Olen elänyt aikaisemmat elämäni Rauman ja Sodankylän välimaastossa, puolessa kymmenessä eri paikassa. Nyt ensimmäisenä päivänä muutin periferiasta, metsän keskellä olleesta maakuopasta Oulun keskustaan.
Sijaintia ei voi moittia. Rautatieasema ja bussiasema löytyvät 300 metrin päästä. Taksi on 70 metrin päässä. Kävelykatu Rotuaarille on matkaa parisataa metriä. Oulun jonkinlaisena keskuksena pidetty Otto Karhin puisto on alle sadan metrin päässä. Lentokenttä on kylläkin noin 15 kilometrin takana eli sinne juoksee tunnissa. Oikeustalolta eli putkasta pääsen kotiin alle viidessä minuutissa. Pizzerioihin on matkaa 15, 20 ja 80 metriä. Tuo lähin pizzeria tarjoilee tuotteitaan alkaen 2,8 eurolla. Ovat pieniä ja hikisiä, mutta kumminkin hintansa väärti. Kiinalaisiin on 50 ja 80 metriä. Kadun alkupäästä löytyy puolen kymmentä etnoruokalaa. Elintarvikekauppa on ihan kulman takana. Kioskille 100 ja grillille 150 metriä. Jäähallille on yli puolen kilometrin matka, joten omaa autoa joutuu sentään joskus käyttämään. Matkan varrella sinne on sitten kolme isoa markettia. Samasta talosta löytyy sen pizzerian lisäksi ravintola, lemmikkieläinkauppa, autokoulu, parturi ja hautaustoimisto. Mitä muuta voi ihminen vaatia?
Torille on matkaa vajaa puoli kilometriä, josta löytyy venesatama. En sano, että sieltä löytyy myös teatteri, sillä teatterissa käynnit ovat homopoikien hommia.
Sijainnissa on myös epäkohtia. Autopaikkaa et saa sitten millään. Kadulla on todella kuppainen 30 minuutin parkkikiekkorajoitus ja suurenmoisen aktiivinen parkkipirkko... jonain päivänä haulikko jyrähtää! Kellarikerroksesta voi kylläkin lunastaa autopaikan hulppeaan 16 tuhannen hintaan, joten olen pitänyt mopoani vuoronperään hotelli Ramadanin henkilökunnan ja pappilan parkissa. Kun auto on ollut riittävän pitkään siellä, niin heidänkin silmä on siihen jo tottunut?
Lisää epäkohtia: sadan metrin säteellä on seitsemän ravintolaa ja parin sadan säteellä neljätoista.
Voin jo arvailla kuinka kesän aikana kortti, maksa ja vaimo vinkuvat kuorossa. Moni oululainen taisikin jo tunnistaa Asemakadun.
Minun lisäksi ei talossa ole muita kuuluisuuksia.
Työmatkalle lähtiessä törmään tekstiin "Oulu on paska kaupunni" - olen hieman eri mieltä.