Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 715 960
  • 33 934

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kauanko munaa on keitettävä että siitä tulee ylikypsä ja miten ylikypsyys ilmenee? Munien maku kun paranee kypsää kohti mentäessä niin ylikypsä voisi loogisesti olla parempaa kuin tähän asti maistamani. Itse olen törmännyt vain kypsiin eli kovaksi keitettyihin muniin sekä eriasteisesti raa'aksi jätettyihin eli pehmeisiin muniin.
Muna on ylikypsä ainakin silloin kun se on kypsempi mitä munakulhon vieressä ilmoitettu minuuttimäärä antaa ymmärtää. Näin käy jos ei jäähdytetä.
Muutenkin pidän kypsien, siis 10 min tai yli, kananmunien syömistä lähes yhtä dorkana touhuna kuin pihvin syömistä kypsänä. Normaalikokoinen muna on parhaimmillaan 6 minuuttisena (kiehuvaan veteen). Miksei allekin, mutta sitten tarvitaan lusikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minulle selvisi vasta pari päivää sitten, että sen Savonlinnassa tapetun naisen sukunimi onkin Törn, eikä Törni.
Kyllä saa olla tarkkana nimien kanssa kun ne saattaa yhdistyä tai tulee luettua jonain tuttuna nimenä. Kuten minulla Luusuaniemi tuli luettua ja kuultua Luusniemenä kun se on tuttu paikka.

Normaalikokoien muna on parhaimmillaan 6 minuuttisena (kiehuvaan veteen).
Sama aika on minustakin ihan hyvä mutta itse laitan kananmunat kylmään veteen eli sillä tavalla tulee varmaan kypsempiä munia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Muutenkin pidän kypsien, siis 10 min tai yli, kananmunien syömistä lähes yhtä dorkana touhuna kuin pihvin syömistä kypsänä. Normaalikokoinen muna on parhaimmillaan 6 minuuttisena (kiehuvaan veteen). Miksei allekin, mutta sitten tarvitaan lusikkaa.
Nyt kun on päästy munasta vääntämään asiaa, niin kerrompa viikon vinkin.

Näin jossain kokkiohjelmassa muistaakseni Hans Välimäen sanovan, että jos paistettu kananmuna on pannulla yli 9 sekuntia, niin se on pilalla. Tästä kiinnostuneena kokeilin heti seuraavaa: Pannulle öljyä ja induktio powerille. Samalla kuppiin kaksi kananmunaa, tilkka maitoa, suolaa ja mustapippuria mihin kevyt sekoitus. Kun pannu on raivarikuuma, niin levy ysille ja munat sekaan. Koko ajan reipasta vatkausta noin 6 sekuntia, sitten vippaus ympräri ja muutama sekunti vielä pannulla ja siitä lautaselle. Tulee aivan jumalaisen hyvää ja bonuksena koko prosessi ottaa jonkun pari kolme minuuttia. Maku on oikeasti aivan eri kun jos paistelee hitaasti. Toki jos haluaa sekaan jotain lisukkeita, niin ne on sitten tehtävä erikseen. Vahva suositus.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Nyt kun on päästy munasta vääntämään asiaa, niin kerrompa viikon vinkin.

Näin jossain kokkiohjelmassa muistaakseni Hans Välimäen sanovan, että jos paistettu kananmuna on pannulla yli 9 sekuntia, niin se on pilalla. Tästä kiinnostuneena kokeilin heti seuraavaa: Pannulle öljyä ja induktio powerille. Samalla kuppiin kaksi kananmunaa, tilkka maitoa, suolaa ja mustapippuria mihin kevyt sekoitus. Kun pannu on raivarikuuma, niin levy ysille ja munat sekaan. Koko ajan reipasta vatkausta noin 6 sekuntia, sitten vippaus ympräri ja muutama sekunti vielä pannulla ja siitä lautaselle. Tulee aivan jumalaisen hyvää ja bonuksena koko prosessi ottaa jonkun pari kolme minuuttia. Maku on oikeasti aivan eri kun jos paistelee hitaasti. Toki jos haluaa sekaan jotain lisukkeita, niin ne on sitten tehtävä erikseen. Vahva suositus.
Voi ristus. Joillain ihmisillä on ihan liikaa aikaa...
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Normaalikokoinen muna on parhaimmillaan 6 minuuttisena (kiehuvaan veteen). Miksei allekin, mutta sitten tarvitaan lusikkaa.
Samaa aikaa käytin itsekin kun tein kiehuvaan veteen, sittemmin (kyllästyneenä kattilassa hajonneisiin muniin) vaihdoin kylmään veteen ja keittoaika 4 minuuttia ensimmäisestä kuplasta.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on kananmunankeitin. Aivan huippuvehje, tulee tasan sen kypsyisiä kuin itse haluaa, eikä tarvitse kelloa vahtia.

