Autoiluketju

  • 3 208 433
  • 18 538

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veholta tuli viestiä tänään, että marraskuussa 2013 tilatun RS Octavian toimitusaika venyy edelleen. Eivät pysty lupaamaan autoa koko kesän aikana, vaan saattaa mennä pitkälle syksyyn. Miten jumalauta voi auton toimitusaika olla lähes 1 vuosi? Pahimmassa tapauksessa siis saan vuonna 2013 tilatun vm. 2014 ajoneuvon vuonna 2015 niinkö?

Pistin jo kyselyä siitä, että mites kaupan peruminen. Saa nähdä mitä sieltä vastataan.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kevät ja autokuume, tästä ei selvinne kuin rahalla. Tarkoituksena olisi vaihtaa 2. auto toisenlaiseen, nykyisessä ei ole oikein kuljetuskapasiteettiä, eikä vetokoukkua.

Järkisyillä olen päätymässä jonkinlaisen 90-luvun maasturin ostoon. Lähinnä olen katsonut Landcruisereita, Land Rovereita, sekä Jeepin Cherokeeta. Kilometrejä tulee aika vähän (alle 4000/v), joten PA rekisteröity diesel tai bensa-auto tulee kysymykseen. Budjetti olisi noin 5000e maksimissaan.

Itselläni on paljonkin kokemusta autoista ja niiden rassailusta, mutta maastureista kokemus on noin nolla. Hyviä tai huonoja kokemuksia noista tarjokkaista tai peräti ehdotuksia niiden ulkopuolelta?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Veholta tuli viestiä tänään, että marraskuussa 2013 tilatun RS Octavian toimitusaika venyy edelleen. Eivät pysty lupaamaan autoa koko kesän aikana, vaan saattaa mennä pitkälle syksyyn. Miten jumalauta voi auton toimitusaika olla lähes 1 vuosi? Pahimmassa tapauksessa siis saan vuonna 2013 tilatun vm. 2014 ajoneuvon vuonna 2015 niinkö?

Pistin jo kyselyä siitä, että mites kaupan peruminen. Saa nähdä mitä sieltä vastataan.

Käsittääkseni Octavia RS:t ovat erittäin suosittuja malleja olleet oikeastaan koko olemassaolonsa ajan. Ei pelkästään Suomessa vaan ihan koko Euroopassa, joten sen vuoksi jonotusaika voi venähtää pitkäksikin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kevät ja autokuume, tästä ei selvinne kuin rahalla. Tarkoituksena olisi vaihtaa 2. auto toisenlaiseen, nykyisessä ei ole oikein kuljetuskapasiteettiä, eikä vetokoukkua.

Järkisyillä olen päätymässä jonkinlaisen 90-luvun maasturin ostoon. Lähinnä olen katsonut Landcruisereita, Land Rovereita, sekä Jeepin Cherokeeta. Kilometrejä tulee aika vähän (alle 4000/v), joten PA rekisteröity diesel tai bensa-auto tulee kysymykseen. Budjetti olisi noin 5000e maksimissaan.

Itselläni on paljonkin kokemusta autoista ja niiden rassailusta, mutta maastureista kokemus on noin nolla. Hyviä tai huonoja kokemuksia noista tarjokkaista tai peräti ehdotuksia niiden ulkopuolelta?

Mulla on ollut useita Land Cruisereita. Tälläkin hetkellä HJ61 ja HDJ80 Mahtavia autoja. Mulla riittäis niistä niin paljon juttua, etten jaksa näpytellä. Parempi jos kysyt mikä askarruttaa, niin vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mulla on ollut useita Land Cruisereita. Tälläkin hetkellä HJ61 ja HDJ80 Mahtavia autoja. Mulla riittäis niistä niin paljon juttua, etten jaksa näpytellä. Parempi jos kysyt mikä askarruttaa, niin vastaan.

Land Cruiser tuntuu ykkösvaihtoehdolta, mikäli dieseliin päädyn. HJ60/61 olisi sopiva malli ja tuolla korilla ei taida bensamalleja ainakaan Suomesta löytyä? Karsiva kriteeri kyseisissä malleissa on myös korin kunto. Alkavat olla sen ikäisiä laitteita, että ruostetta on yleisesti vähän joka paikassa. Itselläni kyllä hitsipilli pysyy kädessä, mutta ajanpuutteen vuoksi mielelläni välttäisin pahimpia pommeja. Tuosta turbon tarpeellisuudesta en ole aivan varma, onko luotettavuudessa suurempia eroja?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Land Cruiser tuntuu ykkösvaihtoehdolta, mikäli dieseliin päädyn. HJ60/61 olisi sopiva malli ja tuolla korilla ei taida bensamalleja ainakaan Suomesta löytyä? Karsiva kriteeri kyseisissä malleissa on myös korin kunto. Alkavat olla sen ikäisiä laitteita, että ruostetta on yleisesti vähän joka paikassa. Itselläni kyllä hitsipilli pysyy kädessä, mutta ajanpuutteen vuoksi mielelläni välttäisin pahimpia pommeja. Tuosta turbon tarpeellisuudesta en ole aivan varma, onko luotettavuudessa suurempia eroja?

Joo mätiähän ne on. Toi sun budjetti on kuitenkin sen verran, että sillä luulisi löytävän sellaisiakin, mihin peltityöt on hiljan tehty. Bensamalleja ei (tietääkseni) ole Suomeen uutena tuotu, ja jälkeenpäinkään ei montaa. Kauan saat etsiä jos sellaisen haluat. 2-H (vapari) ja 12-HT (turbo) koneissa ei luotettavuuden suhteen hirveästi eroa ole. Muutoin koneissa on paljonkin eroa. Vaparissa paljon paremmat alaväännöt, jaksaa louskuttaa metsässä tyhjäkäynnilläkin eteenpäin, vaikka olis 35" renkaat. Muunlaista voimaa siinä ei sitten olekaan. Turbosta saa sitten ihan isoakin voimaa pihalle muutamalla satkulla. Ja hyvin kulkee virittämättäkin, turbo HJ on yksi parhaita autoja ison kärryn vetämiseen. Turbon huono ominaisuus vaan on ihan vitun ärhäkkä kaasu, pikku hipasullakin auto ryntää. Siihen menee hetki tottua, mutta senkin ominaisuuden saa poistettua. Vahvasti suosittelen turbo mallia, alkuperäisissä turboissa on lähes aina myös lukkoakselit. Meinasitkos muuten rueta offroadia ajamaan, vai ihan muuten vaan? Täytyy vielä sanoa, että himppasen tulee äijäfiilis, kun räjyttää bussin korkuisella, mutaisella ja paskaisella HJ:lla, missä on metriä korkeat renkaat, johonkin kaupan pihaan golfin tai bemarin tai minkänytahansa octavian viereen.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vahvasti suosittelen turbo mallia, alkuperäisissä turboissa on lähes aina myös lukkoakselit. Meinasitkos muuten rueta offroadia ajamaan, vai ihan muuten vaan? Täytyy vielä sanoa, että himppasen tulee äijäfiilis, kun räjyttää bussin korkuisella, mutaisella ja paskaisella HJ:lla, missä on metriä korkeat renkaat, johonkin kaupan pihaan golfin tai bemarin tai minkänytahansa octavian viereen.

Enpä ole ainakaan vakavammin mitään offihommia ajatellut. Tokihan tuollaisella laitteella pitää vähän möyriä aina sopivassa tilaisuudessa. Kyllähän maasturin toki lukot kuuluu, eikä ylempien kierrosten tehosta haittaakaan ole, joskaan en sitä erityisesti kaipaa. Auto tulee kuitenkin lähinnä aivan tähän lähiajoon, joten ohitellakaan ei juuri tarvi. Tosin tämän suhteen saattaa pienen ajelun jälkeen mieli muuttua kun ei viimeiseen kymmeneen vuoteen ole laiskoja autoja ollut. Taidan noudattaa suositustasi ja katsella turbomalleja.
 

Jämäpakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flyers
Osaakos joku heittää tipsiä, mitä tehdä, kun Audi A4 -03 tökkii kiihdyttäessä? Moottorielektroniikkavalo syttyy, kun vika ilmenee kiihdyttäessä. Suuttimet vai Teboilin huono 98? Ilmeni 200km tankin jälkeen.

E: 2800-3100rpm:llä siis tökkii.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Osaakos joku heittää tipsiä, mitä tehdä, kun Audi A4 -03 tökkii kiihdyttäessä? Moottorielektroniikkavalo syttyy, kun vika ilmenee kiihdyttäessä. Suuttimet vai Teboilin huono 98? Ilmeni 200km tankin jälkeen.

E: 2800-3100rpm:llä siis tökkii.

Jos kerran vikavalo syttyy, niin vikakoodien lukuun vaan eikä tarvitse arvailla. Saattaa myös auttaa, jos kertoo esim, mikä moottori autossa on.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Osaakos joku heittää tipsiä, mitä tehdä, kun Audi A4 -03 tökkii kiihdyttäessä? Moottorielektroniikkavalo syttyy, kun vika ilmenee kiihdyttäessä. Suuttimet vai Teboilin huono 98? Ilmeni 200km tankin jälkeen.

E: 2800-3100rpm:llä siis tökkii.

Jos on TFSI, niin suuttimet todennäköisesti tukossa tms., joten vikakoodien tarkistus olisi ensimmäinen asia mitä pitäisi tehdä. Polttoaineessa on todella harvoin syy auton ongelmiin ja silloinkin kyseessä on yleensä tankkaaja, joka virheen on aiheuttanut. Satunnaisesti asemilla on koktaileja, kun säiliöautokuskit tumpeloivat, mutta muuten ei Suomessa laatuongelmien kanssa painita polttoaineissa. Ovat aika tarkassa syynissä, mitä varastoilta ulos laitetaan.
 

Jämäpakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flyers
Jos kerran vikavalo syttyy, niin vikakoodien lukuun vaan eikä tarvitse arvailla. Saattaa myös auttaa, jos kertoo esim, mikä moottori autossa on.


Hyvä huomautus, eksää ny tiiä, mikä kone siin on... 2.0 bensakone. Täytynee viedä luettavaksi.
 

Vengeance

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManUtd, Lukko
Kellään kokemuksia Chrysler 300C:stä?

Kauhea autokuume taas näin keväällä ja jostain syystä tuo 300C miellyttää silmää ja vielä hyvinkin paljon. Jonkun verran olen Googlaillut ja vieraillut foorumeilla lueskelemassa. Tuntuu jakavan mielipiteitä aika hemmetin paljon. Joten, kannataako ostaa vai pitää näpit visusti erossa? Katsastustilastot tiedän, huonolta näyttää. Mutta kyseessä ilmeisesti "pikkuvikoja", kuten esimerkiksi raidetangon päät jne.
 

Veijari

Jäsen
Kaverilla oli ja kyydissä olen istunut. Kovin on muovisen oloinen sisusta eli ulkokuori on kuin eri autosta. Ei tuota voi ketteräksi kaupunkiautoksi hyvällä tahdollakaan kutsua, mutta sen varmaan tiesitkin. Iso omapaino syö suorituskykyä ellet sitten ajatellut Hemiä hankkia? Kolmelitraista crd-dieseliä olen kuullut haukuttavan luotettavaksi koneeksi.

Edit jaah, googlettamalla löytyy juuri saman tapaisia kommentteja joten tuskin viestissäni oli mitään uutta tietoa. Käy koeajamassa ja jos vielä innostaa niin ei muuta kuin kaupan tekoon.
 
Viimeksi muokattu:

Vengeance

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManUtd, Lukko
300C:n ulkokuori antaa ymmärtää ehkä hieman enemmän kuin mitä todellisuudessa pitää sisällään. Kävin jo kokeilemassa 2.7 litraista ja olihan se vähän laiskan oloinen. Mutta toisaalta eipä tuo haittaa, iän myötä on noi suurimmat vauhdin tarpeet kadonnut. Ihan miellyttävä oli, maantiellä meni kuin juna ja kaupungissakin yllättävän ketterä. Eniten vaan mietityttää noi luotettavuusongelmat.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Osaakos joku heittää tipsiä, mitä tehdä, kun Audi A4 -03 tökkii kiihdyttäessä? Moottorielektroniikkavalo syttyy, kun vika ilmenee kiihdyttäessä. Suuttimet vai Teboilin huono 98? Ilmeni 200km tankin jälkeen.

E: 2800-3100rpm:llä siis tökkii.

Nappaako se tehot pois vaan tuolla välillä? Mulla pösössä lähti tehot ja sytty moottorin vikavalo palamaan, etenkin kiihdyttäessä, tasaisesti jos ajoi ja kevyellä kiihytyksellä mitään ei ilmennyt. Tuolloin vika oli tukkeutunut polttoaineensuodatin.
 

Jämäpakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flyers
Nappaako se tehot pois vaan tuolla välillä? Mulla pösössä lähti tehot ja sytty moottorin vikavalo palamaan, etenkin kiihdyttäessä, tasaisesti jos ajoi ja kevyellä kiihytyksellä mitään ei ilmennyt. Tuolloin vika oli tukkeutunut polttoaineensuodatin.

Itse asiassa aluksi se oli juuri tuo väli, mutta jäljempänä se alko tökkimään jo 2tonnissa. Tänään ajelin noin 5km aamutuimaan ja ongelma oli tipotiessään. Lähinnä mietityttää, että voiko ongelma johtua vain huonosta bensiinistä? Tuolloin, kun ongelma alkoi, olin ajellut vajaan 200km tankkauksen jälkeen ja nyt, kun tankkasin ja ajoin sen jälkeen noin 100km, niin ongelmaa ei ole.

E: Moottorielektroniikkavalo siis oli poissa tänään ajeltaessa. Toivottavasti pysyykin. Ja tuo ongelma ilmeni toissapäivänä mm. kaikissa mäissä, kun kierrokset nousivat, niin räkiminen alkoi.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Hitto. Säännöissä lukee, että "kaikenlainen mainostaminen ja oman edun tavoittelu on kiellettyä."

edit. Myynti-ilmoitus poistettu.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Nautakorpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colonel Klink and his band
300C:n ulkokuori antaa ymmärtää ehkä hieman enemmän kuin mitä todellisuudessa pitää sisällään. Kävin jo kokeilemassa 2.7 litraista ja olihan se vähän laiskan oloinen. Mutta toisaalta eipä tuo haittaa, iän myötä on noi suurimmat vauhdin tarpeet kadonnut. Ihan miellyttävä oli, maantiellä meni kuin juna ja kaupungissakin yllättävän ketterä. Eniten vaan mietityttää noi luotettavuusongelmat.

Minulla oli 300C 3,5 bensakoneella aikoinaan kaksi vuotta ja 25tkm. Sinä aikana huoltoihin meni yhteensä 350€ ja molemmat katsastukset polle läpäisi ilman huomautuksia. Luotettavuudesta sen verran, että kertaakaan en jäänyt tien päälle ja viikon Lapin lomalla lähti ilman lämppäriä joka aamu käyntiin nikottelematta yli 35 asteen pakkasissa. Moitittavaa jos haluaa löytää, niin automaatti oli hivenen vanhanaikainen ja tyyppivikana nivelet pitivät natinaa alimitoituksen takia.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Lähinnä mietityttää, että voiko ongelma johtua vain huonosta bensiinistä? Tuolloin, kun ongelma alkoi, olin ajellut vajaan 200km tankkauksen jälkeen ja nyt, kun tankkasin ja ajoin sen jälkeen noin 100km, niin ongelmaa ei ole.

Millä tavalla bensiini olisi huonoa? Olit tankannut E5:sta, jossa max etanolipitoisuus 5 %:a. Kyseinen menovesi soveltuu autosi moottorille. Kyllä minä lähtisin sitä vikaa kyselemään auton tekniikasta, vaikka ongelma nyt poistuikin hetkellisesti. Tuskin se sieltä mihinkään lopullisesti hävisi ja vikakoodi sinne joka tapauksessa on jäänyt, jos jotain häikkää ollut. Vikakoodien luku olisi edelleenkin paikallaan, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
 

chubster

Jäsen
Puola voisi myös olla yksi syypää.

Itse voisin tätä kans veikkailla. Ei mikään kauhean kallis vika pistää kuntoon. Itsellä ollut jossain autossa (astrassa aikanaan muistaakseni) samanlaista ja silloin korjausukkeli vaa puhu, että puola lyö läpi. Itsehän en näistä mitään tajua.

Ainiin, joku sivu takaperin olin kiperien juttujen äärellä kun mietin auton vaihtoa, auton vaihdoin, nyt alla 2007 vuoden Honda Civic sport kaikilla herkuilla. Kelpo peli. Nautin ajamisesta jopa liikaa!
 

Weissflog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Islanders, Earl the Pearl, avoin liiga
Ainiin, joku sivu takaperin olin kiperien juttujen äärellä kun mietin auton vaihtoa, auton vaihdoin, nyt alla 2007 vuoden Honda Civic sport kaikilla herkuilla. Kelpo peli. Nautin ajamisesta jopa liikaa!

On muuten hyvä auto, itse olen ajanut viimeiset kolme vuotta vm 2006 vastaavalla. Koskaan ei ole ollut ongelmia, ainoastaan kuluvaa osaa saanut vaihtaa. Bensapihi, mutta silti yläkierroksilla kivasti kulkeva.

Nyt toki kasvoi perhekoko neljään, ja pitää alkaa etsiä isompaa tilalle.
Civic olisi edelleen täydellinen kakkosautona, mutta ei perse kestä just nyt pitää kahta.

Pitänee alkaa tänään vähä speksaamaan uutta kulkinetta, ja väsäämään myynti-ilmotusta vanhalle. Palailenpa huomenna kyselemään palstalaisten autoehdotuksia. Toki makuja on monia :)
 

chubster

Jäsen
On muuten hyvä auto, itse olen ajanut viimeiset kolme vuotta vm 2006 vastaavalla. Koskaan ei ole ollut ongelmia, ainoastaan kuluvaa osaa saanut vaihtaa. Bensapihi, mutta silti yläkierroksilla kivasti kulkeva.

Nyt toki kasvoi perhekoko neljään, ja pitää alkaa etsiä isompaa tilalle.
Civic olisi edelleen täydellinen kakkosautona, mutta ei perse kestä just nyt pitää kahta.

Pitänee alkaa tänään vähä speksaamaan uutta kulkinetta, ja väsäämään myynti-ilmotusta vanhalle. Palailenpa huomenna kyselemään palstalaisten autoehdotuksia. Toki makuja on monia :)

On kyllä nimenomaan bensapihi! Tai ainakin tuntuu siltä kun tottunu Primeran 8-9L kulutuksiin. Ja ajettavana aivan loistava, 1,8 litran koneella tehoakin riittävästi ohituksiin ja muuhun.

Nythä Civicistä olis farkkumalliki ilmoilla, siitä seuraava auto alle! ;)
 

Jämäpakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flyers
Millä tavalla bensiini olisi huonoa? Olit tankannut E5:sta, jossa max etanolipitoisuus 5 %:a. Kyseinen menovesi soveltuu autosi moottorille. Kyllä minä lähtisin sitä vikaa kyselemään auton tekniikasta, vaikka ongelma nyt poistuikin hetkellisesti. Tuskin se sieltä mihinkään lopullisesti hävisi ja vikakoodi sinne joka tapauksessa on jäänyt, jos jotain häikkää ollut. Vikakoodien luku olisi edelleenkin paikallaan, ettei tule ikäviä yllätyksiä.


Hätäinen johtopäätös. Tosiaan, kun autoista ei mitään tiedä, mutta mielikuvitusta on kosolti olemassa, niin kaikki on mahdollista. Edellisen tankkauksen jälkeen tuli ennen näkemättömiä ongelmia, jotka poistui seuraavalla tankkauksella jne. Lisäksi olen saastuttanut korviani, kuinka esim. jonkun toisen huoltamon aine olisi sopimattomampaa ja aiheuttaisi ongelmia toiseen verrattuna. En osaa arvioida, kuinka paljon kyseessä on fakta vs. omat tarkoitusperät.

Täytynee konsultoida kaveria, jolta lukulaite löytyy.

Kiitän vastauksista.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Pitänee alkaa tänään vähä speksaamaan uutta kulkinetta, ja väsäämään myynti-ilmotusta vanhalle. Palailenpa huomenna kyselemään palstalaisten autoehdotuksia. Toki makuja on monia :)

No kun kerran on ollu Honda niin miksi vaihtamaan muuhun? Itse olen ainakin tykästynyt tuohon huolettomuuteen. CRV:n kanssa 3vuotta pelkillä huolloilla, ei vaihdettu yhtäkään kuluvaa osaa ja mittarissa oli 200tkm. Eihän Honda nyt maailman dynaamisin ole, mutta ei ole myöskään mikään täysin paska ajaa, jos vaikka vertaa johonkin Kiaan. (sori jos jollakin on, mutta on kyllä muovisin auto jota olen koskaan ajanut)

Mitens tommonen Accord? Honda Accord 2.0 Elegance Tourer 2009 Korimallia! Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
Musta toi 2008+ malli on erittäin tyylikäs. 2.0 kone on idoottivarma, tosin ehkä aavistuksen janoinen. Mutta jostainhan se kestävyys on otettava. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös