Autoiluketju

  • 3 178 549
  • 18 511

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Enemmän tämä koskee bensakonetta (M272 ja M276 ja näistäkin enemmän ensimmäistä) kuin dieseliä (OM642). Dieselissä muutenkin riittää lähes aina ketjun kiristäjän vaihtaminen, minkä pystyy tekemään itsekin ilman mitään erikoistyökaluja.

Tässäkin oli se, että alkupään malleissa oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että ketju vaihtoon jossain vaiheessa auton elinkaarta. Mitä pidemmälle valmistus on tullut, niin sitä vähemmän noita vikoja on ollut. Lähipiirissä on jonkun kaupparatsun entinen W212 200 CDI vuosimallia 2014 425 000 ajettuna, eikä ketjulle ole tehty mitään. Ei ääntele sen kummemin, joten ei ole nähty syytä mittailla.

Itse kuitenkin viimeksi autoa vaihtaessa en uskaltanut ottaa W212-mallista. Löysin viimeisiä W211-korisia 220 CDI -koneella reilut 250 tuhatta ajettuna, eikä kyllä ole kaduttanut. Niin kehno kuin W211 on Mersuksi ollut, niin tuollainen facelift on ollut todella viaton auto. Ei sillä, entinen oli samanlainen, mutta viisi vuotta vanhempi. Puoli miljoonaa ehti mennä juuri rikki, eikä siinä sitten muuta rikki ollutkaan.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Tässäkin oli se, että alkupään malleissa oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että ketju vaihtoon jossain vaiheessa auton elinkaarta. Mitä pidemmälle valmistus on tullut, niin sitä vähemmän noita vikoja on ollut. Lähipiirissä on jonkun kaupparatsun entinen W212 200 CDI vuosimallia 2014 425 000 ajettuna, eikä ketjulle ole tehty mitään. Ei ääntele sen kummemin, joten ei ole nähty syytä mittailla.

Itse kuitenkin viimeksi autoa vaihtaessa en uskaltanut ottaa W212-mallista. Löysin viimeisiä W211-korisia 220 CDI -koneella reilut 250 tuhatta ajettuna, eikä kyllä ole kaduttanut. Niin kehno kuin W211 on Mersuksi ollut, niin tuollainen facelift on ollut todella viaton auto. Ei sillä, entinen oli samanlainen, mutta viisi vuotta vanhempi. Puoli miljoonaa ehti mennä juuri rikki, eikä siinä sitten muuta rikki ollutkaan.

Tuota nelipyttyistä dieseliä 2010 vuoteen asti (OM646) nuo jakoketju ongelmat ei ole ikinä koskeneet. 2008 jälkeen tullutta OM651 ongelmia oli 3/2012 saakka (ongelma ei siis koske kaverisi autoa), eli nelisen vuotta. (Koneita tehtiin päällekkäin pari vuotta, riippuu mallista kumpi löytyy.) Tehtaalla oli tästä takaisinkutsukampanja, ja vika korjattiin. Harvassa taitaa olla autot, missä tuota ei ole korjattu. Ongelmahan johtui öljynpaineella toimivasta ketjunkiristimestä, mikä päästi paineet pois seisoessaan pitkään, ja sitten käynnistäessä suorastaan räjäytti ketjun kireälle, mikä pidemmän päälle johti ketjun venymiseen, mikä puolestaan johti siihen että ketju saattoi pompata pois rattaalta, ja silloin on moottori selvä. Toinen takaisinkutsu koski saman moottorin suuttimia, mitkä huomattiin huonoiksi jo aiemmin ja vaihdettiin toisen merkkisiin. (Delphi->Bosch)


Laitetetaan nyt tähän vielä yhteenveto kaikille, jos tuo ylempi oli sekavaa:
Eli jos olet ostamassa 2008-2012 valmistettua neljäsylinterisellä dieselillä varustettua mersua, kurkkaa konehuoneeseen. Jos jakopää on koneen takapuolella, varmista että jakoketjun kiristin ja itse ketju sekä suuttimet on vaihdettu. Jos jakopää on koneen etupuolella, ei hätää. Jos auto on valmistettu tuon aikakauden ulkopuolella, ei hätää.
OM651 on vähän surkea musta täplä mersun maineeseen. Onneksi tehdas hoiti viat hienosti ja omaan piikkiinsä, eikä ollut välinpitämätön kuten lukuisten 211-mallisen ongelmien kanssa. Ja nythän 651 jo pilkuhiljaa kuopataan, uudemman korvaajan OM654:n valmistus on jo täydessä vauhdissa.

Tuo 646 on varmaan mersun common-rail aikakauden lujin moottori. Eli juuri se mikä sinunkin autossa on. Ja facelift 211 muutenkin paaaaljon parempi kuin prefacelift, mikä oli suoraan sanoen luvattoman vikainen vehje.

E: Jos nämä asiat enemmänkin jotakuta mietityttää, niin mese.fi ja mersuforum.net tarjoaa vitusti tietoa, noilla forumeilla nämä on puitu moneen kertaan. Sinne vain hakemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
2008 jälkeen tullutta OM651 ongelmia oli 3/2012 saakka (ongelma ei siis koske kaverisi autoa), eli nelisen vuotta.

Ai sitä konetta kuitenkin parannettiin 2012. Itse olin siinä käsityksessä, että se on edelleen ihan tuurista kiinni käytettyä ostaessa, että onko ketjulle tehty jotain. Mitä muutoksia tuolloin maaliskuussa 2012 sitten tuli? Vahvempi ketju ja siirto koneen etupuolelle?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ai sitä konetta kuitenkin parannettiin 2012. Itse olin siinä käsityksessä, että se on edelleen ihan tuurista kiinni käytettyä ostaessa, että onko ketjulle tehty jotain. Mitä muutoksia tuolloin maaliskuussa 2012 sitten tuli? Vahvempi ketju ja siirto koneen etupuolelle?

Mä olen antanut itseni ymmärtää, että 3/2012 tehdas rupesi asentamaan parempia osia eli erilaisen kiristäjän, ja ongelmat ainakin väheni huomattavasti. Itse ketjussahan ongelmaa ei ole ollut. Jakopää pysyi koneen perässä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikähän tossa autossa kolkattaa oikeella edessä kun ajaa monttuun/hidasteeseen. On kolkattanu pitkään jo ja kahdelle eri korjaamolle oon sanonu että kattokaa sitä ku oon käyttäny huollossa. Mut eivät oo mitään sieltä löytänyt. Katsastusmieskään ei oo mitään siitä sanonu.

Auto siis E mese (w211)
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Isä työnsi kätensä paskaan varoituksistani huolimatta ja nyt oli jäänyt ensimmäisen kerran tien päälle. Vuosimallin 2014 Volkkarin 1,6 diesel koneesta oli ruiskutussuutin mennyt. Osa maksaa kuulemma yli 700 euroa ja töineen ei alle tonnin selviä. Hajoaako ne nyt yksi kerrallaan tien päällä. Kahden litran koneessa kuulemma tehdas tulee osan hinnan verran vastaan. Mites pikkudieselissä, onko joku kuullut mitään?
 

Veijari

Jäsen
Käsittääkseni suutinongelmat (Siemensin piezot) koskevat enemmän 2010-luvun alkupään VAG:eja? En tiedä mutta näin muistan lukeneeni.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Isä työnsi kätensä paskaan varoituksistani huolimatta ja nyt oli jäänyt ensimmäisen kerran tien päälle. Vuosimallin 2014 Volkkarin 1,6 diesel koneesta oli ruiskutussuutin mennyt. Osa maksaa kuulemma yli 700 euroa ja töineen ei alle tonnin selviä. Hajoaako ne nyt yksi kerrallaan tien päällä. Kahden litran koneessa kuulemma tehdas tulee osan hinnan verran vastaan. Mites pikkudieselissä, onko joku kuullut mitään?
Tuttavan diesel Passat, olisko ollut vm 08- 09, vuotinen hajosi jokainen suutin vajaan kolmen vuoden sisään tien päälle.

Ei ollut niin rahamiehiä että olisi uusinut kaikki kerralla. On huutanut ja raivonnut kaikki mahdolliset tahot läpi mutta joka paikassa vaan leviteltiin käsiä ja sanottiin että mitäs ostit, lompakko auki tai turpa kiinni. Tästä on siis jokunen vuosi jo aikaa.