Uppomunat on kanssa hyvä ja helppo ruoka. Varsinkin ruisleivän päällä, eikä siihen oikein muuta edes tarvita kuin suolaa ja pippuria päälle.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Muna on ylikypsä ainakin silloin kun se on kypsempi mitä munakulhon vieressä ilmoitettu minuuttimäärä antaa ymmärtää. Näin käy jos ei jäähdytetä.
Muutenkin pidän kypsien, siis 10 min tai yli, kananmunien syömistä lähes yhtä dorkana touhuna kuin pihvin syömistä kypsänä. Normaalikokoinen muna on parhaimmillaan 6 minuuttisena (kiehuvaan veteen). Miksei allekin, mutta sitten tarvitaan lusikkaa.

Totta, meni vähän ohi tuo. Tuo minuuttimäärän ilmoittaminen on muuten hieman hassu tapa munan kypsyysasteelle kun siinä lopputuloksessa on nämä prosessimuuttujat sekä ennen että jälkeen veden kiehumista mukana. Itse olen tosiaan kovaksi keitettyjen ystävä. Makuasoissa iso rooli itselle on suutuntumalla ja löysä muna ei tunnu suussa hyvälle (heh). Lisäksi kovat munat on käytännöllisiä kun ne säilyy pitkään jääkaapissa niin voi keittää isomman satsin ja syödä välipalana tai lisätä vaikka salaattiin kätevästi.

Joku 12 minuutin jälkeen keltuaisen ympärille tulee sellainen homehtuneen tuntuinen vihertävä kerros. Ja tietenkin jos keittää 10 min eikä jäähdytä, niin kypsyminen jatkuu. Niistä tulee sellasia kuivia mitkä jää kitalakeen kiinni.

Totta, löytyyhän siitä tosiaan se silmin havaittava ero. Itse en kyllä siinä ole koskaan homehtunutta tuntua huomannut vaikka olisi muodostunut. Ja itselleni mieluumin jauhoinen kuin liejuinen suutuntuma. Jos haluan pehmeämpää munaa niin valmistan munakasta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Omaan suuhun ne jauhoiseksi asti ylikeitetyt kananmunat eivät maistu yhtään miltään (ja suutuntumakaan ei minulle miellyttävin ole kun kuivaa koko suun) ja ylipäätään keltuaisen maku tuntuu häviävän sitä mukaa kun keltuainen kiinteytyy, niin aika löysiksi tulee kananmunat jätettyä. Kukin taaplatkoon toki tyylillään ja jos pitää kananmunia useammalle keittää niin varuilta tulee aina keitettyä melko kiinteiksi asti kun se on kuitenkin turvallisempi vaihtoehto. Ei kuitenkaan hotelliaamiaismoodiin saakka sentään missä voisi yhtä hyvin lusikoida kananmunajauhetta purkista kun koostumus melko vastaava.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Mä teen kananmunat vain sous vide-tyylillä. Tunti ja valmista. On kätevää.
 

teppana

Jäsen
Olin Cape Canaveralissa B&B tyylisessä majoituslaitoksessa ja siellä aamupalalla sai itse keittää kananmunat. Eli korissa oli valmiiksi numeroituja munia ja vieressä kiehuva kattila. Sinne vain sopiva määrä munia ja numerot muistiin. Sitten kun tuntui että aika oli kypsä niin reikäkauhalla omat munat pois ja sai dipata kylmään vesiastiaan vieressä. Ensimmäinen kerta kun tuli eteen tällainen mahdollisuus.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt kun on päästy munasta vääntämään asiaa, niin kerrompa viikon vinkin.

Näin jossain kokkiohjelmassa muistaakseni Hans Välimäen sanovan, että jos paistettu kananmuna on pannulla yli 9 sekuntia, niin se on pilalla. Tästä kiinnostuneena kokeilin heti seuraavaa: Pannulle öljyä ja induktio powerille. Samalla kuppiin kaksi kananmunaa, tilkka maitoa, suolaa ja mustapippuria mihin kevyt sekoitus. Kun pannu on raivarikuuma, niin levy ysille ja munat sekaan. Koko ajan reipasta vatkausta noin 6 sekuntia, sitten vippaus ympräri ja muutama sekunti vielä pannulla ja siitä lautaselle. Tulee aivan jumalaisen hyvää ja bonuksena koko prosessi ottaa jonkun pari kolme minuuttia. Maku on oikeasti aivan eri kun jos paistelee hitaasti. Toki jos haluaa sekaan jotain lisukkeita, niin ne on sitten tehtävä erikseen. Vahva suositus.

Onko tuohon kolmeen minuuttiin laskettu mukaan syömisen jälkeinen paistoroiskeiden siivous seiniltä ja lattialta 5 min?

Paistetut kananmunat on ehkä parhaillaan keltuainen vähän juoksevana ja valkuainen kiinteänä. Keitetyt tähtään sellaisiksi, että saa siivutettua leivälle. Taitaa se 6 minuuttia olla aika lähellä oikeaa. Faferin juustosämpylälle kinkkua, kananmunaa, juustoa ja sitten lämmitys niin että juusto sulaa. Aika hyvää.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Voi ristus. Joillain ihmisillä on ihan liikaa aikaa...

Kaikki mikä kannattaa tehdä, kannattaa tehdä kunnolla. Näistä jutuista tule helposti hifistelyviboja mutta lähes aina ero on huomattava. Varsinkin kun tässä tapauksessa lopputulos (ilmeisesti) on selkeästi parempi. Tämä ei mitenkään vittuiluna, ihan yleisenä ajatuksena. Ja ei sillä, lähipiirissä on paljonkin ihmisiä joita ei ruoka tai ruoanlaitto kiinnosta pätkääkään ja sekin on ihan ok.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kaikki mikä kannattaa tehdä, kannattaa tehdä kunnolla. Näistä jutuista tule helposti hifistelyviboja mutta lähes aina ero on huomattava. Varsinkin kun tässä tapauksessa lopputulos (ilmeisesti) on selkeästi parempi. Tämä ei mitenkään vittuiluna, ihan yleisenä ajatuksena. Ja ei sillä, lähipiirissä on paljonkin ihmisiä joita ei ruoka tai ruoanlaitto kiinnosta pätkääkään ja sekin on ihan ok.
Tämä oli hyvä ja asiallinen viesti tämmöselle joka ei arvosta tommosia. Just pahotin tänään rakkaan vaimoni mielen kun se oli vaihtanut verhot ja matot sillävälin kun olin kylillä. Kysy että, no, miltä näyttää? Mä kysyin että jaa niin mikä...? En todellakaan huomannu mitään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä oli hyvä ja asiallinen viesti tämmöselle joka ei arvosta tommosia. Just pahotin tänään rakkaan vaimoni mielen kun se oli vaihtanut verhot ja matot sillävälin kun olin kylillä. Kysy että, no, miltä näyttää? Mä kysyin että jaa niin mikä...? En todellakaan huomannu mitään.

Kai pahoitit mielesi tai ainakin kysyit miksi tuo piti tehdä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kai pahoitit mielesi tai ainakin kysyit miksi tuo piti tehdä.
Miks oisin pahoittanut mieleni? Hyvä vaan jos siitä hälle tulee hyvä mieli kun saa touhuta mielensä mukaan. Mitä vittua nyt taas, Pernis?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuohan on ihan klassikko tuo verhojen vaihtamisen huomaamattomuus. Sitten kun se loukkaantuneena paljastaa että on vaihtanut verhot, niin kommentoidaan että onpa helkkarin rumat, ei kai ne edelliset ollut yhtä kauheat?

Sama homma sitten uuden kampauksen tapauksessa. Sohvalla on mukava nukkua.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Mitä järkeä on vaihtaa matot ja verhot vaihtamisen ilosta. Mitä niissä edellisissä oli vikana.

Tämä on näitä ikuisuuskysymyksiä. Tai luultavasti sukupuolentutkimukseen panostaminen tulee aikanaan selityksen aikaansaamaan, selvityksen, tai ainakin toteamaan, että kysymyksenasettelu on epäreilu. Mistä sujuvasti edetään johonkin totaalisen irrelevanttiin muutaman ihmisen verhokokemusten tuntemisen tutkimiseen.
Homosisustajat tajuavat, junttieinari ei. C'est la vie.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Intternetti kertoi mulle että Sunny Lanen managerina toimii hänen omat vahempansa. Eivätkä ainostaan hoitele bisnespuolta vaan seuraavat kuvauksia, katsovat valmista matskua ja neuvovat mm. erilaisissa maneereissa ja tekniikoissa. Sparraakohan dada Lane tytärtä vapaa-ajalla? Ja te pidätte mua vähän perverssinä...
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Intternetti kertoi mulle että Sunny Lanen managerina toimii hänen omat vahempansa. Eivätkä ainostaan hoitele bisnespuolta vaan seuraavat kuvauksia, katsovat valmista matskua ja neuvovat mm. erilaisissa maneereissa ja tekniikoissa. Sparraakohan dada Lane tytärtä vapaa-ajalla? Ja te pidätte mua vähän perverssinä...
Nimi ei sano mitään mutta onko tämä sukua Sunny Car Centerille? Olin käsittänyt että sillä oli aivan hirveä paalu, vaikkei juuri muuta ollutkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös