Jep, kiitokset infosta. Ihan hyvä, jos ei aivan maltaita maksele, ja sen oikeastaan halusin nyt ensihätään tietää. On sen verran kiire tässä, ja tiedän, että omistajallakin on, etten halunnut kaiken kiireen keskellä lähteä ilmoittelemaan, että kusin muuten autosi.@sampio Osia noihin kyllä löytyy halvempia ja kalliimpia vaihtoehtoja, joten sen suhteen ei kannata huolestua ja vanhan jäähdyttimen uudelleen kennotuskin onnistuu. Auton omistajaan vaan yhteyttä, niin eiköhän se siitä selviä mitä kannattaa tehdä.
En ole, mutta oli harkinnassa. Hyvä puoli on se että auton saa heti alleen ja suht edukkaasti voi saada isohkon ja ok varustellun auton alle 400€/kk. Lisäksi huollot kuuluivat hintaan. Päädyimme kuitenkin Autoverkkokaupan vuoden diiliin, koska haussa oli mahdollisimman edullinen kk-maksu, pieni kulutus ja muut maksut. Hyundain i40-farmareita jäi vielä saataville 269€/kk, me veimme toistaiseksi viimeisen Clion.Onko täällä kukaan testaillut tuota ALD vaihtoautoleasing kuviota?
Omalle kohdalle tuli tilanne, että kakkosautolle olisi käyttöä maks. vuodeksi (ja kilometrit jäisivät alle 10 tuhannen) ja aluksi ajattelin että rouva voisi ajella Subarulla ja itse ostaisi muutaman tonnin kinnerin itselle (ja muksujen kuljetukseen). Tuli sitten kollattua tuollaista vaihtoliisaria ja ainakin omaan makuun ihan kohtuullisia diilejä tuntui olevan tarjolla kun ajokilometrit jää alhaiseksi. Eli mietinnässä on laittaa joko johonkin 2014-15 mallin pikkuautoon (Astra, focus, Peugeot 308) rahaa leasingmaksuun vuoden aikana se 3500-4500 € tai sitten ostaa joku vastaava vekotin maksimissa 3000€ vuodeksi… Mieli tekisi ostaa tosiaan 3k€ turbo-Saab, mutta järki sanoo vahvan ei:n tähän ;-) varsinkin kun vuoden jälkeen ei toiselle autolle ole todellisuudessa käyttöä.
Hieman jo polttelee, syyskuun loppupuolella pitäisi saapua Volvo XC40. Tuli hommattua KiltaDiilillä, eli kolmen vuoden liisaus kyseessä. Toukokuussa luovutin jo oman autoni pois, sen jälkeen on tullut ajeltua laina- ja vuokra-autoilla. On muuten jäätävä ero samanikäisissä, 10v. vanhoissa, bemarissa ja fordissa. Toinen on kuin pakasta vedetty ja rupesin jo miettimään miksen aja tälläisella autolla suht. halpoja kilometrejä. Toisessa taas, noh... ikä näkyy, niin auton kulumisena kuin vanhentuneena ilmeenä.
Onnittelut valinnasta! Oma tammikuulta alkanut pitkä odotus päättyy myös syyskuun lopulla, kun XC60 plug-in hybridillä saapuu tehtaalta Suomeen. Itsellä ihan työsuhdeauto.
Jos kertoisit mikä auto saisit varmaan paremmin vastauksia.Miksi autoni öljykorkin alla on (isohko ja jäykähkö) jousi?
Saab? Ei kai siinä sen ihmeempää syytä ole. Jousi lukitsee ja tiivistää korkin, vrt kierrekorkki.Miksi autoni öljykorkin alla on (isohko ja jäykähkö) jousi?
Eli eri automerkkien öljykorkkien alla on jousia eri syistä? Jep jep.Jos kertoisit mikä auto saisit varmaan paremmin vastauksia.
On muuten hupaisa kapistus se öljytikku. Insinööri Trollhättanissa on miettinyt hyvää väritystä öljyn mittatikulle ja päätynyt siihen että musta/tummanruskea on just hyvä. Jätin tikun joskus konepellin väliin ja marmoritiskiltä hankitussa uudessa tikussa mittaosa oli valkoinen. Kehitys oli kehittynyt.Eli eri automerkkien öljykorkkien alla on jousia eri syistä? Jep jep.
Saab 9-5 Aero. Kiitos benicio.
Autokysymyksia Suomen nykytilanteesta (seka arviosta ensi vuodesta alkaen) vastaavanlaisten asioiden parissa painineille:
1) Uusi auto? Kallista lystia se on, ja uuden auton arvo joka tapauksessa laskee varsin paljon varsin nopeasti. Etuna todennakoinen toimivuus seka takuuasiat. Suositeltavia rahoitusyhtioita autolainalle?
2) Kaytetty uusi auto? Halvempaa kuin uusi, mutta silti hintavaa. Etuna halvempi hinta kuin uudella autolla, mutta riskeina sitten kaikenlainen toimimattomuus ja saato. Mita suositeltavia vaihtoehtoja loytyy sen tavallisen vaihtoehdon lisaksi, esim. kolme vuotta vanhat poistoliisarit? Rahoituksen suhteen sama kysymys kuin edella, onko pankkien vaihtoehdoksi suositella autorahoitusyhtioita?
3) Henkiloleasing? Miten asettuu kustannuksiltaan edellamainittuihin, minkalaisia takuu-, huolto- ja muita vaivattomuusseikkoja sisaltyy tai kannattaa sisallyttaa?
Kaikenlainen tieto otetaan kiitollisena vastaan, paluu kotimaahan edessa puolentoista kuukauden kuluttua.
Uusi auto tulee vissiin kaikkein kalleimmaksi. Ei se käytetty auto nyt mikään aikapommi ole, jos hiukankaan ottaa tyyppivioista selvää. Eri asia toki, jos otat jonkun loppuunajetun tonnin ritsan. Koska kuitenkin olet ainakin ajatuksen tasolla harkinnut uutta autoa, et ole ihan kengännauhabudjetilla liikenteessä. Mun mielestä joku suht tuore käytetty, mistä on kalleimmat kilsat ajettu pois, voisi olla houkuttelevin.Autokysymyksia Suomen nykytilanteesta (seka arviosta ensi vuodesta alkaen) vastaavanlaisten asioiden parissa painineille:
1) Uusi auto? Kallista lystia se on, ja uuden auton arvo joka tapauksessa laskee varsin paljon varsin nopeasti. Etuna todennakoinen toimivuus seka takuuasiat. Suositeltavia rahoitusyhtioita autolainalle?
2) Kaytetty uusi auto? Halvempaa kuin uusi, mutta silti hintavaa. Etuna halvempi hinta kuin uudella autolla, mutta riskeina sitten kaikenlainen toimimattomuus ja saato. Mita suositeltavia vaihtoehtoja loytyy sen tavallisen vaihtoehdon lisaksi, esim. kolme vuotta vanhat poistoliisarit? Rahoituksen suhteen sama kysymys kuin edella, onko pankkien vaihtoehdoksi suositella autorahoitusyhtioita?
3) Henkiloleasing? Miten asettuu kustannuksiltaan edellamainittuihin, minkalaisia takuu-, huolto- ja muita vaivattomuusseikkoja sisaltyy tai kannattaa sisallyttaa?
Kaikenlainen tieto otetaan kiitollisena vastaan, paluu kotimaahan edessa puolentoista kuukauden kuluttua.
Toki riippuu hyvin pitkälti minkälaisista ajomääristä puhutaan, tuleeko kilsoja 10k vai 40k vuodessa?
Mitä taas tulee auton rahoittamiseen, niin autoliikkeillä on vähän väliä erilaisia kampanjoita joissa saa kiinteän koron (tyyliin 0,5% tai 0,95%) koko rahoitusajalle, niin keskittyisin valitsemaan tuollaisen diilin. Toki aina noissa kokonaiskorko on korkeampi, koska siihen tulee rahoituksen avausmaksu ja joku kk-laskutuslisä, eli kannattaa perehtyä tarkkaan.
Poistoliisareita löytyy esim ALD:ltä (aldvaihtoautot.fi).
Henkilöliisarissa kannattaa perehtyä avaus- ja lopetuskuluihin. Volvolla oli jossain kohtaa houkuttelevan kuuloinen leasing-tarjous yhdessä Santanderin kanssa, mutta käytännössä kuitenkin olisi pitänyt latoa tuhansia euroja aloitusmaksuna.
Uusi auto tulee vissiin kaikkein kalleimmaksi. Ei se käytetty auto nyt mikään aikapommi ole, jos hiukankaan ottaa tyyppivioista selvää. Eri asia toki, jos otat jonkun loppuunajetun tonnin ritsan. Koska kuitenkin olet ainakin ajatuksen tasolla harkinnut uutta autoa, et ole ihan kengännauhabudjetilla liikenteessä. Mun mielestä joku suht tuore käytetty, mistä on kalleimmat kilsat ajettu pois, voisi olla houkuttelevin.
Jos elanto riippuu autosta tai sen pitää aivan ehdottomasti olla aina käytettävissä, niin joku huoleton sopimus sijaisautoineen on varmaan silloin houkutteleva vaihtoehto.