Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 254 839
  • 7 368

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
paarmat pysyvät loitolla aerosolikarkotteella jota saa marketista.

Mikähän se on tuon mainitsemasi aerosolikarkoitteen nimi? En meinaan vielä ole löytänyt sellaista, joka pitäisi edes hyttyset loitolla ja vielä vähemmän onnistuneesti olen erinäisillä hyönteiskarkotinmömmöillä saanut paarmat toisiin ajatuksiin, mitä siis tulee meikäläisen puremiseen.

Tämän lisäksi sanottakoon, että vihaan suurin piirtein kaikkia perhosta pienempiä lentäviä vittupäitä ja sen listan kärjessä on juurikin paarma niukasti ennen hyttystä. Uusavuton en siitä huolimatta koe olevani.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mikähän se on tuon mainitsemasi aerosolikarkoitteen nimi?

Punkki-Ässä on aivan verraton tökötti. Saatavilla apteekista. Maksaa paljon, mutta on sen väärti; yksikään ötiäinen ei tule iholle. Ei hyttynen, hämähäkki, punkki, anoppi, paarma, kärpänen tai ampiainenkaan. Niin ja kannattaa valita sumute ja pitää suu kiinni suihkuttaessa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Punkki-Ässä on aivan verraton tökötti. Saatavilla apteekista.

Kiitos vinkistä, pitänee käydä hakemassa tota, jos se tosiaan on noin verratonta tavaraa. Tosiaan mistään normikaupasta en ole löytänyt tuotetta, jonka teho olisi lähelläkään kuvailemaasi ja epäilen, että ei sellaista ole löytänyt kahden suunnan sentterikään.

Maksaa paljon, mutta on sen väärti

Vaikka olisi painonsa arvoista kullassa, niin todellakin on sen väärti, jos tosiaan toimii noin hyvin.

*e* Näyttää 75 ml pullo maksavan 12,70 euroa, joten onhan se tosiaan tyyriimmän puoleista. Mutta edelleen jos se tosiaan on noin tehokasta kuin kuvailit, niin haen tarvittaessa vaikka jokaiselle mökkireissulle uuden putelin.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän se on tuon mainitsemasi aerosolikarkoitteen nimi? En meinaan vielä ole löytänyt sellaista, joka pitäisi edes hyttyset loitolla ja vielä vähemmän onnistuneesti olen erinäisillä hyönteiskarkottimilla saanut paarmat toisiin ajatuksiin, mitä siis tulee meikäläisen puremiseen.

Tämän lisäksi sanottakoon, että vihaan suurin piirtein kaikkia perhosta pienempiä lentäviä vittupäitä ja sen listan kärjessä on juurikin paarma niukasti ennen hyttystä. Uusavuton en siitä huolimatta koe olevani.
Oma värisuorani on hyttysiin ja mäkäriin terva off, paarmoihin autan, hirvikärpäsiin hirvkärpässtop. Hyttysten ja paarmojen kanssa auttaa myös liikkuminen, 5km/h soutu- tai kävelyvauhdissa ei ainakaan etelässä kumpikaan uskalla oikein laskeutua syömään. Siinähän sitten pörräävät, lounas niin lähellä mutta kuitenkin niin kaukana.

Tuota punkkiässäähän täytyy testata!
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ehkä uusavuttomuus tosiaan pitäisi määritellä suhteessa kansalaisten keskimääräisiin taitoihin eikä minun omiin taitoihini. Ehkä minä olen tosiaan arkisilta taidoiltani niin poikkeuksellisen ylivoimainen, kun minulta onnistuu mukiinmenevästi kaikki mm. ravintoon, luontoon, pukeutumiseen, mekaniikkaan, fysiologiaan, tietotekniikkaan yms. liittyvät arkiaskareet tässä nykymaailmassa jossa kaikki helvetin tieto on .

Osaatko suunnistaa tähtien avulla? Lukea japania? Tehdä skraga-solmuja? Linux-koodata? Tanssia valssia? Isä-meidän rukous? Tehdä täydellisen frontside ollien?


Kuten sanoin, uusavuttomuus on aina ensinnäkin subjektiivinen ja toisaalta myös kulttuurillinen käsite. Jos ei asu tai vieraile pitkiä aikoja Japanissa, ei tarvitse japania. Yhtälailla jos ei huolla itse autoa, ei tarvitse osata tehdä öljynvaihtoa. Jos ei skeittaa, miksi pitäisi osata tuo Robinin temppu?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyttysten ja paarmojen kanssa auttaa myös liikkuminen

Tämä on kyllä ihan totta. Muistan, kun kakarana käytiin uimassa eräässä metsälammessa, ja tietenkin siellä oli paarmoja infernaalisen paljon. Eipä noita vastaan voinut taistella kuin juuri uimalla karkuun, eikä siinäkään saanut vauhtia pidettyä riittävästi, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi olla jatkuvasti vedessä ja pitää vielä lippistä päässä, jolloin kasvot olivat ainoa alue johon nuo perkeleet pääsivät iskemään. Vaikka osumia välillä tulikin, niin kokonaisvahingot jäivät vähäisiksi. En muuten tähän päiväänkään mennessä ole törmännyt samanlaiseen paarmakeskittymään kuin mikä tuolla majaansa piti.


Muistaakseni tätä olen kokeillut, tai ainakin jotain tervalta tuoksuvaa hyttysgeeliä. Ehkä siitä vähän oli hyötyä, mutta aamusta silti oli nilkat täynnä paukamia, vaikka juuri nilkat ja sääret sillä kamalla valelin.
 
Osaatko suunnistaa tähtien avulla? Lukea japania? Tehdä skraga-solmuja? Linux-koodata? Tanssia valssia? Isä-meidän rukous? Tehdä täydellisen frontside ollien?


Kuten sanoin, uusavuttomuus on aina ensinnäkin subjektiivinen ja toisaalta myös kulttuurillinen käsite. Jos ei asu tai vieraile pitkiä aikoja Japanissa, ei tarvitse japania. Yhtälailla jos ei huolla itse autoa, ei tarvitse osata tehdä öljynvaihtoa. Jos ei skeittaa, miksi pitäisi osata tuo Robinin temppu?
No sovittaisiinko, että kun suomalaisia ollaan, niin pitäydytään siinä mikä suomalaisille on uusavutonta. Sitten _uus_avuttomuus sisältää myös tämän aika-aspektin. Jos ei osata jotain mitä ennen on yleisesti osattu, on se uusavuttomuutta. Toisaalta kahitys on tuonut meille mahdollisuuden omaksua uusia tietoja ja taitoja paljon tehokkaammin kun aikaisemmin. En syytä keskiajan ihmisiä avuttomiksi lääketieteen saralla, mutta jos nykytiedon valossa ihminen ei osaa oireidensa perusteella haarukoida netistä mikä voisi olla vialla, on uusavuton. Ja vielä lisäksi uusavuttomuudella sillä tarkoitetaan avuttomuutta arkisten asioiden suhteen.

- Tähtien avulla en osaa suunnistaa, joskin on ollut aikeissa opetella. En tiedä onko se kuitenkaan enää niin arkinen taito, kun puhutaan kuitenkin sadoista vuosista kun sitä on viimeksi tarvittu.

- Skragasolmuja, no nehän kuuluvat jokaisen suomalaisen elämään. Jos ei osaa, on uusavuton.

- Linux-koodata osaan, mutta sen opettelu vaatii jo sen verran paneutumista, etten pidä uusavuttomana jos ei satu osaamaan. Ei puhuta enää arkisesta jutusta, eikä sellaisesta asiasta jonka voisi tarkistaa "just in time -learning" periaatteen mukaisesti.

- Valssata osaan, mutta esim. tangon suhteen olen uusavuton! Tämäkin lienee asia joka lähitulevaisuudessa lakkaa olemasta uusavuttomuutta.

- Isä meidän, olisi uusavuttomuutta jos ei onnistuisi. Jos ei se jostain syystä löydy siltä tärkeääkin tärkeämmältä muistipaikalta johon se on ala-asteella pysyvästi tallennettu, voi sen tsekata netistä.

- Jos suomen tieliikenteessä liikkuisi 3 miljoonan auton sijaan 3 miljoonaa skeittilautaa, niin sitten voisi ehkä puhua skeittilaudoista arkisena asiana johon liittyvien perusjuttujen, kuten frontside ollie, hallinta olisi sitten uusavuttomuutta.
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No sovittaisiinko, että kun suomalaisia ollaan, niin pitäydytään siinä mikä suomalaisille on uusavutonta. Sitten _uus_avuttomuus sisältää myös tämän aika-aspektin. Jos ei osata jotain mitä ennen on yleisesti osattu, on se uusavuttomuutta.

- Skragasolmuja, no nehän kuuluvat jokaisen suomalaisen elämään. Jos ei osaa, on uusavuton.

- Valssata osaan, mutta esim. tangon suhteen olen uusavuton! Tämäkin lienee asia joka lähitulevaisuudessa lakkaa olemasta uusavuttomuutta.

- Isä meidän, olisi uusavuttomuutta jos ei onnistuisi. Jos ei se jostain syystä löydy siltä tärkeääkin tärkeämmältä muistipaikalta johon se on ala-asteella pysyvästi tallennettu, voi sen tsekata netistä.

Eli siis käytät uusavuttomuus-korttia pönkittääksesi jollain tavalla omaa osaamistasi tietyissä omaan makuusi sopivissa askareissa. Skraga-solmut eivät kuulu jokaisen suomalaisen elämään. Suurin osa ei tule eläessään koskaan koskemaan kravattiin. Myöskään tanssiminen ei ole mikään välttämätön perustaito ainakaan omalla kohdallani. Tietyissä tilanteissa hyödyllinen, mutta pillua saa ilman sitäkin. Kysy vaikka pettteriltä. Uskonnollinen humpuuki kuuluu yllämainitusta listauksesta kaikista vähiten suomalaisen perustaitoihin.


Se, että joku ei osaa tai viitsi opetella jotain mitä hän ei tarvitse, ei ole uusavuttomuutta.


Okei listataan vielä mitä muutama taito mitä osaan ja mitä en:

En osaa tanssia ollenkaan, enkä suunnistaa tähdistä. En hallitse pohjoisen tähtitaivaan tähtikuvioita, enkä muista kiinalaisten horoskooppien järjestystä. En osaa ajaa partaa siististi koneella. En ymmärrä japanista edes sen kirjaimistoa, mutta osaan silti japania muutaman sanan: Arigato, Bukkake, Seppuku, Nippon ja Toyota. En osaa tehdä Frontside ollieta, en nylkeä sikaa enkä tehdä öljynvaihtoa autoon saati korjata mopoa. En osaa ajaa (tai en ole koskaan ajanut) mopoa tai moottoripyörää.

Osaan isä meidän-rukouksen (vaikka olen 0% uskovainen), muutaman eri skragasolmua (vaikka en käytä skragaa), hallitsen vähintään perustaidot koreasta, venäjästä, saksasta, suomesta, ruotsista ja englannista. Osaan Amazing Horse -biisin sanat ulkoa. Muistan ulkoa 95% maailman valtioiden lipuista ja pääkaupungeista. Osaan myös luetella viimeisen markka-aikaisten setelisarjan kuvituksena esiintyneet henkilöt. Muistan ulkoa kaikkien nykyaikaisten kesä- ja talviolympialaisten kisaisännät järjestämisvuosineen. Osaan yhdistää kaikki Antiikin Kreikan ja Rooman pääjumalat siihen minkä asian jumalia he olivat. Osaan ajaa kuorma-autoa, avata laskuvarjon, hiihtää, uida. Osaan myös valmistaa teriyaki-kastikkeen, tehdä tuulihattuja sekä tilata pizzan pizzaonline-palvelusta. Osaan luetella Euroopan Unionon jäsenvaltiot liittymisjärjestyksessä sekä nimetä EU:n tullialueeseen kuuluvat, mutta arvonlisäveroalueelle kuulumattomat erityisalueet. Kaupassa asioidessani, tiedän ostoksia maksaessani muutaman kymmenen sentin tarkkuudella sanoa kuinka paljon ostokseni tulevat maksamaan, ennenkuin asetan ne kassahihnalle.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Ömph....uus-avuton on kaiketi esimerkiksi immeinen joka ei ossaa jotakin ihan täysin tavallista juttua, kuten vaikkapa ei saa konjakkipullon korkkia auki tai osaa laittaa kahvia tippumaan.
Tekniikka - ynnä ohjelmointijutut tms on taas useimmissa tapauksissa nykyisen tietoyhteiskunnan lisäjuttuja, ei tee uusaputonta kenestäkään.

Volaa,minä olen siis nero! Vitun nero! : ( V )
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ömph....uus-avuton on kaiketi esimerkiksi immeinen joka ei ossaa jotakin ihan täysin tavallista juttua, kuten vaikkapa ei saa konjakkipullon korkkia auki tai osaa laittaa kahvia tippumaan.
Tekniikka - ynnä ohjelmointijutut tms on taas useimmissa tapauksissa nykyisen tietoyhteiskunnan lisäjuttuja, ei tee uusaputonta kenestäkään.

Volaa,minä olen siis nero! Vitun nero! : ( V )

Edelleenkin ongelma tuossa on se, että tämä "täysin tavallinen juttu" ei ole mikään täysin tavallinen jollekin toiselle. Absolutisti ei välttämättä osaa avata konjakkipulloa tai henkilö joka ei ole ikinä juonut kahvia ei osaa keittää sitä. Tekeekö se heistä uusavuttomia?
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Keskustelu siis lähti siitä, että vihaan paarmoja ja muurahaisia. Silloin kun rakentaa terassia mökille, niin ei voi olla 5 km/h vauhdissa. Osaan muuten Bad Religionin kaikki albumit laulaa ja soittaa. Lisäksi väitän, että olen parempi valokuvaaja mitä suurin osa palstalaisista. Näillä väittämillä tein tyhjäksi uusavuton-haukkumiset.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aina leimataan uusavuttomaksi jos ei hallitse jotain 100 vuotta sitten ajankohtaista ja tärkeää asiaa, mutta eikös se todellinen uusavuttomuus ole sitä jos ei hallitse tänä päivänä tärkeitä jokapäiväisiä asioita. Siten todellisia uusavuttomia ovat minusta juuri nämä vanhemmat ihmiset jotka aina mäkättävät siitä kuinka nuoret ovat uusavuttomia, mutta eivät samaan aikaan esim. selviä asioinnista kaupan kassalla tai eivät saa maksettua laskujaan itse. Koska miksi pitäisi osata joku asia joka ei enää tänä päivänä ole relevantti ja siihen on keksitty helpompi tapa tehda asia?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Punkki-Ässä on aivan verraton tökötti. Saatavilla apteekista. Maksaa paljon, mutta on sen väärti; yksikään ötiäinen ei tule iholle. Ei hyttynen, hämähäkki, punkki, anoppi, paarma, kärpänen tai ampiainenkaan. Niin ja kannattaa valita sumute ja pitää suu kiinni suihkuttaessa.

En ole kokeillut, mutta tänä kesänä löytyi toinen hajuton, tahmaamaton sekä joka helvetin öttiäisen karkoittava tuote eli Etono hyttysspray. Löytyy myös vain apteekeista. Ei osta etelän mies enää sitä haiseva Ohvia tuon jälkeen.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Edelleenkin ongelma tuossa on se, että tämä "täysin tavallinen juttu" ei ole mikään täysin tavallinen jollekin toiselle. Absolutisti ei välttämättä osaa avata konjakkipulloa tai henkilö joka ei ole ikinä juonut kahvia ei osaa keittää sitä. Tekeekö se heistä uusavuttomia?

No, onhan niitä pulloja limsapullosta hammastahnatuupiin ja keittimiä teepannusta vaikka mihin eli on aika harvinaista jos kaikista näistä ns. arkivempeleistä ei sitten mittään ole elämänsä aikana käyttänyt tai edes kokeillut. Oikeastaan tietty määrä arkista rojua jokainen joutuu elämässään läpikäymään ja jos semmosten tavanomaisina ajateltavien tavaroitten käyttö on unohtunut niin se kai on sitä uusavuttomuutta. Toisaalla eihän tämä ole pelkästään mikään materiaalinen asia, sillä ihmisiä läpäisee koululaitoksen ilman että jotkut ei osaa edes ihan kunnolla laskea tai lukea kuten ollaan kuultu, se on vakavampaa avuttomuutta kun limsapullon aukaisu joten tällä ilmiöllä on monet kasvot.

Tavallisesti asia kuitenkin liittyy siihen että ollaan vieraannuttu ns. arkipäivän tavallisesti eteentulevista asioista jotka vaatii omaa tekemistä. En miekään ole mikään tietokoneihminen mutta niin vaan täytyy koettaa läppäriä nakuttaa jotta saa laskut maksettua ja tätäkin sosiaalista kakkaa kesäkuumalla kirjoteltua : X
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaan, että tuolla logiikalla täysin ylivoimainen enemmistö ihmisistä on "uusavuttomia". Öljyt osannee vaihtaa autoon häviävän pieni prosentti aikuisesta väestöstä. Vaikkei se vaikeaa olekaan, ei tuollaista ole ollut yleisemmin tapana itse tehdä enää luokkaa useaan vuosikymmeneen.

Joo niinpä. Ehkä jossain maalla landepaukkujen keskuudessa noi autonkorjausjutut on kovia juttuja. Mua ei kiinnosta osata itse huoltaa autoa, eikä mua mitkään moottorijutut kiinnosta tippaakaan.

Mulla muuten kävi niin, että teini-iässä muutettiin maalle, missä mä yhtäkkiä olinkin luokan ainoa poika, jolla ei ollut mopoa. Edellisellä luokalla kenelläkään ei ollut. Vittu eikö Pete tiedä mikä on syyläri tai pyyläri tai kaasari tai paasari. No en, mutta jos te tiedätte niin älkää vaan kertoko mulle vitun jyväjemmarit.

Heti intin jälkeen muutin takaisin Helsinkiin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Miten hitossa Turussa on käytettävissä reilusti yli neljä miljoonaa euroa pelaajiin (sivukulut huomioiden)? Onko siellä lainattu Venäjän mafialta rahaa? Ei avaudu tällä hetkellä sitten yhtään...
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Entinen nimimerkki harto ja suunnanmuutos kommentoinnissa ei avaudu. Ensin niin korrektia diipadaapaa, mutta heti seuraavaksi trollaavaa viihdettä. Miksi näin? Ei avaudu.

Mulle ei kanssa avaudu tämä harton totaalinen suunnanmuutos. Ensin tosiaan korrektia diipadaapaa joskin myös provoa, sitten "suuttuu" tällä keskustelupalstalla ja lähes anoo kolmen kuukauden kakun modeilta, sitten nimimerkki vaihtoon ja alkaa aivan järjetön trollaus ja silkka vittuilu joka puolelle. Mikähän on moisen tarve?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Jengi on äänestänyt tyttöbändi Mascaran We want more ohjelmaan. Uran tuotoksena kokonainen yksi albumi vuodelta 1997. Albumin nimibiisi ja hitti "Erittäin hyvä ellei täydellinen" on aivan saatanan ärsyttävä renkutus mutta makuasioita toki.

Ei silti avaudu.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Jengi on äänestänyt tyttöbändi Mascaran We want more ohjelmaan. Uran tuotoksena kokonainen yksi albumi vuodelta 1997. Albumin nimibiisi ja hitti "Erittäin hyvä ellei täydellinen" on aivan saatanan ärsyttävä renkutus mutta makuasioita toki.

Ei silti avaudu.
Tuleeko mieleen, että nämä mascarat ovat juuri niitä, jotka on pyydetty paikalle kun ensimmäiset sata vaihtoehtoa on ensiksi kieltäytynyt. Toisaalta onhan tuolla joukossa ihan mielenkiintoisia nimiä Donkkareista ja NeonKakkosista alkaen, mutta tuskinpa sinne Mascaraa on ensimmäisten joukossa toivottukaan.

Josta tuli mieleen, että keitäs tuonne kehäraakkien seuraksi olisi voinut pyytää? Tehosekoitin taisi taannoin tehdä yhden kesän comeback-kiertueen, mutta muutoin pysytellyt telakalla. Bogart Co. on myös pyörinyt kuvioissa silloin tällöin. Yksi jonka Yle olisi saanut puhua väli-comebackille on tietenkin Raptori, joka lupasi tehdä oikean comebackin aina 10 vuoden välein; omien sanojensa mukaan "rahan takia". Olisi ollut hienoa nähdä Jufo III & kumpp. pöljäilemässä studiossa ja tuuttaamassa ulos taas yhden remixin Oi beibistä. Sielun veljet tekaisi parin keikan paluun pari kesää sitten, mutta taitaa Ismo Alanko olla tarpeeksi työllistetty muutenkin. Aknestik olisi pikantti vahvistus tuohon Ylen ohjelmaan, sillä bändi on "yhden hitin" leimastaan huolimatta tehnyt ihan varteenotettavan uran suomipopin taivaalla.

Onkohan Batia ja Ryydia kyselty ollenkaan?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei olisi come back koska keikkailevat edelleen, varsinkin kaikenlaisisa laadukkaissa kesätapahtumissa.

Peer Günt? Vai onko sekin yhä kasassa?

Mihinkäs Günt olisi kadonnut tai hajonnut? Bändi keikkailee edelleen, kuten on tehnyt jo 38 vuotta putkeen. Livelevy tuli kolme vuotta sitten, edellisestä studiolevystä on viitisen vuotta. Vanhoista jäsenistä jäljellä on Timo Nikki, sillä Twist Twist Erkinharju ja Tsöötz Kettula ovat siirtyneet muihin bändeihin.

Tämän vanhan trion viimeiseksi levyksi jäi vuoden 2005 kivenkova hard rock -levy No Piercing, No Tattoo joka kuvastaa jo nimellään vanhan liiton rokkimiesten asennetta. Ei lävistyksiä, ei tatuointeja ja levyn kannessa on ehta suomalainen sika. Levyltä julkaistiin myös C-kasettiversio.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Pari kertaa olen nähnyt lehdissä (ja keskustelupalstoilla) juttua kuinka ihmisiä harmittaa se, että tiliotteet on näytettävä toimeentulotukea haettaessa. "Yksityisyys menee" ja "mikään ei ole salaista" jne.

En tiedä olenko se vain minä, mutta jos minä saisin lomakkeen täyttämällä ja tiliotteet näyttämällä n. 500 euroa niin olisin kyllä siihen valmis koska vain.

Tämä ei avaudu, ehkä olen vain erilainen.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Pari kertaa olen nähnyt lehdissä (ja keskustelupalstoilla) juttua kuinka ihmisiä harmittaa se, että tiliotteet on näytettävä toimeentulotukea haettaessa. "Yksityisyys menee" ja "mikään ei ole salaista" jne.

En tiedä olenko se vain minä, mutta jos minä saisin lomakkeen täyttämällä ja tiliotteet näyttämällä n. 500 euroa niin olisin kyllä siihen valmis koska vain.

Tämä ei avaudu, ehkä olen vain erilainen.

No onhan se ihan hiton nöyryyttävää (ainakin aluksi). Aika paljon ihmisen elämästä voidaan kuitenkin lukea niiden tiliotteiden perusteella. Toki ymmärrän sen, että sillä yritetään varmistaa se, että toimeentuloa hakeva on oikeasti persauki, eikä esim. sieltä sun täältä rahaa saava. Mutta ala siinä sitten selittämään jos vaikka mamma, tai pappa on muutamalla kympillä muistanut merkkipäivää.

Tulisiko fattalaisten nähdä hakijalta pelkät + merkkiset tilitapahtumat, eikä nostoja/ maksuja ollenkaan?

Nimim. entisen soskun asiakas
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös