Se päättää sen "tunneli alkaa" liikennemerkin vaikutusalueen. Vähän kun taajama alkaa/päättyy. Tunnelissa on jotain eri sääntöjä normi tiehen verrattuna, ainakin ajovalopakko päivälläkin...
Okei, kiitos infosta.
Se päättää sen "tunneli alkaa" liikennemerkin vaikutusalueen. Vähän kun taajama alkaa/päättyy. Tunnelissa on jotain eri sääntöjä normi tiehen verrattuna, ainakin ajovalopakko päivälläkin...
Aina luotettavan Wiipedian mukaan pisin tunneli on Tampereen rantatunneli (2327m)Turku-Helsinki motarilla on useampikin tota pidempi tunneli. En tiedä, onko Suomen pisin, mutta yksi noista tunneleista on yli kaks kilometriä pitkä, olisko jotain 2,3 km.
Edit. Karnaisten tunneli em. moottoritiellä on 2230m pitkä.
Puola on euroopan keskus lihan varastoinnissa, käsittelyssä ja pakastamisessa.Avautui taas yksi järjettömältä tuntuva asia. HK:n Amerikan pekoni -paketissa luki, että valmistettu Puolassa suomalaisesta lihasta. Melkoinen liharalli siis Suomen ja Puolan välillä. Kai tuossa rahtikulutkin on aika isot kun ei niitä possuja varmaankaan käsketä uimaan Puolaan.
Joo tuo lohi homma on kans aika kumma juttu. Pitää ehkä tehdä ilmastoteko ja ostaa jonkin muun merkkistä pekonia, joka on viipaloitu ja pakattu Suomessa.Puola on euroopan keskus lihan varastoinnissa, käsittelyssä ja pakastamisessa.
Ajatuksena se on ihan yhtä käsittämätön kun norskilohen fileeraus ja käsittely taikkulassa.
Lähikaupassa taitaa olla vaihtoehtona Rainbow pekoni. Pitää ensi kerralla pekonia ostaessa katsoa mitä pakkausselosteessa sanotaan. Olen kyllä joskus ostanut kun oli paketissa -50% tarra päällä. Muistaakseni ei ollut niin hyvää kuin HK.Teepä ihmeessä. Kotimaa kiittää.
Sama juttu kolmiloikan mittojen, mittaa vaikka 18 metriä ja sitten pohtii että miten tuon matkan voi kolmella loikalla päästä. Tuntuu mahdottomalta.Avautui ehkä enemmän lapsilleni, mutta itsellenikin muistinvirkistykseksi. Eli siis katsotaan tuota kakkosen yleisurheilua ja joku nainen hyppäsi pituutta kuutisen metriä. Eihän se telkkarissa pitkälle näytä, mutta kaivoin mittanauhan esiin ja näytin lapsilleni kuinka pitkä matka tuo oikeasti on niin olivat aika ihmeissään. Ja siihen vielä 3m lisää että päästiin miesten maailmanennätykseen niin on kyllä älytön matka (no vain muutama nimimerkki täällä käynyt mutta parvekkeen oveltani keittiön pöydän reunaan). Oikeasti ei avaudu miten joku voi hypätä tuollaisen matkan.
Tommi Evilän aktiiviaikoina oli Aamulehdestä grafiikkaa miten korkealla pituushyppääjä lentää, sehän liitää tavallisen porrasperäisen auton yli, vieläpä pituussuunnassa. Itse voisin kyetä konepellille loikkaamaan.Vaatinee reilusti ruista reisiin. Ponnistetaan kuin sammakot konsanaan.
Ensiksi vaatii hyvän vauhdin, liian hidas hyppääjä ei pärjää. Tarpeeksi ponnistusvoimaa ja hyvän rytmin hyppyyn, että kaikki palaset loksahtavat oikeaan aikaan kohdalleen. Ja mielellään sallittu määrä myötätuulta.Vaatinee reilusti ruista reisiin. Ponnistetaan kuin sammakot konsanaan.
Tuohan kuulostaa vähän siltä miten minä puhuisin. Kyllä minä osaan nuo varmaan taivuttaa (oikein)... mutta puhekielessä monet sanat menee eri tavalla kuin kirjakielessä.Perilliset eivät osaa taivuttaa verbejä yltää/ylettää. Heille on aivan kristallinkirkasta, että sanotaan "mä en yltä". Tämä taitaa olla murrealuejuttu, koska kerran kuulin täällä yhden aikuisen sanovan "ylttyy" (ylettyy) enkä edes ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa.
Olen kerran kävellyt tunnelin lävitse Kiveriöön päin enkä ihan heti ole tuota urotyötä uusimassa. Olin kirjastolla odottamassa että veli jättää minulle auton käyttöön. Jotenkin tyhmästi ajattelin että hän toisi sen kirjastolle (tiesi että olen siellä) mutta hän päättäkin jättää auton Kiveriön S-marketin pihaan. Voi hemmetti sitä autojen huminaa tunnelissa ja pakokaasun käryä...Mustista on muuten harvinaisen rasittavaa polkea fillarilla Kiveriön suuntaan, vetää loivana hivutusnousuna vertoja melkein Kärpäsenmäelle.
Ikävä kyllä en näe mahaani kun tissit on edessä mutta ei se nyt kovin kummoinen kaljamaha voi olla kun en juo kaljaa... ;-)Ei hemmetti kattokaa teidän kaljamahaanne. Siis kuukaudessa tuollainen.
Jep. Tästä syystä on ollut jotenkin koomista, miten vuolaasti Trump kehuu Lincolnia. Kun todellisuudessa Abe oli nykystandardeilla enemmän demokraatti kuin yksikään puolueen johtohahmoista tänä päivänä. Eli et ole ainoa, jolla on jäänyt pienimuotoinen aukko tietoihin tuolta osin.No voi nyt elämän kevät taas yhden kerran. Jonkun verran luulin tietäväni ja olevani perehtynyt historiaan, mutta Yhdysvaltojen sisällissodasta ja etenkin sen aikaisesta puoluepolitiikasta olen näköjään ollut totaalisen pihalla.
Demokraatit ovat nykyeurooppalaisen silmin se vähän edistyksellisempi puolue, joka ajaa mm. tasa-arvoon, sosiaaliturvaan ja muihin meikäläisittäin luonnollisilta tuntuvia asioita. Republikaanit näkee puolestaan punaniska-änkyröinä, joiden mielestä ennen oli kaikki paremmin, pyssyjä olla pittää ja mitään nykyajan hömpötyksiä ei tarttisi tehdä.
Tältä pohjalta sitä on vissiin sitten tullut aina vaan kuviteltua, että orjuutta vastustavat Pohjoisvaltiot olivat demokraattien joukkoja ja orjuutta kannattaneet Etelävaltiot republikaanien. Mutta sehän olikin päinvastoin. Pohjoisvaltioita johti republikaanit - republikaanipresidentti ja kova orjuuden vastustaja Abraham Lincoln etunenässään. Etelävaltioiden nokkamiehet ja kovimmat kannattajat olivat puolestaan orjuutta kannattaneita demokraatteja.
Jep. Tästä syystä on ollut jotenkin koomista, miten vuolaasti Trump kehuu Lincolnia. Kun todellisuudessa Abe oli nykystandardeilla enemmän demokraatti kuin yksikään puolueen johtohahmoista tänä päivänä. Eli et ole ainoa, jolla on jäänyt pienimuotoinen aukko tietoihin tuolta osin.
#sorisiitäNyt kyllä iskit vyön alle :D En muista, että olisin vielä koskaan aiemmin tullut verratuksi Trumpiin. Paitsi tietty varallisuuden osalta.
Avautui, että olen käyttänyt tuota ainoaa somekanavaani, eli instagrammia viimeksi noin puoli vuotta sitten. Ehkä minä en tarvisi sitäkään.
No on tässä se ero, että facea ja instaa olen käyttänyt ihan omalla nimelläni. Täällä on helppo huudella nimimerkin takaa. Voi tietysti olla, että joku on arvannut kuka olen ja levittänyt tiedon kaikille muille käyttäjille.Mikä Jatkoajan keskustelupalsta mielestäsi on, jos ei some? Vai tarkoititko nimen omaan somekanavaa?
Ketjun aiheeseen liittyen siis avautui, että meistä moni ei ajattele tämän keskustelupalstan olevan osa somea. En aina itsekään sitä miellä someksi, mutta sitten kun sitä hieman pohdin, niin nähdäkseni somea se tämäkin on.
Joo meillä muilla on täällä ihan erillinen, sinulta suljettu, osio, jossa on erilaisia sinuun liittyviä ketjuja. Suurin osa niistä liittyy ulkonäköösi, eikä kyyti ole kovin kevyttä.No on tässä se ero, että facea ja instaa olen käyttänyt ihan omalla nimelläni. Täällä on helppo huudella nimimerkin takaa. Voi tietysti olla, että joku on arvannut kuka olen ja levittänyt tiedon kaikille muille käyttäjille.
Vahvistit epäilyni.Joo meillä muilla on täällä ihan erillinen, sinulta suljettu, osio, jossa on erilaisia sinuun liittyviä ketjuja. Suurin osa niistä liittyy ulkonäköösi, eikä kyyti ole kovin kevyttä.
Jaa sullakin on tapana lueskella rekisterikilpiä. Mukava ja halpa harrastus.Olen nähnyt tänään kaksi ICY-rekisterikilpeä henkilöautossa.
... on kyllä älytön matka (no vain muutama nimimerkki täällä käynyt mutta parvekkeen oveltani keittiön pöydän reunaan). Oikeasti ei avaudu miten joku voi hypätä tuollaisen matkan.