Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 252 720
  • 7 359

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK-faneille ei oikein nappaa tuo Nybarin löysäily pelaajamarkkinoilla. Huomannut tässä lähiaikoina, että jonkun Liiga-joukkueen tehdessä hankinnan, HIFK-osio täyttyy enemmän kuin hankinnan tehneen joukkueen osio. HIFK-fanit ovat omalla hiekkalaatikollansa toteamassa, että "vittu, tuokin meni tuonne. Olisi kelvannut meillekin, mutta Nybari viettelee lomiaan varmaan lokakuulle asti ja sitä ennenhän ei pelaajia tule. Painu Nybondas vittuun mun IFK:sta!"

Havaintosi on oikean suuntainen, mutta jos sinulla on aikaa, tee sellaista tukkimiehen kirjanpitoa eri nimimerkeistä, ketkä tyytymättömyytään esittävät. Uskallan väittää, HIFK-ketjuihin aktiivisesti kirjoittavana, että tiettyä toistoa on havaittavissa. Ja unohdit mainita, että jos joku rohkenee esittää kuvailemasi 'valtavirran' vastaisia mielipiteitä, saa helposti fanipojan leiman. Pari kovaa vahvistusta, niin eiköhän tilanne taas vähäksi aikaa rauhoitu.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ja unohdit mainita, että jos joku rohkenee esittää kuvailemasi 'valtavirran' vastaisia mielipiteitä, saa helposti fanipojan leiman.

Tämä on minusta Jatkoajalla jonkinnäköinen normi muutenkin: joukkuetta saa ja pitää kannattaa mutta sitä ei oikein ole lupa hehkuttaa. Aina parempi keksiä jotain negatiivista kuin positiivista sanottavaa. Lisääkö se jotenkin kirjoittajan uskottavuutta jos muistaa tuon tuosta mainita kuin paskoja pelaajia suosikkijoukkueen riveissä on ja vaatia muutaman pelin tappioputkessa valmentajalle potkuja?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Etikka/hapankurkut ovat säilöttyinä liemessään mutta tuorevihanneksia on voinut koskettaa syyläkätinen poimija. Oisko tässä se suurin syy? Mä en pese mitään vaan heitän ääntä kohti. Vai mitä tarkoitit "suoraan kauppapussista"?

Juu, jotenkin siihen se varmasti liittyy, mutta on absurdi logiikka pisaratartunnat ja kurkkutynnyrin miljoonan käyttämät ottimet huomioiden...tarkennuksena viittaan siis tynnyreistä kerättäviin irtosuolakurkkuihin.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
On huuhaata. Jos syö hyllystä irtokarkkeja ennenkuin ne on maksanut, niin joutuu senkin korvaamaan. Jos rikkoo tai muuten saattaa jonkin tuotteen myyntikelvottomaksi joka on vielä toisen omaisuutta, niin tottakai sen joutuu korvaamaan. Useimmiten kuitenkaan vahingossa rikotuista purkeista tai pudonneista vihanneksista ei velvoiteta maksamaan.
Tässä oli perusteluna se että vakuutus korvaa asiakkaiden rikkomat tuotteet. sen nyt voisi kuvitella pitävän paikkaansa, ainakin jos ei voi todistaa että on tahallaan rikkonut.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valkosipuli pizzassa.

Valkosipulin pääasiallinen tehtävä on "korjata" huonosti paistunut pohja sekä huonoista raaka-aineista tehdyt täytteet. Jos pizzassa on valkosipulia, niin on aivan sama, että mitä täytteitä siihen laittaa tai paistuuko pohja kunnolla, koska kaikki maistuu aivan samalta.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja Fairy on suunniteltu huuhtoutumaan helposti. Eihän se astioihinkaan tartu.

Ei ole suunniteltu. Silmälasejaan pesevät ihmiset (ainakin minä) tietävät että Fairy on huonoiten huuhtoutuva käsitiskiaine. Fairy on tosin suunniteltu poistamaan hyvin rasvaa, mutta silmälaseja joutuu huuhtomaan Fairypesun jälkeen monta kertaa kauemmin kuin kilpailevilla tuotteilla pestessä. Muuten laseihin jää huuhtelun jälkeenkin Fairykalvo. Veteen liuotettuna tuo tökötti voi toimia paremmin, mutta silti veikkaan että kilpailevat tuotteet huuhtoutuvat helpommin.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei ole suunniteltu. Silmälasejaan pesevät ihmiset (ainakin minä) tietävät että Fairy on huonoiten huuhtoutuva käsitiskiaine. Fairy on tosin suunniteltu poistamaan hyvin rasvaa, mutta silmälaseja joutuu huuhtomaan Fairypesun jälkeen monta kertaa kauemmin kuin kilpailevilla tuotteilla pestessä. Muuten laseihin jää huuhtelun jälkeenkin Fairykalvo. Veteen liuotettuna tuo tökötti voi toimia paremmin, mutta silti veikkaan että kilpailevat tuotteet huuhtoutuvat helpommin.

Specsaversin mukaan silmälaseja ei saa pestä astianpesuaineella. Pinnoitekalvot eivät heidän mukaansa sitä kestä. Tästä väänsin heidän kanssaan jokunen vuosi sitten, kun kalvot irtoilivat.

Ihmeellistä on se, että muiden optikoiden linssit tuntuvat kestävän, ja Nissenillä liikkeessä pesuaineena oli laimeaa astianpesuaineliuosta.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Specsaversin mukaan silmälaseja ei saa pestä astianpesuaineella. Pinnoitekalvot eivät heidän mukaansa sitä kestä. Tästä väänsin heidän kanssaan jokunen vuosi sitten, kun kalvot irtoilivat.
.

Aika jänniä pinnoitekalvoja Specsaversilla. Itse olen n. 25 vuotta käyttänyt silmälaseja eikä ole vielä kukaan optikko tai silmälasikauppias tuollaista varoittanut. Lasitkin ovat kestäneet ihan koko käyttöikänsä hyväkalvoisina vaikka käytän aina asianpesuainetta (ei konetiski) silmälasien pesuun. Ainut mistä on varoitettu on kuuma höyry mistä nuo kalvot eivät oikein tykkää. Ahkerana ruuan laittajana tuo pitää aina muistaa kattilan kantta nostettaessa ja uunia avatessa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Olen kerran nähnyt kun asiakas on velvoitettu ostamaan aukirepimänsä kaljakeissi ja silloin ihan syystäkin. Eräässä Keskon myymälässä vieressä muita tavaroita hyllyttänyt joku osastopäällikkö tjs huomautti paketteja repivää kaljakallea siitä, että avattu pakkaus on ostopäätös. Hän myös kertoi yksittäispakkausten sijainnin (joka oli n. 5m päässä.).
Kuvatunlaisille mulkuille aivan oikea kohtalo, kun joutuu tuhoamansa pakkaukset lunastamaan. Ei kaupassakaan saa elää kuin pellossa, vaikka kovin monet asiakkaat kuvittelevat olevansa aina oikeassa.

Specsaversin mukaan silmälaseja ei saa pestä astianpesuaineella. Pinnoitekalvot eivät heidän mukaansa sitä kestä. Tästä väänsin heidän kanssaan jokunen vuosi sitten, kun kalvot irtoilivat.
Mulle neuvottiin Specsaversilla pesemään nimenomaan laimealla astianpesuaineliuoksella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mulle neuvottiin Specsaversilla pesemään nimenomaan laimealla astianpesuaineliuoksella.

Kaveri on Specsaversin franchise-yrittäjä, laitetaanpa kyselyä menemään. Silloin, kun vielä käytin rillejä, niin tietenkin pesin astianpesuaineella ilman mitään ongelmia.

EDIT:

Specsavers vastaa: "totta kai saa, miksi ei saisi?"
 
Viimeksi muokattu:

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Silmälasien pesusta

Aamulehdessä oli 2013-10-25 juttu jossa haastateltiin Suomen Optinen toimialan tj Panu Tastia ja hän antoi seuraavanlaiset vinkit:

1 Älä käytä laimentamatonta astianpesuainetta.
Tiskiaineet sisältävät synteettisiä tensidejä, jotka ovat kovia, pintaa hiovia aineita. Ne naarmuttavat ohutkalvopinnoitetta. Silmälasien käyttäjä yrittää puhdistaa tätä ”ihme mönjää” käyttämällä yhä enemmän tiskiainetta, ja linsseistä tulee ajan kuluessa yhä sameammat.

2 Laita suihkepullolliseen vettä kolme–neljä tippaa astianpesuainetta silmälasien puhdistusta varten.
Tällainen laimea liuos on paras keino puhdistaa linsseistä rasva, jota tulee silmäripsistä ja kulmakarvoista. Kuivaa talouspaperiin tai mikrokuituliinaan, josta ei lähde nukkaa.
Älä pyyhi paitaan. Kangas on kenties likainen, imukyky huono, ja siinä voi olla naarmuttavia nappeja tai vetoketjuja.

3 Huuhtele kura ensin rilleistä pois juoksevan veden alla.
Puhdista rillit vasta sitten. Kura ja muut kovat epäpuhtaudet sisältävät kovia aineita, jotka naarmuttavat.

4 Voit puhdistaa linssit myös valmiiksi laimennetulla silmälasien pesuaineella.
Sellaisia myydään optikkoliikkeissä, kuten myös silmälasien puhdistukseen tarkoitettuja kosteuspyyhkeitä.

5 Laimenna eau de colognea vedellä.
Vuosikymmeniä vanhan kikan teho perustuu alkoholin puhdistavaan vaikutukseen. Liuos poistaa rasvaa.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Mulle ei tuo mökkeily avaudu. Viikon olin Oulujärven rannoilla ja joka paikka on rakkuloilla. "Ei täällä itikoita ole" Ei niin, mutta kusimurkkuja ja paarmoja.
 
Perustelut? :) mun mielestä uusavuttomuutta on olla osaamatta jotakin normaaliin arkeen kuuluvaa. Esim. perunoiden kuoriminen ja pyykinpesu. Tai laskun maksaminen tyylillä millä hyvänsä.
Suurimmalle osasta suomalaisia kusiaiset ja paarmat ovat vielä arkea. Noiden eläinten ei kannata antaa häiritä itseään, vaan kusiaisille kannattaa tehdä selväksi (suolavedellä, aspartaamilla, kanelilla, tai kaupallisilla sovelluksilla) että mökin nurkat ovat ei-toivottuja pesänrakennuspaikkoja, ja paarmat pysyvät loitolla aerosolikarkotteella jota saa marketista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusavuttomuutta.

Uusavuttomuus on hyvin subjektiivinen käsite. Jollekin uusavuttomuutta on se, ettei tule toimeen paarmojen kanssa. Jollekin toiselle se, jos joku ei osaa matkustaa sporalla. Tai se, jos ei osaa vaihtaa autosta öljyjä, jos ei osaa puhua koreaa tai jos ei hallitse Excelin käyttöä. Olemme kaikki jossain määrin uusavuttomia
 
Uusavuttomuus on hyvin subjektiivinen käsite. Jollekin uusavuttomuutta on se, ettei tule toimeen paarmojen kanssa. Jollekin toiselle se, jos joku ei osaa matkustaa sporalla. Tai se, jos ei osaa vaihtaa autosta öljyjä, jos ei osaa puhua koreaa tai jos ei hallitse Excelin käyttöä. Olemme kaikki jossain määrin uusavuttomia
No kyllä varmaan korealaisille uusavuttomuutta voi olla sekin ettei koreaa osaa. Mutta jos ei suomalainen aikuinen kaikkia noita muita juttuja hallitse niin sitten on kyllä uusavuton.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Ok. Uusavuton maalainen ilmoittautuu.
 
Miksi ihmeessä autottoman pitäisi hallita öljynvaihto?
Ei pitäisikään hallita, kyllä maailmaan uusavuttomiakin mahtuu. Avuttomuushan osaltaan pitää talouden rattaita liikkeessä. Mitä likuhihnan varressa teurasjätettä pursottavat äidit, öljyjä vaihtavat ja vikakoodeja nollaavat rasvapetterit, tai tietokoneita ja puhelimia huoltavat nörtit tekisivätkään, jos ihmiset osaisivat itse valmistaa ruokansa tai tehdä käyttötavaroilleen simppelit huoltotoimenpiteet.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Veikkaan, että tuolla logiikalla täysin ylivoimainen enemmistö ihmisistä on "uusavuttomia". Öljyt osannee vaihtaa autoon häviävän pieni prosentti aikuisesta väestöstä. Vaikkei se vaikeaa olekaan, ei tuollaista ole ollut yleisemmin tapana itse tehdä enää luokkaa useaan vuosikymmeneen.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
En muuten tykkää paarmoista enkä murkuista. Jos se tekee minusta uusavuttoman, niin sitten niin. Öljyt osaan kyllä vaihtaa.
 
Veikkaan, että tuolla logiikalla täysin ylivoimainen enemmistö ihmisistä on "uusavuttomia".
No ehkä uusavuttomuus tosiaan pitäisi määritellä suhteessa kansalaisten keskimääräisiin taitoihin eikä minun omiin taitoihini. Ehkä minä olen tosiaan arkisilta taidoiltani niin poikkeuksellisen ylivoimainen, kun minulta onnistuu mukiinmenevästi kaikki mm. ravintoon, luontoon, pukeutumiseen, mekaniikkaan, fysiologiaan, tietotekniikkaan yms. liittyvät arkiaskareet tässä nykymaailmassa jossa kaikki helvetin tieto on saatavilla ilmaiseksi.

Tämä vaan johtaa siihen, että jos hetki sitten olikin uusavutomuutta ettei osannut kasvattaa marjoja ja keittää niistä mehua, ei tulevaisuudessa enää olekaan uusavuttomuutta vaikka ei kykenisi tunnistamaan viinimarjaa, tai tietäisi mehun tyypillisiä raaka-aineita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös