Taitaa vaan olla sillä tavalla että jos on Audia, Volvoa tai Volkkaria ostamassa niin Skoda ei ole vaihtoehto. Vanhat mielikuvat itäautosta elävät tiukassa ja kyllähän se "kolmoskorin" merkki onkin.
Sääli, koska esim. kakkoskoppainen Octavia on oikeasti todella hyvä auto. Itse sanoisin että laatuvaikutelma, ajo-ominaisuudet ja tilat ovat paremmat kuin näissä saman konsernin ns. "laadukkaammissa merkeissä". Ja mitä olen VAG-huollossa työskenteleviltä tutuilta kuullut niin tämä Octavia on konsernin merkeistä/malleista parhaiten tehty ja vähävikaisin.
...kun ei oo varaa Toyotaan.Kolmas vaihtoehto on ostaa Lexus.
Kyllä meikäläinen pitää laatuvaikutelmaa ihan "oikeana" käsitteenä. Jos laatu havaitaan näistä kestotesteistä ja vikatilastoista niin laatuvaikutelma havaitaan vaikkapa tällaisista seikoista:
-sisäverhouksen resonointi musiikkia soittaessa tai epätasaisella alustalla (Suomen tieverkko) ajettaessa. (Ranskikset pääasiassa)
-takaikkunaan integroitu radioantenni lakkaa vastaanottamasta kun ikkunanlämmitin laitetaan päälle. (Mersu)
-hallintalaitteiden epämääräinen ns.sinnepäin tuntuma (Japsit)
-paneeliraot (Jenkit)
-Jousituksen pintakovuus (BMW)
-käytetyt materiaalit (halvat, jenkit hinnasta huolimatta)
Laatuvaikutelman ja laadun väliltä valittessa pitää miettiä ottaako jatkuvan harmituksen vai ison vitutuksen sitten kun jää tielle. Kolmas vaihtoehto on ostaa Lexus.
Kyllä meikäläinen pitää laatuvaikutelmaa ihan "oikeana" käsitteenä. Jos laatu havaitaan näistä kestotesteistä ja vikatilastoista niin laatuvaikutelma havaitaan vaikkapa tällaisista seikoista:
Täytyy nyt pahoitella, mutta minulla on hiukan vaikeuksia ymmärtää mitä ajat takaa. Onko tuo mielipiteesi Skodasta ihan henkilökohtaista mutua vai pohjaatko sitä joihinkin faktoihin? Vai ajatko takaa sitä, että autoa ostavilla on mielikuva auton laadusta (esimerkiksi Skoda ja Skodan maine) ja jättävät sen peräti koeajamatta oman laatumielikuvansa vuoksi? Laatumielikuvahan peustuu siihen, että ei ole itse käyty hankkimassa esimerkiksi koeajamalla sitä laatuvaikutelmaa. Ja omaan kokemukseen nojaten täytyy todeta, että laatuvaikutelma ja lopulta itse laatu kulkevat käsi kädessä.
Ja jottei karattaisi aiheesta, josta tähän pohdintaan pääsimme, onko Skodasta saamasi laatumielikuva yhtenevä saamasi laatuvaikutelman kanssa ja oletko päässyt toteamaan itse (tai erinäisten tilastojen kautta) todellisen laadun konkretisoitumista kyseisessä automerkissä?
Onko pintakova vaiko sitikkamainen pehmeys sitä "laatua" (eli vaikutelmaa)? Jopa joistain materiaaleista voitaisiin käydä kädenvääntöä niiden "laadukkuudesta."
Eli siis pohdiskelin vain laadun ja laatuvaikutelman semanttista eroa yläpesän tekstin pohjalta. Tähän vielä otetaan sitten laatumielikuva ja saadaan oikein mehevä sekamelska...
P.S. Oikeastaan Mersusta tulikin mieleen, onko kenelläkään kokemusta Mersun ML-sarjasta ja nimenomaan CDI-malleista. Millainen kulutus ja kuinka tuo edellä mainittu laatu kohtaa todellisuuden tämän auton kohdalla. Kannattaako keppivaihteista edes harkita?
Laatu itsessään on sitten sitä luotettavuutta (yläpesän kriteerien mukaan mentäessä). Mielikuva, vaikutelma ja laatu eivät siis missään nimessä ole poissulkevia asioita.
...
Mutta toistan, tuo kirjoituykseni oli ihan puhdasta termien pohdiskelua ja vastine sille että mielestäni laatuvaikutelma on muutakin kuin "hatusta vedetty merkkiheimolaisten hellimä tunnepohjainen heitto". Omassa puheessani niputan nuo kaikki laatuauto-termin alle.
Voisiko edellä punnittuja termejä suomentaa seuraavalla tavalla:
- laatumielikuva: ei kovinkaan usein omien kokemusten kautta muodostunut käsitys autosta tai merkistä
- laatuvaikutelma: lyhyen tuttavuuuden (koeajo, laina- tai vuokra-auto) perusteella syntynyt käsitys autosta ja sen ominaisuuksista
- laatu: lähinnä auton pidempiaikaisen hallinnan ja käytön kautta syntynyt käsitys autosta (yksilöstä)
Tänks, soittelen sinne.Bozik, Larussa on ranskalaisiin erikoistunut autokorjaamo, osoitteena Lauttasaarentie 18 tjsp. Kannattaa soittaa ja kysyä sieltä mitä tehdä.
Kenelläkään tietoa kuka normaali jannu näiden sitikoiden kanssa pelaisi tai mitä tehdä ? Merkkihuollossa onnistuu vain laskutus.
Tänks, soittelen sinne.
Tuskin kukaan ottaa maasturihenkisiin autoihin manuaalia. Tai sitten ko. henkilön pitäisi harkita nappia otsaan.
Tuon uuden ML:n paras puoli on todella hyvät jarrut. Sen sijaan navigointilaite ei ole mielestäni aivan fiksusti järjestetty ja muutenkin keskikonsoli on kummallinen. Se nimittäin johtuu siitä vaihdevivun sijoituksesta rattiin. Se on jotenkin hölmö ratkaisu ja tekee keskikonsolista kummallisen.
Edellinen malli oli selvästi huonompi kuin Euroopassa tehdyt Mersut ja kun tilatkaan eivät olleet oikein mistään kotoisin niin autossa ei ollut oikein muuta hyvää puolta kuin se, että se tuli muita aiemmin markkinoille. Nyt tilanne on tietysti toinen.
Muistatko (tai joku muu) missä vaiheessa tuo Mersun malli vaihtui? Mitenkäs muuten ero Bemarin 3-litraiseen X5 dieseliin. Bemarissa tuntuisi olevan hivenen enemmän tehoja kuin Mersun 320 CDI:ssä. Kulutus ainakin tehtaan ilmoituksen mukaan olisi suurin piirteisn samoissa. Eräs tuttu moitti, että Bemarin tavaratila on vitsi, mutta tilojen ja tehojen yhteissummana: kumman noista valitsisit (taisit kyllä olla Bemari-miehiä)?
Muistatko (tai joku muu) missä vaiheessa tuo Mersun malli vaihtui? Mitenkäs muuten ero Bemarin 3-litraiseen X5 dieseliin. Bemarissa tuntuisi olevan hivenen enemmän tehoja kuin Mersun 320 CDI:ssä. Kulutus ainakin tehtaan ilmoituksen mukaan olisi suurin piirteisn samoissa. Eräs tuttu moitti, että Bemarin tavaratila on vitsi, mutta tilojen ja tehojen yhteissummana: kumman noista valitsisit (taisit kyllä olla Bemari-miehiä)?
Jos haluaa ison tilan niin ehkä valitsee Touaregin tai Cayennen, jotka ovat tilavampia autoja.
Jos nyt pitäisi ottaa uusi katumaasturi niin en ottaisi X5:sta enkä ML:ää, mutta jos taas valinta pitäisi tehdä ja vastakkain olisivat uusi X5 ja uusi ML niin ottaisin X5. Jos taas valinta olisi uuden ML-mallin ja vanhan X5:n välillä niin ottaisin ML:n. Jos taas molemmilla olisi vanhat mallit niin X5 olisi selkeä valinta.