Tässäkin oli se, että alkupään malleissa oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että ketju vaihtoon jossain vaiheessa auton elinkaarta. Mitä pidemmälle valmistus on tullut, niin sitä vähemmän noita vikoja on ollut. Lähipiirissä on jonkun kaupparatsun entinen W212 200 CDI vuosimallia 2014 425 000 ajettuna, eikä ketjulle ole tehty mitään. Ei ääntele sen kummemin, joten ei ole nähty syytä mittailla.
Itse kuitenkin viimeksi autoa vaihtaessa en uskaltanut ottaa W212-mallista. Löysin viimeisiä W211-korisia 220 CDI -koneella reilut 250 tuhatta ajettuna, eikä kyllä ole kaduttanut. Niin kehno kuin W211 on Mersuksi ollut, niin tuollainen facelift on ollut todella viaton auto. Ei sillä, entinen oli samanlainen, mutta viisi vuotta vanhempi. Puoli miljoonaa ehti mennä juuri rikki, eikä siinä sitten muuta rikki ollutkaan.
Tuota nelipyttyistä dieseliä 2010 vuoteen asti (OM646) nuo jakoketju ongelmat ei ole ikinä koskeneet. 2008 jälkeen tullutta OM651 ongelmia oli 3/2012 saakka (ongelma ei siis koske kaverisi autoa), eli nelisen vuotta. (Koneita tehtiin päällekkäin pari vuotta, riippuu mallista kumpi löytyy.) Tehtaalla oli tästä takaisinkutsukampanja, ja vika korjattiin. Harvassa taitaa olla autot, missä tuota ei ole korjattu. Ongelmahan johtui öljynpaineella toimivasta ketjunkiristimestä, mikä päästi paineet pois seisoessaan pitkään, ja sitten käynnistäessä suorastaan räjäytti ketjun kireälle, mikä pidemmän päälle johti ketjun venymiseen, mikä puolestaan johti siihen että ketju saattoi pompata pois rattaalta, ja silloin on moottori selvä. Toinen takaisinkutsu koski saman moottorin suuttimia, mitkä huomattiin huonoiksi jo aiemmin ja vaihdettiin toisen merkkisiin. (Delphi->Bosch)
Laitetetaan nyt tähän vielä yhteenveto kaikille, jos tuo ylempi oli sekavaa:
Eli jos olet ostamassa 2008-2012 valmistettua neljäsylinterisellä dieselillä varustettua mersua, kurkkaa konehuoneeseen. Jos jakopää on koneen takapuolella, varmista että jakoketjun kiristin ja itse ketju sekä suuttimet on vaihdettu. Jos jakopää on koneen etupuolella, ei hätää. Jos auto on valmistettu tuon aikakauden ulkopuolella, ei hätää.
OM651 on vähän surkea musta täplä mersun maineeseen. Onneksi tehdas hoiti viat hienosti ja omaan piikkiinsä, eikä ollut välinpitämätön kuten lukuisten 211-mallisen ongelmien kanssa. Ja nythän 651 jo pilkuhiljaa kuopataan, uudemman korvaajan OM654:n valmistus on jo täydessä vauhdissa.
Tuo 646 on varmaan mersun common-rail aikakauden lujin moottori. Eli juuri se mikä sinunkin autossa on. Ja facelift 211 muutenkin paaaaljon parempi kuin prefacelift, mikä oli suoraan sanoen luvattoman vikainen vehje.
E: Jos nämä asiat enemmänkin jotakuta mietityttää, niin mese.fi ja mersuforum.net tarjoaa vitusti tietoa, noilla forumeilla nämä on puitu moneen kertaan. Sinne vain hakemaan.