Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 237 377
  • 7 315

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei avaudu nuo taitoluisteluhypyt. Minusta nuo lutzit, axelit ja salchowit on ihan samanlaisia pyöriviä loikkia kaikki. Miten joku näkee niissä eroja? Mie en näe.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei avaudu nuo taitoluisteluhypyt. Minusta nuo lutzit, axelit ja salchowit on ihan samanlaisia pyöriviä loikkia kaikki. Miten joku näkee niissä eroja? Mie en näe.

Ja sitäkään minä en ymmärrä että miksi noissa kaatumisista joskus rokotetaan mutta joskus ei vaikuta tuloksiin mitenkään. Perkele jos sinä mäkihypyssä rojahdat otsallesi siihen alastulorinteeseen niin jatkoon ei ole mitään asiaa, tai jos jääkiekossa pistät läpiajosta kiekon päätypleksiin niin ei siitä tule maalia! Minkä takia taitoluistelussa voi könytä kontillaan jokaisen hypyn jälkeen mutta silti saatat olla kisassa ihan kärkipäässä? Tämä ei avaudu minulle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minkä takia taitoluistelussa voi könytä kontillaan jokaisen hypyn jälkeen mutta silti saatat olla kisassa ihan kärkipäässä?
Jos on tuomarien mielestä paras perse?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Miksi pitää kannattaa sitä joukkuetta, jonka paikkakunnalla asuu?

No onhan se ainakin kätevää. Kausarilla lähelle kotia peleihin jne. Pk-seudulla voi toki nähdä kohtalaisesti muun kuin paikallisen joukkueen pelejä kun on kolme jengiä ja jos suosikkijoukkue on vaikka HPK tai Pelicans niin pitkä matka ei ole "kotihallillekaan".

Niin ja kyllä mulla oman joukkueen kannattamiseen liittyy vahvasti kotipaikkaidentiteetti. Matinkylän, Tapiolan, Keski-espoon ja Lepuskin kulmat ja eri elämänvaiheet Espoon alueilla.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Niin ja kyllä mulla oman joukkueen kannattamiseen liittyy vahvasti kotipaikkaidentiteetti. Matinkylän, Tapiolan, Keski-espoon ja Lepuskin kulmat ja eri elämänvaiheet Espoon alueilla.
Tämä. Mulle ei mitenkään aukene, miten joku voi kannattaa jotain joukkuetta joka ei ole omalta kotipaikkakunnalta. Miten ihmeessä sellaiseen seuraan luodaan henkilökohtainen suhde, jonka esityksiä ei näe paikan päällä ilman erityisiä järjestelyjä, joka ei näy katukuvassa ja jota ei voi jakaa (paikallisten) ystävien kanssa? Ilmeisesti se on mahdollista, sillä NHL-joukkueillakin tuntuu olevan faneja täällä Suomessa, mutta minulle asia ei ole vielä avautunut. Ei sillä että mulla mitään sellaista vastaan olisi.

Yo. kappale ei sitten tarkoita, että paikkakunnan vaihtamisen jälkeen pitäisi vaihtua suosikkikin, sillä kun suhde miehen ja seuran välillä kerran on solmittu, se ei katkea.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Tämä. Mulle ei mitenkään aukene, miten joku voi kannattaa jotain joukkuetta joka ei ole omalta kotipaikkakunnalta. Miten ihmeessä sellaiseen seuraan luodaan henkilökohtainen suhde, jonka esityksiä ei näe paikan päällä ilman erityisiä järjestelyjä, joka ei näy katukuvassa ja jota ei voi jakaa (paikallisten) ystävien kanssa? Ilmeisesti se on mahdollista, sillä NHL-joukkueillakin tuntuu olevan faneja täällä Suomessa, mutta minulle asia ei ole vielä avautunut. Ei sillä että mulla mitään sellaista vastaan olisi.

No, kyllähän kannattaminen aina jostain lähtee. Joillekin se periytyy, jotkut valitsevat suosikin kotipaikkakunnalta, jotkut ihastuvat pelityyliin tai pelaajiin ja jotkut valitsevat suosikkinsa nelivuotiaana parhaimman näköisen logon perusteella. Olen kuullut paljon erilaisia tarinoita miten oma suosikkijoukkue on valikoitunut ja aina niissä on ollut joku järkeenkäypä syy. Ja suosikkiahan ei vaihdeta.

Mitä tulee tuohon lainaukseen, Mitä jos nainen on Oulusta ja mies Kempeleeltä ja kumpikin kannustaa Kärppiä. Pariskunta muuttaa työn perässä Poriin ja kosteiden hitsaripikkujoulujen jälkimainingeissa he ajautuvat sukupuoliyhteyteen. Hetken kuluttua naisesta ja miehestä käytetään nimityksiä äiti ja isä. Porilainen Mikael-Markus kasvaa vanhempien arkea seuraten ja alkaa kannustamaan Kärppiä vaikka asuukin Porissa.
Mulle ei mitenkään aukene, miten joku voi kannattaa jotain joukkuetta joka ei ole omalta kotipaikkakunnalta.
Niin. Jännä juttuhan se on.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mitä tulee tuohon lainaukseen, Mitä jos nainen on Oulusta ja mies Kempeleeltä ja kumpikin kannustaa Kärppiä. Pariskunta muuttaa työn perässä Poriin ja kosteiden hitsaripikkujoulujen jälkimainingeissa he ajautuvat sukupuoliyhteyteen. Hetken kuluttua naisesta ja miehestä käytetään nimityksiä äiti ja isä. Porilainen Mikael-Markus kasvaa vanhempien arkea seuraten ja alkaa kannustamaan Kärppiä vaikka asuukin Porissa.
Tämä on hyvä esimerkki, mutta ei selitä vielä ihan koko ilmiötä, sillä kieltäydyn uskomasta, että esim. tämän palstan Pens-fanit nyt vaikka esimerkkinä olisivat kaikki työn perässä Suomeen muuttaneiden Pittsburghilaisten hitsaajavanhempien tuotoksia.

Vanhempien kautta joukkueen löytäminen lasketaan ilman muuta henkilökohtaiseksi suhteeksi joukkueeseen, mutta onkin jännää ettei sekään aina riitä. Isäni minut aikoinaan jääkiekkofaniksi kasvatti, mutta päädyin sattuman kautta valitsemaan hänen kannaltaan kiusallisesti HIFK:n sijasta Jokerit. Tämä nyt ei mitenkään liittynyt aiheeseen, mutta kerroinpa silti.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Esim. jos tykkää omasta seurastaan niin paljon, että on valmis tatuoimaan seuran logon, niin puhuisin kyllä jo jonkin asteisesta "rakastamisesta". Ei se väärin ole.

Minä en muuten ole koskaan ymmärtänyt sitä, että joku haluaisi tatuoida jonkun urheilujoukkueen logon ruumiseensa. Ainakaan omaansa. Muutenkaan tatuointeja en ole koskaan ymmärtänyt, minusta ne eivät ole lähes koskaan edes hienoja (no ok, joillakin rock-muusikoilla se menee vielä). Ja tämä pätee niin miehiin kuin naisiin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä en muuten ole koskaan ymmärtänyt sitä, että joku haluaisi tatuoida jonkun urheilujoukkueen logon ruumiseensa. Ainakaan omaansa. Muutenkaan tatuointeja en ole koskaan ymmärtänyt, minusta ne eivät ole lähes koskaan edes hienoja (no ok, joillakin rock-muusikoilla se menee vielä). Ja tämä pätee niin miehiin kuin naisiin.
Tästä samaa mieltä. Linnaruunat ja merimiehet tekee tatuaatioita. Muut jos tekee niin tyhmiä on.

Mulla HIFK:n kannattaminen on ihan Matti Hagmanin syytä. Olin nähnyt Hakin pelaavan telkkarissa, ja sitten se oli joskus 1980 tai -81 Joensuussa Intersportissa jakamassa nimmareita, ja oli ihan tosi kiva setä. Siitä asti Evil on ollut IFK:n mies.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä. Mulle ei mitenkään aukene, miten joku voi kannattaa jotain joukkuetta joka ei ole omalta kotipaikkakunnalta. Miten ihmeessä sellaiseen seuraan luodaan henkilökohtainen suhde, jonka esityksiä ei näe paikan päällä ilman erityisiä järjestelyjä, joka ei näy katukuvassa ja jota ei voi jakaa (paikallisten) ystävien kanssa? Ilmeisesti se on mahdollista, sillä NHL-joukkueillakin tuntuu olevan faneja täällä Suomessa, mutta minulle asia ei ole vielä avautunut. Ei sillä että mulla mitään sellaista vastaan olisi.

Miksi kannattamansa joukkueen siten tulisi juuri tulla omalta paikkakunnalta? Miksei se henkilökohtainen suhde voi muodostua muutenkin kuin "kotiseuturakkauden" puolesta?

Olen kotoisin Lappeenrannasta, kasvanut siellä ja luulisi, että saipalaisuus olisi jotenkin osa minua mutta en lapsena ja nuorena ollut laisinkaan kiinnostunut SaiPasta vaikka kiekkoa seurasin todella aktiivisesti. Kaikki mahdolliset televisiosta tulevat ottelut tuli katsottua ja koskapa meillä (taloyhtiössä) näkyi ns. Pietarin-tv, tulin katsoneeksi sieltä niin paljon kiekkoa kuin suinkin mahdollista ja niin sitä kautta tulin ryhtyneeksi "punakoneen" kannattajaksi.

Myöhemmin NHL-kiekko alkoi kiinnostaa entistä enemmän. Alkuun Devilsit, koska joukkue nyt oli sattunut varaamaan ihailemani pelaajan - Fetisovin. Mutta hyvin pian ryhdyin seuraamaan Red Wingsejä ja 90-luvun alun jälkeen seurasin ja kannatin käytännössä vain ja ainoastaan Red Wingsejä ja olen kannattanut joukkuetta siitä lähtien. Käynyt katsomassa NHL-kiekkoa useammassa kaupungissa, seurannut jo ennen internetin valtakautta kaverin välityksellä Red Wings -kiekkoa hyvin säännöllisesti - kirjeitä, lehtiä, videoita etc. etc.

Kun en ole koskaan mieltänyt itseäni "ahdasraamiseksi" lappeenrantalaiseksi tai suomalaiseksi, joten minulle on ollut enemmän kuin luontevaa seura kiekkoa ja juuri sellaista kiekkoa josta itse pidän. Toki nyt Red Wingsit eivät pelaa juuri minunlaista kiekkoa mutta tämän epäkohdan takia en vaihda joukkuetta. Joukkue ja kaupunki (jossa olen myös käynyt) on osa minua vaikka pelityyli ei olekaan sitä mitä se oli silloin kun sytyin joukkueeseen. Redwingsiläisyys ei ihan helpolla minusta lähde pois, paljon vaikeammin kuin suomalaisuus - joka likimain on lähtenytkin, koska en miellä itseäni suomalaiseksi laisinkaan.

vlad.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
en miellä itseäni suomalaiseksi laisinkaan.
Tämä on jännä juttu, en minäkään. En ole pätkääkään isänmaallinen, ainoastaan äidinkielellinen. Jos, ja kun, aikanaan tästä maasta lopullisesti lähden, en ikävöi kuin kieltä ja muutamia ihmisiä. Mitään muuta tärkeää tänne ei jää.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun en ole koskaan mieltänyt itseäni "ahdasraamiseksi" lappeenrantalaiseksi tai suomalaiseksi, joten minulle on ollut enemmän kuin luontevaa seura kiekkoa ja juuri sellaista kiekkoa josta itse pidän. vlad.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että onko sinulla missään muualla lätkäliigoissa suosikkeja, esim. Euroopassa tai KHL:ssä?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mulle ei mitenkään aukene, miten joku voi kannattaa jotain joukkuetta joka ei ole omalta kotipaikkakunnalta.

Ymmärrätkö sitä, että joku kannattaa toiselta paikkakunnalta tulevaa liigaseuraa vai siksi, että se pelaa pääsarjatasolla toisin kuin oman paikkakunnan joukkue?

Euroopassa ja varsinkin Tšekissä on yleistä se, että kannatetaan vain oman kaupungin joukkuetta, pelasi se millä tasolla tahansa. Tuskin esimerkiksi Iisalmesta löytyy montakaan kiekkoihmistä, jotka kannattavat paikallista Peli-Karhuja enemmän kuin KalPaa.

Jos, ja kun, aikanaan tästä maasta lopullisesti lähden, en ikävöi kuin kieltä ja muutamia ihmisiä. Mitään muuta tärkeää tänne ei jää.

Oletko koskaan asunut ulkomailla? Voi olla, että kun olet jonkin aikaa asunut muualla sinulle avautuu, että Suomeen jäi sittenkin jotain muuta tärkeää. Näin ainakin minulle kävi.
 

Ralph

Jäsen
Mulle ei mitenkään aukene, miten joku voi kannattaa jotain joukkuetta joka ei ole omalta kotipaikkakunnalta.

Meikäläisen kotipaikkakunnalta ei tule SM-Liiga-joukkuetta, eikä edes Mestis-joukkuetta. Eli minun pitäisi kannustaa Nokian Pyryä, eikä esimerkiksi HPK:ta tai Colorado Avalanchea?
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Miksi kannattamansa joukkueen siten tulisi juuri tulla omalta paikkakunnalta? Miksei se henkilökohtainen suhde voi muodostua muutenkin kuin "kotiseuturakkauden" puolesta?
En minä väittänyt etteikö suhdetta seuraan voisi luoda muullakin tavalla kuin rakastumalla paikalliseen. En vain ymmärrä miten se käytännössä toimii. Kotiseuturakkaus ei tässä kuitenkaan ollut se avainsana, vaan oleellista on, että seura, sen halli ja kannattajat ovat tarpeeksi lähellä jotta voit kokea olevasi osa sitä. Minulle iso osa kannattamista on se, että luen Jokereiden otteista hesarista, pääsen hallille helposti ja nopeasti, törmään katukuvassa Jokerimainoksiin ja juttelen muiden paikallisten kanssa seurasta vaikka jossain kapakassa. En yritä määritellä mitään oikein kannattamista, mutta nämä ovat asioita joilla on ollut vaikutusta minun ja seurani suhteen kehittymisessä.

Mitään NHL-joukkuetta tuskin tulen ikinä kannattamaan vaikka sarjaa seuraankin, sillä minulla ei ole P-Amerikkaan mitään suhteita, en pääse katsomaan pelejä paikan päälle, eikä minulla täällä Suomessa oikein ole ihmisiä joiden kanssa jakaa juuri sen seuran kannattamiseen liittyviä iloja ja suruja. Torontoa olen tässä nyt jotain viitisen vuotta seurannut ja sympannut, mutta enpä edelleenkään menetä yöuniani jos Canadiensilta tulee takkiin. Vitutus lakkaa kun striimin sulkee. Ihan toista se on Areenalta poistuttaessa. Ja edelleen; kannattakaa ihan mitä tahdotte, mutta minä en vielä ole oppinut ottamaan tuhansien kilometrien päässä pelaavia seuroja omakseni ja siksi sitä ihmettelen.

GaDalle ja Radiopäälle: Varmasti ymmärsitte, etten tarkoittanut tuota. Nokia on tarpeeksi lähellä Hämeenlinnaa ja Iisalmi Kuopiota, että suhde on vielä helppoa muodostaa. Stadilaiset kärppäfanit ja oululaiset jokerifanit ovat niitä joita en ymmärrä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Stadilaiset kärppäfanit ja oululaiset jokerifanit ovat niitä joita en ymmärrä.
Sun kannattaisi varmaan tutustua heihin hieman paremmin. Asioita on paljon helpompi ymmärtää, kun tietää taustat.

Minä en edelleenkään ymmärrä Jokeri-faneja yksittäisinä ihmisinä enkä kollektiivisena joukkona, olivat he kotoisin mistä tahansa.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Tämä on jännä juttu, en minäkään. En ole pätkääkään isänmaallinen, ainoastaan äidinkielellinen. Jos, ja kun, aikanaan tästä maasta lopullisesti lähden, en ikävöi kuin kieltä ja muutamia ihmisiä. Mitään muuta tärkeää tänne ei jää.

Radiopää kysyy Evil-nimimerkiltä:

Oletko koskaan asunut ulkomailla? Voi olla, että kun olet jonkin aikaa asunut muualla sinulle avautuu, että Suomeen jäi sittenkin jotain muuta tärkeää. Näin ainakin minulle kävi.

Ja vaikkei minulta kysytty mitään, väkisin itseni väännän tähän väliin, koska tässä oli kaksi aihiota, jotka liittyivät myös minulla yhteen. Minä en ole ollut lainkaan isänmaallinen (sen "perinteiseksi" muodostuneessa merkityksessä), mutta lopulta asuttuani vain vajaan puolisen vuotta ulkomailla yllätyin siitä, kuinka paljon kaipasin Suomea, aiemmin takapajulana pitämääni maata. Toki tämä saattoi olla vain omakohtaista, mutta ennen tätä olin kyllä hyvin nyrpeä "suomalaisuutta" ja kaikkea siihen liittyvää kohtaan. En sanoisi edelleenkään olevani kovin isänmaallinen, etenkään, jos se viittaa "Suomi suomalaisille"-tyyliseen retoriikkaan, sillä minulle Suomi juuri tarkoittaa suvaitsevaista hyvinvointiyhteiskuntaa (olipa se sitten realistinen käsitys nykytilanteessa tai edes aiemmin). Tähän suvaitsevaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan sen sijaan minä juuri tunnen yhteyttä, ja siitä olen hivenen myös ylpeä.

Olenkin siis ihmetellyt sitä, että missä vaiheessa "isänmaalliset suomalaiset"-nimitys siirtyi pelkästään kapeanäköisille 1800-luvun nationalismin oppeja vieläkin kertaaville ihmisille? Tai paremminkin, miksi heillä tuntuisi olevan yksinoikeus määrittää, mikä on isänmaallista ja mikä ei? Ei sillä, että haluaisin erityisemmin itseäni nimenomaan isänmaalliseksi kutsua, mutta jos siinä viedään samalla pois tuntemaani pientä ylpeyttä Suomesta suvaitsevaisena maana, koen sen olevan... ööö... perseestä. Sehän se sana oli.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
En, mutta tunnen itseni. Se riittää.

Sampiota odotellessa....

Joku tuossa aiemmin mainitsi, ettei suosikkiseura voi muuttua. Olen ilmeisesti poikkeus sääntöön. Pikkuhiljaa ja salakavalasti tunne kasvoi, koitin tapella vastaan mutta lopulta antauduin. Sinällään varmaan aika samanlaista, kuin toiseen naiseen ihastuminen/rakastuminen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joku tuossa aiemmin mainitsi, ettei suosikkiseura voi muuttua. Olen ilmeisesti poikkeus sääntöön. Pikkuhiljaa ja salakavalasti tunne kasvoi, koitin tapella vastaan mutta lopulta antauduin. Sinällään varmaan aika samanlaista, kuin toiseen naiseen ihastuminen/rakastuminen.
Lapsuudessani tunsin useammankin kaverin, jotka kannattivat vuorotellen Tapparaa tai Ässiä. Olisin kutsunut heitä gloryhuntereiksi, jos olisin tuntenut sanan tuolloin. Hämptonissa pelattiin toki turvallisesti vielä divaria tuohon aikaan. Kyllä minä sen ymmärrän jo ihan omasta kokemuksesta, että suosikkiseuroja voi tulla lisää. Mutta ei kyllä voi ykkössuosikkia vaihtaa. Jotain rajaa näihinkin touhuihin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että onko sinulla missään muualla lätkäliigoissa suosikkeja, esim. Euroopassa tai KHL:ssä?

Sellaista seuraa jota antaumuksella kannattaisin ei löydy muualta kuin Detroitista. Nykyään syrjäsilmällä seuraan kyllä KHL:n edesottamuksia mutta yksikään seura sieltä ei ole suosikki ylitse muiden. Seuraan sarjaa lähinnä mielenkiinnon vuoksi.

Eli käytännössä sydän sykkii vain ja ainoastaan Red Wingseille!

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös