Ensimmäisenä tulee mieleen se, että onhan takavetoinen huomattavasti parempi ajaa, kuin etuvetoinen. Tätä nyt ei pysty ainakaan kukaan kieltämään. Vai haluaako joku luetella kaikki etuvetoiset kilpa-autot ja "oikeat" urheiluautot. Listasta ei taida tulla kovin pitkää.
Takavedon hyviä puolia:
-Vetopito parempi, kun painonjakauma on lähellä 50:50 ja alusta asfaltti
-Lukkoperäisenä looginen ajettava
-Ohjaus ei vetele vedosta
Etuvedon parempia puolia:
-Liukkaalla parempi vetopito, kun painopiste ei siirry taakse
-Useammalle, varsinkin kokemattomille talviolosuhteissa helpompi hallita kuin takatuuppari.
Etuvetoiseen saa muuten vetopitoa sekä vetelyn poistettua laittamalla sen vaihteistoon lukkoperän. Mazda 3 MPS:ssa esim on tällainen, kuten omassa saabissanikin (jälkeen laitettu). Tämän jälkeen moottorijarrutukset talvella kannattaa unohtaa ja muistaa se, että auto ohjautuu liukkaalla paremmin kaasua painamalla, ei sitä hölläämällä. Lukkoperäisellä etuvetoisella on mahdollista päästä 5 sekunnin 0-100 aikoihin, ei juuri alle. Lukkoperättömällä 6 sekuntia on aika lailla tiukka raja, tehoista riippumatta.
Itse tykkään kyllä takavetoisesta, mutta VAIN jos siinä on lukkoperä, joka on esim bmwlla vain M-mallieissa vakiona. Lukkoperätön takatuuppari on talvella tuskainen ajaa kun ensin alkaa toinen takapyörä vetää tyhjää, ja vasta yllättävässä, satunnaisessa vaiheessa toinen, jolloin perä irtoaa. Lukkoperäisessä perä irtoaa loogisesti heti ja aina kun sutiminen alkaa, koska tällöin takapyörät voivat sutia vain yhtäaikaa. Valitettavasti autonvalmistajat ovat ESP-aikakaudella vähentäneet lukkoperien asentamista vakiona autoihinsa.
Bemareista esim 335i alkaa olla kuivalla asfaltillakin lukkoperän tarpeessa, kun kurvista ulos kiihdytettäessä voima menee hukkaan sisemmän takapyörän sutiessa sen savuna ilmaan.