Perstuntumalta luulis että 14 mallin kanssa ei olisi enää ongelmia, olisko ollu faijallasi maanantaikappale?
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Multa meni kerran Bemarista ruiskutuspumppu ja uusi olisi maksanut yli kolme tonnia. Korjaamopäällikko sanoi, että itse hän laittaisi Boschin tarvikepumpun joka oli yli puolet halvempi. Mersussa jumittui ahtimesta siivet. Kaasua kun painoi kunnolla niin auto vikatilaan. Veholla sanottiin että uusi ahdin maksaa niin paljon, että kysy piruuttasi joltain virityspajalta mitä on tehtävissä.

Volkkarin puolella se on aina se listahinta mikä on maksettava.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kysytääs täältä, että onko auton yksityis-leasingista kenelläkään kokemuksia tahi muuten perusteltua sanottavaa puolesta/vastaan.

Olen miettinyt lyhytaikaista ajokkiratkaisua seuraavalle vuodelle tai parille, ja houkuttelisi yksinkertainen paketti tähän hetkeen. Esimeriksi Autoverkkokauppa tarjoaa "Auto vuodeksi"-kampanjalla auton käyttöön 12 kuukaudeksi. Tuota alle 300 euron kuukausihintaista hybridi-Hyundaita olen katsellut näin ens'alkuun.

Hyvinä puolina hankinnan ja eroonpääsyn vaivattomuus sekä uuden audon "edut" tuoksuineen kaikkineen. Vastapainoksi jonkin verran kalliimpi kuin osamaksusopimus omaan autoon, mutta toisaalta jos nyt uuden auton menisi ostamaan, niin todennäköisesti arvonaleneminen nipistäisi kiesistä tuon reilun 3000 euroa joka tapauksessa. 15tkm ajorajoitus ei myöskään omalla käytölläni pitäisi olla ongelma.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kysytääs täältä, että onko auton yksityis-leasingista kenelläkään kokemuksia tahi muuten perusteltua sanottavaa puolesta/vastaan.

Olen miettinyt lyhytaikaista ajokkiratkaisua seuraavalle vuodelle tai parille, ja houkuttelisi yksinkertainen paketti tähän hetkeen. Esimeriksi Autoverkkokauppa tarjoaa "Auto vuodeksi"-kampanjalla auton käyttöön 12 kuukaudeksi. Tuota alle 300 euron kuukausihintaista hybridi-Hyundaita olen katsellut näin ens'alkuun.

Hyvinä puolina hankinnan ja eroonpääsyn vaivattomuus sekä uuden audon "edut" tuoksuineen kaikkineen. Vastapainoksi jonkin verran kalliimpi kuin osamaksusopimus omaan autoon, mutta toisaalta jos nyt uuden auton menisi ostamaan, niin todennäköisesti arvonaleneminen nipistäisi kiesistä tuon reilun 3000 euroa joka tapauksessa. 15tkm ajorajoitus ei myöskään omalla käytölläni pitäisi olla ongelma.
Miksi et osta ennemmin jotain vasta katsastettua tonnin pommia? Sillä saa ajaa halvemmalla vuoden, kuin leasingeissa ikinä, arvonalenema olematon ja saat pois myydessäsikin jotain takaisin. Eihän se nyt mikään edustusauto silloin ole, mutta jos nyt yleensäkkin täytyy miettiä, niin sitä rahaa tuskin on kuin ruhtinaalla.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Miksi et osta ennemmin jotain vasta katsastettua tonnin pommia? Sillä saa ajaa halvemmalla vuoden, kuin leasingeissa ikinä, arvonalenema olematon ja saat pois myydessäsikin jotain takaisin.
Ensinnäkin siksi, että "pommi" on viimeisin, jota nykyiseen elämäntilanteeseen haluan. Uusissa autoissa on keskimäärin vähemmän useiden satojen hintaisia kulumisesta ja käytöstä johtuvia remontteja, kuten vaikka vaihdelaatikko, kytkin, jarrut, jakohihna ymsyms. Tietenkin jotain potentiaalisia ongelmia pystyy huoltohistorian perusteella poissulkemaan ja kulumia mahdollisesti kaupassa tarkastuttamaan, mutta kovin kattavaa vakuutta et toiminallisuudesta aina saa.

Toinen syy on sitten hedonistisempi, eli kiinnostaisi hetken aikaa ajaa täysin uudella - tai uuden veroisella - autolla, josta löytyy tonnin pommeista usein puuttuvat perusherkut. Kruiseri, bluetoothit, parkkitutkat, turvallisuusvempeleet ja mitä näitä käypiä ominaisuuksia nyt uusissa autoissa onkaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ensinnäkin siksi, että "pommi" on viimeisin, jota nykyiseen elämäntilanteeseen haluan. Uusissa autoissa on keskimäärin vähemmän useiden satojen hintaisia kulumisesta ja käytöstä johtuvia remontteja, kuten vaikka vaihdelaatikko, kytkin, jarrut, jakohihna ymsyms. Tietenkin jotain potentiaalisia ongelmia pystyy huoltohistorian perusteella poissulkemaan ja kulumia mahdollisesti kaupassa tarkastuttamaan, mutta kovin kattavaa vakuutta et toiminallisuudesta aina saa.

Toinen syy on sitten hedonistisempi, eli kiinnostaisi hetken aikaa ajaa täysin uudella - tai uuden veroisella - autolla, josta löytyy tonnin pommeista usein puuttuvat perusherkut. Kruiseri, bluetoothit, parkkitutkat, turvallisuusvempeleet ja mitä näitä käypiä ominaisuuksia nyt uusissa autoissa onkaan.
Ymmärrän tuon jälkimmäisen pointin, mutta ei ole kyllä koskaan katsastettu auto tielle jättänyt. Enkä minä oikein ymmärrä mitä siitä pitäisi alkaa korjailemaan jos sillä haluat vuoden ajaa ja siinä on vuosi sitä leimaa? Ostat pois ja kovaa ajoa ja laitat sitten ensi vuonna kiertoon ja jonkun muun riesaksi. Kyllä se aina sen vuoden pysyy kuosissa jos nyt katsoo että joku jakohihna on vaihdettu edes kohtuu aika sitten. Ei noissa nyt hetkessä mikään kytkin leviä jos se ei koeajolla luista jo helvetisti. Sen kus vaihtaa uudet öljyt koneeseen ja ajaa vuoden tyytyväisenä.

Ei noi autot nyt niin monimutkasia ole. Katsastusmies katsoo kyllä että siellä on puslat yms. sellaisessa kunnossa että ne toimii ja pakokaasut kertoo että moottori toimii. Sen jälkeen vuodessa leviäviä osia on todella vähän. Sen kus vaan käy koeajolla ja katsoo nyt että kun painaa jarrun pohjaan niin se auto jarruttaa suoraan ja että kovemmassa ajossa ei keitä ja kun pihassa on niin ettei vuoda öljyä tai nesteitä lammikoksi alle. Ethän sä nyt sitä ollut 10 vuodeksi ostamassa kuitenkaan, joten kaikki muu pitäisi olla ihan se ja sama.

Tokikin siis ihan oma päätöksesihän se on mihin rahasi tuhlaat.
 
Viimeksi muokattu:

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuulilasinvaihto Tallinnassa, paljonko säästää ja onko hyviä kokemuksia joita suositella?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tuulilasinvaihto Tallinnassa, paljonko säästää ja onko hyviä kokemuksia joita suositella?

Mikä auto ja paljonko siihen maksaa lasinvaihto Suomessa? Ota lasivakuutus ja laita siihen? Onko Tallinnaan muuta asiaa eli lasketko omalle ajallesi arvoa?
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Tuulilasinvaihto Tallinnassa, paljonko säästää ja onko hyviä kokemuksia joita suositella?

http://a-autoklaas.ee/

Tuolla kävin vaihdattamassa viitisen vuotta sitten. Pilkingtonin lasi, nopea asennus ja lähes ilmainen sijaisauto asennuksen ajaksi. En nyt tähän hätään muista hintaa mutta meilillä voi suoraan sieltä kysellä. Rahallisesti kannatti hyvinkin, halvemmaksi tuli mennä pelipaikalle ja olla yö hotellissa kuin vaihdattaa länsi-rannikolla.
Miniloma siinä samalla.

Tätä nyt ei kysytty mutta jos on jotain pientä remppaa samalla niin tuolla olen käyttänyt teettämässä kaikki vähänkään enimmät rempat joihin menee aikaa.

http://troostauto.ee/

Edit: lisätty autokorjaamo.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rahallisesti kannatti hyvinkin, halvemmaksi tuli mennä pelipaikalle ja olla yö hotellissa kuin vaihdattaa länsi-rannikolla.

Vaikea uskoa. Meinaan lasinvaihto ei ole mikään työläs homma, Pilkingtonin laseissa tuskin on suuria kehitysmaa-alennuksia ja täällä lasinvaihtajia tusina joka kaupungissa joten kilpailuakin on. Oma lasinvaihto oli Helsingissä muistaakseni 385,- (siis laseineen) enkä usko, että sitä ilmaiseksi olisi Tallinnassakaan vaihdettu.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mikähän tossa autossa kolkattaa oikeella edessä kun ajaa monttuun/hidasteeseen. On kolkattanu pitkään jo ja kahdelle eri korjaamolle oon sanonu että kattokaa sitä ku oon käyttäny huollossa. Mut eivät oo mitään sieltä löytänyt. Katsastusmieskään ei oo mitään siitä sanonu.

Auto siis E mese (w211)

Tämän perusteella täysin mahdoton sanoa. Mersun alustassa on niin vitusti niveliä ja puslia, ja mikä tahansa voi olla syyllinen että oikeastaan turhaa edes arvailla. Ihmeellistä kyllä että kahdessa paikassa olet autoa käyttänyt, mutta eivät vikaa löydä.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juu ei tarvi laskea omalle ajalle arvoa, ajatus oli että lomailisi Tallinnassa ja vaihdattaisi lasin jos halavalla saa, kun pakko ei ole. -08 Passatin lämmitettävä lasi, täällä kotinurkilla kustantaisi 450.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Vaikea uskoa. Meinaan lasinvaihto ei ole mikään työläs homma, Pilkingtonin laseissa tuskin on suuria kehitysmaa-alennuksia ja täällä lasinvaihtajia tusina joka kaupungissa joten kilpailuakin on. Oma lasinvaihto oli Helsingissä muistaakseni 385,- (siis laseineen) enkä usko, että sitä ilmaiseksi olisi Tallinnassakaan vaihdettu.

Katselin juuri äsken sen kuitin esiin, 212€ sis sijaisauton. Toki hinnat ovat tuosta nousseet.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mites Suzuki Swift 4x4 hybrid, onko kellään kokemuksia itse autosta ja ylläpidosta? Olisi muuton vuoksi kakkosautolle tarvis vaimon käyttöön ja tuo vaikuttaisi juuri sopivalta, neliveto vain plussana. Harmi, ettei ilmeisesti automaattia löydy ollenkaan valikoimista, mikä hiukan kääntää kelkkaa esim. Polon tai Ibizan suuntaan, varsinkin kun VAG:n autoille löytyy lähettyviltä erittäin hyvä paja.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mites Suzuki Swift 4x4 hybrid, onko kellään kokemuksia itse autosta ja ylläpidosta? Olisi muuton vuoksi kakkosautolle tarvis vaimon käyttöön ja tuo vaikuttaisi juuri sopivalta, neliveto vain plussana. Harmi, ettei ilmeisesti automaattia löydy ollenkaan valikoimista, mikä hiukan kääntää kelkkaa esim. Polon tai Ibizan suuntaan, varsinkin kun VAG:n autoille löytyy lähettyviltä erittäin hyvä paja.
Miksi sinä jotain Poloja tai Ibizoja harkitset? Ota hyvä mies vaimo ja lompakko mukaan ja mene autokauppaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
.... Harmi, ettei ilmeisesti automaattia löydy ollenkaan valikoimista, mikä hiukan kääntää kelkkaa esim. Polon tai Ibizan suuntaan, varsinkin kun VAG:n autoille löytyy lähettyviltä erittäin hyvä paja.

Erittäin hyvä (VAG) paja onkin hyvä olla lähistöllä VAG-kulkineiden kanssa puuhastellessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset erittäin hyvistä kommenteista. Nyt on olo kerrassaan viisaampi!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kiitokset erittäin hyvistä kommenteista. Nyt on olo kerrassaan viisaampi!
Suzuki, kuten muut japskit niin tekniikka on liki pommin varmaan, mutta kaikki muu lahoaa alle. Eli hieman riippuen hinnasta ja iästä kannattaa olla tarkkana ettei ole kohta, jalka pohjasta läpi, tai vaimo tiellä kun auto jatkaa matkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös