noista kolmesta on paras vaihtoehto, itse todennäköisesti päätyisin johonkin variaatioon toisesta vaihtoehdosta, jolloin hankkisin suhteellisen uuden auton jonkinlaisella takuulla/huoltosopimuksella.
Toki riippuu hyvin pitkälti minkälaisista ajomääristä puhutaan, tuleeko kilsoja 10k vai 40k vuodessa?
Mitä taas tulee auton rahoittamiseen, niin autoliikkeillä on vähän väliä erilaisia kampanjoita joissa saa kiinteän koron (tyyliin 0,5% tai 0,95%) koko rahoitusajalle, niin keskittyisin valitsemaan tuollaisen diilin. Toki aina noissa kokonaiskorko on korkeampi, koska siihen tulee rahoituksen avausmaksu ja joku kk-laskutuslisä, eli kannattaa perehtyä tarkkaan. Pankista en usko sinun saavan mitään hyvää rahoitusta ellet ole pankin työntekijä tai laita asuntoa tai muuta vastaavaa vakuudeksi lainalle.
Poistoliisareita löytyy esim ALD:ltä (aldvaihtoautot.fi).
Henkilöliisarissa kannattaa perehtyä avaus- ja lopetuskuluihin. Volvolla oli jossain kohtaa houkuttelevan kuuloinen leasing-tarjous yhdessä Santanderin kanssa, mutta käytännössä kuitenkin olisi pitänyt latoa tuhansia euroja aloitusmaksuna.